Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 7914 ggr
[hallonglass]
0

Kastrering.

Har precis kommit hem efter att vi kastrerat vår lilla vovve. Han är helt slut, vilket jag kan förstå! Han är en mellan stor hund.

Skulle vilja veta hur era hundar var under den första dagen efter kastreringen, samt dom andra dagarna. Förändrades era hundars personlighet? Åt dom mycket? Hade dom ont? Var dom slöa, osv.

Tack på förhand! :)

Fridaaaa
0

Personligheten ändras inte på alla hundar.
Och det brukar ta ett tag innan det gör det på de hundar som det märks på, innan alla hormonerna osv gått ur kroppen.

Man ger inte mer mat än vad hunden ska ha, iregel behöver man minska på maten efter kastrering. Många hundar får ökat aptit.

Lite ont har dom nog, får man inget för det, om dom har ont?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[hallonglass]
0

OKej, tack för ditt svar! :) Jo vi fick nog med någon smärtlindring tror jag.

Jag undrar om det är normalt att hunden bara sitter/ligger och stirrrar. Han har sovit nu och vi skulle försöka att gå ut med honom för att han råkade bajsa inomhus. Men han bara satt där ute, han vill inte gå eller göra någonting. Han ser så himla ledsen ut :(

vallhund
0

Ledsen är han säkert inte, möjligtvis att han har ont.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

AnneN
1

Han kan nog vara lite "groggy" efter narkosen också och pga lokalbedövning kan han under första dygnet ha lite svårt med att känna när han ska kissa/bajsa.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Michaela-N
0

Första dagarna var han slö och orkade inte göra så mycket. Sov mycket. Efter det var han så aktiv som vanligt, men han tyckte det var jobbigt att springa, leka och äta/dricka med tratten.

Luckysoul
0

Min frös jättemycket efter narkosen så vi bäddade ner honom i filtar och lät honom sova hela dagen. Nästa dag var han lite lugnare än vanligt och frös på natten.

Han förändrades lite i personligheten. Han blev lite lugnare, lite mer sällskaplig och han blir inte lika lätt uttråkad. Nu kan han vara med mig i klassrummet en hel lektion utan att börja skälla.

vallhund
0

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[hallonglass]
0

4# Ja nu har han inte kissat på 12 timmar. Har tagit ut honom flera gånger, man han vill verkligen inte röra på sig :/

5# Min hane har sovit hela dagen han verkar vara väldigt trött, men förhoppningsvis blir  han lite bättre imorgon.

6# Jaha, min verkar inte frysa iallafall. Vad skönt att han blev lugnare m.m! :)

Måste bara fråga om någon annans hane inte ville gå under första dagen? Min hane har gått max 10 meter på 10 timmar nu. Min hund verkar ha ont och därför inte vilja gå/röra på sig någonting, har gett han smärlindring men det verkar inte hjälpa :/. Hoppas verkligen att han mår bättre imorgon och kan röra på sig och äta och dricka lite.

Luckysoul
0

#8 Ja jätteskönt =)

Min hade inga problem med att göra sina behov.

Om han inte vill äta eller dricka så testa ge honom något som han tycker är extra gott. köttbullar, gurka elller vad han nu verkligen älskar. någonting är bättre än inget.

Min ville inte dricka så jag gav honom gurka hela tiden då han älskar det och det innehåller ju jättemycket vatten =) Så höll han på i typ en månad med att inte vilja dricka ordentligt

[hallonglass]
1

9# Vad skönt att han kunde göra sina behov! Och att han åt osv.

Jag har provat att ge han allt han älskar, men inget är intressant för honom verkar det som. Har försökt ge honom vatten som jag lagt på fingrarna men det är ju inte så mycket vatten som han får i sig då. Han slickade 2 gånger sen ville han inte ha mer.

Hade din hund problem med att gå under första dygnet? Min vill verkligen inte gå alls.

Luckysoul
0

#10 Ja =)

Hmm, knepig hund du har. Jag vet inte riktigt vad man ska göra med maten, men jag tror det kommer av sig själv när han blir hungrig =) Min var likadan med vattnet. Kunde slicka två gånger på mina fingrar när jag hade doppat dem i vatten sen ville han inte ha mer. Testa ge honom isbitar =) Vatten är viktigare än mat att få i dem!

Jag lät Lucas(min vovve då) sova och vila hela första dygnet och tog bara ut honom i trädgården när jag tyckte att han kanske skulle vara nödig. Han gick lite skumt då han hade ont och när han skulle kissa så ställde han sig som en valp och kissa och satt lite skumt när han skulle bajsa.

Har du trädgård så släpp ut honom där och vänta tålmodigt på att han gör något. Det tog en bra stund innan Lucas ville göra något men tillslut så kissade han en skvätt.

Ofta väljer hundar inte att göra sina behov därför att det gör ont i såren och då får man helt enkelt vänta och vara tålmodig. Ge honom smärtstillande när det behövs så blir det nog bra =)

[hallonglass]
0

11# Jag testade att ta av han tratten igår kväll när vi var ute på våran baksida och då sprang han minsan runt som en liten galning haha. Kissa gjorde han också, men det tog dock ett tag innan han kunde kissa. Han lyfta på benet som vanligt i allafall.

Idag så har han även ätit och druckit vatten. Han har lite mer energi idag, men han vill absolut inte gå när han har sin tratt på sig :/ Menmen.. Det blir nog bättre om någon dag sedan! :)

Känns lite bättre nu när han har gjort sina behov samt fått i sig vätska och mat!

Indira
0

Min hund blev aggressiv efter kastreringen.

Innan var han osäker på människor, försökte fly. Men han absolut älskade andra hundar, och alla hundar älskade honom. Efter kastreringen attackerade han första hund han såg, och nu, snart 5 år senare går han inte ihop med nya hundar. Även människor började han attckara… Så visst förändrades han!

AnneN
0

#12 Vad är det för tratt han har, är den vit eller genomskinlig?

Vet många hundar som tycker att den vita tratten är otäckare än den genomskinliga, antagligen pga de inte kan se åt sidorna.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Luckysoul
0

#12 Vad bra att han har gjort sina behov nu och fått i sig något =) Min var också lite kinkig med tratten dock =)

Kalli
0

Min pojk förändrades inte negativt överhuvudtaget av sin kastering, bara positivt. Han har alltid varit matglad så det förändrades inte heller. Dagarna direkt efteråt var han också precis som vanligt, möjligen sov han lite längre på morgonen dagen efter. Han fick smärtstillande och visade ingen smärta men tror också att han är ganska smärttålig. Det enda han inte uppskattade var tratten.

[hallonglass]
0

13# Jaha ajdå det var inte så kul :/

14# Han har en genomskinlig. Han försöker att ta bort den ibland och ibland så slickar han i tratten :s. Fattar inte riktigt varför han slickar i den menmen.

15#Ja det är skönt! :) Jo, kan förstå att det inte är så kul att gå runt med tratt :/

16# Härligt att din hane inte förändrades på något negativt sätt. Så han gick runt med sin tratt och var som vanligt även fast han inte gillade den? låter toppen. Min hane, tycker det är så pinsamt/jobbigt med tratten så han ligger bara och sover hela dagen. Vilket är väldigt tråkigt, men jag måste låta honom vila såklart.

Kalli
0

#17: Han hade bara tratten de gånger jag inte hade möjlighet att hålla honom under uppsikt. När jag var hemma och han låg och sov eller uppehåll sig i närheten av mig fick han vara utan, såklart även på promenaderna. Han var inte heller så intresserad av att slicka såret så han kunde vara utan längre stunder.