Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettvalpar-avel
Läst 2376 ggr
League
0

Valp- köpar- tankar?

Tänkte att eftersom denna sida handlar om hundar i allmänhet och blandisar i synnerhet så kanske vi skulle lista saker som man borde tänka på när det är dags att välja valp?

Valpen ska vara:

veterinärbesiktigad högst en vecka innan leverans

vaccinerad

avmaskad

doldafel- försäkrad (hellst)

Nu till valet av specifik valp:

Jag tycker man ska välja den valpen som kommer fram och hälsar, sen går o leker med sitt igen. man får så mkt gratis, lätt att få hunden att avsluta aktiviteter mm.

valpen ska ha rena fina ögon o öron

valpen ska inte visa att den är rädd

valpen ska kännas förvånadsvärt tung.

Dessa är mina tips, samt att man ska känna att man har god kontakt med uppfödaren.

[Forest]
0

Lägger till lite :)

Var kräsen valpköpare ställ mängder med frågor o nöj er inte med att de bara tog valppkull för att de ville ha en avkomma. Läs på vad om rep ras i valpen och vilka krav rasen annars har för hälsotester ställ då frågor om detta och det bästa är att man oxå har samma hälsotester som krav. Dok mycket svårt att alla blandrasuf uppnår dessa krav.

bra fakta att läsa är detta då jag nästan 88% säker på att doldafel även gäller blandrasuppfödare allså ufd ska täcka dolfda fel om de upptäcks innan hunden är 3 år? Har jag fel så får ni gärna rätta mig Glad (alltid kul o veta) http://www.agriabreedersclub.se/hund/artikel/juridik-for-hunduppfodare-med-anne-skogh

[Madlene]
0

"Jag tycker man ska välja den valpen som kommer fram och hälsar, sen går o leker med sitt igen. man får så mkt gratis, lätt att få hunden att avsluta aktiviteter mm."

Håller inte med alls. Jag tycker inte man ska välja valpen som kommer fram och hälsar, rättare sagt tycker jag man ska välja den valp som inte kommer fram till en. Vi valde valpen som var ointresserade av oss. Blev hur lyckat som helst, Det har inget med att hunden blir mer lättlärd eller har lättare för att avsluta aktiviteter, annars tycker jag man ska prata med uppfödaren om vad för hund man är ute efter.

Köpte en boxer hane för många år sen, och där fanns den minst lugnaste tiken kvar, några månader senare visade det sig att hon blev den största tiken ur kullen, den "vildaste" och var mycket svårlärd. :)

Och till dina tips:

valpen ska ha rena fina ögon o öron.

valpen ska inte visa att den är rädd.

Så ska detta och annat även kollas på föräldrarna.

League
0

detta är ju för att ge tips åt folk, jag är inte på något vis expert. ge dina tips! ( varför ska folk alltid få bannor och smäll på fingrarna? )  ge dina egna tips!  Jag vill tex INTE köoa valpen som ska vara längst fram o e " på" hela tiden, och jag vill inte heller köpa den valpen som e minstingen. det ger ju en fi.gervisning om vad som skall komma, sen är d ju inte säkert att det blir så.

[Madlene]
0

va?

Hur resonerar du med att valpen som kommer fram till dig är mer lättlärd än en valp som inte kommer fram till dig?

League
0

har jag sagt det?

[Madlene]
0

"Jag tycker man ska välja den valpen som kommer fram och hälsar, sen går o leker med sitt igen. man får så mkt gratis, lätt att få hunden att avsluta aktiviteter mm"

Det är väll det du menar? Vad får man gratis menar du då? varför är det lättare att avslutare en aktivitet med en hund som kommer fram till en för första gången än en valp som inte kommer och hälsar?

michellekrantze
0

Jag tycker man ska välja den valp som faller än i smaken, personligheten är ju så svår att läsa av i så ung ålder, det är något man märker, och till viss del formar själv, när valpen vuxit upp.

Annars ska valpen se frisk ut, rena ögon, öron, fin päls, bra i hullet, pigg och ja… det mesta som kännetecknas en välmående hund :) (gäller ju även föräldrarna, här kan man ju även fundera över mentalitet hos dem "färdiga" hundarna)

Sen har jag fått för mig att man ska välja den största, men tror egentligen inte detta är av betydelse utan mest en gammal myt. Likaså den minsta men det kan ju också vara så att den minsta är minst pga defekter.

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

michellekrantze
0

Måste bara berätta om mina kaninungar!

När dem föddes var den ena märkbart större och dem andra två lika små. Den ena av den minsta kom däremot ikapp efter ett par veckor och var då störst i kullen medan den andra fortfarande var minst, några veckor senare var alla lika stora :)

En av ungarna finns inte längre pga olycka med hund i nya hemmet men dem andra två mår lika bra :)

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns