Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: veterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 4530 ggr
PiganX
0

Leo gnisslar tänder i sömnen

Jag märker ibland att Leo gnisslar tänder när han sover, är oftast när han sover djupt som han gör det. Och det låter ju hemskt, men jag kan ju inte hålla på och väcka honom hela tiden bara för att han gnisslar tänder, då får han ju inte sova ordentligt.

Nån annan som haft nåt liknande problem med sin(a) hund(ar)? Obestämd Kan man ens göra något åt saken?

[Forest]
0

Nyfiken på svaren. Har inget svar/tips att ge dig kanske kontakta vetrinären o se vad dom säger.

idaah
0

Ibland så gnisslar vår ena hund tänder, och tycker också att det låter hemskt (det är när hon sover). Så jag tror inte att man kan göra något åt det. Är inte 100% säker!

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

AnneN
0

Har aldrig varit med om en hund som gnisslar tänder, men jag själv gnisslar i sömnen.

Enligt tandläkaren så beror det på antingen bettfel eller spända käkmuskler, vilket kan ha olika orsaker. Så jag rekommenderar nog som #1 att iallafall rådfråga veterinär om det, för gnisslar man tänder mycket och ofta så nöts de ner och tyvärr nöts de då ofta fel + att det kan ge andra besvär (iallafall för människor), tex ont i tänder & käke, huvudvärk, störd sömn, mm.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

PiganX
0

Tack för era svar! Anne, jag gnisslade tänder när jag var yngre, men jag slutade av nån anledning. Men jag ska absolut rådfråga vettan. Glad