Klicker hiss/diss
Vad anser ni om att använda klicker i träning och vardag? Vad är bra och vad är dåligt? Hur är era erfarenheter o hört något du snappat upp från andra? Uppfödare eller privatperson spelar ingen roll, vill bara se det från olika sätt. Väga upp för- och nackdelar osv.
Kan även nämna att jag och familjen snart blir pudelägare. Skriver det i denna gruppen blandrashundar eftersom det är en relativt stor grupp och klicker används ju inte bara på pudlar ;)
Tacksam för många svar! :)
Ser absolut inget negativt med klicker! :)
Jag började med Klickerträning när jag fick min amstaff på 8 veckor. Att klickerträna henne tills hon var 7-8 månader gammal var mitt projektarbete i skolan. Måste säga att resultatet var enastående :) Bara positivt.
En sak jag la märke till mest var när vi gjorde övningen låt bli. Alltså att jag ska kunna lägga eller tappa något på marken utan att hon ska ta det. Jag använde mig aldrig av ordet "nej", "ah-ah" eller liknande. Utan bara klickade och belönade för att hon självmant satt kvar när jag tappade något på marken. När vi hade gjort övningen flera gånger märktes det att hon tydligt självmant valde att inte ta något som hon inte hade fått ett varsegod till. Istället tog hon ögonkontakt direkt och väntade på sin belöning.
Fastän jag inte klickertränat henne nu ordentligt på 1½ år så tar hon ändå aldrig saker på golvet utan lov. Det skulle aldrig falla henne in, vilket är guld värt! :)
Mvh Jenna
Härligt att höra att det gått så bra! Försöker få ihop så mycket information o från så många källor som möjligt om allt som har med Valpar och träning att göra. Har jobbat på hunddagis/pensionat och kommit i kontakt men mååånga "knähundar" som är så fruktansvärt ouppfostrade bara för att det är lättare att bara plocka upp en liten hund när den beter sig illa, iställer för att tillrättavisa den. Sån ska inte våran hund bli har jag/vi bestämt. Och om det ska bli som man önskar vill man ju gärna ha så mycket info som möjligt! :) Klicker verkar som ett bra alternativt, speciellt när man är många så blir det inte många olika ord till bra/nej utan bara ett klick vid gott uppförande (:
Nu blev det väldigt mycket text, men tycker att fler ska svara iaf :D
Förstår dig verkligen! :) Jag klarar inte heller av dessa bortskämda hundarna.. :P
Fast jag använde nog inte klickern så mycket till vardagen. Eller jag gjorde liksom både och :P Jag tränade när de fanns något att träna, som att gå fint i kopplet osv. Men jag gick inte runt med klickern dygnet runt och klickade vid rätt sammanhang (shaping som det kallas).
Jag hade kunnat skicka mitt Projektarbete om du vill veta mer :P kommer knappt ihåg själv vad jag skrivit, nästan 2 år sedan snart xD
Mvh Jenna

Jag gillar klickern, enda nackdelen med den är att jag är virrig och brukar ofta lyckas glömma ta med den till träning.
Har tidigare haft problem med att träna in många olika saker på min hund, men sedan jag började klickerträna så har allt gått så mycket lättare.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#3 Du får gärna bifoga arbetet om du har kvar det! Vore jätteintressant! Mailen är myrans_fot@hotmail.com , så kan du skicka den där :) gärna i pdf så att den går att läsa på min knasiga dator ^^
#4 Kul med en andra åsikt och att även du har bra erfarenheter :)
Har någon av er hört något dåligt/negativt om Klickerträning?

glömde nämne en sak i #4… I början var min hund rädd för klickernm blev jätte stressad, upptäckte då att hon är lite ljudkänslig och jag hade en sån där klicker med metallplatta som ger ett skarpt ljud. Bytte till en i-click och det var då vändningen kom.
_**/Mvh Anne
Klickern ar underbar! Jag har sjalv inte anvant mig av den allt for mycket da jag blev intresserad av klickern efter att mina djur var dresserade och de flesta gatt bort men nasta hund ska bli klickertranad fran start och illern ska klicker tranas hos mig sa snart som mojligt.
Jag har vart med folk som tranar regelbundet med klicker och jag ar tagen med storm. De som pratar negativt om klickertraning -
1) Vet inte vad det igentligen gar ut pa och saknar kunskap inom amnet.
2) Anvander sig av harda metoder och vagrar se att det finns andra kanske battre alternativ att losa problemet med.
3) Gor fel nar de anvander klickern eller forsoker lara ut nagonting pa fel vis.
Medarbetare på matlust
jag har svarat i annan tråd :)
3 jag har skaffat mig en billig nyckelring just för att jag är lite som du snurrig vart man gjort av den så får man leta lite väl mycket efter den annars. Nu är den alltid på min träningsväst som är en billig fiskeväst asful men iaf billig och praktist 
Tack alla för era svar!
#6 Då kanske jag ska satsa på en klicker med svagt ljud i början? O kanske köpa en med högre/skarpare ljud efter hand? Man kanske skulle kunna testa klickern i affären när hunden är med för o se hur han reagerar på ljudet
9, jag kör med samma som 6 o inte har jag bytt klicker med skarpare ljud, ser ingen andledning till byta till skarpare ljud. Min hör matte klicka nu ute fast det är blåsigt ute och på längre avstånd 
Ja de vänjer sig antagligen och lär sig att lyssna efter ljudet :)
Den är sparad i docx, och jag vet inte hur man ändrar format tyvärr
ska jag skicka ändå?
Mvh Jenna
11 ja oja de hör verkligen klicket bra
ibland lite för bra med kan jag lova, dottern klicka in katten med, de får lära sig att det är inte bara dom som använder klicker o inte alltid är det till dom de klickas åt heller 
Jag använder klickern när jag lär min hund tricks, men inte på promenader osv. Det är ett grymt hjälpmedel och jag ser inget negativt med den alls. (Utom att hon förväntar sig en godis varje gång jag knäpper fast min hurtta-sele på henne, -låter precis som klickern nämligen haha…)
#12 kan inte läsa docx men kopiera all text o klistra in i et mejl förresten? ^^ Det kanske är enklare? Ctrl+A så markerar du allt o sen bara Ctrl+C för att kopiera och slutligen Ctrl+V för att klistra in :)
#14 Haha, det där med selen var lite kul ;) Men kul att hon förstår det så väl!

#12 jag ´kan konvertera till pdf och skicka till dig.
_**/Mvh Anne
#16 Tack så mycket! :)
#15 Skickar det igen i pdf tack vare AnneN :)
Mvh Jenna