Tik eller hane?
Hej! Min mormor ska snart köpa en liten hund. Den kommer antadligen vara runt 1 år gammal. Jag kommer vara ute och gå med den och min schäferhane ganska mycket osv. Problemat är då om den ska vara en tik eller hane. Min hund är väldigt snäll mot andra hundar när han väl känner dem ( då även hanar.) men med tanke på att den nya hunden kommer vara runt 1 år kanske dem bråka mycket ibörjan då båda är hanar? Men när honorna löper blir min hund helt galen och vill para sig hela tiden. Och jag kan inte hålla 2 st hundar samtidigt som vill para sig, och det tar ju ett tag innan löpningen går över… Så vad tycker ni är bäst? Tik eller hane? Motivera gärna!
Du säger att den blivande hunden kommer att vara kring 1 år gammal. Ska mormor köpa en omplacering? Isåfall finns många kastrerade, både tikar och hanar, som kan vara lämpliga.
Fö så kan kan du använda tiden fram tills dess att träna din hane att ge tusan i tikar, oavsett vad de luktar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#1 ja hon vill inte ha en valp, det blir för jobbigt för henne. Ex en avelstik som inte kan få fler kullar av någon anledning. #2 haha jo, men det är jäkligt svårt kan jag säga dig ;) Han är en omogen 2 åring. Han har en jämn gamal kompis ( tik) som han rastas med lite då och då, men han försöker hela tiden gå och lukta på henne där bak osv.
#3 Då är det ju långt över året, över 2-3 år med. då man inte tar första kullen så tidigt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 haha jo jag vet, skrev lite fel ;) Det jag ville ha fram med inlägg#3 är att hon/han måste vara hafsat uppfostrad, då vi inte vill ha någon "problemhund"
Är din hund ofta hos mormor eller bor ni där? Är det så hade jag valt en hane eftersom man slipper strulet med löptiden o få en jobbig tid, nu kan man arbeta sin hane att den bör funka trots löptik det är rätt nyttigt att sin hane kan det. Men vissa mår inte så bra när det finns löptikar i närheten o detta kan man någ inte träna på mer än försöka hurta till det o göra roliga saker.
Jag röstar på hanhund fast jag själv är mer för tikar ;)
#6 min mormor kommer på väldigt när oss snart, så vi kommer ha den hunden mycket hoss oss och vår hund mycket hoss henne. Och så kommer jag gå ut och gå med båda minst 1 gång i veckan. :) Tror det blir en liten påg :)
#6 "nu kan man arbeta sin hane att den bör funka trots löptik det är rätt nyttigt att sin hane kan det."
Du har erfarenhet av det alltså? Fortplantningsdriften är otroligt hög hos många hundar. Jag personligen tror inte att det är någonting man kan träna bort.
8 är uppväxt med hane och grannar hade tikar, våran hane gnälde lite vid höglöpet o ståg gärna o tråna vid staketet. Har erfarenhet där hane funkar okej trots att det är tikar i kenneln som löper utan att de "gör sitt", som jag skrev innan det finns hanar som inte mår bra vid löp de blir nästan som sjuklingar. Jag förstår att vissa tror att kastrering är ett mirakel men att gå lite kurser är rätt nyttigt nu mera får även löptikar tävla i agillity :)