Råd om stressad hund
Hej på er!
Nu är det så att jag behöver lite hjälp. Mamma är och hälsar på mig med Nitro, funkar det så är det tänkt att han ska stanna här för han verkar inte riktigt trivas i lägenheten hos mamma där det är ganska lyhört och alla ljud verkar göra det svårt för honom att slappna av.
Nu är han verkligen uppstressad. Jag funderar på att i morgon gå till djuraffären och köpa DAP (har för mig det är så det kallas?), tror ni det kan hjälpa som en början att få honom att slappna av lite inomhus?
Jag vill verkligen göra allt jag kan för att få honom mer lugn, trygg och harmonisk och alla råd tas tacksamt emot!

DAP kan kanske fungera, men har hört att det kan ta några dagar innan man ser någon effekt av det.
På vilket sätt verkar han stressad?
Är det hela tiden eller bara vid vissa tillfällen?
Vad får han för mental aktivering?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Han slappnar inte av, har svårt att varva ner, står och flåsar och får inte ro att lägga sig. Är väldigt stirrig. Det här är större delen av tiden. Svår att få kontakt med. Jag tror mamma mest kört trix med honom, om han stannar här kommer det bli en del godissök, han har agilityhinder så de tänker jag använda, finns aktiveringsleksaker här hemma och på promenaderna kör jag ju mycket att aramis ska upp på stenaroch hoppa över saker osv, så det kommer ju även bli för nitro då.

Skulle rekomendera att nu i början testa lugna övningar som tex sök eller spår och avslappningsövningar som "ryggsäcken" och lugnande massage.
Ryggsäcken är när man sitter på golvet med utsträckta ben, hunden mellan knänan med ryggen mot dig, så du blir som en ryggsäck på hunden. har hunden svårt att sitta stilla på det sättet i början kan man ha på den ahlsband eller sele att hålla i så hunden inte har annat val än att vara just där du vill att den ska. Stryk hunden lugnt på bringan och längs sidorna.
Detta kör vi på alla våra kurser och har fuungerat utmärkt även på de mest uppstressade hundarna vi haft. Satt så ca 1 timme med en hund som tidigare skällt sig genom hela kursen, efter ett par minuter var hunden tyst, en stund till så satt den stilla, efter ca 30 minuter hade hunden somnat och fortsatte sova till och med när jag klippte klorna på den.
_**/Mvh Anne
Tack för råden! Ska försöka ryggsäcken på honom, jag kan tänka mig att han är en av de hundar det tar tid för att slappna av med den men jag har ju inte tider att passa så det ska nog gå.
Vad är det som verkar lugnande på hunden av just den övningen?
Mamma är iväg och köper DAP också så det ska finnas även det här hemma som lite hjälp. Får jag han bara att kunna slappna av inne, och inne i närheten av Aramis så tror jag han kan bli en superbra hund.
Just nu har han efter mycket vankande fram och tillbaka äntligen lagt sig under bordet och vilar.

#4 Det som verkar lugnande med den övningen är att hunden känner viss trygghet av närheten + att det är lugnande/avslappnande då man stryker/maserar hunden med lugna rörelser.
_**/Mvh Anne
Vissa hundar känner sig tryggare med att ha lite "hus" att sova i som öppen bur. Enja sover gärna dagtid i sin tygbur nu är hon helt ostressad men Chanel sov även hon gärna i sin tygbur o hon var mer stress i eller oroligare av sig.
#6 Tack för tipset! :)