Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 2361 ggr
polgara
0

Blir galen snart

Fick för snart 2v. sedan hem en omplaceringshane på runt 3år, han är tunn o har inte fått nån mental stimulans, bara ut o kissa i trädgården typ. Problemen är iof inte hundens fel utan förra ägarens, de har inte ens brytt sig om att vaccinera eller id-märka honom (har borkat tid för detta så det inte blir diskussioner om det). Det största problemet är väl då att han inte är rumsren på långa vägar, vi är ute flera gånger om dagen iom att jag har en 4 månders valp oxå, hon är dock så gott som rumsren nu, nån olycka kan hända om jag inte är uppmärksam nog när hon visar att hon vill ut.Han kommer ut o pinkar iaf var annan timme dagtid+ ett par lite längre promenader varje dag samt att jag har dom med mig ute i stallet. Han kan mellan 2 kiss svängar pinka inne ett 10 tal gånger, tycker han borde hålla sig den tiden. Nattetid ska vi inte tala om.

Han har dessutom väldig separationsångest, när jag är på jobbet så för han ett jäkla liv, skäller o ylar, han är inte ensam hemma, då jag jobbar natt o då är ungarna hemma. Är jag ledig o sover hemma nattetid säger han inte ett knyst. Hundarna lämnas sällan hemma själva eftersom det alltid i princip är nån hemma o hundarna oftast åker med om vi ska nånstans

Sen är det ju det här med hans hull, han är som sagt mager men vill inte äta. Han är skit svår med maten, torrfoder går inte alls, nån enstaka kula går ner men inte mer (RC valpfoder för små hundar o Pro plan), burkmat ratar han, fryst färskfoder åt han 2 dagar, Färska kycklinghjärtan gick ner några st sen tvärvägarade han, kyckling mage såg han inte ens åt, Nötfärs går ner ibland, han äter inte på märgben men han älskar Frolic, det har jag som godis till valpen o det känns inte rätt att mata honom med det som foder (jo jag vet att det går men vill ha det som belöningsgodis).

Var nere på Djurmagazinet o tänkte att de kanske hade lite provpåsar på nått bra o smakligt foder, men nejdå man fick köpa en hel påse för de hade minsann smakrabatt på sina foder, jag vill inte lägga ut flera 100 på ett foder som jag sedan får lägga energi på att kanske få lämna tillbaka. Ska ta en sväng till Arken Zoo o kolla vad de har för nått o ev om det finns provpåsar (jo jag kan betala för det, vill inte snika till mig gratisfoder, det är inte det det handlar om). Vill bara hitta ett bra foder han äter o går upp i vikt av, kosta vad det kosta vill liksom.

Givetvis ska veterinären få gå igenom honom när vi ska dit o vaccinera o chippa!

Vill bara tillägga att han är pigg o positiv, idag är tom första gången han tagit initiativ till lek med valpen, han har bara gjort utfall mot henne innan om hon velat leka. Han tyr sig väldigt till mig, på gott o ont

Tips o råd önskas o tages tacksamt emot!

Maja2
0

Tips och råd om Vad? Du har en omplacering som haft det knapert, och du har inte ens haft honom i två veckor, vad förväntar du dig? Vad är det du vill ha tips och råd om?

polgara
1

Bla på hur jag ska få honom rumsren, på bra smakligt foder, hur man ska få honom till att även ty sig till barnen när jag jobbar

Vet att han bott här i knappt 2v. o det är en stor omställning för honom, men han kommer inte flytta härifrån oavsett han blir rumsren eller ej, men man kan ju få råd o tips hur man kan gå till väga med allt. Har även tidigare tagit mig an omplaceringar men de har blivit rumsrena på nån dag.

Givetvis tar jag upp detta med kisseriet även med vet. så man kan utesluta sjukdom o dyligt, likaså ska hals o sånt få undersökas så han inte går med halsinfektion osv

Maja2
1

Ok. Framför allt. ge honom tid! Låt honom landa i allt det nya det innebär att byta miljö och ägare. Behandla honom som en valp gällande rumsrenhet, till att börja med. Ta ut honom direkt efter mat, sömn, lek.

Hur man ska få honom att ty sig till barnen?  Hur gamla är barnen? Låt barnen vid lämplig ålder sköta utfodring och rastning av hunden, samt lek.

polgara
0

har vuxna barn, 17, 20 o 23 år gamla, han tyr sig till dem på dagtid men på natten är det värre

Maja2
0

Jag skulle om jag var du, ta det lugnt. Ge ett vettigt foder (Frolic är inte ens vettigt som godis enligt mig)  låta honom få tid på sig att vänja sig vid miljöombytet, Hullet behöver du nog inte bry dig om i nuläget, utan räkna med att det tar minst ett par månader innan han landat i ert hem, med foder och allt vad det innebär.

Är det Du som står som hans enda trygghet i nuläge, så skulle jag ensamträna honom från början, alltså bara någon minut till att börja med. En hund behöver trygghet, även om det är en vuxen omplacering. Det är INTE bara att lämna dem ensamma hur som helst bara för att de är vuxna.

polgara
0

Men nu lämnas han ju inte ensam så det är ju inte det som är problemet, det är när jag jobbar på natten o han är hemma med barnen o valpisen som han skriker

Maja2
0

#6 Låt barnen sköta mer av hans promenader och lek så att han knyter an till dem mer?

fridaas
0

Ang. maten, låt det ta tid.

Min tik åt knappt ingenting den första månaden, det var först när hon började landa lite som hon började äta, innan dess fick jag bara i henne två tre kulor om dagen, frustrerande absolut, speciellt när de är väldigt magra, men vad gör man? Ibland får man bara gilla läget.

Vi hade alltid mat framme till henne i början så hon kunde gå och äta när hon ville, oftast åt hon när vi sov för att ingen skulle se henne verkade det som. I början fick hon bara doggy, sen axess efter rekomendation från en kompis och nu är det bara färskfoder och kött som serveras här hemma.

Och precis som #7 säger låt barnen ta större del av hans skötsel. När jag blev tillsammans med min nuvarande sambo var det han som fick ta den största biten om hundens skötsel, just för att hon skulle knyta an till honom mer.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

polgara
0

han tyr sig mkt till barnen under dagtid, i synnerhet lillgrabben på 17. Han är den som står för lek, bus o en del av vardags aktiveringen, men nattetid är det värre, då är det jag som gäller till 100%, det är då det blir problem när jag jobbar

Maja2
0

#9 Kan det vara att han blir osäker och stressad när inte flocken är samlad?  Funkar det bra om du är borta på dagtid?

[Forest]
0

tror med lite på att han vill ha kollen mer på vart alla är, där anser han någ dig lite mer tryggheten oxå säkerligen. Jag kan tänka mig när du är hemma så se till att han sover i någons annans rum kanske sonen som han oxå öppnat sig för, låt även valpen sova med honom. Ang rumsrenheten så passa även på att kolla upp detta hos vetrinären så han inte har något stul med hålla sig. Låt som sagt barnen vara mer delaktig i det hela o som maja säger ge han tid, kräv inget av honom. som aktervering körde jag med simpla godis-spår till Chanel när hon kom (oxå omplacering) o sen försökte jag få fram henne mer då hon gick bakom änds ben så man leta efter henne vart hon var för man kände aldrig henne i kopplet. Även hon var inte rumsren men lösningen var enkel det var bara sätta kompostgaller så minka jag hennes yta på natten (hon hade sovrumet med oss,köket o lilla hallen). Ta bort alla mattor är mitt sista tips oxå :)

Lycka till o ge inte upp, nyfiken ni har tik o detta är hane hur ska ni lösa det när eran tik löper?

polgara
0

han bryr sig inte nämnvärt om jag lämnar honom dagtid, det är som sagt bara på natten det är bekymmer, han ligger inne hos lillgrabben halva natten som det är nu o jag är hemma men jobbar jag så vägrar han ligga där alls.

Godisspår funkar inte då han inte är intresserad av godis, ibland kan en frokic slinka ner men det är inte ofta, provade med torkad kycklinglever igår o det intresserade honom inte alls

igår blev det bara 2 pölar inne efter honom o inatt en vad jag sett hittills.

Tanken är att han ska kastreras då jag inte är intresserad av blandras avel, visst jag har nu 2 blandisar men avlar inte fram fler så att säga

Lööv
0

Låt det ta tid. Låt hsn få av er mat blandat med hundfofer. Dela mackan med han. Gnid runt en bit falukorv i matskålen till ex. Och var trygg själv.Tänk positivt det löser sig.

Han kan ha blivit instängd natte tid eller längre tid  dagtid och  inte fått gå ut  och kissa då han behöver. Tänk i hans banor . Han måste kunna lita på att du gör allt det hanbehöver.

Låt lill sonen dela mackan med han korv bitar osv. Jag lovar han kommer att äta.  Leverpasej det bästa som finns en  klick i botten av matskålen eller bara några droppar grädde på torrfodret.

Har tagit hand om flera misshandlade vovvar en golden de lämnat ensam 10 timmar i en lägenhet. Och en  risen/schäfer.

Åtta år fick jag med min golden och flera år  med den andra. Och jag asepterar att jag måste vara hemma för tryggheten.

Är det mista  bordercollie i ham måste han  ha koll.

Lycka till Blossas Matte

polgara
0

Tror du inte vi redan provat korv, leverpastej, o annat smått o gott? Killen här är en jättemysig individ o jag skulle ge nästan vad som helst för att få reda på vad han varit med om tidigare

Vi har provat att delamackor med honom o allt annat vi äter oxå för den delen. Han är inte intresserad av mat, äter lite för att inte svälta sig. Rå nötförs är det han ätit bäst av hittills, men rör det inte om man skulle blanda i nått i det, o definitivt inte 2 dagar på raken. Men maten ser jag inte som det största problemet i dagsläget, utan det att han ylar o skäller nattetid när jag jobbar, grannarna blir irriterade o klagar. Jag kan inte ha honom med på jobbet heller.

Finns ingen BC i honom, han är tibetansk spaniel/papillon blandning

MaaariaS
0

Jag har en omplacering som var extremt stressad och han fick jag handmata i ett halvår innan han började äta själv och det tog ett bra tag att få han rumsren,men det gick!!Ge eran hund kärlek och tid att stressa ner,så kommer allt ordna sej.Lycka tillGlad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

polgara
0

Tänk om det vore så enkelt att få bort ylandet o skällandet nattetid när jag jobbar, då hade jag handmatat mer än jag redan gör, eller det är inte lätt att handmata en hund som inte vill ha mat, i så fall blir det till o tvångsmata, det tycker jag är lite drastiskt just i nuläget

Maja2
0

#16  jag kan verkligen förstå att det är skitjobbigt, särskilt när grannarna klagar …. men tar man en vuxen omplacering som haft en tveksam eller rent av dålig uppväxt, så kan det ta TID, ett par månader, innan hunden landar i det nya och börjar bete sig lugnt och stabilt. Det är Svårt att ruscha fram ….

polgara
0

nu ska jag snart iväg o jobba igen, alla 3 kidsen är hemma så vi får se hur det går inatt. Håll tummarna nu att han håller sig lugn

Maja2
0

håller tummarna

polgara
2

Nu har jag jobbat 2 nätter o gossen här har tydligen uppfört sig rätt hyfsat, lite gnäll o nått enstaka skall, men inte mer, han har legat hos mellangrabben, vilket var väldigt förvånande då dessa 2 inte fått nått tycke för varandra, men inget slutar ju att förvåna en.  Lilla prinsessan Pyret på 4,5 månader har sovit hos lillgrabben. Inatt har han bara kissat inne en gång, mot ett 10tal gånger annars, hoppas det går åt rätt håll nu.

Måste ju berätta att han käkat 2 portioner mat igår o frukosten idag slank ner med god aptit, även det Pyret lämnade av sitt

Jag är skitglad!

[Forest]
0

20 vad skönt o höra Glad

Lööv
0

Jag har vant i hop katter med varandra och hundar marsvin kor getter får  höns. Det är som om det var ett par  veckor innan det blir bra. Sedan blir det som om de aldrig bott någon anna stanns. Det gäller bara att ge trygghet och vara envis. Det löser sig lycka  till mvh Inga-Lill

MaaariaS
0

#20 Så bra att det går åt rätt håll Glad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

polgara
0

nu ska jag iväg o jobba igen, hoppas han sköter sig