Alaskan Husky / pointer
Hej. Behöver lite hjälp. Testar omjag kan få den här. Letar å letar efter en uppfödare utav Alaskan husky/pointer. Har haft den blandningen och vill mer än gärna ha den igen. Men hittar ju inga uppfödare. Någon som vet??
Söker från valp upp till ett år. Tik.
Hoppas på lite hjälp.
Marina/Laholm
Finns det ens specifika uppfödare av den blandningen??
Vet ej. Men tiken jag hade har gett mig 8 härliga år. Hon va nästan tre då vi tog över henne. Så jag hoppas att jag på nått sätt kan finna denna blandningen igen.
Alaskan Husky är ju en blandning i sig avlad för drag (ofta med ex. pointer eller vorsteh) så det blir nog svårt att finna en hund med samma genetiska bakgrund, och omöjligt att få "samma" hund igen baserat på blandningen.
Lägg in en annons på http://www.draghundsport.se/medlemsidor/anslagstavlan/default.aspx
≧◔◡◔≦
Vad är Alaskan Husky för blandning? Vad skilljer Alaskan Husky mot siberian husky?…..
Vad ska jag börja söka på för uppfödare för att komma närmre mitt mål??
siberian husky är ju en rashund, en ren polarspets.
"alaskan husky" är som nämnt en blandrastyp framavlad för att prestera inom dragsport, mixarna kan vara olika, grunden är ju ofta sibbe i kombo med någon lättare fågelhund ex. pointer och vorsteh men det finns även dom med collie vinthundsinkorning.
Vissa är förstagenerationens korsningar och andra har inte några nya inblandningar på väldigt länge.
Det är svårt att säga vad du skall söka för att finna vad du vill ha, då det inte riktigt framgår vad för hund du vill ha, och även svårt att avgöra då din hund kanske var väldigt mycket pointer och inte mycket polarspets, då kan det bli ganska stor skillnad i en hund som ex. är mycket sibbe.
Vill du ha en draghund så finns det säkert många uppfödare att finna uppåt landet, eller på länken som jag postade, är du enbart ute efter en sällskapshund så är det ju frågan om blandningen är lämplig överhuvudtaget även om din hund kanske passade som det, eller om man kan tänka sig en äldre hund som inte passar för draget.
≧◔◡◔≦
Kollat blocket?
#5 Ar inte pointer nagonting som faktist ar inblandat i en Alaskan Husky? Det har jag hort nagonstans nar jag kopte min forsta husky for typ 15 ar sedan.
Medarbetare på matlust
hitta blaning på blandning mellan vorsteh/pointer/ alanska husky, och har även vinthhund i sig. här http://www.blocket.se/vasternorrland/Blandrashund_41367232.htm?ca=9&w=3&last=1 dok reagera jag lite på hur magra dom ser ut :-/
Jag har en Alaskan Husky (blandras Siberian Husky, Pointer och Vorsteh). Alaskan Husky tas fram genom att man korsar Siberian Husky med antingen vorsteh, pointer, border collie, olika vinthundar osv beroende på vilka egenskaper man vill ha fram hos hunder (border collie = intelligensen, Vinthundar = snabbhet osv). Alaskan Husky har mer energi, mer kraft, mer arbetsvilja än många renrasiga draghundar därav anses den av många som den bästa draghunden i ett spann.
Jag personligen hör till den typen som anser att man inte ska ha en Alaskan Husky om man inte kan erbjuda den drag av någon form. Det är trots allt väldigt krävande hundar, med en enorm motor och en hund som måste få arbeta och det räcker inte med en långpromenad och mentala övningar. Alaskan Husky är först och främst en slädhund.
Korsningarna kan man hitta hos bl.a slädhundsuppfödare.