Blandras
Hej har en fråga, jag hörde på mitt jobb att en familj skaffat sig en blandras hund ( mamman flatcoated retriver/springer spaniel, pappan cocker spaniel ) någon som vet vad den blandningen behöver för stimulans för att må bra? Vad jag förstått ska familjen endast ha honom till sällskap och han kommer att vara hemma själv många timmar pga att båda jobbar heltid. Tycker synd om lilla valpen, vad kan man göra?
//Jonnix
Det är svårt att säga vad en blandras behöver, då man inte vet vad som slår igenom i just DEN individen. Däremot finns ju ett form av minimum vad alla hundar behöver, och det är både fysisk och psykisk stimulans.
Vad DU kan göra? Vad menar du då? Du kan givetvis ställa upp som hundvakt, hundrastare osv. allt i samråd med familjen.
man kan inte riktigt säga det med blandraser, det är det som gör blandraser så intressante :) men jag brukar utgå från den aktivaste rasen blandningen, som i deras fall är flatcoated retriever. men alla tre raser är hyfsat liika varann i motions och aktiveringsbehov, dvs att hunden kommer förmodligen kräva hjärngympa dagligen (eller varannan dag åtminstånde) och ganska mycket motion :) har du någon bild?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vad jag vet är alla tre raserna i stort behov av aktivering, och är inga hundar man bara kan ha som sällskap och gå på några promenader lite då och då. Troligen kommer valpen att behöva en stor mängd aktivering varje dag.
#3 nja, en valp ska inte ha mycket aktivering mer än miljöträning och vardagslydnad, men det kanske inte var det du menade? :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#4 Menade mer så att valpen i framtiden kommer att behöva mycket aktivering, alltså när den blir lite äldre och inte bara sover hela dagarna. Men folk har ofta svårt att tänka längre än näsan räcker, och att valpen inte är en valp så länge, därför ser man många 6 mån-1½ åriga hundar på blocket.
#1 Det är just det jag menar, valpen kommer att vara själv hemma redan nu när den bara är 9 veckor det känns inte okej. Jag har själv en valp här hemma som är 13 veckor som vi lämnat hemma max 1 timme åt gången tillsammans med vår äldre hund som är van att vara hemma några timmar om dagen. Finns det några regler om hur länge man får lämna hunden ensam? Har hört om max 4 timmar men det gäller väl ändå vuxna hundar.
//Jonnix
#5 aha ;)
#6 är lag på att en vuxen hund inte får lämnas ensam i mer än 6 timmar ensam, mindre för gamla och valpar
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Enligt jordbruksverket bör vuxna hundar rastas minst var 6:e timme, Valpar och gamla hundar oftare.
Valpar under 4 månaders ålder får ej lämnas ensam mer än korta stunder.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/
skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#8 just det ja, så är det ju!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)