Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: veterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1614 ggr
gickan87
0

Diaree av stress?

Min tjej är bra i magen direkt på morgonen men sedan är hon riktigt dålig, det rinner som soppa med klumpar typ (förlåt om ni får upp julmaten av beskrivningen) Hon får då bajs i pälsen så måste tvätta henne 1-2 ggr/dag men henne bekommer det inte då hon älskar att bada. Hon är uppväxt på doggy prima men böt när jag köpte henne till Royal canine puppy maxi sedan böt jag till orijen när hon skulle börja med vuxen foder. Just nu är hon understimulerad och jag misstänker att det är därför hon är dålig i magen.Vad tror ni?

MVH Erika :)

AnneN
0

Den lösa avföringen kan ha många olika orsaker tex, stress, att hon inte tål något i fodret, eller någon sjukdom i mag-/tarmsystemet.

Är hon dålig i magen varje dag?

Hur länge har det pågått?

Får hon något annat att äta under dagarna än bara sitt foder? I så fall vad?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
0

Hur gammal är hunden? Hur länge har du haft henne? Tror inte att det beror på understimulering i alla fall, men hur ser dagarna ut?

gickan87
0

#1 Ja nästan varje dag. Men aldrig på morgonen konstigt nog. Det har varit såhär i en vecka nu. Började efter att hon fått kokt kyckling i mate flera dagar i sträck. Har även börjat med lone star lamm och ris idag då det ska vara utan kyckling och spannmål. Dagtid har hon tillgång till hårda tuggben sådana där mörka pinnar. Hon får matrester på morgonen allt från kokt kyckling till korv. Finns inga rester blir det lite blötmat. #2 Hon blir 2 år i januari och jag har haft henne sedan hon var 5 månader. På morgonen blir det rn kort kiss och bajsrunda på 15 minuter sedan mat. Ca 2 timmar efter maten blir det en långpromenad i rask takt i ca 1.5 timme. Sedan hem och vara inne 4 timmar för en ny promenad på runt 1 timme. Sedan hem och äta mat och innan vi går och lägger oss en kissrunda. Tidigare har det även varit 1 timme träning antingen mental eller fysisk som t.ex dra spark. Som läget är nu hinns tyvärr inte det med.

MVH Erika :)

AnneN
0

#3 Lone star lamm och ris är inte spannmålsfritt eftersom ris är spannmål. Och då hon har problem med magen redan så skulle jag inte råda att byta foder utan att först prata med veterinär eftersom foderbyte kan ge problem med magen även för en hund som inte redan har problem.

Eftersom du skriver att det varit så här i ca 1 vecka skulle jag istället börja med att fasta hunden 1 dygn = ta bort all mat, godsaker och ben, men ge fri tillgång till färskt vatten.

Sedan börja med att ge små portioner av skonkost som hon tål. Skonkost kan tex vara överkokt grötris blandat med lite köttfärs, kyckling eller torsk, eller laktosfritt fil blandat med morotspuré, eller om hon reagerar på sådant så bara små mängder av hennes vanliga foder.

Man kan även i samband med skonkosten ge kosttillskott som ska vara bra mot dirréer, tex Canikur (finns receptfritt på apoteket).

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
1

#3 Gällande diarrén skulle jag göra som #4 skriver, och gällande mental aktivering skulle jag kapa den raska 1.5 timmars promenaden, till 1 timme, och ha mental träning/aktivering den sista halvtimmen.

[TrollKvinnan_66]
1

En tanke bara, kanske hon är känslig mot kyckling, finns hundar som är det, då passar lamm bättre och för en del foder på fisk utan spannmål…(ris, majs, havre, korn, råg, hirs, vete)

Kanske ge färskfoder?

med tillskott så som standardt immun (magen) och benmjöl, finns även vita biosa pet >>

Sen skulle jag kolla upp med veterinären, för jag vet att här i Västerbotten går det magsjuka på hund som påminner om parvo - en del blir riktigt sjuka med blödningar (tarmen) och frå läggas in…Så åtminstone kolla upp så hon ej bär på nått virus och har okej värden, inget som fastnat i magen eller förstoppad - kan ges olja i såna fall och sen finns ju då Canikur och fast ett dygn och sen skonsam kost utifrån vad du tror hon "tål" så det inte är kyckling hon reagerar på!

Lycka till…

Ps. vätska är viktigt!

Saiop
0

Jag har en hund som var i magen precis som du beskriver. Jag bytte foder till eukanuba lamm and rise och han har inte varit dålig i magen sedan dess. Dessutom älskar han det fodret och hans hull och päls har blivit bättre.

[Timantis]
0

Jag skulle ge henne canikur o sen sluta ge annat än vanlig hundmat. Fortsätter hon att vara lös i magen då skulle jag börja tänka lite till.

Hur är det med mask? Är hon avmaskad? Har hon kommit åt något skit att äta ute?