Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: veterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 2149 ggr
[madelaine]
0

Snorar och nyser

Hej!

De senaste dagarna har Lily nyst och snorat en del. Började med att hon nös lite grann, sen började hon snora och nu nyser hon helt klart mer än vad som är normalt. Upptäckte detta tisdag kväll, frågade sen på dagis igår och de hade också tänkt på att hon nyst en del.
Har fått för mig att det blir mer när hon är lite uppspelt, typ när vi ska gå ut eller så.
Hon har ingen feber och är lika glad och hungrig som vanligt, så har därmed fått råd om att avvakta lite innan vi rusar till veterinären. Det blir vila och mys hemma i några dagar för att se om det blir bättre.

Har som vanligt googlat runt som en tok, försökt titta i nosen efter synliga kvalster eller annat som kan irritera men ser ingenting. Snoret är ofärgat, men hon har låtit lite "täppt" och snarkat stundvis natten till idag.
En av de andra hundarna på dagis har varit "nysig" ett tag förut, men det är åtminstone en månad sen nu. I övrigt inget att anmärka på hos dagishundarna.
Hur är det egentligen, kan hundar bli förkylda eller kan de inte det? Nån som har tips på om det finns något jag själv kan göra, förutom att sällskapa på soffan med ett gäng filtar?

Maja2
0

ja, hundar kan bli förkylda

[madelaine]
0

Tack, har hört så olika gällande det :)

Kan tillägga att hon inte hostar något, bara snorig och nyser.

[madelaine]
0

Tack :)
Har läst den innan, men känns ändå lite lugnande att läsa igen. Blir ju såklart orolig när något inte är som det brukar, speciellt då jag hamnade på sidor där det stod att hundar minsann inte kan bli förkylda och att symptomen tyder på allvarlig sjukdom. Ringde och kollade med veterinär och blev lugnare, men det där om "allvarlig sjukdom" ligger kvar och gnor ändå. Men hon är som sagt pigg och lika matglad som vanligt, så jag hoppas att några lugna mys-dagar ska göra susen.

evelina1991
0

Vår lilla tös på snart 8 månader e förkyld just nu, och hon nyser rätt mycket eller iaf mer än vanligt + att hon snorar. Kanske kan vara så att hon behöver ha ett täcke när ni e ute och de regnar o framför allt nu när de bli vinter :) Och (om det är er hund på bilden) så ser hon ut sin en mindre hund och dem gå ju mycket närmare marken och vad jag ha hört och vet då inte om detta stämmer! Men att hundar med kortare ben har lättare at bli bla förkylda o sådant eftersom dem är närmare marken än större hundar :P

Någon som vet nått om detta så jag inte lurar någon här nu? xD haha

Men mysiga hemma kvällar gör nog allt susen ;)

[madelaine]
0

Hon har täcke på sig när vi går ut, ett lite tjockare täcke redan nu då hon är lite frusen av sig.
Att få ligga hemma och mysa och ta det lite lugnt några dagar gjorde susen, redan på tisdagen hade hon slutat nysa och snora, så jag tror nog att det var en liten förkylning hon hade dragit på sig :)

[Forest]
0

hur har det gott med hundarna? menar 6 och 5 är dom friska nu :)

evelina1991
0

Wilma e fortfarande lite snorig, men bli ju inte bättre av att vi är ute i regnet och leker men kan inte tycka att vi ska stanna inne för de heller :P Men hon bli nog frisk snart :)

[madelaine]
0

Lily är som vanligt igen nu, skuttade med glada steg och icke-rinnande näsa till dagis igen förra onsdagen och har inte nyst nåt nämnvärt sen dess heller :)

[Forest]
1

8 hoppas det ger med sig.

9 skönt o höra att hon är frisk :)