Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 3072 ggr
JenniferHallberg
0

Kastrering av "krypto" !

Det är så att min hund bara har en pungkula som vandrat ner och eftersom jag bla. inte tänker avla på honom så vill jag kastrera honom. Så jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av detta? Samt om någon vet ett bra ställe att göra det på i Sörmland eller södra Stockholm? Gärna ett ställe som inte kostar skjortan också ;)

[Forest]
1

Tycker det är bra att du ska kastrera honom kryptikider ska man itne avla på och sägs att de lättare kan få testikeltumörer ökar vid kryptorkism? men sätter ett frågetecken efter det då det är med lite ovisshet. Jag rek att du ringer runt o kollar priset det är något dyrare att kastrera krypto, och priserna varierar mellan olika vetrinärer.  Egen erfarenhet har jag bara genom min systers fd kryptokid allt gick bra kulan satt på "vanligaste stället" innan sidan på låret. Lycka till o hoppas du får bra svar av andra med bättre erfarenhet :)

vallhund
0

Mig veterligen så anser veterinärerna nu för tiden att risken för komplikationer i samband med narkos o buköpning vida överstiger risken för testikelcancer.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

SyntHare
0

Jag har också funderat på detta då jag har en krypto hemma. Dock skulle det gå på över 8000 kr hos min veterinär i Värnamo! Veterinären jag talade med rekommenderade även att testa chipkastrering innan för att se hur han blir, eftersom han redan är lite osäker (kastrering kan göra det värre).

Vad jag undrar över är om man kanske kan få ut något på försäkringen? Hugo ska ha varit ua på valpbesiktningen, alltså måste han ha haft båda kulorna nere då… Men sen jag fick hem honom har jag då aldrig sett skymten av båda i alla fall :P Och när han skulle få tolvveckorssprutan kunde veterinären inte ens känna den i ljumsken, så förmodligen sitter den någonstans i buken.

Jag tvekar lite om jag ska göra det eller ej, men då min andra hund fick just testikelcancer känns det ju som man vill göra det, speciellt eftersom komplikationerna kan bli värre hos en krypto.

Sophey
0

Om hunden har en andra testikel: De kommer forst kastrera honom pa vanligt vis och sedan som en tik genom en operation dar testikeln ar i kroppen.

Om hunden enbart har en tesikel: De tar bort hans anda testikel lokaliserad i pungen, finns ju ingen annan.

Det brukar tyvarr kosta som en tik att kastrera vilket ar svindyrt oftast.

Medarbetare på matlust

JenniferHallberg
0

Tack så mycket för svaren!

Var också inne på att kemiskt kastrera min först och se hur han blev, men eftersom det resultatet inte alltid blir bra och de kan fortsätta para sig i vissa fall har jag hört(?) Så beslöt jag mig för att göra en riktig.

Jag hittade en klinik som jag hört gott om som tar runt 5500:- om den är i buken, vilket är jätte billigt om man jämför med Strömsholm (tror jag det var) som ville ha runt 9000:-.

Självklart är jag jättejätte nervös över att någon ska söva och kanske öppna buken på min älskade vän :'/ Skulle nog aldrig förlåta migsjälv om det hände något.

Juste, angående försäkringen, jag får inte ut något alls då det inte är skadligt i dagsläget och han har ingen "dolda fel" försäkring.

Uppfödaren sa inte något om det heller då vi köpte honom och en vacker dag blev jag ju väldigt fundersam när jag insåg att "så ska det ju inte vara" och blev jätte rädd eftersom ett vet. program på tv sa att risken för cancer var mycket större! Däremot har jag hört samma sak som #2 säger också och vet inte riktigt vart jag tar ställning. Men kastrering blir det nu iallafall!

25/9 smäller det! Så då sitter matte i något hörn och gungar fram och tillbaka ;)

Memzo
0

3 & 5 !

Min Enzo chipkastrerades i juni och med hans resultat i åtanke rekomenderar jag det verkligen!

Han var SKITjobbig med löptikar. Gick av o an skrek i hela huset, eller bara låg och gnydde, konstant.

nu= INGET. Det tog ca 3-4 veckor innan det kickade in full effekt, men nu är det suveränt! Han är sig själv, pigg o glad, men reagerar inte ett skit på löptikarna :D

Här i skåne kostar en "riktig" kastrering ca 4000 Glad

vallhund
0

# 5 Även kirurgiskt kastrerade hanhundar kan genomföra parning, speciellt om de är ett par år när de kastreras.

Var hunden inte vetbesitigad när ni köpte den? De flesta uppfödare ger ca 10 % rabatt enl SKKs anvisningar om hunden visar sig bli krypt.

Huruvida uppfödaren har DF eller ej är ganska oviktigt eftersom det är en försäkring för uppfödarens plånbok. Kryptorkism är aldrig ett DF.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.