Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: veterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 956 ggr
[Miiicka89]
0

Lite tips skulle uppskattas :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Min tös är rätt lös i magen (rim! ;D) det är inte diarrè, utan en blandning mellan pudding och nåt korvigt, men rätt löst på slutet (Förlåt för mycket information), och hon går mellan 2-3 ggr per dag. Mat får hon halv 9 på morgonen och halv 8 på kvällen.

Vi adopterade henne från sos animals spanien, och hon kom till oss i måndags,hon är en Labbe/Rottis som fyller 1 nästa månad.

Jag och sambon antar att det är omställningen, allt är nytt och kanske lite stressande och det nya fodret (IAMS Puppy Junioir Large Breed) som kan vara boven i dramat. Innan hade hon ju mat som donerats, så det kunde vara lite blandat.

Den det skulle vara skönt för mamma-hjärtat i mig och få lite tips, vad kan vi göra för att lindra det. Eller om ni har några tips och tankar om vad det kan vara annars.

tack på förhand!

Maja2
4

JAg är nästan helt övertygad om att det är omställningen, både i miljö och foder. Ta det lugnt och låt det vara några dagar så kommer det att bli bra. Se till att hon dricker bra bara.

[Miiicka89]
0

Tack :) skönt att höra vad andra tror och tänker. :D

Luckysoul
0

Du kan väl testa att svälta henne? Alltså att inte ge henne mat på en hel dag och sen börja som vanligt igen. Se bara till så att hon dricker vatten! =)

Maja2
2

#3 Fast … varför svälta när hon inte har diarré?  Mina hundar (samtliga fd gatuhundar från portugal och spanien) har haft lite risig kista första veckan, men det har som sagt gått över snabbt. Med tanke på vad de ätit därborta så är det nog lugnt :)

[Miiicka89]
0

Maja2, hur var det med kisseriet? Kissade nån av dina inne i början? Luna har gjort ett par mini pölar, inte varje dag utan, 2 ggr denna vecka, vi hoppas det med är nya miljön som påverkar det. Tack för svaren :D

Maja2
2

#5 Ingen av dem var rumsren när de kom, men det dröjde inte länge innan de hajat hur vi gör här :)

Det tar ett tag för dem att landa i det nya, beroende på hur de haft det tidigare, vad de kommer från för typ av liv och boende. Lycka till med henne !

vallhund
0

Är helt enig med Maja2.

Dessutom tycker jag att du skall ge honom ett bra foder, dvs ett foder som inte till största delen består av spannmål, skippa IAMS, Hills Eukanuba o Royal Canin.

De flesta hundar blir bättre på alla sätt av färskfoder, inte dyrare men kräver frysplats.

Titta på Vom og Hundemat, Bravo, Nordic, Klass, Fodax, Priima, finns säkert några fler.

Vill du ge torrfoder så är de flesta bättre än det du ger nu, titta på t ex Standardt, Magnusson M&B, Robur, Halla.

Du kan jämföra foder o läsa på här: http://animail.se/hund/produkter/hundfoder

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Forest]
0

Hur går det annars med henne? otroligt fin är hon Glad

[Miiicka89]
0

Tacktack Maja2 :D Tack för infon Valhund, och tack för länken :) ska kolla upp det. Forest: Tack :D det går kanon! Vi har 3 katter hemma med, och i natt sov vi alla 6 i sängen :D:D ren lycka! Hon är så god hjärtad och glad. Det ända som är lite styrigt är ju magen och så är hon lite osäker på natten, vi anar lite mörker rädsla.

[Forest]
0

säkerheten är någ pga flytt med som Maja säger så tar det ett tag innan dom landar det gäller alla omplaceringshundar :) Så det är bara ge henne tid

Bruden-Mbuti
1

ett tips jag fick på den tiden då vi var jourhem till olika hundar var att blanda i kokt ris i maten de första dagarna och dra ner på riset så det tillslut var bara var ren hundmat.

deras magar var ofta i olag pga att de fått äta den mat som fanns på hundstallen.

även resan tog på magen.

vissa hundhem svälte hundarna inför flygresan för att de inte skulle bajsa eller kräkas under resan.

klart magarna är i olag efter en sån stress och får de sen en stor portion mat så blir ju magen i chock.

så kanske du ska minska maten och ge små portioner men flera gånger och sen öka mägnden och dra ut på tiden emellan målen tills du nått de mattider du vill ha.

lite fisk går också bra att blanda i maten, tex tonfisk i vatten.

mitt råd är att börja om med maten å hoppas det hjälper.

på mindre än en v borde du se en förbättring.

skulle hon fortsätta så kan hon ha en inflamation och behöver antingen vetrinärfodret eller medicin.

lycka till och hoppas du får bukt på hennes avföring.

fin hund du hittat och hon låter goo och mysig

[Miiicka89]
1

Tack för svaret :) hennes mage mår mycket mycket bättre nu :D