Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundmat
Läst 2827 ggr
Kiyona
1

Hjälp med foderbyte :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag letar efter ett nytt foder till min hund Rex som snart är 13 år gammal. Han är en korsning Border collie/Samojed och är på äldre dagar ganska normalt aktiv skulle jag tro. Han är med mig hela dagarna vilket leder till mycket promenerande, busande och åtminstone ett galet race i fullfart om dagen. Han har aldirg varit sjuk och aldrig haft några problem mer än att han fick sommarexem på svansen flera år tillbaka. Rex har alltid ätit vad jag kan tro är ganska lite mat och alltid varit lätt i sin kroppsbyggnad. Som ung har han legat på en 25kg men har nu antagligen av ålder gått ner till 21.5kg.

Så på grund av viktnedgången antar jag att ett foderbyte skulle vara en bra idé.

Skulle inte påstå att Rex svälter sig själv utan han äter när han är hungrig och har alltid tillgång till foder och några gånger om dagen sitter jag ner med honom för att försöka få honom att äta lite extra. Kan inte så mycket omm hundfoder men kan tänka mig att ett högprotein foder med lite extra fetthalt skulle kunna hjälpa honom att hålla formen och förhoppningsvis gå upp lite i vikt.

Jag kommer köpa foder från gibbon om något av dessa fodersorter skulle vara att rekomendera till min gamla Rex:

Bozita

Bozita Robur

Doggy

Doggy professional

applaws

Franks pro gold

och de flesta ovannämnda märkena finns även som blötfoder plus 1 märke till som heter Renske våtfoder.

Antar att blötfoder är det bättre alternativet när det kommer till de flesta djur och de bästa fodren blandar man väl till högsta kvalitée själv på rena råvaror. Hursom Rex har alltid ätit torrt torrfoder och så har vi gett han omväxlande med blötfoder men även de minsta burkarna med blötfoder gör honom dålig i magen. Vet inte om det är att han inte är van vid blött foder eller om det är något annat i just blötfoder som gör honom dålig om han får mer än 2-3ggr/veckan och aldirg mer än bara en 3 matskedar som vi blandat ner i torrfodret.

Kan tänka mig att fodra honom med både blötfoder och torrfoder eller enbart torrfoder.

Jag är inte ute efter det dyraste eller det billigaste eller mest omtalade fodret utan det fodret som är mest prisvärt och skulle kunna tänkas passa min hund efter hans behov.

Tack på förhand!

//

Andrea & Rex

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

[Forest]
0

Att äldre aktiva hundar går ner är rätt vanligt, jag skulle inte byta foder men kanske öka fodergivan lite. Låter verkligen som att han har det bra o är aktiv trots lite äldre hund som ar otroligt fin hund :)

Ang dina foderval där så är jag inte så insatt i dom men jag skulle inte välja nu vanliga doggy utan kanske doggy professional lite mer kött o fett är det i den. Men som sagt det är itne helt ovanligt att äldre hundar tappar vikt.

vallhund
0

Läcker hund!

Färskfoder kanske du skall titta på, t ex Vom og Hundemat.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Kiyona
0

Han har stått på Doggy Seniorfoder ganska länge och jag skäms nästan men jag har faktiskt inte kollat foderanalysen men nu när jag fick "uppvaknandet" av att min älskade vän bara blivit magrare under en period på 2år så köpte jag ett foder faktikst från doggy profesional med hög andel protein och fett som min kompis som sa till mig att han hade blivit väldigt mycket smalare än vad han varit tidigare vilket jag knappt hade tänkt på mer än vad jag sett när jag vägt honom.

Hursom började jag med 1/4 extra aktiv och 3/4 doggy senior och trappade upp stegvis. Nu får han 50/50 ungefär och har gått upp 0.5kg ungefär. Och så har han fått blötfoder små portioner 3ggr/veckan ungefär.

Han gillar fodret väldigt mycket och enligt doseringsanvisningen ska en hund i hans vikt ha 5dl dagligen. Han får en liten siaglass förpackning av varje sort och har under hela dagen. Han äter inte så mycket som jag kan se andra hundar göra som bara vräker i sig maten så fort det hälls upp i skålen. Rex har alltid varit ganska liten i maten förutom när vi kommer hem från gården och "för säkerhetsskull" äter han varje gång vi lämmnar hemmet ^^

Vill jag få i honom mer mat får jag nog lura honom med att blanda blötfoder i torrfodret då kan jag lyckas få i honom hela skålen och jag matar honom och leker med maten ett tag. Tror det blir svårt för mig att få i honom mer foder då jag redan typ handmatar honom och kastar runt pelletsarna på golvet så han ska äta upp det han får i nuläget "/

Men ska jag lägga ner seniorfodret från doggy och kanske bara fodra ut med doggy professional extra aktiv?

Här är foderanalysen (det viktigaste) ser det bra ut? http://www.gibbon.se/Eco/Product.aspx?SectionId=0&Parent=0&ItemId=14488

Står ju att fodret är för digivande tikar och unghundar han går inte misste om något som gammla hundar ska ha då eller? eller om det blir alldeles förmycket energi för honom? Vill bara vara på den säkra sidan :)

Vi dansar ju inte längre eller håller på med hobby Agility och andra dressyr lekar som vi gjorde förr men han är ju ute med mig hela dagarna så han rör ju på sig i raskt tempo och busar med andra hundar m.m….

2#

Alltså, vad är det där färskfoder? xD Är det något man köper i djurbutik, mat affären eller på nätet? Det r inte samma som blöt foder eller? Vart köper man vom? bara sett det som hundgodis -_-

Kan detta vara något att omlotta med torrfodret? Så har jag större chans att få i honom mer mat.

http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?SectionId=3786&Parent=2201&ItemId=27969

Tack så jättemycket för komplimangerna ska hälsa honom att du sa att han var vacker :D haha. Min Rex är jätte vacker och ståtlig och söt charmfluff <3 Vill verkligen inte tänka på att han är på sin sista del av livat >< Gubben

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

ska söka här på fokus borde jag väl hitta lite info om färskfoder :)

**Mvh//Andrea **

[Forest]
0

3 jag anser så här, han är så gammal att foderbyte kan göra kanske kan förstöra magen men ger du det fodret hade jag någ iaf sett efter dyggys mer "finare" foder Doggy professional.

Färskfoder som 2 tipsar om är kalasfoder det är mer nartulig kost för hundar nermald kött/ben/inälvor :) låter vidrigt men det är det faktist inte själv ger jag VoH kyckling o det är nästan luktfritt smaskens enligt hundarna :) Just färskfoder tror jag inte skulle paja din hunds mage eftersom det är ett mild o nartuligt foder vissligen ska man ta det soft med foderbyte om hunden är känslig. http://www.vomoghundemat.se/  Ett alt är att du ger 50-50. Våran ena hund har ökat fint i vikt efter vi börja ge detta, så nu behöver hon inte äta extra mycket utan går enligt deras tabell. Din hund skulle behöva äta ca 500g voh om man nu går efter deras tabbel samt din förra vikt på 25kg

Kiyona
0

Får säga att jag är övertygad!

Är väldigt mycket för att fodra mina djur med foder som i första hand skall efterlikna dess naturliga kosthållning så bra som möjligt.

Mina råttor käkar ju något liknande färskfoder blandannat en köttblandning med inälvor och äckel peckel som jag mixar själv och fryser in i portioner. Sen mina kaniner fodrar jag med spannmålsfritt kraftfoder mer som ihop pressat hö och lusern fri från melass som jag importerar från tyskland då allt foder som finns att välja mellan här i svergie är både dyrare än det jag importerar och fgull med spannmål och melas och aldeles för höga mineral halter. Mycket med jordiska när det kommer till mina djur :D

Men detta färskfodret köps  bäst över nätet eller importerat från vad var det norge eller danmark? Tänkte priserna brukar ju öka katastrofalt när utländska foder av bra kvallitée kommer in på svenska marknaden.

Vad kostar det ungefär i månaden om jag skulle ge honom det som tillägsfoder?

Du har ingen länk till en försäljare av fodret? eller kanske går att hitta om jag kollar under återförsäljare *pucko mig* xD

Tack så jätte mycket för bra information!

**Mvh//Andrea **

[Forest]
0

6 Flört

mliii
0

Hej! Jag har en rottishane som för ett års sedan blev lite tunn i hullet. Han hade även lite känslig mage så jag bytte då till Doggy proffesional sensitive. Han gick upp i lagom vikt samt har en bra och stabil mage:)

Kiyona
0

Har varit hos veterinären idag pga en bitskada som jag trodde var infekterat, tydligen inte han var helt frisk :D

Han kollade leder och tänder och tycker allt ser fint ut men påpekar också att han behöver gå upp i vikt. Jag nämnde färskfoder då det varit så många som föreslagit det som ett mycket bra hundfoder. Han sa nej till detta då han är så gammal. Skulle han varit unghund hade han möjligen rekomenderat färskfoder.

Han påstår att färskfoder är mer av en trend. Är det inte ett alternativ till att ge sin hund ett så naturligt foder som möjligt?

Blev lite klyvad. Litar ju på min veterinär men hur kan då så många ha fel om att det är ett bra foder eller vill han bara att jag ska köpa foder hos dem?

Kan ju ge honom färskfoder som kalasmat bara lite vid sidan av som tillägsfoder. Så lyssnar jag både på veterinären och er på iFokus.

**Mvh//Andrea **

[Timantis]
0

Ja se veterinärer. Vad skulle det vara för trend att ge rent kött som dom äter sen urminnes o i det vilda?

Men ska du ge färkfoder så behöver ha en stor frys o smyg in det sakta. pga hans ålder.

Jag skulle nog ta bort seniorfodret annars o testa att bara fodra med bara proffesional. Annars kan du smälta ner Ister o hälla över maten.

Vilket blötfoder ger du. Kan tipsa om Bozita som är svenskt samt finns i enbarat kött varianter.

Kiyona
0

Jag har lagt renske våtfoder med 80% kött dock är det grönsaker i dessa. Har lagt ner lite bozita i kundkorgen också :) Tog bozita med älg, ren och vom. Vet dock inte hur högkötthalten är men förhoppningsvis högre.

Jag ger han Ceasar och doggy med 70% kötthalt väljer dem utan spannmål.

Seniorfodret är nästan slut. Är jätte lite kvat som jag blandat ner med det nya fodret :) så har mer eller mindre redan bytt :)

**Mvh//Andrea **