Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 1296 ggr
xina10
0

Sheltie/Mini Austalian Shepherd

Hej på er, har en fråga angående denna kombination? Någon som har erfarenhet av den? Berätta i så fall hur dessa hundar har blivit. Såg en annons på blocket och blev lite nyfiken.

Mvh Jonna

//Jonnix

[Forest]
0

Tror inte de är så jätte vanliga. Men jag råder dig att se på rasbunda sjukdommar o sen att de gjort dessa tester. Säkerligen trevliga o roliga små hundar :)

twinkime
1

Mini australian shepherd är ingen ras = blandras i sverige. Finns dock en ras som heter Noth american shepherd godkänd i vissa delar av Usa. Den här kombinationen att blanda ser jag inte riktigt anledning till varför man ska blanda.  Då sheltie och Nort american shepherd har rätt lika beteende och problem med sjukdomar. Sheltien har mycket problem med nervösitet inte alla men en stor del. Nort american shepherd har mycket ögonproblem och nervösitetsproblem. Än så länga inte så stabil ras.

Men  jag skulle gissa att man kan få av den här kombinationen en pigg aktiv hund, som vill jobba men som är signalkänsliga, Om man nu skulle vela ha en blandrashund av den här avelen så ser jag helst att man skulle kolla upp att både mamman/pappan är hälsokollade, höft/ armbågsröntgade, ögonlysta.  Som sgat sedan akn man aldrig veta  hur valpen blir i psyket och man kan tyvärr inte kolla bakåt i leden.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Animalluver
0

Bra o veta,