Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundmat
Läst 10144 ggr
elsasputte
8

Farlig mat / frukt / grönsaker ??

Finns det nån mat som är farlig för hundar ?

Allt från grönsaker ---> köttben. Eller som är mindre bra ? Som de blir dåliga av magen av kasnke-- ? Hård i magen ?

AnneN
1

Finns en hel del som inte är bra för dem och en del som är rent livsfarligt.

Lök

Choklad

Vindruvor/russin

Tillagade ben (oavsett sort)

Nötter har jag för mig att inte ska vara bra för dem heller

Äggvita (speciellt rå)

Kärnan i stenfrukter

Citrusfrukter

Starka kryddor

Har säkert glömt nått, men detta är vad jag kommer på just nu

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

elsasputte
0

Ok.. ja en del av de säger ju sig självt, som lök, choklad starka kryddor..

Men tillagade ben.. kan du ge något exempel.. ?

AnneN
1

#2 Tillagade ben kan lätt splittra sig till vassa flisor som skär sönder hundens mage och tarmar. Har själv assisterat vid en sådan operation och kan säga att det är INTE kul att försöka hitta alla hål och lappa ihop dem i tarmarna Rynkar på näsan

_**/Mvh Anne

elsasputte
0

ja.. så om man ska ge ben så ska de alltid vara råa..

AnneN
0

#4 Ja helt rätt Glad

_**/Mvh Anne

fidojunior
0

Det är rå äggvita som man helst inte ska ge till hunden pga. ämnet avidin. Äggvita från t.ex. kokt eller stekt ägg går bra.

Här finns en bra lista också http://sheltie.ifokus.se/articles/4d714a23b9cb46222105edcc-vad-ar-giftigt-for-hunden

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

elsasputte
0

Tack för länken, den var mycket nyttig :)

ShegoFan12
0

typ all mat som vi människor äter är giftigt/farligt för både hundar och katter.

JTphoto
3

#8 Va? Har du någon fakta på det? Låter väldigt skumt med tanke på att både mina och många andra hundar får rester m.m. Använder ofta korv m.m. som lite extra gott godis. Hundar är ju inte direkt skapta från första början för att äta torrfoder ;)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

ShegoFan12
0

Nej , men sök på google !

JTphoto
1

Du ska nog inte tro på allt du läser.  Det kan vara väldigt överdrivet för att folk ska vara extra försiktiga. Google är inte alltid sant, eller hur?

Vi har i alla år med alla våra hundar gett dem vår mat och har aldrig haft några problem. Kan du ge mig länken där det står att nästan all mat är farlig? Eller står det vissa ingridienser är farliga?

Fridaaaa
3

#8 Det stämmer inte, då hade våran hund varit död/dålig för länge sedan ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JTphoto
0

#12 Samma här xD

fidojunior
0

#12 Samma här med haha. :P

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

vallhund
2

# 8

Goddag yxskaft! Finns massvis av mat som vi äter som är superb för hundar, inte så många av dem är giftiga.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

ShegoFan12
0

jag är ingen expert på sånt här . Får info från google och andra sidor. Ledsen för det. är bara 14 år. kan inte så mycket själv om det.

Fridaaaa
3

#16 Ålder har ju ingen betydelse?
Och är man 14 år borde man veta att man inte skriver att det är en viss sak om man inte är säker att det är så, annars skriver man "Jag tror" eller "jag har fått lära mig" eller "jag har hört/läst" ;) Man kan inte lita på allt ifrån google :)

[Forest]
0

En fråga om stenfrukter. jag har en fruktisfia här hemma närmare sagt Donna. Hon vill äta allt nästan i fruktväg o grönsaksväg med. Men hur är det räknas bara   kärnan i Nektarin/persica som giftig för jag hade för mig det gällde hela frukten? Gäller detta alla stenfrukter? som körsbär med? Hon äter som sagt var allt o plockar ju även från buskar o träd själv (svartavinbär,körsbär,jordgubbar,blåbär,vitavinbär, ja listan kan bli låååååång)

Jag hade förmig att alla stenfrukter dit räknas väl även vindrovor var giftiga för hundar inte bara kärnorna utan hela frukten. Så jag har haft det tufft med bärplockaren som sprang o nalla hela tiden körsbär. Åt inte kärnan dok men iaf

ShegoFan12
0

ok , tack för det :)

vallhund
0

Vad gäller stenfrukter så är det köttet närmast kärnan som kan vara skadligt.

mvh

[Forest]
0

20 tack så hon kan få smaka en liten bit utan att man behöver vara jätte orolig? nu ger jag inte henne nektarin o vindrovor, men körsbär är hon ju mega snabb på plocka själv o det trädet är så stort så det är svårt att hängna in den med :S då rycker större delen av trädgården dessutom (hyreshus) så kan inte heller bara kapa ner trädet Flört

vallhund
0

Nektariner är inte farligt för hundar, vindruvor däremot kan få njurarna att sluta fungera, samma med russin. Mekanismen är inte känd.

Citrusfrukter tillhör inte stenfrukter.

[Forest]
0

22 aha trode alla med en kärna i var stenfrukt. Då kan hon få smaka när jag äter :) tackar för din hjälp :)

[RosaPower]
0

Min hund älskar morötter och jag såg att vid överdosering kan det vara farligt för hundar, men vart går gränsen för överdosering ungefär? om det är någon som tror sig veta får ni gärna skriva det. Vill veta så att han inte får i sig för mycket morötter :)

pv60
1

Fick lära mig på en valpkurs för många år sen om de fyra föbjudna "F:en"

Fläsk

Fisk

Fågel

Får

Vet inte om det gäller fortfarande… Nån annan som vet??

Fridaaaa
0

#25 Det är benen dem inte får äta :)

AnneN
1

#25 & 26 det gäller fortfarande, men man ska komma ihåg att det då är de tillagade benen som det gäller. Råa är det okej att ge.

_**/Mvh Anne

Annso_
0

Ang mat så tror jag nog mer att det menas att te.x potais är svårsmält för magen och mycket är spannmål som vi äter (som hundar inte ska äta egentligen) såser innehåller ofta kryddor som inte är bra, mycket innehåller lök

Klart att hundarna tycker det är gott men man gör dom en björntjänst genom att ge dom matrester..Skulle ALDRIG falla mig in !!!

[Forest]
0

25 o 26 råa kycklingklubbor jag köper även  härliga köttben från gris, så länge det är rå så får man ge det. Enja fickkyckling vingar/klubbor redan som valp hos ufd som gett sina hundar detta i alla år, även valparna. Donna fick lära sig detta efter dag 1 hos oss då med liten bit först. Idag delar dom på en klubba katten får oxå. Fisk därimot ger jag inte för mycket småben. Får (bäää) får dom inte då det är dyrt att köpa.

vallhund
0

Alla ben kan ätas om de är råa, under förutsättning att hundens mage är van vid att smälta ben.

För ett antal år sedan dog en boxer av att ben perforerade tarmarna, hunden var förstoppad av att äta för mycket ben o gavs ytterligare ben att äta.

Emmieline
0

shit ja som har gett Ebba råäggvita (vetrinären sa att ja skulle ge henne ägg gav henne allt då liksom katten)

Karmatarerskanise
0

#25 Så länge benen är råa är det OK att ge även dessa ben som fler påpekat.

SheViper
0

#31 - Katter ska inte heller ha rå äggvita. Tror inte att det spelar någon större roll om du har gett någon enstaka gång :)

Annars har jag inget att tillägga här. Har inte läst eller hört något utöver det som redan har skrivits ovan :)

Om du alltid finner fel hos andra, så kanske det är dags att rannsaka dig själv!

BARFmycat
0

#25 & 26

De 4 F-en

Utöver det som Annie listade i inlägg #1 kan jag tillägga kaffe, avokado, svamp (alla sorter), sharonfrukt och lakrits.

Man ska heller inte ge frukt och grönt som innehåller mycket oxalater, det går mycket hårt åt på njurarna. Exempel på oxalatrika vegetabilier är tex spenat, betor, mangold och rabarber. Bifogar ett dokument som listar oxalatinnehåll i några vanliga livsmedel. Högriskgrupper bör undvikas, medelriskgrupp kan ges men inte för ofta.

Lever går att överdosera och på det viset orsaka A-vitaminförgiftning. Om hunden mestadels äter ett helfoder bör man inte ge lever, framförallt inte rå, utöver vanliga maten. Detta pga att ett helfoder är kompletterat med A-vitamin, och ger man då extra mycket lever får hunden även i sig extra mycket A-vitamin, och då det är en fettlöslig vitamin lagras det i kroppen och kan efter en stunds överdosering (det behöver alltså inte ge utslag på en gång) orsaka förgiftning.

Fett är inte giftigt, men om man ger för stora mängder (över ca 30-40%) kan det orsaka inflammation i bukspottskörteln.

De flesta vet att lök är giftigt, en vet inte att dit räknas alla sorters lökar, även tex vitlök och gräslök.

Har förklarat lite mer ingående på min hemsida vad det är som är giftigt i diverse livsmedel och vad symtom på intag och konsekvens av intag blir;
http://www.barfmycat.com/giftigt.html

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

vallhund
1

Rå äggvita är inte farligt för hundar, dock skall det inte ges tillsammans med rå äggula eftersom vitan innehåller avidin som blockerar upptaget av B vitaminer från gulan.

SheViper
0

Jag är förbluffad över att mina hundar har blivit så gamla som dem blev när jag ser så mycket skit dem har stoppat i sig av allt som i denna tråd verkar livsfarligt… Rynkar på näsan

Om du alltid finner fel hos andra, så kanske det är dags att rannsaka dig själv!