Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundmat
Läst 9589 ggr
KickanLilja
2

Pedigree

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad har ni för åsikter om den maten?

Pedigree är den enda maten som Udda vill äta två mål/dag av. Vi började med Royal Canin, men hon åt kanske 2 dl/dag av det istället för dem 12 dl/dag som hon skulle äta.

Men hur bra är sånna här "billiga" hundfoder egentligen?

AnneN
1

Så länge hunden mår bra av det och tycker om det så ser jag inget fel med det… det är inte alltid de dyraste fodret som är det bästa =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

KickanLilja
0

Det är det enda hon äter ordentligt av i alla fall. Hon är bra i magen och bra i pälsen, men hon äter gräs ibland.

KindredCold
1

Gräs äter alla hundar ibland. Av olika anledningar..

Jag personligen skulle inte ge min hund pedigree även fast min tik gillar det och mår bra av det.
Har hört att de kan finnas kemikalier i fodret som inte alltid är så bra.
Men säger som Anne_N - Sålänge hunden mår bra, så go for it.

AnneN
0

#2 i denna artikel finns det lite info om orsaker till gräsätande

_**/Mvh Anne

KickanLilja
0

Handlar det om "vanliga" kokade grönsaker som ärtor, morötter och blomkål eller är det några andra? Vad ska man undvika?

AnneN
0

#5 jag tror de menar vanliga grönsaker. Jag vet inte vad för grönsaker man inte ska ge hundar men jag har aldrig hört nått om att någon "vanlig" grönsak skulle vara farlig.

_**/Mvh Anne

KindredCold
0

#6 Det har mest med individen att göra.
Vissa har svårt att bryta ner vissa grönisar, medans andra, som mina, kan äta allt..

Morötter är förövrigt väldigt bra för hunden. Dels ger den stimulans, och dels är det bra för tänderna..
När dte kommer till frukter är melon bra att ge på sommaren som ett nerkylningsredskap :) mm. mm.

Freke
0

Du kan ge dom nästan vad som…

Tzar Ratar allt som inte är tillräckligt med kött i annars äter han vad som men det måste finnas massa kött, slafs och inte en grönsak.. skulle det finnas så pillar han bort det och så ligger det kvar i skålen?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Tezza
1

Jag skulle inte ge Pedigree till mina även om de mådde bra på det fodret, det kan ju visa sig senare…… Pedigree innehåller mycket spannmål och färgämnen se bara på de färgglada kulorna.

Har hon problem med att gilla torrfoder så testa med ett ungsbakat som vissa hundar gillar mer eller färkfoder, helt klart det bästa om du har tillgång till frys. Köper du dessutom Fodax så blir det lika billigt som Pedigree, minst. De har en frysbil som åker runt i hela sverige, de har även återförsäljare.

KindredCold
0

Ett annat tips är att blanda en liiten mängd blötfoder, typ burkmat med torrisarna.
Det gjorde vi när vi hade ett foder till min tik som hon bara tvärvägra äta annars, sen blandade man i lite gegg så gick det ner utan problem. Nu äter hon dock Carrier, och det får hon tillsammans med broccoli och ibland äggula, men hon äter det utan det också.

Sen håller jag med Tezza ang. pedigree, som jag sa att det finns kemikalier i fodret.

KickanLilja
0

#9 Färgglada kulor vet jag inte om jag skulle kalla det.. På framsidan är det kanske det, men vi som använt oss av fodret vet att det är brunt i förpackningen med några enstaka gula kuddar, det röda och gröna som syns på framsidan finns inte i för packningen.

#10 Jag blandade hennes Royal Canin med gegg för att gå henne att äta det, men hon käkade bara upp gegget. Hon kunde till och med ta in torrfodret och gegget i munnen, suga av gegget och spotta ut torrfodret

Mischa
0

Om hunden går bra på spannmålsbaserat ser jag ingen anledning att inte ge det, huvudsaken är att magen är stabil, hunden är ju i grund och botten omnivor.

Billiga hundfoder innehåller oftast biprodukter från slakterier, dvs inga "fina" delar som vi människor satt en stämpel på som "fint" men hur ofta ser man vilda hunddjur ta dom "finare" köttdelarna på ett djur? det är buken och inälvorna dom vill åt främst där även bytesdjurets halvsmälta mat ligger. 

Så nej, jag ser inget fel i att folk väljer billigt hundfoder av rätt anledning dvs att det är bra för hunden.

Även jag har hört att pedigree skall ha en massa färgämnen och trams i som är till för att fresta hundägaren ögon och inte hunden, och det är väl sånt som är värt att kolla upp.

≧◔◡◔≦

mygster
1

Jag vet inte om du har läst det, men Pedigreehar under 2012 utvecklat en ny hundmat, vilket är mycket bättre än den gamla, kan du läsa mer om det her: http://pedigree.se/mat-och-godbitar/

mange Hilsner

Jonas

Ps. Undkyld mit svenske men jeg er Dansk

Fridaaaa
0

#13 Det är inte mycket bättre tyvärr.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
0

Påminner om att tråden är från 2008

Indira
4

Fungerar din hund bra på det, fin avföring, hud, päls och hull, så kör på det!

Min schäfer på 17 månader äter det, och hon går jätte bra på det fodret, så då finns ju ingen anledning att byta. Du får inte stirra dig blind på märket, svaret har du på hunden Flört

[Timantis]
0

Vet flera ledande utställningskennlar som använder Pedigree så jag tror inte det är så farligt för hundarna att äta det.

Gav sk bra djuraffärsfoder till min förra hund o honom fick jag ta bort bara 2½ år gammal.

Har hunden bra avföring o är blank i pälsen o verkar i övrigt må bra så tror jag absolut inte det är dåligt för hunden

vallhund
1

Inget jag skulle ge min hund.

# 17

Vad är sk bra djuraffärsfoder o vad hade fodret för roll i att du fick ta bort din hund?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Fridaaaa
0

#17 Det tror absolut inte jag var orsaken….

Jag skulle aldrig ge det heller till våran hund, pedigree alltså, testade det en gång när hon matvägrade men hon gillade inte det…

[Timantis]
0

Han fick cancer. Visserligen inte bekräftat att det var pga fodret men vad får man cancer av?

Ja det sägs ju att djuraffärs foder är bättre än matvaruaffärs foder. Nu generaliserar jag väldigt. Sen kan man ju diskutera vad som är bra foder.

vallhund
0

Att få cancer av fodret är knappast troligt. Hundar kan få cancer, precis som vi o det går inte alltid att hitta orsaken, dessutom orsakas cancer i olika delar av kroppen av olika saker.

Vissa raser är med utsatta för vissa cancerformer.

Fridaaaa
0

#20 Cancer kan uppkomma ändå, oavsett hur bra du sköter ditt djur, kan det uppkomma ändå, så handlar inte om fodret.
Många märken som finns i djuraffärer är bättre än det som finns i matbutiker. Kolla bara påp innehållet.

[Madde&Rico]
0

Min hund äter Pedigree. Det är det enda fodret han tål. Eller ja, kan ju inte påstå att jag testat "alla" foder. Men efter att ha gått igenom en hel del olika sorter så blev jag så trött på att "slänga pengarna i sjön" och köpte pedigree och han blev jättebra av det. Så nu har han ätit det i snart 3 år.

Det är väl ändå väldigt induviduellt vad för foder som funkar på vilken hund.

[Timantis]
0

o du vet att hundar INte får Cancer av foder? Svara då på frågan varför en stor hundmatstillverkare tillsätter Cancerframkallande preparat i fodret med motiveringen att mängderna är så små så hunden är död av annan orsak innan den får cancer pga fodret.

Visst kan hundar o andra individer få cancer av olika orsaker. Nog tjatat om det.

Det viktigaste är att hunden mår bra av den maten den får. Sen  spelar det inte så stor roll vad den får för mat. Färskfoder Barf matvaruaffärs foder. djuraffärsfoder eller husmanskosst. Vi kan bara se hur avföringen är pälskvallite o hur den är i hull. samt allmäntillstånd.

Hundar ska inte äta vegetabilier/spannmål nej visst men tycker det är konstigt att en av mina hundar äter mindre gräs nu när den får ett matvaruaffärsfoder. ( som samtidigt är sponsorer hos SKK.) Jag drar i alla fall mina egna teorier om det.

[Forest]
2

När chanel kom till oss åt hon ett Pedigree foder hon åt bara de större bruna kulorna som var mjukare resten rata hon. Hon var ständigt på jakt efter kattskit tiggfia osv efter foderbyte sluta hon käka kattskit och vart fin i magen. Hon hade lite magkatarr men den verkade försvinna när hon fick färskfodret nordic. Jag skulle inte ge någon av mina hundar Pedigree jag tycker det är för mycket skräp i det fodret.

23 har oxå en kompis som inte kan ge annat foder än Pedigree, sen beror det säkert på hur man gjort foderbyten och vad man provat. Tål inte din hund något hundgdis?  jag tänker lite så här tål hunden allt som är i Pedigree så tål den en massa saker Flört Men om din hund mår bra av det så visst kör på detta foder.

vallhund
0

# 24

Du låter påskina att din hund dog av cancer pga fodret, alltså är det upp till dig att verifiera det, inte mig.

Vad torrfodersproducenterna gör o inte gör har jag ingen större aning om eftersom jag inte utfodrar hundar med deras foder.

nosgos
0

Vill bara tillägga om hundfoder. Kolla testfaktas hundmats test. Den är några år nu och en del tillverkare har kanske förbättrat/förändrat sina foder. Bytte till Pedigree efter att ha läst den.

Fridaaaa
0

#27 Dock har pedigree ett kasst innehåll fortfarande för hundar :( mycket spannmål ect.

[Timantis]
0

konstigt att SKK har sammarbete med tillverkarna av sånt skitfoder……

nu var jag sarkastisk