Bits och hoppar när hon blir glad
Har en tik på 10 månader som är blandnind mellan pudel och jack russel och hon hoppar och bits när hon blir glad. Hon bits inte för att göra illa en utan för att busa men det kan göra ont eftersom hon hoppar upp och tar tag i handen och då drar med den ner och så biter hon tag i kläderna om hon inte får tag i handen. Detta händer mest när vi varit borta och kommer hem. Bryr mig inte så mycket att hon gör så på mig men barnen är små och uppskattar det så klart inte. Hon bryr sig inte lika mycket om barnen som oss vuxna så som tur är så låter hon oftast dom vara. När vi tex sitter i soffan så kan hon komma och "tugga" lite på en ibland men när jag säger till så slutar hon på en gång. Sambon lyssnar hon inte alls på =).
Förra ägaren (som hade både mamman och pappan hemma) sa att det var pudelbeteende då pappan gjorde precis samma sak. Är det så?
Vad kan man göra för att hon ska sluta? Har provat att kasta ut en massa godis på gården så hon ska greja med det istället men det tog några sekunder så var hon tillbaka och hoppade lika mycket. Kul att hon blir glad men hon får gärna visa det på annat sätt =).
Har ju så klart även provat och gå ner till hennes nivå men då hoppar hon mot ansiktet på en och biter en ändå i händerna och armarna.
En riktig studsboll är hon =).
det är typiskt små hunds beteende.. vet dock inte hur man sätter stopp för de 
2 Där har du totalt fel.
Jag skulle säga AJ och om hon gör detta så skulle jag inte hälsa på henne förrän hon är lugn.
Vi har också en liten hund som blir väldigt ivrig och gärna studsar upp och ner.
För att träna bort detta gör vi ungefär som #3 säger, vi vänder ryggen till och hälsar inte på henne förrän hon lugnat sig (ignorerar henne helt), och jag måste säga att det gett väldigt bra resultat :)
#2 Det är inte typiskt småhundsbeteende.
Handlar om uppfostran och inidividen, inte storleken på hunden.
Jag hade testat att ignorera hunden totalt och inte hälsa på hunden förrän den är lugn :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
ok, då har jag enbart möt på folk som inte kan uppfostra små hundar då.. aldrig hänt me nån stor (än)
Det handlar inte om glädje … en hund visar inte glädje på det sättet. Visa, lär din hund hur du vill att den ska bete sig, och låt den slappna av i den vetskapen.
Vad tror du en hund skulle göra om hon hoppade o bet den? Den skulle vänligt men bestämmt tala om att "hörrödu sådär gör man inte" Troligen skulle den även bita ifrån sej eller skrika högt.
Snabbast resultat får du troligen om du "biter" henne o skriker till samtidigt som hon biter dej. Gå upp i falsett. Har du tålamod så gör som någon skrev vänd ryggen till o då kommer hon troligen att gå runt på framsidan o hoppa igen. då Vänder du dej om igen. Det kan ta ett tag men när hon är lugn så tar du av dej o går in utan att ägna henne någon uppmärksamhet.
Hopp o studs är stress förväntningar och igentligen inlärt. När dom ligger i valplådan så böjer vi oss över dom för att kunna hälsa på dom o då hoppar dom upp o det tillåter vi. Men sen när dom växer så är det inte lika kul
Det viktigaste av allt är var lugn. Stressar du upp dej känner hunden det.
Har du några andra problem med henne? Drag i koppel skäller på andra hundar etc.
Har provat och ignorera henne och vända mig om men då hoppar hon bakom en istället och biter i kläderna där hon får tag. Oftast har jag en bebis och bär på också. Jag är kort endast lite mer än 150 och hon hoppar nästan upp till ansiktet på mig. Har haft henne i ca 2 månader nu och allt annat fungerar jätte bra. Vi har gått privat hos en instruktör och tränat grundlynad och hon är super duktig. Nu har hon löpt (för första gången) och då tycker jag att hon förlorat lite med kontakten men som sagt så har hon ju löpt också så inte så konstigt. Tror hon hade sista löpdagen igår för jag har inte sett nå blod idag. Hon är väldigt pipig så fort hon ser en hund men skäller inte. Hon är mer intensiv på hundar nu när vi möter dom men det är också pga löpet. Nu hoppas jag bara att hon lugnar ner sig igen med det när löpet försvinner.
8 menar du att man ska bita till sin hund? hundar ser inte människor som hundar så där fattar jag isf inte varför man ska bita sin hund lr skapa smärta?
9 din hund är i höglöp så ha henne inte lös risken för rymma brukar vara rätt så stor om de är glada i andra hundar. Att dom blir allmänt döva stämmer ;) Men jag ser inte att man ska upphöra träning tvärtom kan det vara bra att träna o lära hunden att dom tjänar på lyssna även då lite :) Forsätt köra med vända dig om forsätter hon hoppa bakom kan man ta upp benet bakåt utan att sparka till hunden (mer hindra hunden att hoppa), jag har kört med sitta o vänta med våran ena hund som blir så glad när man kommer hem. Det har hjälpt oss, men så bits hon inte utan blir bara sprallig. Jag får nu mera klä av mig jackan o skor innan vi hälsar :) Den träningen tog tid o där får man vara ihärdig o lite envis själv med :P
Ja jag menar att hon ska "bita" den. Få den att förstå att det inet är ok att bitas. Hundar är fock djur o bildar flock med de i omgivningen. Om någon hund i omgivningen bits eller beter sej så talar de andra hundarna om att det inte är ok.
TS
Det är viktigt att du verkligen väntar med att vända på dej tills hon lugnar ner sej. Ta o träna. UTAN att barnet hänger på din arm. Man skapar helt enkelt situationen som man inte vill ha o jobbar med den därifrån. När man har tid. det kan ta upp till en timme innan hon lugnar sej. Nu som det är får hon hela tiden utlopp för sin iver att "hälsa"
Min ena hund som jag har nu hängde mer eller mindre i baken på mej våra första promenader. Så kunde jag ju inte ha det. Talade då vänligt men bestämmt om att detta accepterar jag inte. O det tog inte lång tid innan han fattade att så gör man inte.
Du kan även skaffa dej en gräns inpå dej o den får hon inte överträda om du inte bjuder in henne. Men det är en fortsättning.
Ge inte upp o blir hon stressad/glad så ignorera henne ge henne inte mer bränsle att bete sej.

Lär hunden hur ni vill att den ska agera istället för att hoppa och bita… Finns en del bra hälsa fint övningar, tex "handen på hjärtat" och "fyra tassar på marken", osv…
http://www.agria.se/hund/artikel/lar-din-valp-att-halsa-fint-
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Det var väl ungefär så jag sa hon skulle göra. Inte hälsa innan hunden lugnar ner sej. Bra med en länk som beskriver ordentligt.
Men det behöves tränas. Lägg tid på det. `planera in den träningen o inte bara när ni kommer hem.
#11 Jag skulle inte träna på det sätt att jag Skapar situationen jag inte vill ha, utan Lär hunden ett nytt sätt. Absolut inte locka fram felaktigt beteende så att man måste korrigera eller skapa obehag.
TS, Gör som #12 skriver, lär in ett nytt beteende. Lycka till!
Med att skapa situationen menar jag att hon ska gå ut o sen gå in för att hunden ska börja hoppa så att hon kan träna på att den inte ska göra så. Typ flera gånger.
Det är samma sätt som att "lära in ett nytt beteende". För att snabbt få bort hundens hoppande så behövd det mer situationer än kanske dom 3-5 gångerna man kommer hem på en dag.
Lika dant som att du vill ha bort skällandet på en hund som skäller vid tex hundmöten. Du letar helt enkelt upp hundar eller säger till vänner med hundar att ni ska mötas för att du ska kunna träna på att lära hunden att inte skälla.
Hur ska hon kunna träna om man inte skapar situationen. du kan ju inte träna när hundne inte gör fel?
Kan ge ett exempel
Min ena hund skäller satan när det knackar på dörren. Det tränade jag bort ( ja det är nästan borta men han blir inte skogstokig) genom att helt sonika när hundarna låg o sov knackade i bordet/väggen. Dom far upp som idioter o den ena skäller som besätt. jag sitter helt lungt o fortsätter med det jag gör. Proceduren upprepas efter ett tag o så håller det på. Vilket har resulterat i att när jag gör så nu så kan han höja på huvudet o skälla till eller morra lite. Knackar det på dörren så gör han likadant han talar om att det knackar o sen är det bra. När han är lugn går jag o öppnar o gästen vågar gå in.
Har haft problem även när jag kommit hem. Hundarna har levt en hel jäkel. Då gick jag ut o öppnade dörren inte förräns dom var lugna igen. dom återgår då till att leva jäkel o jag går ut igen o stänger dörren.
Första gången jag gjorde detta fick jag hålla på i 45 minuter innan dom lugnade sej. Hur ofta har man tid att hålla på med det så länge när man kommer hem? Typ aldrig. DÄRFÖR ska man skapa situationen så att man kan träna bort det. Nu räcker det med att jag går in o om hundarna lever så går jag helt sonika ut genom dörren igen. Då minns dom Ja visst jag vi ska vara lugna annars går matte igen.
hur ska man kunna lära bort ett felaktigt beteende snabbt om man inte skapar/tränar på situationen? Svara mej på det #14
#15 Skällande, hoppande, dragande i koppel, många bekymmer handlar om osäkerhet, hunden vet inte riktigt vad den ska göra och uttrycker sig då med de medel den har.
Som exempel, när det kommer folk och ringer på för att sedan komma in. Man kan med fördel lära hunden att inte ens gå in i hallen, dvs den får lära sig att sitta kvar i köket eller någon annan stans. Det är inte hundens sak att ta emot främmandet. Många hundar tar på sig den rollen, eftersom den inte blivit lärd att den inte behöver. Då får du bort att den hoppar, utan att ha skapat situationen med hoppandet överhuvudtaget. Mina hundar bryr sig inte ett smack om när det kommer folk, just för att jag lärt dem att JAG tar emot, JAG sköter hälsningar osv. Nu är det ytterst sällan de ens hoppar ner från soffan/kliver ur bädden när det kommer någon.
Skällandet när den hör ljud, handlar också oftast om osäkerhet eller att hunden tar på sig rollen att vara den som ska larma. Många raser har det i sig, och är då ett helt naturligt beteende. Det går tex att använda sig av att när det kommer ett ljud, kasta ner godis på golvet, så att hunden börjar söka godis istället för att skälla.
Ps. Man kan skriva inlägg utan att svära ;)
Ja men är det inte bättre då att träna dessa situationer under "kontrollerade" former. Så man slipper det när det kommer folk? Det tycker i alla fall jag.
Det är väl sånt man gör på typ allmänkurser o valpkurser? Man skapar en situation som hunden ska klara. Går runt andra o ska ej hälsa tex.
#17 Javisst, skapa situationer där hunden ska lära sig ett beteende som vi vill ha, det betyder inte att man provocerar fram ett beteende man INTE vill ha, för att kunna träna bort det genom nötningsmetoden.
Om vi tar exemplet där du plötsligt knackar i väggen när hunden sover. Varför inte träna när hunden är vaken och lugn? Då finns större chans att få ett lyckat resultat.
Och japp, träna under kontrollerade former, tex be någon komma och ringa på dörren, alt. att man själv går ut och någon i familjen tränar hunden i att sitta kvar i köket osv. :)
Leja va väldigt hoppig ett tag. Men jag va fast vid att hon skulle sitta och vänta innan hälsning. Ja hon brusar upp sig lite ändå, men de är betydligt bättre! (och nu har inte jag en liten hund, utan en 25kg muskelklump) När jag kommer hem blir hon överlycklig! Vill gärna hoppa upp i famnen. Jag gör ett "hyschande" snabbt ljud, ger kommandot med enbart handen att hon ska sätta sig ner medans jag tar av ytterkläderna. Sen ger jag henne en beröm blick, hälsar inte fören hon är helt ner i varv. Fungerar kanon :) Tystnad är alltid bäst! Tycker iaf jag :)
O vad är det jag skrivit? Träning under kontrollerade former.
Mina hundar sover när dom är inne. Sover= ligger ner o är avslappnade.