Aktivering inne då du är sjuk?
Hur brukar du aktivera din hund inomhus då du är så pass krasslig att du inte kan gå ut?
Just nu är jag dunderförkyld med massa feber och allt vad det innebär = energinivån ligger på minus.
Tyvärr så har min hund mer energi än mig just nu så jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mina vovvar är ju bra på det sättet att dom kan vara "av" i en vecka eller så om jag inte mår bra. Men dom mår ju ändå bäst av att bli aktiverade. Här har du några tips från mig;
- Sprid godis i gräs/grus/mm - är det fint väder kan det vara skönt att ta med sig en filt ut och lite mat/godis åt hunden. Sprid sen ut maten och lägg dig på filten och vila medans hunden jobbar.
- Gömma godis i filt eller liknande - inte lika jobbigt som att springa och gömma över hela lägenheten.
- Aktiveringsspel/leksak - lägga godis i en aktiveringsleksak (se film) eller i en liten låda/toarulle/mm så hunden får jobba för att få godiset.
- Köttigt ben - att tugga på.
Haha, kanske inte världens mest fantastiska tips menmen. Den första körde jag med när jag var förkyld sist, väldigt skönt.
Krya på dig!

#1 Tack för tipsen 
Velvet brukar utan problem klara en veckas vila när jag är sjuk, men nu har hon haft några dagars vila redan innan jag blev sjuk pga att hon varit lite låg efter skendräktighet + mycket aktiviteter, så hennes energinivå är lite högre än vanligt nu.
Som tur är så har jag underbara vänner som sagt att de ska ta med henne på någon promenad under veckan 
_**/Mvh Anne
Vilken otur att det kom precis när ni haft några dagars vila
. Såg på din blogg att du får hjälp av vänner, skönt när man har nån som kan roa hunden när man själv inte orkar. Jag hade ju turen att åka på förkylning när jag va nere i Uppsala, så mamma va snäll och hjälpte till med promenader. Att du orkar sitta vid datorn trots feber fattar jag inte däremot, jag får sällan feber men är totalt däckad ändå.
Ta och sov och drick mycket så blir du förhoppningsvis frisk snabbt!

#3 Jag varierar mellan att sova och sitta vid datorn, det är ungefär allt jag orkar. Vid feber toppar så kan jag inte hålla mig vaken så dår blir det sängen några timmar, då jag är vaken klarar jag inte av att ligga (blir rastlös) så då sitter jag vid datorn.
_**/Mvh Anne
Jag gör ingenting den korta tiden jag är så sjuk så jag inte kan gå ut med Hugo, då får han snällt ta en vilodag eller två 
Jag har faktiskt aldrig varit så krasslig att jag inte kan gå ut på flera dagar … De gånger jag ligger pall i sängen pga min Meniére, ligger jag max 6 timmar, sen orkar jag alltid åtminstone gå nerför trappen och släppa ut hundarna så att de får göra sina behov. Har alltid märgben eller grisfötter hemma så att de har nåt att pyssla med den dag jag eventuellt är liggande.
Hoppas du piggnar till snabbt!
Lillan brukar få tuggben att tugga på om jag verkligen blir sängliggandes eller tar pojkvännen och aktiverar henne lite med något :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag kör med olika trix som inte kräver så mycket energi av mig, sen kör jag gömma toarullen under soffa/möbel med ett snöre på och hunden får bara ta fram rullen med snöret, vid fel så petas den in igen. Sen har jag lärt in öppna lådor med hjälp av snöre/rep som jag satt fast o då lägger jag lite gottis eller leksak i kökslådor men inte alla knepet är allså komma på vilken (har man större hund kan man ta fler k-lådor än mig 3 st sen når dom inte längre)
Lika dant med skåp :)
De dagar som man är sängliggande kommer aktivetsbollen fram, tillsamamns med märgben och ibland torkade grisöron. Nu är vi två vuxna i familjen och då är det lättare eftersom vi sällan är sängliggande båda två samtidigt, så då kan en av oss aktivera henne.
När jag var gravid med dottern och sängliggande och en sambo som jobbade i Norge under sommaren så fick pappa ta henne och hon bodde där i några dagar. När jag blev inlagd på sjukhuset pga svält och uttorkning tog min moster henne och sen bodde hon där i två månader då jag följde med sambon till Norge efter sjukhusvistelsen.
Efter förlossningen bodde hon hos svärföräldrarna och deras hundar till och från i tre månader då vi var mitt uppe i en flytt samtidigt.
Så för oss löser det sig alltid på ett eller annat sätt. Är oerhört tacksam att vi har så många runt om oss som tar henne ifall det skulle behövas!
9 ja akterveringsbollen är ju bra den missa jag helt :)