Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 5555 ggr
mi1973
0

Knöl på min vovve..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

För ett par dagar sedan så var jag världens lyckligaste! Har äntligen fått hem en underbar liten blandis från Spanien.. Vi tror han har lite dvärgpincher, Jack Russel och ev ngt mer i sig. Verkligen en jättemysig, glad och busig 10 månaders unghund.

Jag har nu hittat en knöl på honom som skuggar vår lycka.. Har varit till vetrinär och de har tagit prov på den. Det är ingen fettknöl sa de..

Någon som har erfarenhetar av något liknande, kan dert vara cancer på en sådan ung hund..? Orolig.. :-(

//Mi

[Bullen300]
0

var är knölen?

Maja2
0

Det kan åxå vara lite terrier Brasiliero i honom. Ursöt i alla fall, och jag håller tummarna för att knölen är ofarlig!

/bygdsiljumsmaria

[Forest]
0

Ursöt liten hund :) Men vad trist att hunden har en knöl jag hoppas det är helt ofarligt o allt går bra. Grattis till bli med hund, får man fråga  vart ifrån har du skaffat denna? förening?

Karmatarerskanise
0

Men usch då. Blir hundarna inte besiktigade innan de skickas till Sverige?

Hoppas det är en ofarlig knöl.

mi1973
0

Hej och tack för era svar,

Ja, visst är han underbar, vi är så lyckliga.

Hundarna blir besiktade innan de får åka till Sverige och vaccineras givetvis.

Gjorde till och med en svensk besiktning på honom i torsdags och de hittade heller inte knölen. Men som nybliven "mamma" så gossar man och klämmer å känner man lite extra och då hittade jag knölen som sitter på revbenen nästan "under armen" på honom. Han har inge ont av den eller ömhet heller.

Den känns mycket väl så konstigt att ingen kände den under besiktingerna..

Det är nu tagit prov och ivägskickat men tar 7-10 dgr att få svar.. Orólig förstås.. :-(

Aha, Terrier Brasileiro - ja det är ju lite likt :-)

Jag köpte honom av en svensk tjej i Limmared som jobbar med att ta hem hundar från Spanien; http://dogsofpegasus.com/dogs-of-pegasus/

På köpekontraktet står vilken förening i Spanien, jag kollar och återkommer.

Ja, vi håller tummarna att det är ngt ofarligt - tack för ert stöd.

Karmatarerskanise
0

#5 Där har mammas hund haft knölar, men de har varit fettknölar.

[Forest]
0

5 låter som ren otur att den har missats på besikningarna, jag håller tummarna för att det inte är något farligt.

mi1973
0

6, Tyvärr har de redan konstaterat att det ej är en fettknöl.. Den är stor som en böna ca och ligger som under huden. Ej fast i huden och ej heller i benen..?

Något som inte ska vara där sa de..

7, Ja, konstigt med 2 besiktningar.. Tack för dina tummar.. :-)

Inget besked än förstås..

Karmatarerskanise
0

#8 Mammas hunds fettknölar har varit sådana som sitter löst och går att flytta på.

mi1973
0

Hera - ok, så bra, då håller jag tummarna att det ändå är så.. :-)

Karmatarerskanise
1

Håller tummarna jag också!

mi1973
0

Tack goa du :-)

mi1973
0

Hej på er igen, Inget nytt om knölen än men nu fått ännu en oro.. Pipo är från en ideell förening i Spanien, Julie Rescue - Animales de Andalucia. Googlade på det å fick fram hemska uppgifter.. Någon där ute som vet ngt om organisationen..? http://julierescue.org/Hjem.aspx Pipo finns med där med en länk till FB där det står att han är adopterad.

Maja2
0

Fast, Julie Rescue och Animals de Andalucia är väl inte samma förening?

[Forest]
0

13 det är väl helt olika föreningar? Sen ska du kolla med andra som skaffat hund via dom vad anser dom osv läste mindre bra iaf här http://irkblog.wordpress.com/2009/01/18/djursamlaren-pa-solkusten/

mi1973
0

Maja2 - finns en annan org också ADA men denna heter Julie Rescue - Animales de Andalucia på FB sidan, https://www.facebook.com/media/set/?set=a.463921510304559.115468.175488645814515&type=1 Fortet - usch, vågade inte se filmen jag.. Men som jag berättat så är Pipo en helt underbar hund, bara orolig för sjukdomar..

Karmatarerskanise
1

#16 Kollade du inte upp stället innan du adopterade din hund?

mi1973
0

Kollade upp säljaren här i Sverige som absolut verkade seriös. De har en egen hemsida och jobbar med att ta hand om hundar från Spanien. Såg sedan i ägarpappren att han kom från Julie Rescue. Det framgick ej tidigare.

[Forest]
0

18 Det tycker jag gott man kan ta upp med säljaren att  det måste framgå mycket tidigare vart hundarna kommer ifrån, sen om nu hon skyller på att ni inte fråga så spelar det ingen roll det ska iaf fram tidigare. Jag tycker någ det ligger på säljarens ansvar att göra så bra "reklam" man kan från sitt arbete var hundarna kommer ifrån gäller även ta fram så mycket info om hundar som letar nya hem så man kan passa in dom hos rätt ägare osv. Jag vet inte om det finns någon lag som säger något om detta, och om sjuk hund? vad täcker eran färsäkring jag har för mig att många har väl 30 dagar friskhet allså de går inte in med försäkrningen de närmaste 30 dagar eller så… Kolla upp allt du kan är mitt tips nu sen, försök inte hispa upp dig eller måla f** på väggen. Flört

mi1973
0

Forest - Nä du har rätt, jag ska inte "hispa" upp mig i onödan.. Jag vill ju gärna ha så mycket information som möjligt och ibland är det inte bra förrens man vet.. Vi väntar fortfarande besked på knölen och jag ska beställa tid för att kolla Leishmania så fort som möjligt. Men ska int måla f** på väggen än Flört

Försäkringen täcker det ej förstås eftersom jag inte hade tålamod att vänta en månad.

Ska invänta besked sedan ta kontakt med säljaren och lite snällt ifrågasätta Pipos historia. Hon kanske har "räddat" honom från Julie Rescue om det nu är så illa som det skrivs (sett film)

Men är han bara frisk så är jag lycklig hundägare!

[Forest]
0

20 Jag håller iaf tummarna så du kan pusta ut o bli en helt lycklig hundägare fullt ut FlörtGlad

mi1973
0

21 Tack - jag åxå..

Maja2
0

#16 Aha, då förstår jag.

Nu håller vi tummarna för lille Pipo !! :)

Lööv
0

Jag hoppas det är en fettknöl eller att han busat med en annan hund och blivit biten.

Det är ju vinst och förlust att ta hand om en hund från ett annat land.

Är  knölen issolerad från kroppen är det oftast inget farligt. Värre om den är fäst på  rebenet eller kommer innifrån.

Man får se det som sin uppgift att göra det man kan för ett sådant djur den tid man får ha dem.

Livet är lite att förlora och att våga börja om.  lycka till Blossas matte

Maja2
0

Jo, som du ju sett i en annan tråd Ts, så hade ju min Kelly en knöl i käken, som kändes komma ur käkbenet, vilket den första veterinären sa, och hon sa direkt att hon trodde att det var munhålecancer. Helt bedrövad fick jag åka hem, grät hela kvällen, klev upp tidigt morgonen efter för att köra de 20 milen till djursjukhuset. Väl framme fick jag träffa en underbar veterinär, som genast sa:

Knölar kan vara så mycket, man ska absolut inte tro att det är cancer, det kan man aldrig veta förrän man gjort en analys.

Nu VAR det inte cancer heller, utan en helt ofarlig cysta på spottkörteln, som enkelt opererades bort.   :)

mi1973
0

Tack, Ni ger mig lite hopp och avvaktar nu svar från Vetrinären. Glad

vallhund
0

Fast att ta excrudat på misstänkta tumörer ger oftast inget säkert besked, knölen behöver öppnas o materialet skickas till ett labb i tyskland. Detta görs under helnarkos, som typ men operation.

I min hunds fall var det Malignt Melanom.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

mi1973
4

Hej på er,

Nu har vi äntligen fått svar på "knölen". Det fanns inget i den som kunde vara Cancer. Knölen är en ärrbildning orsakad av något "trauma" tex spark, skada el liknande. Vi behöver inte ta bort den heller - helt onödigt sa vetrinären.

Sååå skönt, då återstår bara att vänta på svar på Leishmaniaprovet som vi tog igår. Men ingen Cancer iaf så njuter vi av att få vara hundägare till en underbar liten vovve.

Tack föpr era svar och ert stöd.

Kram Marie & Pipo

Karmatarerskanise
1

#28 Vad bra nyheter :)

LindaBlue
1

Härligt! :)

Lööv
1

Härligt att höra. min gamla golden får det av att unghunden leker med henne. Har flera knölar. på bringan och  runt magen.

Njut av att du gjort något bra som gör skillnad. Det finns så många fina snälla djur och så få bra människor som kan ta  hand om dem. Lycka till och kramisar i massor Blossas Matte

Maja2
1

Phu, härligt !! :) :)

[Forest]
1

28 Vad skönt o höra :) Otroligt söt bild du bjöd oss på oxå Kyss

vallhund
2

Tack för uppdateringen!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

mi1973
1

Tack igen för ert stöd, nu njuter vi av varandra.

Trevlig Helg alla!

Kram <3

chantimoon
0

Heej tyvärr så kände jag en hund som oxå hade en knöl på det ställlet och han hade magcancer så nu vilar han i himmmelen:-( så ettt tips är att kolla upp var det är för någotH

Fridaaaa
1

#36 Det har hon gjort, om du läser tråden ser du det, var inte cancer :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mi1973
1

Hej igen, Nu har vi fått svar på Leishmaniaprovet som också var negativt! Så skönt.. Måste testas igen om ett halvår men ingen parasit isig nu iaf. Skrattande

Detta kanske får blir en solskenshistoria då vi har världens mysigaste lilla vovve. Det enda som han fick anmärkning var på hans lilla underbett men det är så sött, syns bara i bland, som här. :-)

Ha en härlig helg alla!

Ps Läs gärna min blogg om ni vill veta mer om mig och lilla Pipo :-) Å en del inredningspyssel är det också.

http://livetpaparkvagen.bloggplatsen.se/

Kram Marie

[Forest]
0

38 vad skönt o höra att även detta test var negativt, himmla söt bild vilket sött smile Kyss

Maja2
4

Min Molly har åxå ett underbett :)

[Forest]
0

40 Kyss

mi1973
0

#40 Vilken Gobit Glad