"Djurplågeri med rasavel"
Kollar på det programmet, på tv4fakta XL. Blir så ledsen när jag ser de förstörda schäfrar. Och en som hade boxer med ep och man fick se hur den fick anfall och hon gjorde galet fel med den när den hade anfall och tryckte i hunden massa mediciner var dag, stackars hund :(
Blir så ledsen :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Fast sjukdomar förekommer ju hos alla typer av hundar, både "sunda" rashundar och blandraser, såväl som de renraser med extrem fysik.
Det är väl helt enkelt ett personligt val man måste göra, om man är ok med den typen av avel ellr inte.
#1 Jag har inte påstått att det inte finns rasbundna sjukdomar på många andra hundar.
Jag skrev bara att jag tycker att det är extremt fel att avla på sjuka hundar, som det t.ex görs med cavaliererna med hjärtfel och en annan sjukdom.
Så du behöver inte förvränga osv det jag skrivit.
Det är bara min personliga åsikt. Har inte påstått det du skrivit.
Suck. Jag tar tillbaka mitt felaktiga påstående och skall försöka uttrycka mig bättre nästa gång så att ingen känner sig misstolkad.
Det framgick inte jättetydligt av ditt inlägg vilken typ av avel som du menade, och jag tolkade då överskriften "djurplågeri med rasavel" för precis vad det står.
Ber om ursäkt.
MVH
#3 Filmen eller ja, dokumentären heter så som rubriken säger :)
Står i första raden att den gick på Tv4fakta XL igår :)
Förlåt själv för misstolket :)
Håller med.. Såg Pedigree Dogs Exposed på yt för någon vecka sedan.. Blev fly förbannad, det kokade i mig i timmar efteråt! Det är sjukt hur vi förstör ras efter ras, och plågar vissa raser på detta vis..
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#5 Den såg jag också.. Fyfan… Bolldogens "underkäke" går upp över nosen. Men det är ju så gulligt med underbett, så varför inte göra det ännu värre?
Och schäferns rygg tycker jag är helt otroligt.. Jag vet inte vad jag ska säga, jag är helt mållös. De går ju liksom på hälarna som en människa. Min kompis har en blandis vars pappa är renrasig utställningsschäfer. Hennes rygg sluttar lite, och benen är böjda hela tiden, det går inte att räta ut de. Det är så j*vla sjukt att folk inte förstår att något är fel! Såg på Djurakuten på Kanal 3, någon som hade en schäfer med ryggproblem, hon sa att hon hade haft flera schäfrar innan som också fått ryggproblem. KONSTIGT!
Vad kan det bero på? Inte att de släpar arslet i marken iallafall!
Tax, Dåtid och Nutid: 
Utställningsschäfer: 
Och en Bruksschäfer med EXAKT samma färg och liknande utseende, men med en frisk kropp:
Utvecklingen av Engelska bulldogens skalle: 
En Napoletansk mastiff: 
Och en renrasig Napoletansk mastiff som de kan se ut om man vill ha en frisk ras: 
Och en Basset hound som blivit utställningsChampion: 
Och det här var verkligen inte de värsta bilderna jag hittade..
#6 Ja visst är det hemskt :(
förstår mig inte på uppfödare(från den dokumentären på yt som var tydligen i england) som kan para son med mamma,pappa med dotter farfar med dotter osv. det e så hemkt :( hur kan man göra så? vet dom äns om att hundarna blir värre om man avlar på detta sätt? varför skulle det vara vara bättre?
#8 Jadu vet faktiskt inte hur dem tänker. I Sverige är det ju förbjudet, vilket jag tycker är bra!
#6 blir så jäkla förbannad (vill inte använda alltför ovårdat språk så skriver jäkla) på detta, speciellt schäfern och taxen. Hur kan man bara göra så, vad tänker man med när man avlar på dessa hundar? Blir så förbannad, kan knappt prata om det…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#10 Ja usch. Jag blir så j*vla förbannad så det finns inte! Hur kan man tycka att en schäfer som släpar rumpan i marken är FIN? Hur kan man tycka att en Tax som skrapar bröstkorgen i marken är FIN? Jag förstår verkligen inte!
Vilken av de napoletanska mastifferna är finast liksom? Båda är renrasiga och avlade samtidigt. Det finns alltså iallafall EN uppfödare som avlar på FINA och RIKTIGA napoletanska mastiffer. Jag förstår inte hur man kan vilja ha en hund som ser ut så. Är de ens säkra på att det finns en hund under allt det där överskottsskinnet? De kan ju knappt se något, allt skinn hänger ju för ögonen, och hur äter de egntligen? Läpparna är ju ivägen.. USCH!
#11 förstår inte heller det, dom är inte fina dom är sjuka och ser skumma ut, fattar inte vad folk tänker med..
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det intressanta är att de sk räkorna har aningens bättre HD statistik än bruksarna.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#13 va? du måste skoja?
HUR kan det vara möjligt?
Men "räkorna" får ju problem med ryggen också, det får väl inte brukshundarna?
#13 Finns statestik på att schäfrar med räkrygg inte lever lika länge som rakryggade. Hittar dock inte den nu men det finns.
# 14 för att det är så, däremot så håller deras kroppar inte för hårt bruksarbete.
# 15, återkom när du har statistik, misstänker att bruksarna har större skaderisk, eftersom de flesta arbetas hårt.
#16 Hur ska jag kunna återkomma med den när jag inte hittar den? Läs vad jag skrivit tack.
Jagg läser, du mindes inte var den fanns, men förhoppninngsvis kommer du på det?
Du skulle ju kunna fråga inne på brukshundar i okus.
Kan tänka mig att schäfrar med extremt sluttande korsryggar får problem. En schäfer kan ha något som kallas sakralisation, vilket är en missbildning i ryggpartiet, och Spondylos som är en ryggförändring (Läs mer här). Dessa kan förkorta en hunds livslängd.
Men schäfrar med lätt sluttande ryggar är inte mycket sämre än rakryggade då även en rakryggad sluttar om man sträcker ut benen.
Bifogar också bild. Jag har sätt många Schäfrar i variant 2 som bilden visar på bland annat utställningar och de ser ut att nästan släpa bena fram medan Schäfrar i variant 3 springer på som dårar även i hög ålder och är mer sundare dvs den variant jag anser man bör avla på
#19 Jag har också sett schäfrar i variant 2. De går lixom sicksack med bakbenen, och bakbenen är böjda hela tiden. 
Variant 3 är som jag önskar att alla utställningsschäfrar skulle se ut. 
#20 Jo jag med men tyvärr hör variant 3 till kategorin bruks schäfrar. Det är det jag inte fattar varför ska en ras delas in i två olika kategorier, det är ju liksom samma ras och då borde man följa gemensam standard. Hade varit en sak om det var temperamentet som skiljde sig som tex på jaktgolden och utställningsgolden men schäfern har samma temperament inom både bruks och utställning men ser ändå så olika ut.
Spondylos drabbar många raser, jag har haft en BC som fick det, känner ett par amstaffs o några boxrar, ett gäng retrievers, drivande jakthundar m fl olika raser.
Det är ju vi med arbetande hundar som sannolikt upptäcker det oftare än om man har familje/hobbyhundar.
# 21 Visst är det i princip samma ras, men uppdelning har ju skett av många raser, diverse retrievers är uppdelade i utställnings o jaktvariant, likaså aussies för att nämna några, o felet/orsaken? Människans lust att leka gud o tävla i skönhet.
När man avlar på utseende så är det lätt hänt att mentaliteten kastas ut som barnet med badvattnet, tyvärr.
#22 ja spondulos finns i många raser men nu oratade jag om schäfer. Ja indelningar finns i många raser men utställning och jakt retriever ser likadana ut. Utställning och bruks schäfrar är olika i utseende exteriört och det är de jag anser är fel. Alla schäfrar borde se ut som bruks schäfern som är den sundaste av dem.
vad skriver du nu? Utställnings o Jakt retriever ser likadana ut???? Nu är du är ute o cyklar. Orkar inte leta upp bilder men en utställningsavlad labbe ser absolut inte ut som en jaktavlad labbe. Tror bla det säkert skiljer bortåt 10 kg i vikt på dom en golden lika så men bara 5-8 kg i vikts skillnad. Sen har vi flaten som även den är mer o mer indelad. Men än så länge fixar en utställnignsavlad flat även att springa fort i skogen en hel dag. Jakt varianten är lite mindre o smidigare o har "sämre exteriör" o platsar sällan på en utställning.
#24 flat har jag aldrig sett vara någon skillnad på den rasen är jag väl insatt i och har även en flat själv. Men om jag nu måste förtydliga det hela även om jag tycker det car självklart att jag pratade om den biten i och med mitt första inlägg. En bruks schäfer har rakare rygg en utställnings schäfer släpar arslet i backen i stort sätt. Sån pass stor skillnad är det inte i andra indelade hundat.
Utställningsflatten är grövre o har rakare i ryggen ner över svansen. Jakt flatten är smäckrare o svansen är inte en förlängning av ryggen utan sitter längre ner. (dålig exteriört)
om det nu inte var någon skillnad varför säger sej vissa uppfödare föda upp jaktflattar? Men än är inte skillnaden så stor o en utställningsavlad flatt klarar av att jobba i skogen en hel dag. Men en jaktavlad flat har ofta inte så mycket på en utställning att göra.
Sen har vi ju DP hundarna som är en blandning.
#26 aldrig hört talas om indelning på flatar någonsin under alla mina är som ägare. Inte ens min uppfödare påstår något om en sådan indelning och hon har ändå hållit på sen 70 talet med rasen.
Nehe ja men undra då varför man aldrig ser en tex Hinnareds. Björshults, Sort Gold eller en coatfloats mm mm på resultat listorna på utställning. MEN dom har massor med jakt resultat.
Visst jag vet att flatfolket inte vill veta av någon indelning men så är den krassa sanningen. Ska man ha en jaktkompis köper man sej inte en Almanza o vill man brilljera i utställningsringen köper man inte en Hinnareds.
Nej igentligen är Flaten en dp hund som passar till allt med lite inriktningar.
Kalla det vad du vill jag kallar det indelning.
#28 jag skiter fullkomligt i indelningar. De kan snarare vara till fördel så man vet vad man får så att säga. Och ska jag ha jakhund hade inte flat varit mitt val överhuvudtaget, det hade blivit en Vorsteh. Hur som haver, nu kom vi från ämnet. ;)
Men Flat coaten är ju en jakthund…. Likväl som både golden o labben.
ps jag skiter oxå i indelningar men att säga att dom inte finns är att blunda för sanningen. MEN om vi ska komma tillbaka till ämnet så är dom inte vanskapta i alla fall. ( ja utsällningsvarianten av labbe kanske då som jag anser är aldeles för tjock)
#30 ja men inte lika skarpsint i jakt som Vorsteh och sen väljer man jakthund efter vilken typ av jakt man sysslar med om man är riktigt inbiten jägare. Jag skulle tex inte ha en grythund till drivjakt. Sen sa jag aldrig att indelningar inte finns så det är något du fått för dig, jag sa att jag inte hört talas om någon hos flat, lite skillnad. Aldrig sagt att en hund är vanskapt heller jag sa att en schäfer med rakare rygg (bruks) är det man borde avla på och inte en schäfer med arslet i backen (utställning).Men de finns säkert de som anser att en schäfer mad häcken i marken är sund och fin, jag är dock inte av den åsikten.
Självklart är det samma raser trots avel, eller?
Pikkupainens m fl pälsmonsters har inget i BC aveln att göra.
Det är rent ut sagt förj*vligt hur renras aveln går till! Dom tänker verkligen inte på djurens bästa utan bara utställningarna och att dom ska få så bra omdöme som möjligt..Grr!
Har inget mer att säga än att det är helt förjävligt!
#6 Dom bilderna talar ju för sig själva!
# 31
du skrev att "utställnings o jakt retriever ser likadana ut" det var det jag reagerade på. kolla inl 23
Naturligtvis köper man jakt hund efter den jakten man ska utöva men vet även retrievrar som kan stöta o det är ju inte riktigt det dom är avlade för. Min golden tex driver med skall vilket en golden inte ska göra. Men kanske lite skillnad då hon jagar på eget bevåg. 
Vanskapt var mitt ord. då jag anser att en utställningsschäfer ofta är vanskapt.
#31 Val av jakthund ser så olika ut men jag känner inte en enda jägare som använder retriever. Det är mest Beagle, Pointer, Vorsteh och wachtel som hittas i jaktlagen. Men betvivlar inte att de finns de som nöjer sig med retriever. För mig är de dock för mjuka i jakt och har inte den starka jaktinstinkten. Vorsteh är bland de skarpaste jakthundar med skit bra syn, höesel och luktsinne men de är också krävande hundar. Ja de indelningarna ser likadana ut i den utsträckningen att de inte är lika "vanskapta" som schäfern är i utställnings variant. Det har jag också skrivit men kanske inte lika tydligt.
#16 "för att det är så", kan man få ta del av statistiken på det? 
/Anneli
# 36 Det får du fråga Schäferfolk om. Det är däeifrån jag fått det, går ju att läsa ut en del på avelsdata men då måste man ju veta linjerna.
#37 Tänkte att det ju var du som kom med påståendet. 
/Anneli