Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: efterlyses-släktingar-till-din-hund
Läst 16328 ggr
localoca
1

söker efter en varghybrid

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hunden ifråga är en blanding mellan vit herdehund, siberian husky och varg

Detta är den information jag har just nu

- kommer ifrån Möllan i Malmö

- bör vara född mellan 00-02

- parades med en 5 årig groenendaltik ifrån Sofiero i malmö och fick 6 Valpar (5 svarta och en vit med svarta tecken). tiken hette tyra

-hanen ser ut som på bilden

- hanens pappa är vit herdehund och mamman sibbe/varg (en av dessa är renrasig varg)

- hanen heter lobo

det är inte mycket, men all information som kan leda mej vidare är kanon!

jag kommer även uppdatera allt eftersom jag får veta mera

Fridaaaa
0

får man ha varghybrid i sverige? Läste någonstanns att man inte får det.
söt:D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thilda-
1

www.mywolfdog.com har uppfödning av varghybrider.. dom kanske vet vart den hunden du söker är någonstans

[Forest]
0

1 gå in på den sidan 2 länka tror det står där :)

[4paws]
0

1# man får ha varghybrid om det är 5 el 8 generationen eller max 8% varg om jag läst rätt på nätet

2# tack det ska jag!

Vosjes
0

Man får även ha varghybrid om du ägde hunden innan förbudet.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

MammaMonica
0

Hej Hej…

Va å kolla runt på Blocket i går hittade denna annons.

Behöver ju absolut inte ha något med just din hund att göra, men jag finner dem ganska lika :)

http://www.blocket.se/stockholm/Blandras_med_drag_30969476.htm?ca=11&w=1

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Tusen
2

Hoppas verkligen inte att folk behåller avkommor efter varg-hund numera. Dessa hybrider ger vagen dåligt rykte.

localoca
4

6# det är samma hund :) lovade att hjälpa henne försöka hitta ett hem

9# det är oftast ägarna som det är fel på och inte hunden :( har man en varghund/hubrid måste man tillgodose dess behov. visar den tecken på att vilja jaga- börja spåra, vill den springa mycket fritt- stick till en rastgård osv, allt går att lösa på rätt sätt :)

mariapia
0

känner en varghybrid och det är då den mest barnkära ,menlösa (om man nu får säja så) och underbaraste hund.stor som attans.det är ju som sagt ägarn som gör hunden i slutändan tror jag.hunden heter spirit och gör skäl för namnet.en klok hund :)

MammaMonica
1

#10 Jaaa, jag tyckte de va mycket lika :)

Undring.. Varför söker ni dessa???

ingann
0

#7 en liten info bara… man får inte kopiera och lägga ut bilder man hittar på nätet utan ägarens tillåtelse så jag hoppas du frågat hundägaren om lov..  Du får dock publicera bilder du fotograferat själv eller har tillåtelse att publicera;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

localoca
0

13# jo jag vet

har lovat att hjälpa henne hitta hem till honom :) det är ju mina valpars farbror XD har tom hans annons på min blogg :D Hade jag kunnat hade jag tagit hand om honom själv

12# för att jag vill försöka spåra mina valpars bakgrund ännu mera :) jag har fått massor med information, men de har inte kvar några kontaktuppgifter :( hade varit kul att få veta om den är importerad eller uppvuxen i sverige :)

en av dem ska vara renras, den adnra 50/50 sibbe/wolfdog

localoca
0

6# jag ljög för dej! blandade ihop annonerna!

hunden på blocket är dennes dotterson :) Dvs han är morfar till den hunden du sett på blocket :)

måste hålla med om att de är mycket lika, fast hanen här på fokus är mycket vitare än den på blocket som är mer beige i färgerna med lite grått

jag hoppas du förlåter mitt misstag

ingann
0

#14 jo, jag såg bilderna på din bloggs förstasida:)

/Ingalill

MammaMonica
0

#13 OJOJOJOJO… DE hade jag ingen aning om.. :( Ska omedelbart maila och förklar och be om ursäkt till anonnsören..

Å Ett JÄTTE TACK för du tatt bort bilderna.. :)

Hiskeligt pinsamt :(

MammaMonica
0

Mailet är nu skickat till annonsören …

AnneN
0

#17, misstag kan alla göra, det är bara mänskligt och det är av misstagen man lär sig Flört

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

ingann
0

#17 Jag förstod att det var ett misstag som gjordes pga att du ville hjälpa loca;)

Nu vet du iaf vilka regler som finns;) Jag tror det är AnneN som tagit bort bilderna åt dig:)

/Ingalill

MammaMonica
0

#19 och #20

TACK.. !!

Har fått svar från annonsören, hon upplyst åxå om att varghund och hybrid är två olika saker, och att hon inget märkt av att jag *tatt* hennes bilder.. TACK & LOV

och inte va hon ARG eller SÅRAD av de jag gjorde vilket jag är ytterst tacksam för.. :)

Som skrivits de är av misstagen man lär sig..

Och att hybrid och varghund är två skilda saker vet jag, men som ni skrivit vill hjälpa loca, och då jag såg bilden, ja då blev de så som de blev :(

men lättad för det inte blev så att annonsören blev lessen och arg..

localoca
0

21# det är ingen fara :) varför mejlade du annonsören?

jag hoppas att alla har hängt med vad som hänt ( det har jag knappt gjort). i allafall har jag tillåtelse att ha annonsen på bloggen samt bilden här på fokus :)

localoca
0

cp data… :( skickade inlägget för tidigt!

vad är den exakta skillnaden mellan hubrid och varghund? jag har alltid trott att det var samma sak :S

vet någon vad som hänt med inlägg 7 och 8?

Fridaaaa
0

#23 Hybrid är en korsning mellan varg & hund t.ex en varghund är t.ex irlänsk varghund (Rasen)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnneN
0

#23 Jag har för mig att skillnaden är hur långt bak i släkten vargen blandades in, här i Sverige är det tex inte lagligt att ha en hund som har varg i 1:a till 4:e släktledet de kallas då för hybrider, men det är fullt lagligt att ha dem om vargen finns som tidigast 5:a i släktledet.

Det är jag som tagit bort de 2 inläggen då de innehöll bild som olovligt kopierats från en annons.

_**/Mvh Anne

localoca
0

25# okey tror jag fattar lite bättre… nästan iallfall

varghybrid= tidigast 5 släktledet,

varghund= 1-4 släktledet?

okey, var det på den hunden vi pratat om? den på blocket menar jag då?

Mischa
0

Ordet hybrid på varg x hundkorsning är lite missvisande.

Eftersom hund och varg egentligen är samma art (hunden kan väl räknas som underart) så kan dom få avkomma och till skillnad från "riktiga" hybrider som är sterila så blir varg x hundkorsningar fertila.

Vad som menas med varghund kan säkert skifta från vad man menar, vissa kanske menar varghybrider medans andra syftar på irländsk varghund (som är 100% tamhund)

≧◔◡◔≦

AnneN
0

#26 tvärrs om 1-4 = hybrid & 5 eller mer = vargund… Iallafall enligt det jag lyckats läsa mig till genom att googla.

_**/Mvh Anne

Agilis
0

27, hunden ÄR en underart till vargen, därav det latinska namnet och "riktiga" hybrider behöver inte alls vara sterila.

Mischa
1

En ren fundering när det ändå kanske finns insatta som kan svara.

Finns det någon form av dokumentation på dessa hybrider som styrker varginblandningen som hundarna påstås innehålla?

Jag blir väldigt skeptisk när jag läser om påstådda högprocentshybrider som verkar vara mycket tillgängliga för människor och anpassningsbara då dom flesta som försökt sig på att skapa varginblandade raser inte klarat av att få bra (ej för skygga djur) hundar med för hög varginblandning inkl saarloos.

≧◔◡◔≦

Agilis
0

30, Mig veterligen så är det väldigt svårt att bevisa sanningen i varginslaget i dessa hybrider. Vattnadal gjorde ett inlägg i någon tråd om just detta, jag ska se om jag hittar igen det.

Mischa
0

#29 sant att jag velar till det, ville minnas att det enbart "fick" kallas hybrid om det var en korsning mellan två olika arter dvs sterila men hittar inget som backar upp det.

≧◔◡◔≦

Camillhe
0

Roligt att läsa tråden, Lobo är en god vän sedan många år tillbaka, men har inte mkt kontakt med hans familj nu då de flyttat. Ganska mycket felaktig information du har dock. Nu är ju tråden gammal men skriver lite och sen kan du plam mig för mer info om du vill.

"Hunden ifråga är en blanding mellan vit herdehund, siberian husky och varg

Detta är den information jag har just nu

- kommer ifrån Möllan i Malmö

- bör vara född mellan 00-02 Minns faktiskt inte vilket år men kan fråga en av ägarna till en av de andra från kullen.

- parades med en 5 årig groenendaltik ifrån Sofiero i malmö och fick 6 Valpar (5 svarta och en vit med svarta tecken). tiken hette tyra
Nej det stämmer inte, Mamman hette Ling och var svart schäfer, bodde på Sofielund i Malmö. Minns jag rätt blev det 2 ljusa och resten svarta i kullen. En av de  ljusa heter Rossie och har haft en kull själv.

-hanen ser ut som på bilden

Ja det ser ut som Lobo

- hanens pappa är vit herdehund och mamman sibbe/varg (en av dessa är renrasig varg)
Lobo är bara 30 % varg, ägaren till Lobo har ägt flera släktingar innan och det är ganska många led bak innan man kommer till vargen som avlades på. 30 % är pga att man avlat tillbaka hybrider efter utavling.

- hanen heter lobo"

Anibaz
0

När blev det förbjudet med hybrider med över 8 % varg?

AnneN
0

_**/Mvh Anne

[Ronon-m]
0

Jag har alltid hört att en varg inte kan få ungar med en hund? :o

Mischa
0

#36 Det är tekniskt sett samma art, så visst kan dom det.

≧◔◡◔≦

[4paws]
0

bättre sent än aldrig :D

idatack
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vet att tråden är år o dar gammal, men såg bilden o tyckte jag kände igen hunden. Mycke väl stämde det. Jag äger Rozzies son, alltså Lobos barnbarn:) Kul att kunna läsa vad det är i min här hemma. Har inte blivit riktigt klok på vad jag har för raser i min korsning.

[Forest]
0

39 oj sicken fint hund, undra vad det är för raser i din mer :)

Wand
3

Det jag har hört om varghybriderna är att de är väldigt vargiga, ylar och har ett extremt flockbeteende. Jag tror inte att dessa "hundar" mår bra i fångenskap, och tycker synd om dem. Det är vackra djur, men jag tror att de kräver för mycket för att må bra i människans vård.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

idatack
7

Jag vet somsagt inte vad det är i honom, förutom husky (Vilket syns tydligt) Har läst djurvård under min gymnasietid, och vargen har alltid varit ett prioriterat ämne för mig. Det märks att det är varg i honom, inget jag är stolt över, eftersom jag tycker det är fel! Men nu har jag honom och får göra det bästa av situationen. Jag kastrerade honom så fort han blev könsmogen för jag tycker inte att hans psyke lämpar sig i avel. Varghybrider, tycker jag, är väldigt fel. hunden och vargen motarbetar varandra. Det är inte tufft att ha en hybrid, det är inget jag vill stödja. Jag rekomenderar INTE varghybrider i fångenskap, för djurets skull. och hade jag vetat att det var varg i honom när han köptes, hade jag inte köpt honom. men nu har vi växt samman, och ett liv utan honom finns inte.

[Forest]
2

42, håller med dig, men härligt o läsa att du älskar honom o att ni har växt så fint tillsammans :) Hoppas fler o fler tänker sunt, jag tycker som du.

idatack
1

Ja! det är så många som tycker det är fräkt med hybrider och " de får ju motion". en hybrid kräver inte enbart motion, de kräver en flock, en ledare och mental träning! Jag kan aldrig ta Jesus ( som han heter :)) för givet. han kommer inte alltid på inkall, han är dominant, han iaktar med blicken och går inte fram till människor han inte känner väl, en mycket skeptisk och iaktagande hund. Vi har valt varandra och därför får jag anpassa mitt liv efter honom :) mitt lugn är A och O. är inte jag lugn, är det inte lönt att träna eller tillrättavisa.

vallhund
2

# 42

O varghybrider skall deffinitivt inte finnas i det vilda!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.