Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: valpar-avel
Läst 3785 ggr
Millahh
0

Hur långt "får" en valp gå?

Jag tycker att det är så svårt hur långt man "får" gå med en valp. Min labradorvalp är nu 7 månader, och vi har ökat lite på promenaderna, men samtidigt går jag i hennes tempo, och vi stannar ofta och ser oss omkring, tränar hundmöten osv. Men det är inga jättelånga rundor det handlar om. Jag frågade veterinären sist vi var där, de sa att Bella ska orka gå hela vägen, samt vara lika pigg på hemvägen också, så att hon inte blir för trött… Men jag tycker att det är svårt att gå efter detta, då hon orkar att gå en långrunda utan att bli riktigt "trött", och det känns ju inte riktigt..

Idag fick hon följa med oss och storhunden ut i skogen och strosa runt, vi var ute i två timmar, men gick i lugnt tempo, tog pauser, drack vatten, och storvovven fick spåra medans Bella låg i gräset och njöt av solen. Ett bad i en lerpöl hanns med också Cool

Så, hur långt är det rimligt att gå med en 7 månaders labrador? Finns det någon riktlinje att gå efter? Kan också tillägga att hon alltid har tillgång till stor trädgård där hon kan gå lös, så det blir en del lek o skutt i  trädgården utöver kissrundor och promenad.

fridaas
0

Jag är av den åsikt att en valp kan gå hur långt som helst, så länge som det är i dens takt, märkar man att den blir trött så bär den en bit eller stanna och rasta.><

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Forest]
0

Jag har faktist kör med samma som 1, så länge man går i valpens takt och gör lite paus så ser jag ingen fara alls med att de rör på sig.

fridaas
0

De måste ju röra på sig för att bygga muskler

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Millahh
0

Tack för svaren! Då kan vi fortsätta som vi gör idag då med andra ord :)

AnneN
0

Jag håller helt med de andra… Är uppvuxen på labbekennel och i den åldern så har de fått följa med på skogspromenader, jaktträningen börjat lite smått, spårträning går alldeles utmärkt att aktivera en 7månaders valp med, osv.

Du känner din hund bäst själv och kan säkert läsa av henne och se hur mycket som är lagom för just henne.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Millahh
1

#5 Tack för svaret! Hon får spåra kortare spår 1-2 gånger per vecka, just som aktivering :)

[TeamGolden]
2

min valp som nu är 15 veckor fyllda följde med mig ut idag på en 2 timmars prommis i skogen, han tyckte det var underbart. 
vi gick normal takt och satte oss och bara satt ibland och när jag letade kantareller gick det inte snabbt kan jag säga, haha ;)
Sålänge hunden får ta den tid hen behöver så ska hunden följa med på det mesta tycker jag! :)

Millahh
0

#7 Låter jättebra :) Tack för ditt svar!

polgara
1

Min chihuahua blandis på  månader får följa med ut i skog o mark o till stallet, inte blir hon särskillt trött utav det, i början kunde jag få bära henne en bit men ni trippar hon på glatt

När vi var hos vet för Vaccination fick jag beröm för att hon var så fint musklad