Beskyddande eller lek?
Har någon annan varit med om att ens hund/valp "nafsar" (väldigt löst) samt/eller morrar när någon slår en löst på låtsas?
Vad tror ni, är detta beskyddning eller lek för hunden? Eller olika beroende på hund till hund?
//Forgetful

Det kan nog vara olika från hund till hund, svårt att avgöra i det enskilda fallet utan att själv se resten av hundens signaler i situationen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag kan högst beskriva hur han beter sig. Han morrar smått, nafsar eller håller handen som "slår" i munnen, men bara när den "slår", han släpper den annars och bara glor. Han viftar inte på svansen heller men det låter precis som det brukar göra när man leker med honom för övrigt
//Forgetful
Typ omöjligt att avgöra men jag skulle gissa att det är lite vakt i beteendet. Få någon att slå ner dig på allvar och se hur han reagerar :P Nä, jag vet inte. När de leker viftar de väl nästan alltid på svansen, eller har ett glatt kroppsspråk åtminstone? Min hund kan attackera när han leker, skälla/gruffa och tugga. Men när han vaktar, är arg, så är det förvisso liknande ljud med det syns lång väg att han inte leker.
Vad är det för ras du har? Gör han detta då när ni leker med han och/eller oxå med andra hundar?
Min hund skäller som tusan om jag skriker Aj. Då kommer hon springandes och hoppar upp på den som slår mig. (Gör inte illa den, hoppar bara som i lek)
Om hon redan är bredvid den som slår mig så tar hon tag löst i den personens arm och släpper sen när den slutar samt grymtar/morrar som i lek. Precis som din hund gör. Jag tror att hon vet att det är på låtsas, men hon gör så för att visa att hon inte gillar det. Så jag tror att det är lite beskyddande beteende.
Hon brukar också skälla och bli ganska arg om min bror skriker på mig. Hon vet att jag inte gillar honom och känner antagligen att jag blir arg/rädd. Men då hoppar hon inte upp på honom utan går bara emot honom samtidigt som hon skäller för att få honom att gå.