En ensam valp i kullen?
Igår kom äntligen våra efterlängtade Valpar.
3 st sågs på ett ul i november och 3 kom ut. Tyvär var dom 2 första döfödda och den sista valpen ut var en hane som mådde alldeles utmärkt.
Men nu till min fråga. Någon med tidigare erfarenheten av en kull med en valp. Hur har ni löst det med närhet av andra hundar lek m.m?
Någon som haft en kull med en valp? Har ni gjort nå speciellt eller har ni gjort som ni skulle ha gjort i vanliga fall med flera Valpar.
Detta är min första kull på min hund och lite extra råd och tips skadar aldrig=)
Grattis till valpen! Hoppas mamma och valp mår bra.
En ensam valp har ett ännut större behov att få umgås med flera olika hundar än Valpar i en hel kull. Vad har ni för hundar? 
Tack så mycket =)
Dom mår jättebra och han äter förfullt hela tiden.
Vi har bara mamman Iris alltså som är blandning mellan 50%pudel 25%bichon frisé och 25% yorkshirterrier pappan till valpen är en dvärg pudel=)
I familjen finns utöver hundarna då en ung katt som gärna leker med Iris och som antagligen kommer bli överlycklig över en annan lek kamrat. Men inte riktigt samma sak med en katt som en annan hund.
Men från när ska man ca tänka på att han ska träffa andra hundar m.m vi har hundar i vår närhet som är trevliga och som går bra ihop med Valpar m.m.

Att tänka på är att valpen kan behöva lite extra hjälp att hålla sig varm vilket kullsyskon hjälps åt med då de sover nära varandra.
Varma vetekuddar/värmefiltar/flaskor med varmt vatten inlindade i mjuka filtar kan vara bra.
De gånger vi haft någon kull med bara 1 valp hemma så har de även redan från dag 1 fått en liten nalle att kunna mysa med istället för kullsyskon.
Jag skulle inte låta valpen träffa andra hundar än de som den bor med förrän efter den fått iallafall sin första Vaccination vid 8 veckors ålder. Är mamman bra på hundspråket så kommer hon till att kunna lära sin valp det den behöver under den tiden för att den sedan ska kunna fortsätta lära sig nya saker då den träffar andra hundar senare.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tack för ditt svar =)
Tror att värmen är bra där inne. Han verkar väldigt nöjd i alla fall och vår tik ligger där inne hela tiden med han.Men vi håller väldig koll på dom båda så det inte blir för kallt eller att han är missnöjd och att det fungerar som det ska med matning m.m
Nallen låter som en jättebra idé och det ska ha självklart få =) Skulle tro att när han blir lite äldre kommer nog vår kattunge som innan varit tikens bästa vän och lek kamrat bli ett fint sällskap med när han blir så gammal att dom kommer få flytta ut i köket =)
Vi vet inte riktigt hur vi ska göra om vi ska behålla honom eller ifall vi ska sälja honom. Vet inte riktigt hur jag ställer mig till och ha både en tik och hane hemma. i för sig skulle han kastreras i så fall.
Men vill ge honom en så bra start som bara går i livet och eftersom det är min första kull så är ja lite extra nojig med.

Ett annat tips är att om tiken verkar ha mjölk för fler Valpar kanske låta henne agera amma till några Valpar som blivit utan mamma?
Finns en facebookgrupp som heter AMMA Jouren djur där man kan skriva både om man är i behov av eller kan erbjuda amma. Man kan även meddela närmaste veterinäre/djursjukhus att man har en tik som kan vara amma om de skulle få in någon förfrågan om sådant.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#6 det beror på om det är seriös blandrasavel eller inte
dock hör inte det till ämnet i tråden :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Hur bestämmer man sådant? Och vad fick folk att tro att jag är oseriös?
För att inte störa denna tråden, så startade jag en ny.
Jag säger Grattis till en liten valp 
Vad du kan räkna med att denna troligen kommer bli en tjock liten prinskorv då den har tillgång till mjölkbaren helt själv
Jag har avlar inte men vet om flera kullar där det bara funnits en liten valp i. fördelen med det är väl att den troligen kommer få mycket omsorg av er o mamma bli välpysslad, se gärna till att det finns bra valpleksaker sen så den blir sysselsatt. Lycka till
PS du får gärna bjuda oss på bilder under tiden den växer o frodas
Tack =)
Kulllen var planerad för dom som skrev ovan och ja ja har läst ï massa trådar och vart folk drar gränsen för oseriöst och seriöst skilljer sig väldigt har jag märkt.
Det är mycket riktigt en liten prinskorv vi har här hemmahan har drubblat sin födelsevikt på 6 dagar och mår väldigt bra tillsammans med sin mamma som sköter honom jättebra =)
troligen ska den lille bli kvar hos oss och då får han bli kasterad eftersom vi då kommer ha en tik och en hane hemma och för att få ha så lugnt här hemma som möjligt =)
Ska lägga till några bilder på Iris och Isak som han heter =)
# 6
Skillnaden är att dessa redan är födda.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
12 åh ser verkligen ut att få krullpäls den valpen med som sin mor o far :) Iris verkar vara mån om sin lille valp sött det är :)
Sicken sötis! Trådarna kan tyvärr skilja sig åt mycket när det gäller svar och support.
Tvåvägs, trevägs, eller fyravägskorsning, så underbar ändå 
Tack =)
Aa trevägskorsning är dom. Dock så är 2 raser nästan borta ur Isak eftersom Iris är 50%pudel 25%bichon frisé och 25%Yorkshirrterrier och pappan är renrasig dv pudel =) Så han är ca 75%pudel alltså 12.5% vardera av dom andra raserna.
Jag startade inte min tråd för att någon ska skriva att dom hoppas det är tjuvparning och om ja e seriös eller inte.
Utan för att få råd och stöd för och göra det absolut bästa för denne lilla individ eftersom han inte har kullsyskon!
Så jag är glad för alla råd och tips jag kan få runtom tiden med Valpar eftersom detta är min första kull =) Självklart har jag både råd och stöd av både min svärmor som fött upp hundar min vetrinär men man blir aldrig full lärd heller och alla råd är välkommna förutom dom otrevliga om blandras avel!
Men jag är glad för dom fina råd vi fått hittils och vi är jätte stolta och glada över familjens nyaste lilla familjemedlem.
Bjuder på en bild Isak 1v
#16 Dock kan man inte riktigt räkna så i procent för när man parar t.ex korsning med renrasig eller korsning med korsning kan det skilja från valp till valp faktiskt, vilken ras som slår ut mest ect :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Pudeln står helt klart ut på våra hundar =) Men vet att de e svårt att räkna så procent men om man ska bara säga hur mkt varje ras bör finnas i så är det så mkt.
Idag är lilla Isak 8 dagar gammal. Vid födseln vägde han 125g och nu väger han 275g.
Men hur mycket bör man vänta sig att dom går upp första tiden ca? Så han går upp som han ska och eftersom ja fått höra väldigt olika om avmaskningsmedel så frågar ja er här med.
Vilket avmaskningsmedel har ni använta och har ni gett det när valpen/valparna varit 2 veckor eller 3 veckor första gången?
19 jag har ingen aning faktist hur mycket de ska öka i vikt men jag skulle höra med min vetrinär lr svärmor lite mer om detta. Man avmaskar tiken o Valpar samtidigt här hitta jag på apoteket http://www.apoteket.se/privatpersoner/djur/Sidor/Hund_Mask_Valpochvalptik_Allmant.aspx
Har precis prata med min svärmor och hon tyckte allt lätt jättebra=) Vilket jag själv oxå vet att det är men eftersom detta är första gången vill jag inte göra något fel heller med mina små hjärtan. Lill tjokisen där inne passerade 300g imorse.
Tack för länken om avmaskning =)
Så söta båda två och hoppas allt går bra, vilket det kommer göra! 
Tack =)
Idag är isak 14 dagar gammal och både han och hans mor avmaskades idag samt att katten fick sig en avmaskning oxå. Det är inte jag som är favoriten bland djuren idag vågara jag påstå :D
Nu kravlar Isak förfult runt i valplådan och borde när som helst öppna ögonen (LÄgger in bild på han då) Han väger 475g och ser ut som en liten prinskorv.
men gud så sööööt! :*