peek a pug
Letar informaton och bilder om blandningen pekingese och mops (peek a pug). Hittar inte så mycket och kan ju då gissa mej till att den blandningen kanske inte är så vanlig. Slänger ut en fråga här. Någon som vet nått…………………..
låter som en väldigt sjuk blandning enligt mig, har aldrig hört talas om den
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Nej. varför då ??. En mops med mera nos kan väll inte vara fel
Att korsa en sjuk ras med en annan sjuk ras är ju inte hälsosamt på något vis.
Med sjuk menar jag att de är avlade till ett så extremt utseende att de kan dö en varm sommardag och har allvarliga andningsbesvär i många fall.
Ett förtydligande till min frågeställning. Jag menar blanding av mops och den gamla stammens pekingese. Inte den som avlades fram i england (på 1800-talet tror jag) utan den som ser mera ut som dom gjorde på 40-50 talet här i Sverige. Påminner lite om en tibbetansk spanniel
#4 hur många sånna pekegneser har du sett nu för tiden?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
googlade lite nu på pekegnese, och skulle du avla på den "gammla sortens pekegnese" skulle dessa Valpar inte bli friskare än vad dagens pekegnese eller mops är
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#4 Jag har en. Dom finns och blir allt vanligare. För dom är friska!!. Kommer oftast från de baltiska länderna och ryssland. Många har stam men inte alla
#5 Ja. det är detta jag funderar på. Det är ju frisk och sund som är det viktiga. Men jag tror faktiskt att dom blir friskare. Håller på och kollar upp detta. Det stora plusset ligger i så fall på mops sidan = längre nos
Jag förstår inte.
Mopsar har ju inte lång nos på något sätt. Faktum är att mopsar ibland lider själv av sitt intryckta ansikte. Så att använda det som argument för en friskare valp är inte acceptabelt egentligen.
Då är det väl bättre att leta efter en ras som faktiskt kan andas ordentligt istället? :)
Blandisar kan bli precis vad som helst, både utseendemässig o mentalt. En del kan se ut precis som tiken, o andra som hanen, allt i samma kull.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#9 Ja. Precis så är det. Just därför söker jag information. Såg denna blandning. Valparna och de vuxna såg ut som mopsar med längre nos. såg några skräck exempel också med den "nya" sortens peke och mops. Inte bra. Inte bra alls.
#8 Tycker om trubbnosade hundar. Men i vissa rasers fall ha det tagits till en extrem nivå. Tex mops. Jag har en mops. Kärnfrisk på alla sätt. Inga andningsproblem. Eller problem överhuvudtaget som följer med rasen.
Okej
Funderar du i grund och botten på att para dina egna hundar då och ta en kull på dem?
För då får du säkert bättre svar om du lägger upp en tråd med bild på båda djuren och förklarar vilka tester du ska ta på dem före parning, samt om de har stamtavla eller ej osv. Och sen se svaren.
Om du nu vill veta hurvida det är en bra idé eller inte.
Det kan säkert bli fina blandisar om du nu har två friska djur med stamtavla och bakgrundshistorik samt sjukdomstestade föräldrardjur. Blandis eller ej, så bör avkomman bli frisk om det stämmer.
Ja. Tanken finns att para mina två. Men har inte bestämt än. Min fråga var egentligen om någon vet något om just blandningen Peek a pug.
Det finns ju många blandningar och det är svårt att hitta vettig infomation.
Mopsmannen är super frisk och har en mycket tjusig stamtavla.
Peketjej har ingen stam. Vet att hon stammar från lettland har träffat både mor och far. Känner flera som har kull syskon och tidigre/ senare syskon. Alla är friska och mentalt stabila
12 har inte jättekollen på vilka rastypiska hälsotester dom du bör göra på båda fäderdjuren innan du parar, men kan tänka mig att det är hjärta (ultraljud?),ögonlysning och partella? Sen vet man väl inte om din tik är renrasig heller pga inte har stamtavla.
# 12
Hur vet du at de är friska o mentalt stabila?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#13 Nej. Med min peke tik kan jag inte veta. Det är bara mopsmannen som har stamtavla.
Som sagt. Jag har inte hundra koll jag heller men håller på att kolla upp vad som ska kollas INNAN parning. Kommer att beställa tid hos veterinär men vill kolla lite själv också. Det är alltid bra att vara insatt i ev problem innan man går till doktorn så att säga. Vill inte att någott blir missat av bara farten.
#12 Jag lever med dom varje dag. I alla situationer. Både vanliga och ovanliga. Givetvis är dom till veterinären på gängse kontroller.
Tycker man ser detta ofta, tyvärr mycket inom blandrasaveln. Hanen är alltså superfrisk, ändå verkar inga hälsotester förutom en vanlig veterinärkontroll utförts. Alla tikens syskon är såklart också friska, vilka hälsotester (förutom en vanlig veterinärkontroll som säger ungefär nada) har utförts på dessa?
# 16 Jag säger ju att jag ska till veterinär med båda mina hundar och där kommer gängse kontroller att utföras. Men gängse kontroller så menar jag alla de undersökningar som SKA göras för just dessa raser INNAN parning. Vika det är ska kollas upp och utföras av just en veterinär. Röntgensyn har väll ingen. När det gäller hundens inre organ och rörelseapparat så vill jag ha utlåtande av veterinär om tex höfter, patella, diskbrock, hjärtfell, lungor osv.
18 läste fel på ditt inlägg 15. var inne på mopsrasida o där hitta jag inte exakta vad man ska kolla upp men antar det var det jag tog upp ögon och partella iaf o antar det är samma på pekingese. Som sagt inte alls inne på dessa raser alls.
För att vara klassad som sjuk ras så är mopsen förvånandsvärt frisk. Nästan inga rasbundna sjukdomar. Dock en högre andel mopsar som drabbats av Ep, Neurologiska sjukdomar och övre luftvägsproblem. Vet också att en del mopsar har problem med våtexem. Inget av detta finns i min mops linjer någonstans. Mycket seriösa och välutbildade uppfödare som jag köpt min mops av ( och lärt mej massor av). Han är också tillräkligt gammal för att dessa problem skulle ha visat sig ( över 3 år)
Det finns nästan inget att läsa om den gamla stammens pekar. Min peke är ordentligt kollad och det finns inga fel. Ny koll ska göras innan parning på båda.
Alltså två friska individer. Har fortfarande inte bestämt mej. Men letar vidar. För frågan var om någon har erfarenhet av just blandingen mops/peke (peek a pug)
#20 även hur frisk hunden må vara, finns alltid rasbundna sjukdomar som måste kollas etc. sedan ser vi alla att mopsen knappt har någon nos, och att korsa en redan brakycefalisk (som det uppenbarligen heter med ett svårare ord) ras med en likadan sådan, dock en annan ras, säger ju sig självt att det inte blir särskillt bra
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
dessutom, är det inte dessa raser som har väldigt stor skalle där kejsarsnitt nästan är ett måste?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#22 Nej. Du tänker på amerikansk och fransk bulldog. Men du väckte en tanke hos mej. Ännu en sak som måste kollas upp. Kommer inte att riskera min tik för en valpkull om risken är att kullen ska förlösas med snitt. Då blir det inget.
20 läste här http://www.mopsorden.se/hellsa.html o där står det oxå att demodikos är förekommande in mops med eftersom den tas upp ang deras hälsan.
Men asså hur kan en mops - http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/mops/ och en pekingese - http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/pekingese/ få "friskare" Valpar. De är ju båda två reser som har för liten mun och för kort näsa. Dessutom är de tjocka, kortbenta raser.
Det blir väll inte bättre än att para mops med mops eller tvärtom?
#25 TS pratar om "gamla stammens pekegneser"
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Hur ser de ut då? Jag kan ingenting om den rasen.
Googlar man lite på puginese som de tydligen kallar blandningen får man ju fram skräckexemplar :S
# 25 så man ska bara avla på långbenta, smäkra raser med lång nos då?
#27 det är just det, det finns knappt några kvar.
TS, du har inte lust att lägga ut en bild på dina hundar? är otroligt nyfiken på hur en sådan gammal pekegnese som du beskriver ser ut
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#28 varför inte?
Ursprungligen var ju mopsen både rätt långbent, smalare och hade normal nos.
Jag säger detta med glimten i ögat och menar inget illa. Men det stavas Pekingese :) Alltså staden Peking+ese.
Ta inte illa upp. Det låter så roligt när jag uttalar pekegnese när jag läser vad du skriver :) Var tvungen att säga det en gång, så får du göra som du själv vill, såklart.
#28 exakt så :)
#31 ingen fara, vet själv om att jag är en kratta på att stava till hundraser ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#30 Långbent och hyffsat smal håller jag med om. Normal nos stämmer inte helt.
Hittade en bild på en puginese eller en peek a pug vilket som nu låter bäst. Tycker nog att det nospartit är en förbättring.
#35 Hittade den på en allmän söksida för puginese men tar givetvis bort den genast. Finns ju ingen jag kan fråga om tillstånd.
#34 Har du tillstånd att använda bilden? :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#34/35
Det ska gå bra att länka. Prova.
#36 Ja länka vet jag att det går bra, men bilden var i inlägget när jag skrev :)
Jag misstänkte det :) Men så tänkte jag att du hade en chans att rätta mig ifall det inte var okej att länka heller. Jag är inte i denna delen av forumet så ofta.
#38 Det är OK att länka till bilder men inte till t.ex blocketannonser :)
Bilder på puginese (peek a pug) http://www.dogbreedinfo.com/images18/PugineseEllis2yearsOld2.JPG
http://cdn.greatdogsite.com/resources/photos/from_owners/Puginese-watermarked-1296885613.jpg
Gamla sortens pegingese
#40 Lika dåliga nosar och ansikten dom ju. Ser inte alls varför denna blandning skulle vara bra för någon av raserna.
#40 Men det gör jag. Ett steg i rätt rikning kan man säga. Ffa för mopsen
Förklara gärna hur du tänker. Såhär tänker jag - två raser med liknande problem kan väll inte bli bättre. För att få fram en friskare mops borde man väll blanda in en ras som inte har dessa problem och enligt mig bör de göras av erfarna uppfödare som har bred kunskap och tydliga syften och mål.
#43 Blandrasavel är ingen lek. Man ska tänka sig noga för. Å det är precis det jag försker göra. Att blanda mops med någonting vad som helst är inte något jag är intresserad av.
Två mycket gamla raser med ursprung i kina för ca 2000 år sedan och som båda är friskare än många andra raser (då menar jag den gamla typen av peke och inte den nya). Båda kommer förmodligen ursprungligen från Happa hunden eller Lo tze. Har inte kunnat hitta det exakta ursprunget (om detta står det lite olika på olika sidor / i böcker osv.)
Att blanda två raser som från början har varit en borde vara ett bra allternativ. Å det är precis så man gör inom renras avlen när genbanken har blivit för utarmad eller avels indiverna för få. Man går tillbaka till ursprung och startar om så att säga
Tex som med dalmatiner. I England fick en kvinna tillstånd att avla in en av de raser som dalmatinern en gång "togs ut ur" för att få fram en frisk dalmatiner.
Erfarna uppfödare verkar inte vara intresserade att ta fram en mops med lite längre nos (syfte). Vilket skulle ( enligt min mening) ge en friskare mops helt enkelt (mål). Erfarenhet är färskvara och behöver uppdateras hela tiden. Liksom kunskap. Jobbar på detta hela tiden.
Å som jag sagt tidigare:
Det här är ännu så länge bara en tanke och fundering. Jag har inte bestämt mej. Läser och söker information och kunskap hela tiden. Där av uppkomsten av denna tråd.