Fundering kring resning av öron..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag & Min sambo har haft våran lilla blandis i några veckor nu.. Var inne på en blogg och såg att hans ena kullsyskon hade börjat resa öronen och började tänka… Kommer min hund också göra det? Tror att vår har större öron men det är svårt o se på bilder.. Kan ju säga att jag blir förvirrad över detta :P Undrar om våran har så mkt päls runt o på öronen som kanske gör så att dem inte reser sej? Eller om det är någon som ser om de har en chans att resa sej eller om de ska ligga? :)
Han är 50% keeshond & 50% Shäfer/Bordercollie
Det är inte säkert att han får ståöron. Eftersom det är en blandras är det jättesvårt att veta vilka anlag han får, han och hans syskon kan bli så olika att de inte ser ut som släkt det minsta. Han kanske ärver lite mer BCöron medans de andra får Kees eller Schäferöron eller en blandning.
Bara att vänta och se :P
Vad söt han är, ser lite ut som en terv-valp tycker jag :P
(Du kan aldrig säga "hon är 50% av detta och 50% av det andra", för det vet du inte.
Hon kanske är 99.385% keeshound och resterande schäfer och ingen bordercollie alls, fast hennes föräldrar är det.
)
#2 Jo det kan hon.
En hund ärver 50% av gener från sin mamma och 50% av sin pappa. Alltid.
Sen kan du aldrig veta vad som kommer synas eftersom det är en hel vetenskap med genetik, recessiva och dominanta anlag osv.
Är mamman Kees är valpen 50% Kees. Även om det inte syns det minsta.
En sak man kan göra är oxå tejpa öronen för hjäpa dom på travet. Har förmig att det ska finnas någon örttablett att ge som hjälper till med bråsk? men det vet inte riktigt vad det är, är inte så bra på uppåtöron direkt.
Men TS det var en otroligt söt valp du har 
Precis som Forest säger så tejpar man inom många raser för att hjälpa särskilt tunga öron. Men om du överväger det tycker jag att du ska ta hjälp av någon som är kunnig, t.ex. en uppfödare. Vet att kineser, malamuter och många vallhundsraser kan få för tunga öron som blir tejpade.
Jag tycker faktiskt att din valps öron ser ut som sådana som kommer att stå sen. Hyfsat stora och spetsiga. Men man kan ju aldrig veta :P
#3 Haha, om du tänker efter själv, eftersom du påstår att det är så så om du tänker efter - om då den har 50% keeshound från sin mor, då måste ju den visas också. Det kan ju inte finnas massa gener som inte syns, och var skulle då resten vara? Det blir ju som ett tomhål. Ska den fyllas med gener som inte finns då?
#6 Tänk efter lite själv. Om vi använder samma exempel (vi vet ju inte egentligen vilken förälder som är vad här) att mamman är kees och valpen blir 99.385% keeshound och resterande schäfer som du skrev. Då skulle ju valpen i princip vara en klon.
Givetvis kan vi inte benämna rastillhörighet exakt på en blandras eftersom vi inte vet vilka anlag som visar sig i exteriör och beteende.
Men en valp, och alla varelser för den delen, får alltid häflten av sina anlag från sin mamma och hälften från sin pappa.
Att valpen sen ser ut som en kees beror inte på att den fått 99% (för det är inte möjligt) av sina anlag från sina mamma utan snarare på att de anlag som hon gav valpen var dominanta och andra utseendeanlag är recessiva - dom finns där men syns inte, dom kan visas i valpens Valpar beroende på vem den paras med.
Nu får jag be TS om ursäkt för att jag gått alldeles för OT igen.
Michaela, om du vill diskutera det här vidare får du gärna PMa mig.
6 % antalet har inget med utsendet att göra man kan inte säga att en hund med 50-50 ser ut som halva ena halva andra, eller på ett visst sätt. Kollar man i en blandraskull ser man att ofta varigerar deras utsendet o en del ser inte alls likadana ut som sina kullsyskon. Man kan inte säga den har 50 % schäfer i sig därmed liknar den o är som en sån ras.
Jättesöt valp!
Vet inte heller så mycket av resning av öron. Men för att tala om likheter/olikheter i en blandraskull:
Shanti är totalt olik sina andra tre syskon, dom är mera lik en phalene medans Shanti fått phalene kropp och mera lhasa apso huvud. Pälsen har hon efter Lhasa med och syskonen är inte alls lika långpälsade som Shanti. Så variationen kan vara stor i en blandis kull.
Tog bara nått år, men nu svarar jag iallafall :)
Gjorde aldrig något för att hjälpa resningen och de reste sig aldrig, men det spelar mig ingen roll :) Han är så fin ändå!
Tack allihopa så mycket för svaren ändå och angående det andra ämnet som togs upp så menade jag mest med 50/50 % att pappa va ena och mamma andra.
Man får ju 23 komosomer av vardera förälder och i dessa gömmer sig generna, sedan tar vissa gener över och är som sagt mer "dominanta".
#10- Du har ingen bild på honom ? :)
Kul med gammal tråd. Det är jag som äger Shanti. Har annat nick idag. Nu är min tik fullvuxen och jag kan säga att hon efter trimning har en kropp/vikt m.m som en Phalene/papillon men en halvdan shitzu päls som jag faktiskt klipper ner.
Skulle vara jättekul att få se bild på din hund!
Här kommer min tös efter trim.
Måste ju bara tillägga ;)
Att ibland kan det till och med bli så i en blandras att ett öra tar efter en ras, och den andra örat en annan ras.
Min mormors bladning mellan schäfer och rottis fick detta. Så det ena örat står upp helt, medan de andra ligger ner. Ursött tycker jag! 
På bilden är hon lite över 2år :)
Mvh Jenna
#11 Lägger in en bild i inlägget :) Han är även med i fotto-tävlingen!
#12 Vad söt hon är :D tycker faktiskt väldigt ofta att många hundar är sötare när de är nedklippta ;)
Min "stora kille" väger nu ca 25 kg och hårar som tusan, har fått klippa ner honom vid halsen p.g.a. alla simturer när matte har glömt halsbanden på 
#13 Naaw :) Mysöron! En väns schäfer som de hade för många år sedan hade också ett stående och ett liggande.
"Nexus som vilar efter bus/träning på ridbanan" :)
14 himmla fin