Hård i magen
Vi har ganska precis gått över från Nordic färskfoder till Vom og hundemat (med ris). Gjorde portioner av båda fodren först för att efter några dagar enbart ge Vom og Hundemat.
Igår eftermiddag och idag på morgonen har Lily varit väldigt hård i magen, och det gör en hönsmamma en smula orolig såklart.
Vad kan jag blanda i för att "få igång" magen igen? Morötter har jag hört kan hjälpa, men andra tips mottages tacksamt. Eller bör jag avvakta?
Vissa blir helt enkelt väldigt hårda i magen av VoH, men man kan tilsätta lite äggula några gånge ri veckan, vilket ofta räcker för att få igång magen (och gör även pälsen extra fin). Annars kan man te.x göra purée av pumpa (det ska nog gå att köpa färdig också, i Usa finns det ju i barnmatshyllan, men tveksamt om det gör det här), vilket säsongsmässigt ju passar rätt bra nu ;) Mixa och frys in i isbitsfack t.ex och blanda i maten en liten kub eller tesked vid behov.

mina får ibland rårivna morötter i sin mat, o dem älskar det.

Morot mot hård mage har jag aldrig hört, däremot mot diarré, men mot hård mage kan lite extra fett hjälpa tex hälla lite olja eller en klick smör på maten.
Se även till att hunden dricker ordentligt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ok, tack för tipsen!
Dricker gör hon som hon brukar, ska testa blanda i lite smör sen och se om det hjälper.
Jag ger min kille laxolja på maten, dels för att mjuka upp magen och dels för att trampdynor och päls/hud hålls i toppskick! :)
Bira blir också lite hård i magen av VoH så vi häller på en liten skvätt olja då o då. Funkar kalas!
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Tack :)
Jag valde att gå tillbaka till nordic pga en hård i magen o en som gick upp i vikten mycket av voh. Jag tycker annars att du fått flera bra tips ägg,olja är bra för hårdmage :)
Har blandat med lite torrfoder och olja sen i fredags och nu på morgonen såg det normalt ut igen.
Tack för alla tips, känns skönt att kunna gå in här och fråga om allt mellan himmel och jord :)
Bra, att det börjar se normalt ut igen. 
Min hund har ätit bravo hamburgare förut men äter nu vom og hundemat.
Dom vi köpte det av sa att dom kan bli väldigt hårda i magen eftersom tarmen suger upp allt.
Så hon sa att vi måste blanda i vatten i maten. Ibörjan hade vi nog i för lite vatten, så hon var fortfarande hård. men nu är allt som vanligt och vi har i ganska så mycket vatten.
Så det hårda kottarna har försvunnit för min hund och dom var verkligen hårda..så testa ha i mycket vatten.