Nyårsafton ! Hjälp
Hej alla glada hundägare !
Jag behöver hjälp med hur jag ska få mina hundar lugna på nyårsafton.. 2 av dom är skotträdda 

Några tips är:
- Dra ner persienner/rullgardiner
- Tänd lampor i de rum hundarna har tillgång till
- Ha tv/stereo på ganska hög volym
- Sätt bomull/fetvadd i hundens öron
- Håll hunden borta från fönster/dörrar
- Ge ett rejält tuggben på kvällen så den har något att sysselsätta sig med som även ger lugnande effekt
- Aktivera hunden ordentligt både fysiskt och mantalt på dagen innan det börjar smälla ute
- Var hemma/inne med hunden hela kvällen så den slipper den extra oron av att lämnas ensam.
- Då det smäller som mest vid 12-slaget så kan det vara bra att vara med hunden i ett rum utan fönster och där det inte låter så mycket utifrån, tex toalett eller källare.
Eller så om man har möjlighet att åka till en stuga mitt ute i skogen där det inte skjuts några fyrverkerier alls på närahåll så är det ju absolut bäst.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Kom sedan ihåg att börja jobba direkt efter nyår, på att träna bort skotträdslan till NÄSTA nyår. Prova tex en cd som finns att köpa med skott och fyrverkerier. Spela den ofta hela året för att vänja hunden vid ljuden. Det har i alla fall hjälpt en av mina hundar, som är skotträdd och tidigare varit väldigt orolig vid nyårs.
Har sett att djuraffärer säljer något lugnande som man häller i vattnet. Vet dock inte hur bra det är.
Att hundar är skotträddaa betyder inte per automatik att de är rädda för åska, blixtar, fyrverkerier o smällare.
# 2
En internet bekant tränade sina berörda hundar med skivan, när nyårsafton kom drogs alla gardiner för o skivan spelades på hög volym, hundarna trodde det var träning som vanligt o brydde sig inte ett smack.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Fetvadd är bra också för att minska hörseln lite.
#4 Du har helt rätt i att skotträdsla inte alls behöver betyda att de är rädda för fyrverkerier. Tänkte inte hela varvet där … fniss
Jag spelar åxå skivan på nyårs, just för att han är så himla van den, jag åxå … ett tag höll jag själv på att bli tokig för jag spelade den så ofta … fniss …