Löper en kastrerad tik?
.. ja som rubriken säger så undrar jag lite över om tikar löper när de blivit kastrerade.
Det borde vara omöjligt. För vid en kastrering tar man bort äggstockarna och eftersom det är de som är hormonproducerande KAN tiken omöjligt löpa.
#1 Det är lite den tanken jag med har haft, men tösen på Arken här i norrköping sa att hon nog löper ändå. Så jag blev lite förvirrad.

Som #1 säger så vid kastrering tas livmoder & äggstockar bort så då kan tiken inte löpa.
Har man däremot bara steriliserat tiken så kan hon fortfarande löpa som vanligt men kan inte bli dräktig. Vid sterilisering så knipsas bara äggledarna av men inget plockas bort helt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

JA trots kastrering kan en tik löpa! Dock handlar det då om att man inte lyckats få bort all äggstocksvävnad. Det kan räcka m ett litet knappnålshuvudstor bit som missas så kan man ha en tik som löper trots kastrering.

#5 om du menar en liten bit av äggstocken, så nej. Ägget måste ju kunna ledas till livmodern och utan äggledare skall det inte gå.
#4 BLir det så skulle jag reklamera jobbet. Det SKA en veterinär klara av. Så kastreras hunden Ska den heller inte löpa.

#7 det är inte alltid så lätt tyvärr… Men mig veterligen så är det väldigt ovanligt m löp efter kastration, dock ÄR det möjligt.
Mig veterliigen är det inte bitar av äggstockar som kan missas, utan bitar av livmodersvävnad, typ sådana som kan finnas hos kvinnor med endometrios.
# 3 Sterilisering av tikar, eller hanar för den delen utförs knappast i Sverige, det vore ju meningslöst. Dremot finns en ny teknik för kastrering, det utförs med titthålskirurgi, an går in o tar bort äggstockarna, utan äggstockar inget löp. Livmoodern är kvar, en utan äggstockar inget löp o ingen risk för pyo.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

#9 nu hänger jag inte med dig. Först säger du att bitar av livmodern kan bli kvar, men i nästa veva att om äggstockarna e borta = inget löp.
De operationer jag varit med på är det alltid just det trixiga att vara säker på att all äggstocksvävnad kommer med för att tiken inte skall löpa sen. Livmodern är ju inte särskilt svår att få med iaf (kanske vid nåt sjukdomstillstånd som du nämner, men det har jag aldrig varit m om)
#9 Tycker det du skriver låter vettigt.
#10 Varför skulle det vara svårare att få bort äggstockarna på en hund än på en katt? Äggstockarna sitter väl inte mer fast hos en hund än på en katt. Och om baa lie vävnad skulle vara kvar borde det ändå vara för lite för att kunna producera hormoner så att hunden fotfarande löper. Jag fattar inte alls problemet. 

#11 det är samma problem på katter gissar jag (om man inte använder annan metod än att öppna på magen). Det beror på äggstockarnas placering jämfört m livmodern. Livmoder är lätt att hitta och få tag i, sen hittar man äggstockarna långt in i bukhålan vilket gör att de helt enkelt kan vara svåra att nå utan att gräva ut hela bukhålan och i vissa fall kan det då vara svårt att vara säker på att man får bort all vävnad. Mängden vävnad som behövs för att producera tillräckliga mängder hormon för löp kan jag dock inte uttala mig om.
Ingen vet eller leg djursjukvårdare här?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#13 Jag kan prata med vår veterinär som också är vår närmsta granna och goda vän. Han borde veta eftersom har specialkompetens på katt och hund.