OT kaos i huvudet
Det är kaos i mitt huvud just nu och i mitt hjärta med för den delen.
Jag vet verkligen inte hur jag ska göra..
Har fått erbjudande om att rädda en valp, en schäfer-huskeyblandning, chippad och vaccinerad, en tik. Tar ingen dem (finns två kvar) avlivas dem efter helgen, för då kan inte djurens rätt ha dem kvar längre. Väldigt lågt enligt mig att hota med avlivning, speciellt av en djurrätts-organisation, men men den diskutionen behöver vi inte ta nu.
Valparna har inte haft det bra, de har blivit instängda på en liten yta och inte blivit miljötränade, men sen är de bara 3mån gamla. Mitt hjärta skriker att jag borde hämta en av dem, en kompis hämtade en igår så nu är det bara två tikar kvar.
Men mitt huvud säger en annan sak, eller det säger med hämta den, men det blir rumsrenhetsträning, måste fixa att någon tar den de 10timmar jag är borta varje vecka och sambon jobbar eftersom den inte klarar att vara själv hemma.
Sen har jag en släkting som behöver nytt hem till sin hane, en blandning mellan jaktlabbe-husky-schäfer-ev nått mer, som även han har ett taskigt förflutet, 14valpar satt instängda i ett litet rum, 4 av dem fick avlivas pga frätskador av deras egen avföring för att ingen tog hand om dem. Han är idag 13mån gammal, rumsren och hans enda rädsla vad de vet är mot lastbilar och traktorer. Ensamhetsträning behövs, men den är påbörjad och han klarar 3timmar själv iaf, när jag är borta är jag borta mellan 8-12..
Allt är kaos! Jag har en omplaceringshund sedan tidigare som var rädd för bokstavligt allt (eller ptja nästan iaf, andra hundar var hon inte rädd för) när jag hämtade henne, aldrig miljötränad eller socialtränad. Men nu är det bara nya platser hon är rädd för, så det har gått framåt!
Jag vet verkligen inte hur jag ska göra.
Tanken är att träna lydnad med den gå eftersök och jaga.
Fortsätter svamla lite för mig själv..
Det är krävande raser i båda, men en dalmatiner/bordercollie/engelsk-setterblandning är också krävande och det har vi nu och det går bra. Jag kommer gå en valpkurs/nybörjarkurs med den till att börja med, lägga spår, den kommer få följa med sambon ut när han jagar, så det kommer inte bli några understimulerade hundar. På vår, sommar, höst när det inte är snö kommer vi cykla, dra skrinda och på vintern pulka. Kanske får den dra mig på inlines med när jag har lärt mig åka först!
Tar vi valpen får vi en tik, vi har redan en tik från början, tar vi hanen behöver en av dem kastreras, för det ska inte bli några Valpar här! Dels har vår nuvarande hund för kasst psyke och sen finns det redan för många blandisar och det skulle bli en hiskerlig blandning..
Är det den från djurens rätt ni vill jaga med eller er släktings?
Den från djurens rätt hade jag inte jagat med utan kört drag med då husky inte är en jakthund utan en draghund och schäfer en vakthund. beroende på hur mycket husky det är i den hunden blir en husky lätt varvad i jakt så jag rekommenderar inte att jaga med en sådan samt att en husky går under meningen "jagar allt som rör sig".
#3 Mjo men knappast den ultimata jakthunden. Jag har en med Husky/Pointer/Vorsteh (Alaskan Husky kort och gott) i leden men jagar inte med henne för draget är skarpare i henne, men så är hon också avlad för det ändamålet.
Den från djurens rätt hade jag rekommenderat drag på mest för att en husky som inte får dra (beroende på hur mycket husky den nu har) kan bli ett rent helvete att handskas med.
Ok. Personligen, kan bara tala för mig själv nu, hade ja nog tagit en släktings hund istället för att ta en hund bara för räddandets skull, så lätt att det kan bli fel.