Veganskt/vegetariskt djurfoder
Blev helt förfärad och mörkrädd när jag häromdagen hittade flera fodertillverkare som gör vegansk katt och hundmat, helt vedervärdigt..
Att det strider mot djurskyddslagen 3 §
"Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras."
Verkar de som köper maten inte bry sig om.
Jag har försökt anmäla fodret till Jordbruksverket, men antagligen så kommer det bli så att det inte händer något eftersom det är upp till ägaren att se till att djuret utfodras med rätt mat.
Jag vet inte vad jag ska ta mig till för att det här fodren ska försvinna illa kvickt, så i min desperation startade jag en namninsamling, har ingen aning om vart man ska lämna den sen, men den kanske kan vara till någon nytta. Så skriv gärna kvar den om ni känner som jag..
http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4161
Hälsningar,
//Sarah
www.BARFmycat.se
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Vet. Jag har förfärats över det länge. Helt sjukt! Förstår inte faktiskt. Katter och hundar är köttätare, det är inte svårare än då.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

#1 Det verkar vara otroligt svårt för vissa att förstå!

Vill man ha ett husdjur men inte ge det mat som är baserat på animaliskaprodukter (kött, fisk,mm) så får man väl ta och skaffa en kanin eller nått annat djur som inte är köttätare!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

La till denna i listan över namninsamlingar på sajten
_**/Mvh Anne

Jo så resonerar jag också..
Vet inte om det finns i sverige, men utomlands var det något program om en massa katter, varav en katt inte kunde ta åt sig kött, alltså köttproteiner, och vart fruktansvärt sjuk om han fick i sig kött.
Så då hade nog detta foder funkat bra för honom. Säkert fick den mediciner och så, men vi människor kan ju få den sjukdomen, och tydligen katter, och varför inte hundar också..
Nu var det längesedan, och jag vet inte alls om det finns något att hitta på nätet om det…
Ska dock leta!
-Ja, kanske ska tillägga att jag VET att katter behöver detta med kött och annat, så det behöver jag inte läxas upp om.
Och ja, säkert hade kissen vart bättre om den avlivats, men tydligen klarade han sig bra med mediciner och vegetarisk kost..

# 6,7,8
Ja, det kan ju inträffa extrema sjukdomar, sånt händer ju. Men i min värld så är då avlivning shysstare, faktiskt.. Jag skull inte skämmas om det var så att det här fodret försvann och några katter dog pga det, då var det naturens gång.
Alternativt att man kanske kan få det på recept eller liknande..
Eller att de får importera foder från utomlands, bara det blir väldigt mycket svårare att få tag på.
#9 Absolut. Håller med.
Men ville bara framför att det kanske finns fler än bara en anledning till varför fodret existerar..

# 10
Tror knappast att det är anledningen, även om man önskar attd et var så..
#11 Kan ju vara en av dem..

# 11
Ja jo, men jag tror inte att det är grundsyftet, direkt..
#13 Nej, sa inget om grundsyftet heller. 

Jag har ett förflutet som vegan och djurrättsaktivist men harnaturligtvis ALLTID matat mina djur med vad de behöver för att må bra. Att utfodra sitt husdjur med fel foder på grund av att man själv inte vill konsumera kött ser jag som djurplågeri och det ställer jag mig INTE bakom.
Jag kan meddela att det var MÅNGA av mina veganpolare som skulle valt detta vegetabiliska djurfoder om det funnits lättåtkommligt och varit billigare. Någon gjorde eget hundfoder av sojaprotein. Efterfrågan finns och det är galet!
Med Vänliga hälsningar

Jag blir lika glad varje gång jag läser om er veganer som gör rätt val för era djur och kan skilja på eran etik och deras liv. Folk som inte kan det borde inte få ha djur.. Det är precis som du säger, djurplågeri. Det är sån fruktansvärd dubbelmoral, att vara vegan för man älskar djur och samtidigt vanvårda sinan egna..

#16 Tack! Jag är inte vegan längre för att jag dels blev förbannad av hur vissa veganer bar sig åt. Kännde mig svartmålad, och dels för att jag insåg att man kunde göra ett bra jobb genom att välja väl vad man stoppar i sig från djurriket. I miljösyfte är det många gånger bättre att välja ekologiskt kött än sojaprotein. :)
Om man älskar djur så är det självklart att man ska ge dem vad de behöver och se till att de alltid mår bra.
Med Vänliga hälsningar

Är du här också!
Du verkar kampanja rätt hårt mot vegetariskt hundfoder.
Det har aldrig slagit dig att det här vegan/veg. fodrerna ska användas som komplement? Det finns även helt animaliska produkter som också är tänkta som komplement. För ingen tror väl att en hund eller katt kan leva på enbart animaliska produkter?
#9 Där tar du väl ändå i lite väl mycket,va? Jag håller inte alls med. Det måste vara mycket bättre att låta hunden äta ovo(lacto)vegetariskt än att avliva den. Det kan ju faktiskt hända att man i ett senare skede hittar ett foder med animaliskt protein som hunden tål. Detta hände min ena hund. Jag skulle aldrig drömma om att avliva henne för att hon inte tål kött.
Det är nog inte bara veganer/vegetarianer som har dåliga kunskaper i Hundens näringslära. Det gäller säkerligen även de flesta blandkostare. Är det inte bättre att sätta in stöten där?
#16 Det finns många olika orsaker till att äta veganskt. De flesta har inte med djuren att göra öht. Det kan t.ex. vara av hälsoskäl, miljöskäl, religiösa skäl eller solidaritetsskäl.
#17 Vad var din anledning till att äta veganskt? Den kan inte varit så genomtänkt om du lägger av bara för att det finns en handfull personer som bär sig illa åt.
Vad gäller sojan så går den största delen av sojan till djurfoder.
Nu är det väl ganska vedertaget att en veg. kost tär mindre på jordens resurser än blandkosten. Är det inte bättre att du är ärlig och säger att du inte vill äta veg.
Äter man djur om man "älskar" dem?
18,Du skriver…….Är du här också!
Du verkar kampanja rätt hårt mot vegetariskt hundfoder.
Alla härinne har rätt att säga sin åsikt,oavsett om dom gillar detta eller inte.
Du frågar till sist…..äter man djur om man älskar dem.
Näe jag brukar inte käka mina husdjur,men kött käkar jag precis som alla andra i matkedjan eftersom människan och till stor del är ett rovdjur.
I vargens liv ingår kött som huvudföda,men dom äter även rötter bär och dyligt..sen är det ju också så här att skulle en varg vara allergisk mot kött,så skulle den inte överleva lika länge som de andra,eftersom de inte får sitt energibehov tillgodosett bland annat….man måste acceptera att dessa djur och många andra bland annat hunden,faktiskt inte har samma tarmflora och kan inte överleva som en människa utan kött blod inälvor osv osv…..så ser matkedjan ut i alla liv som finns det går inte att ändra på.
Hoppas på trevligare ton i denna tråd.
Lena Medis på BIF.

# 18
Jajamensan, jag försöker nå ut till så många som möjligt!
Jag vet att de här veganfodren inte är till för komplementering, då det står "helfoder" på dem.
"För ingen tror väl att en hund eller katt kan leva på enbart animaliska produkter?"
- Eh va? Naturligtvis så kan dom det! De är ju köttätare, de ska enbart leva av animaliska produkter! Enda undantaget är lite vegetabilier de får i sig via maginnehållet, men mer än så ska de inte ha.
Många tycker nog att jag tar i, men så ser jag det. Det finns många som inte delar min åsikt, det vet jag. Sen så håller jag med spikes i det hon skrivit, så resonerar jag också.
Och jag tycker att det är betydligt bättre att "sätta in stöten" mot folk som enbart ger vegetariskt än mot de som blandar, det är ju bättre än att bara ge vegetariskt.
Och ja, jag äter djur fast jag älskar dem. Jag känner inte djuren jag äter, skulle nog inte äta mina egna djur..

#18 En carnivore, vilket en hund är.. Bör för att fungera äta just Kött!
Är du en sådan som vill att ormar ska äta grönsaker oxå??
Det finns ju en del som tycker det?
Men i det läget kalla sig djurvän, är en stark överdrift och man är i ett sådant läge mer åt andra hållet!
(personlige äter jag gärna allt som haft en mamma)
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
#21 "(personlige äter jag gärna allt som haft en mamma)"
-Haha, dagens bästa 

Till er som tror att hunden enbart ska äta kött ber jag att läsa på om Hundens näringslära. T.ex. Hundägarens kokbok av Marie Sallander m.fl. Marie är husdjursagronom.
Det där med att äta älskade djur var väl egentligen riktat till #17 men många verkar ta åt sig. Vi behöver inte diskutera huruvida människan ska/kan äta veg. för det är utanför ämnet. Kan bara konstatera att vi inte är överens där. Säg bara inte att ni älskar djur. Man äter väl inte den man älskar?
#21 Äter du småbarn också? Din kommentar vittnar om cynism. Inte kan väl det inlägget anses ha en trevlig ton #19?
#21 Jag är dåligt insatt i vad ormar ska äta men tror inte att brukar äta grönsaker. Det har jag fö inte skrivit att hunden eller katten heller gör.

#23 Ojoj.. Jo jag skulle kunna göra det oxå!
Har och kommer säkert äta det mesta då jag är av inställningen att man prova allt minst engång för man kan ju faktiskt tycka om det?! Men då det är förbjudet att äta människor, och vi är trots allt inte kanibaler men allätare, så som du säger till andra… Kanske läsa på lite??
Trevlig ton? är nog i betraktarens ögon!? Sen var det inte Cyniskt utan Ironi och det är inte ett strykjärn( Upps.. Ironi än engång om du inte förstod det??)
Sen om du nu ännu är inne på att läsa, så kanske du ska läsa på vad en hund är? en ja.???? Canidae/carnivore som betyder vad??? Canidae är domecticerat och Carnivore/a är rovdjurbaserat
Jo Köttätare.. och att en agronom sen påstår att hunden ska äta grönt, så kan jag hålla med om att den behöver visst tillskott av grönt för matsmältning och för bindande av föremål som den normalt sätt inte ska få i sig!
Varför har hunden den tanduppsättninge som den har? och om den nu skulle äta växter som bas, så borde den likt oss ha tuggtänder istället för huggtänder?!
Vad tror du att vildhundar äter?? Det är ju inte så att dom kan gå och hämta en påse mat som en producent tillverkat då med tillsatser av spannmål och annat som egentligen endast är till för att någon ska kunna dryga ut och tjäna mer på fodret som denne producerar. Varför tror du vidare att det används fiskmjöl i foder? eller fisk smak??
Hur många hundar känner du till som dyker i och fiskar? jag vet 2st som gjort det, så det kanske till hör normal hundens basföda? vad vet jag?? har ju trots allt bara läst etologi och är född i en fiskar/agronom familj!
Och när man som i Sverige idag inte äter upp de hästar som tiden är påväg att gå ut för resulterar i att de skickas ner till Italien för där äter man Häst, och om man kan ursäkta sig med att stå för att inte äta de djuren som en del i ett djurväns tänkande? så kanske man ska tänka på den resvägen som dessa hästar får ta innan de möter sitt öde.
Så som du säger.. Kalla sig inte djurvän i det läget
Men jag älskar definitivt djur både som sällskap och som mat.
Hälsn. Freke

Jag struntar fullkomligt i vad alla "lärda" säger, många veterinärer tror att torrfoder är det enda riktiga och att katten blir sjuk och dör om den inte äter det, så jag har faktiskt inte särskilt mycket respekt för såna som pluggat på SLU 5½ och har en titel på ett papper..
För övrigt håller jag med Freke till punkt och pricka.
Och det där med att äta djur.. Jag skull kunna äta människor om det inte var olagligt, så jag tror att du predikar för fel person.. Jag skulle kunna äta vilket djur som helst, oavsett hur gulliga dom var när de levde. Ett levande djur och ett dött djur fyller ju två vitt skillda funktioner. jag tycker att det är ett ganska onödigt slöseri att inte ta tillvara på ett djur när det dött. Nu vet jag att det produceras djur endbart för att bli mat, och ja, jag tycker att människor borde äta mindra kött men inte av etiska skäl, utan för att vi inte är gjorda för att äta så mycket kött som vi gör.
I övrigt så kan vi ju enas om att vi inte kan enas, så slipper vi mer bråk och OT, men ärligt talat, kom f** inte och säg att jag inte älskar djur, då skulle jag väl aldrig postat den här tråden från början?
#24 - #25 Amen to that!
Herre min Jesus!…. man kan inte förändra matkedjan varken för växtätare eller köttätande djur,vi människor är en del i hela matkedjan alltså behöver vi även kött…..även om vi inte käkar husdjur och en del andra djur….så ser livet ut

#24 Vem har sagt att en agronom har sagt att hundar ska äta grönt?
När skrev jag att hunden ska äta vegetariskt?
#25 Folk får ha vilken anledning de vill till att minska eller avstå köttkonsumtion. Det är bra om så sker av många skäl.
#27 Människan behöver INTE äta kött för att må bra.
27,Det är din uppfattning men inte min….

#29 Word!
#28 Man kan äta en massa proteintabletter på åldernshöst istället!
Hälsn. Freke

#30 Varför skulle man äta "en massa proteintabletter på ålderns höst"?
#29 Vi är bevisligen många som ätit vegetariskt i både 20, 30 och 40 år eller mer klarat oss fint.
31,Jag har inget emot veganer alla äter vad dom vill,men jag vet att jag skulle inte må bra om jag inte skulle få äta kött,det jag vänder mig emot är att tvinga djuren att göra det,dom kan inte som vi tala om vad som fattas dem,allt syns inte utanpå,och dom har ännu högre behov av just rått kött.

#32 Jag har aldrig påstått att man ska tvinga djur (hundar/katter) att äta vegetariskt.
Vegetarisk kost är något man väljer själv som människa att äta är min uppfattning. Sedan diskuterar jag gärna argumenten för osv. men inte här för denna tråd handlar om hundmat.
Är man intresserad finns sådana diskussioner både på vegetariskt och vegan i fokus.
Det största problemet är väl fördomar. Folk tror och tycker så mycket om veg. kost och om oss som äter det men vet väldigt lite egentligen. Jag som snart fyller 50 har säkert inte samma inställning eller ens samma matvanor som en som är i tonåren.
Vad gäller hundmat och vad man ger hunden att äta tror jag inte att ens egna matvanor är det viktiga utan vilka kunskaper man har om Hundens näringslära och om hundar.

#33 Ja just det vad hunden är ibehov av, vilket är ?? Kött efter som den är en canidae/carnivore vilket är köttätare.. Och deras magar har just den förutsättningen av att dom kan smälta kött, annars skulle dom nog uppföra sig som vildsvin och böka i jorden betydligt mer än vad gör.
Men dom vilda djuren är även av den insikten av att känna vad deras kroppar är i behov av, när det gäller mineraler och läkande örter.
Något som vi Gudomliga människor varit duktiga på att avla bort?!
Eftersom ett vilt djur klarar sig bättre och friskare äv vad våra domectiserade djur gör
Hälsn. Freke

ett alternativ kan vara att ge ekologisk hundmat…. då vet man iaf att djuren haft det bra …
35,Kan det bli mera ekologiskt om det är rått kött vom blod osv osv i maten?

#36 ja man kan se till att djuren som köttet mm kommer från fötts upp på ekologiskt vis (ekologisk föda, mm)
_**/Mvh Anne
37,Sant!….en poäng till dig Anne
#18: Japp, jag älskar djur men vissa djur betyder dock mer för mig än andra. Du har själv husdjur som jag utgår äter animaliska produkter? Antar att du, precis som jag, sätter deras välbefinnande högre än de djur de äter i så fall?

#39 Ja det där är ju dilemmat och det dåliga samvetet. Jag har försökt hitta foder som har kravmärkta animaliska produkter men inte lyckats särskilt bra. Dessutom har den ena hunden foderallergi som krånglar till det hela. Eftersom jag nu valt att ha dessa djur måste jag ta hand om dem efter bästa förmåga. De äter animaliska produkter men jag önskar att de djur som produkterna kommer ifrån har levt ett så djurvänligt liv som möjligt. Dessutom ska fodret inte vara testat på djur.
Det här med betydelsen är väl inte hela grejen egentligen. Det finns människor som betyder mer för mig än andra. Inte tycker jag att det är ok om de andra människorna utsätts för övergrepp bara de mina slipper.
Jag såg idag att det vegetariska foder som royal canin säljer innehåller fiskolja. Det gäller att läsa på påsen!

Varför inte BARF:a och då kunna välja själv om ingridienserna ska vara ekologiska?
Och om man inte testar maten på djur, hur ska man då kunna veta att djur kan äta den? O_o

#40 Där går gränsen. Jag kan inte hantera köttprodukter. Nej tack. Dessutom tror jag inte på idén.
Jag anser inte att djurförsök ska behövas för att mina djur ska få mat. Den kunskapen bör man kunna få utan att plåga andra djur. För det handlar om mycket plågsamma djurförsök. Dessutom finns det foder att köpa som inte är testade på djur som är helt ok.
Jag har skrivit några artiklar om djurförsök på vegan i fokus. Läs gärna dem så slipper jag upprepa mig.
Eller så lagar man egen mat.

Haha tror inte på idén? Oookej.. I rest my case.
Men man måste testa den färdiga produkten på det djurslag det är till för inann det släpps, för att kontrollera smältbarheten och toleransen mot fodret, det gör alla seriösa foderföretagare. Att testa produkten på djur innebär ju inte att det måste vara just plågsamma försök.
Det gäller även försöksdjur i allmänhet, alla djurförsök är inte plågsamma. Jag har själv jobbat med djurförsök och det är många som har väldigt förutfattade meningar om det, men få har varit "på insidan" så att säga..

Det pågår just en diskussion om djurförsök och foder på siames i fokus. Läs gärna den och de länkar som finns. Då får ni veta att foderförsöken är just plågsamma.
Om fler hade engagerat sig i vad djurförsök innebär och om forskarna visat vad de verkligen gör, hade anslagen till djurfri forskning ökat radikalt. Det är jag helt övertygad om.

Naturligtvis så är det vedervärdigt med plågsamma djurfösök, men att det är testat på djur behöver ju inte nödvändigtvis betyda att testerna var plågsamma?
Kan det inte kallas för test även om man bara testar maten på en grupp för att se hur de reagerar, utan att vara plågsamt?

#46 Så rätt så..
Vad är det om du gör som Hilo säger då??
Människoförsök?? Eller så börjar man jaga själv då vet man varifrån köttet kommer, och man fäller inte mer än vad man behöver.
Men kan man inte handtera kött i den formen så kanske man ska se över sitt val av djur? Och Barf:a är det mest naturliga alternativet.
För du har egentligen inte en aning om vad som ligger bakom djurfoder indrustrin i vilken form det än må vara.
Men #46 det är ju Plågsamt… Någon har ju dödat djuret som sen blivit Barf och döden är i det ögonblicket det inträffar rätt plågsamt, även om man inte skulle vara medveten om det (har varit nära att dö ett par gånger och vet vilken ågren man får just i ögonblicket när det går käpprätt åt …..)
Hälsn. Freke

Ajuste.. Jag glömde det! Usch.. Nu mår jag genast jättedåligt över att jag barfar alla mina katter…

#48 Hoppas du har inne katter?! Så dom inte går ut och jagar sin egna lilla mus eller råtta eller fågel, den kan ju lida i ögonblicket då tiden stannar?! 
Hälsn. Freke
#49 *skrattar lite tyst för mig själv*

Ja det har jag, men jag har svårt att sova på nätterna för jag känner att jag plågar dem också eftersom de bara får gå ut i koppel..

#51 hmm
sicken elaking.. du är! 
Hälsn. Freke

Oh ja.. jag vet..

Snacka om seriös diskussion!
#54 Det har inte vart speciellt seriös på länge tycker jag..
Rätt vanligt att trådar spårar ur när folk tröttnar..

Ja vi behöver något som vi kan skratta åt istället för att sitta å bli mer och mer trötta, och det finns inget som är så allvarligt att det inte går att skratt åt. då det är en ventil för att man inte ska bli allt för allvarlig
Hälsn. Freke

Allt för ofta har det hänt att jag läst foruminlägg (dock inte på ifokus) där det står något i stil med: "Jag är vegetarien/vegan. Kan min hund/katt/orm etc ocksåbli det?"
Vansinnigt!

Ja jag tvärlackar på sånt, det är inte okej!

#58 Nej, abslout inte!
Tyvärr finns det väldigt många som, av okunskap och ren lathet, inte tar reda på saker om sitt djur innan de skaffar sig ett.

men man tycker ju att man ska kunna urskilja om ett djurs huvudsakliga föda ska bestå av kött eller vegetabilier, och således kunna tänka igenom sitt val av djur innan man köper det

Jo man kan ju tycka det, men uppenbarligen gör inte alla det för i så fall skulle inte ovanstående diskussion existera eller så är de så funtade att de på allvar tror att bara för att människor (som är byggda för att äta både kött och grön) kan välja att enbart äta grönt så kan alla andra djur också göra det.

Hur går det för denna insamling?
_**/Mvh Anne

Har inte så många underskrifter som jag skulle vilja ha riktigt, men jordbruksverket håller på att ta tag i det där nu!

Den är inne på BARF I Fokus
Puttar upp den här igen eftersom jag hoppats att ni insett att vegansk hundmat faktiskt funkar. :)
Om du kollar på vanlig hundmat så är ju denna väldigt annorlunda mot hur det hade sett ut i verkligeheten, och är främst baserad på slaktavfall.
Att en produkt sedan har blivit framtagen specifikt efter hundens preferenser och behov, där man inte använt delar som vi inte ens skulla ta på av sanitära skäl utan verkligen har sett till vad hunden behöver oc använt sig av fräscha, bra råvaror är väl knappast sämre än det första?
Hurvida vegansk kattmat är bra eller inte råder det dock fortfarande tvivel om, och det skulle jag inte rekommendera någon att testa någon längre tid tills det finns mer forskning inom området. :)

#67 Jag kan fortfarande inte se en enda vettig anledning att ge vegansktfoder till hundar eller katter, det är inte ens nästan naturligt för dem då de är till största delen köttätare!
_**/Mvh Anne
#67 Katter och hundar är inte gjorda för att äta enbart vegatariskt så det är vannsinne att ge det till dem!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hundar är allätare, liksom människan. Människor klarar sig utmärkt på en plantbaserad kost som är utformad så att den passar människans behov. Likaså är den veganska hundmaten utformad för hundens behov och hunden klarar sig utmärkt på den.
Och återigen så är den mycket säkrare än de hormon- och antibiotikafyllda slaktavfallen som oftast slängs ned i den vanliga hundmaten. :)
Vidare var mitt första inlägg här mest ämnat till det första meddelandet i tråden, där följande påstående inte ansågs vara sant gällande vegansk hundmat:
""Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras.""
Jag menade att bevisa att detta påstående faktiskt gäller även hundmat, och det har jag ju gjort. :)
#70 En hund mår inte bra av att bara äta vegetarisk så är det bara, dem är allätare ja men huvudsakligen lever dem på kött.
Min kropp hade inte mått bra av att inte äta kött t.ex
Vad baserar du de påståendena på?
Om du är allergisk mot baljväxter, sojabönor eller gluten kan jag förstå det senare, då är det svårt (men inte omöjligt) att leva på en vegansk diet.
Men gällande det första påståendet? Samtliga aminosyror, mineraler och vitaminer är tillgängliga i den veganska hundmaten. Vad är det som skulle saknas?
Håller helt med #68 och #69. Och att ens tänka på att ge det till katter är galenskap, de är ju än mer köttspecialister än hunden :S
Baserat på vad då? Att det inte skulle vara naturligt för dom? Färdig hundmat är inte naturligt för hundar heller, så jag förstår inte riktigt det resonemanget.
Vidare så innehåller den veganska katt- eller hundmaten tillskott av de vitaminer, mineraler eller aminosyror som skulle vara svårt att få fram om en lagade maten själv till hunden.
Jämför det med att köpa apelsinjuice åt dig själv, som har tillsatt kalcium. Eller havregröten eller flingorna du äter på morgonen, som oftast har tilsatta b-vitaminer. Det är faktiskt ingen skillnad på detta eftersom ämnena kommer tillsammans med de andra ämnena som hjälper dom att fungera som de ska. :)
74 enligt lag så har jag förmig att man inte får ge veganfoder till köttätande djur så som katter o hundar. Var riktigt livat inne på katter o där de hittat katter via blocket som åt veganfoder, sluta med att han vart amäld och det gick undan oxå
Se länk det är från en tidning efter flera anmälningar via blocketanonns
http://www.vf.se/nyheter/grums/katterna-numera-ex-veganer
Detta gällde katter ja, och det är synd att Länsstyrelsen i Värmland inte tagit näringen i fodret i åtanke, utan endast gått på vad som anses vara "naturligt". Det är en fördom på grund av att vegankost för katter är rätt nytt.
En skulle kunna argumentera för att animaliskt djurfoder för katter är lika onaturligt eftersom det inte är katte själv som jagat det. Begreppet "naturligt" är överskattat och kan inte appliceras i dagens samhälle när det gäller mat.
Men jag är glad över att debatten lyfts fram och hoppas att Jonas förening kan påverka och sprida information som slår hål på dessa myter om veganfoder. :)
76, katter och hundar är köttätande djur. Det kanske du har missat?
#76 hundar är med köttätare främst, du verkar inte så påläst ang katter och hundar?

#76 Om man vänder på det hela då… Om man nu ska envisas med att ge veganfoder till köttätare så varför inte då även börja ge kötttill djur som egentligen bara äter vegetariskt, tänk dig att börja ge köttbaserad mat till tex kaniner? Det är ju lika naturligt som att ge endast vegetabilier till köttätarna.
Eller?
_**/Mvh Anne
Läser man vidare i domen ser man också att det är ett personligt beslut, och alltså inte ett beslut gällande veganfoder till varken katter eller hundar i lag, utan gällande Jonas Hellö. Det Länsstyrelsen säger är alltså att Jonas hade gjort något fel och inte att det skulle vara något fel i att ge veganfoder till sin hund eller katt. :)
79 du som är en hejjare på snoka reda på lagar o sånt finns det ingen lag om detta med tanken på att den jonas från den länken jag visa fick byta foder till sina katter. Så tror jag ärligt talat att det är samma visa på hundar, allså rätt olagligt att ge veganfoder OM man nu inte fått despans pga hunden har allergi mot kött det låter extremt ovanligt men 
"#76 Om man vänder på det hela då… Om man nu ska envisas med att ge veganfoder till köttätare så varför inte då även börja ge kötttill djur som egentligen bara äter vegetariskt, tänk dig att börja ge köttbaserad mat till tex kaniner? Det är ju lika naturligt som att ge endast vegetabilier till köttätarna.
Eller?"
Förutsatt att du tar bort eventuella ämnen som är skadliga för djuret och tillsätter det som saknas (inklusive saker som cellulosa) så är det i princip samma sak, ja.
Varför man skulle vilja göra det förstår jag dock inte, det är både sämre för miljön och mer kostsamt.
#82 Samma sak som varför man inte ska ge katter&hundar vegetariskt enbart. Ren idioti. Inte naturligt för dem över huvud taget!
#81: Om du läser i det inlägget jag skrev ovanför ditt så ser du att det var ett personligt beslut mot Jonas och alltså inte olagligt för andra att ge sina hundar eller katter veganskt foder. :)
#83 Vad är naturligt med det fodret som är av animaliskt ursprung? Det är processerat och det är inget som jagats av djuren själva heller. Hur skulle du definiera det ordet, "naturligt"? För inget med de framavlade hundraser vi har idag är "naturligt".
Men vad sjutton, finns det vargar / vildhundar som är veganer/vegetarianer eller? Nä skulle inte tro det, visst att dom är allätare men deras främsta föda är kött. I brist på kött äts det annat som finns i naturen.
Vilket vegetariskt alternativ finns det till protein?
Om jag skulle lägga ett köttben på en tallrik och vegetariskt/vegankost på en annan tallrik vilken tallrik tror ni min hund skulle välja?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag skulle då inte vilja mata mina djur med foder dom inte har användning för och där enda chansen att dom får i sig rätt näring är pga tillsatser i maten.

#81 Har mejlat nu till jordbruksverket med förfrågan om detta.
#85 Eftersom hundar och katter är av naturen köttätare så även om torrfoder med animaliskt ursprung inte är naturligt så är det trots allt naturligare för dem än ett foder som inte innehåller animalier.
_**/Mvh Anne
#86 Och de flesta hundar som hålls som husdjur idag är otroligt framavlade och därför alltså inte "naturliga" som #83 ansåg vara viktigt.
Vegetabilisika alternativ till protein finns överallt. Baljväxter, soja, gluten för att nämna ett fåtal. Faktum är att det finns protein i alla nästan alla vegetabilier men självklart räknas inte alla som bra proteinkällor eftersom det krävs att man äter oerhört mycket av dem för att komma upp i bra mängder. Men de jag nämnde ovan är otroligt bra proteinkällor och det finns ett flertal isolat av dessa (det rena proteinet) som bodybuilders tar för att öka sin proteinkonsumption. Att det finns vegetabiliska proteinkällor råder det ingen tvekan om, annars skulle en människa inte kunna överleva på en vegansk kost. Det handlar bara om att ändra om förhållandena mellan näringsämnena och proteinet när man talar om djurfoder.
Antagligen skulle djuret välja köttbenet. Men du får gärna köpa en påse veganfoder och lägga upp bredvid en animaliskt foder och se vad hunden väljer.
Vidare rör det senare sig snarare en fråga om smakpreferenser, inte om näring.
#87 Men du kan göra det åt dig själv?
Det rör sig inte heller om dåliga tillsatser, utan tillsatser som faktiskt är nödvändiga för djurens överlevnad.
#88 Bra! Men du kan nog tänkas vilja maila Länsstyrelsen i Värmland också, eftersom det var dom som klubbade igenom beslutet om jag förstått det rätt.
"Naturligare"? På vilket sätt då? Detta förutsätter att det är något som skapats av naturen och inte människan. Djurfoder innehållande animalier är inte naturligare eftersom sättet vi håller djuren på inte är naturligt. Om du vill ha naturligt får du låta hunden jaga helt och hållet själv.
Naturligt är överskattat, det är inte mycket saker i världen som är naturliga längre, den mänskliga populationen är allt annat än naturlig. Jag håller inte med om att naturligt = bra, just nu tycker jag snarare att vi bör fokusera på ett hållbart samhälle rent resursmässigt (och även ett mer barmhärtigt samhälle), något som vegankost bidrar till, oavsett om det är för djur eller människor.
Att hundmaten sedan består av (som jag redan tidigare sagt) slaktavfall som växt upp på antibiotika och tillväxthormoner är allt annat än ens i närheten av "naturligt".
#89 Vilket djurslag det än handlar om ska man göra det så naturligt för dem som man bara kan.
Men tänker inte diskutera mer med dig, då du har noll kunskap om hundar&katter och deras utfodring.
Over and out
#90 Du läste uppenbarligen inte det jag skrev. Istället för att gå ur diskussionen så önskar jag att du skulle vilja stanna kvar. Jag är här med ett öppet sinne, om jag får höra ett bra argument emot veganfoder så byter jag åsikt. Men hittills har det inte kommit ett sådant argument som inte har kunnat slås hål på. Jag önskar bara detsamma av dig. Det är ju så här en diskussion funkar, förutsatt att man är intresserad av att komma till sanningen. Här var påståendet att veganskt hund- eller kattfoder skulle vara dåligt för djuret. Jag har hittills bara visat på att djuret inte lider av det och även mår bra av det. :)
Skulle nog kunna sätta pengar på att mina hundar skulle välja det animaliska fodret, hundar har bra luktsinne vet du. Kan inte tänka mig att ett vegetariskt foder lär lukta så mycket kött. Hundar använder luktsinnet mycket när dom äter saker.
En anna fråga, tillexempel cirkusdjur (tigrar, björnar) ska man ge dom vegetariskt foder också?
Och jag skulle välja pommes och en burgare framför linssoppa för 12 år sedan. Idag registreras inte kött som mat för mig eftersom jag har vant mig av vid det. Smaklökar (och luktsinne) är vänjbara, precis som våra ögon anpassar sig i ljusa eller mörka förhållanden. Du missade nog den delen av mitt argument.
Nu är jag emot djur på cirkusar och du äger väl inte ett cirkusdjur, eller?
#89 för mig är djuren det viktiga. Det är just det att det är bara tillsatser. Man tar bort allt det som gör att dom "naturligt" får i sig det dom behöver, och ersätter det med en massa "skit" dom inte har användning för. Nu har jag inte superbra koll på hundar, men katter är inte byggda för att ta upp näring från ett vegetariskt foder förutom just tillsatserna.
#93 Men människor är renodlade allätare, det är inte hunden eller katten! Utan dem är mestadels kött ätare.
93 kan du visa vilket foder du menar så ska jag höra lite med en expert på kost o allt möjligt. det bör allså vara med innehåll o tabellen på hela foderinnehållet.
Jag svarar båda er, #94 och #95, på samma gång, eftersom det är i princip samma fråga.
Det är ju det som är grejen, veganfodrena är konstruerade för att imitera de animaliska fodrena. Kattens kropp bryr sig inte varifrån ämnena kommer, så länge det är rätt ämnen, i rätt mängder.
Alltså är detta inte "skit" eftersom det är precis samma saker, men från en annan källa än den animaliska.
Man kan inte jämföra vårat sinne med hundens, hundar har mycket starkt inpräglade instinkter. Så du tror att om man efter typ 100 gånger man ställt ner dom här två matskålarna (en med veganfoder och en med animaliskt foder) så kommer hunden tillslut välja veganfodret?
Även om våra hundar idag är framavlade och till utseende olik vargen så är dom fortfarande lika genetiskt sätt.
Nej jag tänker mer att cirkusdjur idag ses som något slags husdjur då dom är till för att behaga människan, ska då veganfoder även fungera på sånna djur?
Tycker bara att det är knäppt att man ska utsätta hundar för samma livsstil som oss människor när dom med all sannorlikhet väljer kött framför vegan/vegetarianmat. Det är som att tvinga våra barn att vara vegetarianer mot deras vilja.
#97 men det dom äter för att få i sig mat är just "skit". Enbart för mättnads skull. Så då lever dom enbart på tillsatser och frågan är väl hur bra det egentligen är. Att tvinga ett köttätande djur till att äta sånt känns fel. Av vilken anledning ska man ens göra det? Väljer jag att skaffa köttätare så ska dom få äta kött.
#99 Håller med, förstår inte varför!! Visst att köttindustrin är galen idag, men det finns alternativ: barf där kan man kontrollera var köttet kommer ifrån ( om man handlar privat då ) óch förlita sig på att hunden inte får i sig några onödiga tillsatser som kan finnas i torrfoder. Fast idag är många av torrfodrena med högre kvalité väl sammansatta för att passa tamhunden.
#100 jo precis, och duger inget sånt kan man ju välja att inte skaffa ett djur som äter kött.
Ami, Yarrah, Evolution, Benevo, V-Dog är några märken. Framförallt Ami och Evolution.
Vill du ha tabeller så finns detta på dessa hemsidor:
http://www.veggiepets.com/acatalog/ami_dog_food.html
http://www.veggiepets.com/acatalog/ami_vegan_cat_food.html
http://www.vegancats.com/pages/1002/Cat_Food_-_Ready_Made.htm
Behövs något kompletteras får du gärna hojta till =)
#98 Nej, det har jag inte sagt. Men det går att vänja en hund vid veganskt foder genom att gradvis införa det (gärna redan från ung ålder).
Om hunden nu absolut inte skulle äta fodret av något skäl så ser jag det som en självklarhet att man skulle gå tillbaka till det animaliska fodret. Men detta verkar inte vara ett särkilt stort problem när det kommer till ägare som infört fodret långsamt.
Gällande cirkusdjuren så tror jag inte att det finns några foder framtagna speciellt för dom, och eftersom det är en väldigt liten marknad så får man helt enkelt ta vad som redan finns tillgängligt tills dess att (om någonsin) ett foder som uppfyller alla näringskrav djuret kan tänkas ha finns tillgängligt.
Gällande att tvinga barn att vara vegetarianer förstår jag inte resonemanget. Du för vidare dina värderingar och åsikter till barn oavsett om du ger dom animalisk föda eller vegetarisk. Det är inte direkt något konstigt med det.
#99 Det finns gott om veganskt djurgodis också, så att det endast skulle vara för mättnad håller inte.
Och skälet är rätt enkelt, det är mer miljövänligt och barmhärtigt mot djur med ett veganskt djurfoder.
#103 så vad mer än mättnad? Som sagt kan jag inte jättemycket om hundars behov men katter är köttätare, inget annat. Edit: så hundar kan säkert ha användning av vissa saker. Men av det skälet är det vettigare att inte skaffa djur? Inte skaffa ett köttätande djur för att man vill, och sen inte vilja ge det dom är gjorda för, pga naturen och djuren. Då känns det som att man gör fel om man anser att det är så pass fel med kött. Då borde man väl inte vilja försöka göra om ett köttätande djur till vegan? Hur blir det rätt mot djuren?
#103 Du säger att man gradvis ska införa den vegetariska/veganmaten, hur menar du att man då ska gå tillväga? Intressant att veta bara.
Varför ger man inte bara den maten som hunden föredrar egentligen? Det är ju enbart för människans skull som man gör detta, för jag tror knappast att hundar som äter veganmat är friskare än hundar som äter animalisk föda.
Mättnad och njutning såklart. :)
Nu kommer jag säkert att få en del pisk här, men ja, jag är i princip emot att man ska få ha husdjur om de inte är "räddade", just på grund av det skälet att det finns så många djur som skadas av den industrin. Jag anser alltså inte att det är fel att ha ett husdjur om det är för att det blivit övergivet.
Och som sagt så påverkar det ju inte djuret negativt, så det är väl mer rättvist mot de djur som dödas för att bli mat?
#105 Om man ska införa det gradvis och inte från födseln så bör man under en period blanda ut det vanliga fodret med det veganska.
En studie som PETA utförde (-99 tror jag det var) visade på att det faktiskt fanns en viss hälsofördel med en vegansk kost för hundar, men jag tror inte att det utförts någon sådan studie på katter.
Och varför inte göra det? Så länge djuret mår bra så förstår jag inte varför man inte skulle få ge den vegankost? Smakpreferenser? Hundar brukar älska korv, men inte ger man dom bara det? Där kommer förvisso hälsoaspekten in, men det kan rättfärdgas med studien jag nyss nämde.
#106 njutning får dom av mycket som inte nödvändigtvis är bra. Alla har vi olika åsikter. Fast baljväxter är t.ex inte bra för alla djur har jag hört, och vem vet vad mer för effekter det kan ge. Finns dåliga foder som har tveksamma halter av t.ex magnesium som i längden kan göra djuret sjukt. Och jo jag tycker det är fel att försöka ändra ett djur till något det inte är. Speciellt konstigt kan jag tycka det är om man påstår sig bry sig om djur. Då borde man väl verkligen tycka att djur ska få vara det dom är, och att dom har rättigheter osv. Jag förstår bara inte personligen det resonemanget :) Oavsett om djuret är övergivet eller inte så borde djuret accepteras för vad det är.
#106 För mig låter det som att tvinga hunden till vegankost, då den inte har något annat val än att äta det den blir serverad.
Och vad var det för hälsofördel med den veganskakosten då? Skulle gärna vilja se denna studie.
Hundar är rovdjur, rovdjur äter kött, hundar har tänder anpassade för att mala ner animalisk föda. Alla djur som hunden kommer ifrån ursprungligen (varg, räv osv är rovdjur och äter animalisk föda) varför ska människorna ta det ifrån dom.
Givetvis ger jag mina hundar det dom tycker är gott och sådant som är nyttigt för dom, i min värld finns inget annat. Så givetvis handlar det om smakpreferenser som du så fint kallar det.
Aja en sak kan vi vara överens om: Att vi inte är överens.
Jag förstår bara inte hur man ens kan överväga att ge sitt djur ett sådant foder.
#107 Absolut, njutning i måtta menar jag. :)
Jag håller helt med om att det bör forskas mer på den fronten, men det finns så många fina exempel på att hundar klarar sig utmärkt på vegansk kost. Hört talas om Bramble, 27-åriga collien? =)
Visst har vi olika åsikter, men baserar man dom på de faktan som finns tillgängliga idag så ser vi att en vegansk kost inte är skadlig för hunden.
Abolut bör det accepteras, finns det i världen så bör man ge det ett bra liv. Det är skaffandet av nya hundar jag är emot, så länge det finns övergivna djur.
Precis som att man tvingar hunden att äta de märkena man köper baserat på sin ekonomi och tillgång. Ser inte vad skillnaden skulle vara när kosten är likvärdig i näring.
http://www.vegepets.info/pages/vegetarian_canine_diets.htm#HealthSurvey
Om det hade gällt en vild hund som jagade sin egen föda så skulle jag inte se något problem i det, men nu gäller det ju foder. Vad är det man tar ifrån dom då? Det är fortfarande likvärdigt och även umami-smaken som många (även jag) saknade till en början när jag bytte kost, kan man få från många vegetabiliska källor, bland annat b-jäst (ej att förknippa med vanlig jäst). Katter älskar det!
Absolut! Och därför är det ju bra att det finns många olika veganska foder att välja på också, eller hur? ;)
Av samma anledningar som man väljer att bli vegan: det gör en mycket mindre påverkan på miljön än en blandkost, det är hälsosammare och det är snällare mot de djur som hålls i fångenskap och blir mjölkade och slaktade varje dag.
Men nu gällde ju inte ämnet om varför man skulle ge sitt djur veganskt djurfoder, utan hurvida det var säkert eller inte för djuret och om det var djurplågeri. Och hittills så har det ju inte kommit fram några argument om att det inte skulle vara det.
#109 Inte lönt att fortsätta diskutera då vi tycker helt olika. Och vi kommer ingen vart med denna diskussion. Därför så sätter jag punkt för mig nu då jag känner att sängen lockar
Jag står dock fortfarande fast vid att jag inte tycker att det är värdigt för en hund (rovdjur) att äta vegankost 
#109 är det samma fina exempel som alla kattägare har som matar sina katter med friskies? För just att det finns dom som blir gamla och håller sig friska så betyder det inte att kosten är bra. Eller som människor som röker hela livet utan problem, det betyder inte att rökning är bra och att man håller sig frisk. Vad finns det för fakta?, jag läser gärna vidare om detta. :) så tipsa gärna om bra forskning om ämnet. Men accepterar man djuret om man vägrar ge kött?
Bara en sak till: Den där studien är ju jätte gammal, fodermarknaden ser rätt så mycket annorlunda ut idag. Nya foder med bättre råvaror och ingredienser, mer forskning osv. Plus att man kan ge sin hund barf och färskfoder. Så jag tar den undersökningen med en liten nypa salt faktiskt.
#111 Mjae, det visar snarare på att det inte är något som saknas i kosten. Om något saknas så får man näringsbrist och blir sjuk. Jag gillar vanligtvis inte sådana argument, men här visar det ju faktiskt på att det faktiskt funkar. Att hunden är så gammal spelar egentligen ingen roll, det finns gott om hundar som lever normala livslängder på vegansk kost. =)
Fakta inom? Att en vegansk kost inte är skadlig för hundar när den är livärdig den animaliska?
Kan inte du visa upp forskning som visar att ämnen som är tillsatta inte tas upp av djuret ett likvärdigt sätt inom den veganska kosten? Om vi har två ämnen som är identiska på molekulär nivå så bryr sig som sagt inte kroppen om hurvida det ena är syntetiskt eller från animalier.
Det tycker jag absolut att man gör. Bara för att någon vill ha något betyder det inte att man är tvingad att ge den det. Så länge det inte är skadligt att inte ge den det dvs.
#112 Jag vet, men det var den enda studien jag kunde visa upp rakt från huvudet. Visst finns det massor med fina nya märken med fina råvaror oh ingredienser, men det påverkar ju inte det faktum att djuren i regel mådde bra på den tiden, då även veganskt djurfoder var väldigt ovanligt.
Om du vill kan jag säkert hitta lite fler men då behöver jag lite tid. Sitter och varvar den här diskussionen med ett projekt som ska vara färdigt på tisdag och att baka cupcakes :P
#113 och det som är skadligt kan ta tid innan det märks. Och inget man kan basera på få individer heller. Ja precis den fakta du pratar om skulle jag vilja ta del av. Det är ju inte riktigt det jag sagt. Tillsatserna kommer att tas upp annars skulle det snabbt uppstå brister.(sen hur pass bra vet jag inte) Och ännu en gång kan jag inte uttala mig helt om hundar, jag har läst mer om katter. Men deras kroppar är inte gjorda för att ta upp näring från allt. Men det handlar inte om att dom vill, det är vad dom är gjorda för att äta. Och då accepterar man väl ändå inte dom för vad dom är? Då för man över sina åsikter på djuren och försöker göra dom till något dom inte är. Men där får även vi komma överens om att inte vara överens :P Likvärdigt är inget ord jag skulle använda. Det skulle jag inte ens använda mellan det bästa och sämsta fodret som går att köpa även om det i grunden innehåller allt som behövs för att djuret inte ska få näringsbrist.
Virrevojj: Jag förstår inte alls vitsen med att föra över sina matvanor på djuren. Det är enklare, både vad gäller tillverkningen av fodret, och mer naturligt med att låta hundar, och framför allt katter(!), få äta den kost som naturen ansåg.
Och ja, jag vet att fabrikstillverkad djurmat inte är naturlig, men det är innehållet jag syftar på. Animalier i djurmat, oavsett om det är från BARF eller färdig torr/blötmat till djur, är mer naturlig än att ge djuren veg. foder, oavsett om veg. fodret är BARF det med, eller producerat i fabrik.
På vilket sätt kan det vara försvarbart att ge ett djur veg. foder? Vad för slags procedurer måste inte fodret genomgå för att försäkra sig om att djuret i fråga kan tillgodogöra sig ämnena i det?
Jag håller med om att hundar är allätare, men jag håller inte med om att dom bör få uteslutande veg. foder. Och att jämföra människor med hundar är ju befängt. Vi är olika arter, vår anatomi är annorlunda.
Om man ska ge en hund veg. foder, innebär inte det då att man bör tillsätta saker som enbart, eller som är lättare, att hitta i kött? Vore det då inte betydligt lättare, och billigare, att bara ha en normal animalisk diet med vegetabiliska tillskott?
Är veg.foder även okej att ge katter menar du?
#113 Såna som du, som resonerar att man ska ge djur icke bra foder (vilket du argumenterar att man ska göra eftersom du påstår att köttätande djur inte ska äta kött), ska inte heller ha såna djur. Punkt slut.
Hur ekologisk är nu detta veganfoder? Hur ser gårdarna ut från dessa ställen som odlar prudukterna som andväns i fodret? det skulle vara väldigt intresant o se för man ska se helheten dessutom på att det är så nyttigt man räddar x antal djur från lidande. Jag har själv jobbat med lantbruk o vet verkligen hur vissa besprutar sina marker, allt för slippa ohyra som sen tar dö på mycket insekter som är fridlysta vi kan traska så långt ner o se helheten oxå o inte enbart på gammal statistik från 2008
Sen att hundar har vart tamdjur sen x-antal år så har konstig någ inte deras mage o tarm ändras något från vargar.
#114 Nej, och detsamma kan ju sägas om animaliskt djurfoder då, som inte är samma sak som djurets "naturliga" diet.
Logik? Vet du de grundläggande koncepten inom näringslära (aminosyror, vitaminer, mineraler och spårämne)?
Kan du visa upp på en studie som påstår att veganskt djurfoder är dåligt för en hund?
Nej precis och återigen så är dom inte gjorda för att äta det vanliga fodret som ges, men likväl smaskar dom i sig det ändå. Det här faller under "naturlighets"-argumentet som jag redan påvisat är ett dåligt argument.
Och nej, deras kroppar är inte gjorda för att ta upp allt från allt, vilket är varför man inte bara slänger i en massa gurkor och andra grönsaker och kallar det för foder. Det som väljs väljs med otrolig noggrannhet. Ingen skulle tjäna pengar på att sälja ett foder som var direkt dåligt för djuret, när målgruppen för det fodret var människor som lagt om sin egen kost helt, oftast på grund av medkänsla för djur?
#115 Du behöver inte förstå vitsen med det egentligen, även om jag önskar att du kunde se de skäl jag lagt fram flera gånger (miljö och barmhärtighet), den här tråden ifrågasatte hurvida det är djurplågeri att ge sitt djur veganskt djurfoder eller inte, och jag har redan påvisat att det inte finns något som tyder på det.
Återigen, du dricker och äter föda som har massvis med tillsatta vitaminer och mineraler varje dag. Varken en människas eller ett djurs kropp bryr sig om vart näringsämnena kommer ifrån så länge näringen finns där i rätt mängder för det djur som äter det. Och med detta så svarar jag även ja på att det är rätt att ge veganskt kattfoder till katter förutsatt att alla nödvändiga ämnen finns tillsatta och att maten har blivit framtagen på rätt sätt.
Och jo, det vore mycket billigare för den egna plånboken som det ser ut idag. Men det har att göra med att köttindustrin är grovt subventionerad, och de framtida kostnaderna för samhället i form av miljöförstöring är mycket större. Och jo, det vore mycket lättare också, men lätt är inte samma sak som rätt.
#116 Du missar ju helt poängen, fodret är ju likvärdigt. Du har inte kommit med några källor för att det skulle vara dåligt, det enda argumentet du lagt fram är i princip att det inte känns rätt för dig. Det är inte ett argument baserat på fakta.
#117 Då vet du också att man förlorar väldigt mycket energi när man producerar kött, det brukar uppskattas till runt 7,5-10 gånger fler kalorienheter. Om man tar med miljöförstöring och vatten åtgång så är det fortfarande mycket mer miljövänligt att välja icke-ekologiskt vegansk djurfoder än att välja ekologiskt animaliskt djurfoder. Men jag vet att Yarrah är ekologiskt, i övrigt har jag inte så bra koll.
Runt 100 djur om året slipper leva i lidande för att slaktas brukar man räkna på en vegan. Hundar har ett högre proteinkrav men sedan beror det ju såklart på storleken på hunden också.
#118 ja det finns dåliga animaliska foder också. Logik angående vad? Nu hänger jag inte med. Nej för jag har inte läst så mycket om hundar. Men du pratar ju om fakta om motsatsen och det funkar väl? Så då kan du ju dela med dig av det. Så för att det finns animaliskt som inte är "naturligt" så gör det inget mata sina djur med ett ännu mindre "naturligt" foder? För vare sig vi vill det eller ej så äter dom kött, och det är väl vad man kan kalla "naturligt". Folk tjänar pengar på dåliga foder dagligen. Och det är nog inte många som tror att fodret man köper kan skada djuret. Men nu står vi och trampar på samma ställe i diskussionen så utan dina faktakällor kommer vi nog inte längre.
Oj, vilken intressant tråd! Nu har jag bara skummat igenom inläggen, ska läsa mer noggrant senare… men rent spontant får man ju många tankar. Skulle det varit för ett år sedan eller mer, skulle jag fått spunk om någon hävdar det VirreVojj säger…. nu kan jag tycka att det är intressant att ta del av All kunskap, inte bara det jag "vet" eller tror sedan förut.
Många, om man tittar på torrfoder, innehåller minimala mängder kött, ändå är det många som köper det. Många ger faktiskt sina hundar resterna från den egna maten, dvs pasta, potatis, bröd osv. (obs, påstår inte att det är ett dugg bra, påpekar bara att många gör det.)
Det här med foder till djur och mat till människan, är inte bara en djungel, det är sååååå mycket värre.
Jag är inte kunnig själv, men tycker att det här var jätteintressant.
#119 Logik angående näringsämnen. Inte bara de klassiska protein, kolhydrater och fett, utan även vitaminer, mineraler, spårämnen och aminosyror. Här finns en jättefin sida som har det mesta: http://nutritiondata.self.com/facts/poultry-products/703/2
RDA:n (reccommended daily allowance) är dock baserad på en människas, och den inkluderar inte makronutrienter, men du förstår poängen. Denna gällde för kycklingbröst. Faktum är att vi skulle kunna ta något så löjligt som en gurka och genom att tillsätta och ta bort ämnen, få precis samma näringsprofil som för kyckling. Den gurkan skulle alltså vara likvärdig på alla sätt utom konsistens, som kycklingen. Samma näring och näringen skulle tas upp på lika bra sätt som i kycklingen.
Nu säger jag inte att man ska använda gurkor, och det gör man ju inte. Man tar den vegetabiliska proteinkälla som är bäst lämpad för djuret och tar bort eventuella skadliga ämnen (om det finns sådana) och tillsätter vad som saknas. Och det är exakt likvärdigt i näringssynpunkt. Att påstå att det inte skulle vara det krävs att man backar upp det med bevis, framförallt när jag redan påvisat en rapport som (även om den är från -94) visade på att veganskt djurfoder inte var skadligt för hunden, och även indikerade på att det skulle kunna vara bättre än vanligt.
Nej, det är inget i närheten av naturligt med de djur vi föder upp till slakt idag. Naturlighet är ingen gråzon. Antingen är något skapat av naturen, eller så har människan mixtrat med det och då upphör "naturligheten".
#120 Välkommen in i tråden! =)
Bra poäng om att djurfoder redan innehåller en väldigt liten mängd kött, det hade jag glömt bort.
Ja, jag var strängt emot veganskt djurfoder själv för inte allt för länge sedan, men sen läste jag på inom ämnet och insåg att jag hade baserat mina åsikter på mina känslor istället för fakta. Det var först när jag blev riktigt intresserad av näringslära som jag såg hur det hela fungerade.
Jättekul att du går in med ett öppet sinne, jag är här för att dela med mig av den information jag samlat på mig, så har du några frågor så besvarar jag dom jättegärna. :)
#121 vi har helt enkelt olika åsikter vad likvärdigt innebär. Jag tycker inte det går att säga att något utan tillsatser och något som är fullt med tillsatser går att kalla likvärdiga. Jag är inte övertygad av rapporten. Så du får gärna dela med dig av resten du läst eftersom du verkar ha läst mer om saken. Vore intressant att ta del av. Jag sa inte att det var naturligt hur vi föder upp djur, eller håller djur som husdjur för den delen. Jag sa att det är naturligt med kött för ett köttätande djur. Som dom blev skapta men det verkar inte ha någon betydelse för de som väljer att ge sina djur såna foder? Vill man inte köpa kött, föda upp kött osv så skaffar man inte ett köttätande djur. Varför är det inte så enkelt?
#123 Ur näringssynpunkt så är de likvärdiga. Om du har en annan åsikt så baseras den uppenbarligen inte på fakta. Tillsatser i detta fall är vitaminer, mineraler och aminosyror, inte en massa e-ämnen som endast är till för att förlänga produktens utgångsdatum.
Om du tar ett kalcium-tillskott utan något annat så gör kalciumet inte det optimala för dig. Tar du det med t.ex. vitkål så får du helt plötsligt en "boost" för att vitkålen innehåller en massa ämnen som gör det lättare för kroppen att ta upp kalciumet. Kan du visa på en forskning över huvud taget som säger att tillskott inte är bra (bortsett från onormalt höga doser)?
"An experimental meat-free diet maintained haematological characteristics in sprint-racing sled dogs."
Brown, W. Y., Vanselow, B, A., Redman, A. J. & Pluske, J. R. (2009). British Journal of Nutrition, 102 (09) November 2009, pp. 1318-1323."
Här har några artiklar om fördelarna med mycket vegetabilier i hundmat: http://dogsinthenews.com/issues/0202/articles/020224a.htm
http://www.medicalnewstoday.com/releases/19018.php
http://www.paw-rescue.org/PAW/PETTIPS/DogTip_VegetarianDiets.php
Från en fin artikel: “Experimentally, there are ways to get around it,” says Cailin Heinze, VMD, a board-certified veterinary nutritionist and assistant professor of nutrition at Tufts Cummings School of Veterinary Medicine, “but you’re adding a lot of chemically synthesized nutrients to replace what would normally be in an appropriate diet. If we want to get a specific amino acid into a diet, we can – in theory – make a diet that meets the nutritional needs of the cat, but it’s kind of ‘Franken-Food.’ It’s not food.”
Cailin kanske kallar det för "Franken-Food", men faktan kvarstår ju ändå, att det är möjligt. Jag säger inte att ni måste byta foder, jag försöker bara få folk att inse att de som faktiskt väljer att byta till veganskt foder inte gör någon skada på djuret.
På den här sidan kan du finna en hel del artiklar inom ämnet också:
http://www.behavetech.com/vegandogs.html
"Vill man inte köpa kött, föda upp kött osv så skaffar man inte ett köttätande djur. Varför är det inte så enkelt?"
Det där argumentet faller ju lite platt på de flesta av oss veganer som faktiskt tycker att hundar, katter, hönor, kossor och grisar alla förtjänar ett bra liv. De flesta veganerna brukar inte "köpa" djur eftersom vi inte ser dom som varor, utan väljer istället att rädda dom. Och de liv som redan finns i världen vill man ju ska få ett bra liv, oavsett om det är en hund eller en ko. :)
#124 jag pratar inte enbart ur näringssynpunkt. Då ska jag läsa när det finns tid. Det faller inte platt, för man kan välja att skaffa ett djur som absolut inte behöver kött ändå. Finns många djur som behöver räddas i den här världen. Själv är jag tveksam eftersom det inte ens verkar säkert hur bra tillskott är för oss människor. Sen anser jag att det är fel att ta bort kött från ett djur som ska äta kött. Jag kan sluta äta kött, äta tillskott om jag får brister osv. Men inget mina djur ska tvingas in i.
#125 Nej, men jag säger bara att dom är likvärdiga ur näringssynpunkt. För det är det som är avgörande för djurets hälsa.
Det tycker jag absolut att du ska =)
Och det finns gott om människor som tar hand om sådana djur också. :)
Tillskott är bra för människor så länge det tas i rätt mängder. Om du inte har ett underskott av en viss vitamin så ska du inte ta tillskott av den. Men vi människor äter ju vanlig mat också, utöver eventuella tillskott som vi tar vid sidan av (inte den mat som vi äter som redan har tillskott i alltså). Djurets foder är ju utformat för att tillgodose de ämnena djuret behöver, inte med ett ordentligt överskott.
Fast du tvingar ju redan i ditt djur det foder du köper. Visst, du har säkert testat olika foder för att se vilket som djuren föredrar, men det finns säkert många foder som djuret skulle föredra, men som av ekonomiska (ej tillgängligt i Sverige eller för dyrt) eller tidsmässiga (djuret får jaga själv) skäl du inte kan tillgodose.
Du måste inte ge ditt djur veganskt foder, men kom inte och påstå att det är farligt eller djurplågeri, för det är uppenbarligen inget som djuret tar skada av. :)
Hur mycket kött ska det vara i ett foder, innan man kan kalla det ett foder bestående av kött? Dvs vara bra mat för ett köttätande djur?
#126 inte enbart avgörande. Tillsatserna i fodret måste ju vara i något. Som i många fall inte deras kroppar är gjorda för. Alla verkar inte vara överens om det när det gäller tillskott. Ja jag är egoistisk och har valt att skaffa djur, och jag försöker ge dom anpassad föda. En dag hoppas jag att jag ska våga barfa dom. Men aldrig att jag ska stoppa i dom foder där dom överlever tack vare tillskott i maten. Men det jag menade var att jag tänker inte föra över mina åsikter på mina köttätande djur. Dom ska få kött helt enkelt :) Som personlig åsikt kan jag säga att det finns risker eftersom det trots allt inte forskats tillräckligt. Och nu har jag läst främst om katter som sagt och deras kroppar är byggda för kött. Och skulle jag då som kattägare välja ett veganfoder skulle jag medvetet mata dom med sånt deras kroppar inte kan hantera och enda anledningen dom skulle överleva är pga vad som är tillsatt. Det är inte värt risken eftersom man redan vet vad deras föda består av. Den föda dom blev skapta att äta. Risken finns väl att djuren kommer få lida om det dyker upp problem, precis som med t.ex magnesiumhalten jag nämnde tidigare. Känns som att jag säger samma sak om och om igen. Så längre kommer vi nog inte :) ska försöka läsa det du länkat till snart.
#126 Som #127 sa så finns det redan gott om vegetabilier i djurfoder. Och de proteinkällor som väljs är t.ex ärtprotein. Då är det alltså inte så att man lagt ned ärtor i påsen, utan tillsatt protein från ärtor. Min egen favoritproteinkälla kallas seitan. Det är mjöl som man knådat nästan all stärkelse ur så att nästan bara proteinet kvarstår (generellt 18 gram protein och 3 gram kolhydrater per portion). Mjöl som behandlats för att få en konsistens som är väldigt snarlik djurkött när den tillagas på rätt sätt.
Jag har redan förklarat i mitt inlägg om näringslära att det är helt möjligt att kombinera olika källor för att ge den proteinkälla som djurfodret består av en komplett näringsprofil.
Nej, alla är aldrig överens om något. Men den överväldigande majoriteten av forskare säger att tillskott i normala proportioner (för att komma upp i normala proportioner) är bra när det tas med maten. Och jag refererar tillbaka till citatet av Cailin Heinze, att det är möjligt.
Vilket foder skulle ha dåliga magnesiumhalter säger du? Det veganska? Vilka i sådana fall? Är det för mycket eller för lite?
Förlåt om jag låter otrevlig nu, det är verkligen inte menat så, men det känns som att du inte bryr dig om vad jag säger. Jag har kommit med massvis med fakta som visar att veganskt djurfoder inte är skadligt för djuret, men det räcker inte för dig? Jag säger inte att du måste byta foder, jag är bara här för att visa att de som väljer att göra det inte skadar djur på något sätt.
#129 jo och vissa foder har på tok för mycket. Det får man kolla foder till foder men det finns dom som har för hög magnesiumhalt som i längden kan skada djuret. Speciellt om det är torrfoder och om djuret inte dricker tillräckligt bra. Det jag menar är att det känns osäkert när det inte finns så mycket forskning om vad det i längden kommer innebära för djuren. Jag är bara inte övertygad och tycker inte man ska ge så dåligt anpassad föda. Oavsett om man tillsätter näring i fodret för att djuret ska överleva. Vi har helt enkelt olika åsikter :)
#130 Har för mycket vad då? Tillskott? Ja, så är nog fallet i många foder, men menar du på att fodrena jag diskuterat här har tillskott i alldeles för höga nivåer?
Forskningen jag redovisat här har alla pekat på att det inte är skadligt och ofta väldigt bra för djuret. Du har inte visat upp något på att det ska vara farligt. Det behövs mer forskning, det håller jag med om, men det gäller på alla sorters foder, inte bara veganskt djurfoder.
Fast jag har ju redan visat på att den är bra anpassad för djuret. Den innehåller allt som djuret behöver, det är själva definitionen av bra föda.
Du verkar inte vara särskilt motvillig för att ens acceptera tanken att veganskt djurfoder funkar alldeles utmärkt för djuren. Du har inte visat upp någon forskning som motsäger det jag sagt heller.
"Det låter bara fel" är inte ett bra argument.
131 du själv har inte visat att det är bra, utan visa oss gammalt från 08 o det är 4 årsen många fler foder har tillkommit o väldigt många som från 08 börjat barfa med sina hundar. Dessutom var det bara en länk du visa allså säger det inte alls så mycket för mig iaf
#132 Jag har visat mer än bara en länk. Läs inlägg #124 så hittar du flera referenser.
Och 4 år räknas inte som gammalt för en rapport.
Visst, det har säkert kommit drösvis med nya foder, men jag ifrågasätter ju inte hurvida det animaliska fodret ni väljer att ge era djur fungerar, jag påvisar bara att det plantbaserade är helt godtagligt och att det därför inte finns något skäl till att polisanmäla fodrena, vilket är vad den här tråden handlade om.
#131 foder med mycket vegetabilier. Foder med för stor del spannmål är ett vanligt problem. Den första är många år gammal och en väldigt begränsad sak. Inget som övertygar mig till att ändra åsikt. Det är ju just det som är risken, det finns för lite forskning. Vi vet inte om det kan skada i längden. Nej det är tillsatt ämnen så dom ska överleva, men det är inte anpassat efter arten. Något man dessutom enligt lag måste :) Att det känns fel är min personliga åsikt. Och därför kan jag inte acceptera att så många vill ändra på sina köttätande djur för sin egen skull. Jag ska leta men kan tänka mig att det blir svårt att hitta bra forskning om saken som går att lita på.
#133 eftersom alla djur enligt lag ska få anpassad föda så går det att anmäla. Jag skulle inte tveka en sekund om någon enbart matar med veg.mat. :) Tyvärr verkar det ju okej att mata med dåliga foder som mest innehåller spannmål ändå. Men någon dag kanske det blir bättre för våra djur.
#134 Jag har visat på mer än bara undersökningen från -94. Läs inlägg #124.
Ja, speciellt om det går ut över proteinhalten. Spannmål är korn och sädesslag. Flera av de produkter jag nämde är glutenfria.
Det finns alltid för lite forskning, ända tills att vi vet allt om vårt universum så är det för lite forskning. Det där argumentet är inte hållbart eftersom det går att upprepa oavsett hur mycket forskning som finns. Det är skillnad på om det hade varit väldigt gammal forskning (20 år är inte så jättegammalt i forskningskretsar och jag har även påvisat nyare).
Det finns gott om rekommendationer för olika veganska foder och tillskott beroende på vilken art och ålder det gäller.
"Att det känns fel"? Om jag säger att jag tycker att det känns fel att äta celeri, tror du då att jag försöker polisanmäla folk som äter celeri? För det är precis samma argument som du använder dig av.
Eller: "Ge djuret foder? Det känns fel eftersom djuret egentligen ska äta det den jaga på egen hand."
Jag kom in hit med helt öppet sinne och redo att ändra min åsikt om jag blev motbevisad. Det är synd att du inte kunnat visa samma respekt för mig.
#136 Nu har jag börjat kolla länkarna lite. Första förstår jag inte vart jag ska läsa förutom om människor? Den andra handlar så vitt jag kan se att grönsaker kan göra hundar smartare. Och där vissa vitaminer eventuellt kunde göra hunden bättre. 3:e länken var ungefär som den. Osv. Talar väl mer för att en varierad kost kan vara bra samt hur viktigt vissa vitaminer kan vara? Inget som talar för att en helt vegansk kost inte är skadlig eller missade jag något? Jag sa ju just att det är min personliga åsikt att det känns fel. En anmälan skulle jag basera på djurskyddslagen. Där det krävs att djuret får anpassad föda efter vad det är för djur. Läser man då om djurets anatomi inser man ganska fort att kött är en del av deras föda :) Bara för att jag inte är övertygad så innebär det väl inte att jag inte visar respekt :) Men känner du så är det nog bäst att vi slutar diskutera saken.
Den första referensen är från den medicinska tidsskriften British Journal of Nutrition. I medicinska tidsskrifter får endast seriös forskning framföras, annars blir den inte publicerad.
Den första /länken/ är en undersökning som gjordes på runt 40 beaglar. Den vänstra spalten innehåller artikeln.
De andra visade på att vegetabilier i en hunds diet /är/ bra. Nej, den visar inte direkt på att en vegansk kost för djur inte är dålig, men den talar i fördel för en kost med hög andel vegetabilier (vegetabilier innehåller ca 10.000 fytokemikalier, vilket är betydligt jobbigare att framställa syntetiskt än de få aminosyror som behövs tillsättas i veganskt djurfoder) och jag har redan visat forskning som säger att det plantbaserade djurfodret fungerar utmärkt.
Och om du läser på om fodret så ser du att det är anpassat efter djuret. Det är ingen som bara ger sitt djur tofu och gurka, det är ett foder som är specialanpassat till det djuret. Med ditt argument är det precis samma sak som att ge djuret vilket annat foder som helst eftersom det djuret egentligen är anpassat efter är föda som den jagat själv (samt en del växter den tuggar i sig på vägen).
Jo, det är precis vad det innebär att ha respekt i en diskussion om faktan. Hade det gällt något som endast var åsiktsbaserat (religion eller politik) så hade det var annorlunda, men det här gäller vetenskap där man kommer med ett påstående, backar upp det med fakta och det räknas som sant tills dess att det motbevisas.
Att du sedan fortsatt argumentera innan du ens kollat upp referenserna visar på att du inte verkar bry dig om vad forskningen säger. Det är inte menat som elakt, jag bara försöker få dig att förstå hur oresonerligt det är.
#138 Men om jag läser på om djuren så är det inte anpassat efter djuret eftersom de är rovdjur. Av allt jag läst så har jag inte hittat något som visar att det inte är skadligt. Bara många där det talar om fördelarna med grönsaker där det på många ställen står om beaglarna. Men jag kan ha missat något också för det fanns inte bara en länk bland alla länkar. Åsikter kan man väl få lägga till också. :) Men nu lämnar jag den här diskussionen för vi kommer inte längre än såhär.
#139 Och det där argumentet faller fortfarande platt eftersom näringen i fodret är anpassat för djuret. Nej, det är inte vad djuret skulle äta normalt sett, men det är inte vanligt djurfoder heller. Det där argumentet håller helt enkelt inte.
Då läste du uppenbarligen inte citaten, eller så har du bara valt att ignorera dom för att dom motbevisar dig.
Åsikter i faktadiskussioner = teser. När en tes är motbevisat så är den falsk. Jag har motbevisat din åsikt flera gånger nu, alltså är den falsk. Det finns inget som tyder på att djuret inte skulle klara sig lika bra på veganskt djurfoder som animaliskt.
#140 och vad är vanligt foder? Finns många sätt att mata sina djur på bland annat barf. Ett rovdjur äter kött så nej argumentet faller inte platt. Kött är något dom skulle äta, så då är det väl bara att läsa på om näringslära och barfa sitt djur. Om du menar dina citat ovan så jo, men det bevisar inget fortfarande vad jag kan se. Bara att det antagligen är möjligt för djuren att överleva på en sån diet, men inte tillräckligt för att visa hur bra och risker osv. Fast åsikten var bara en åsikt och något jag påpekade flera gånger eftersom det var just bara min åsikt. Något man inte kan ta bort från någon även om man anser sig ha bevis till att det är fel. Riskfritt är det inte. http://pets.webmd.com/features/vegetarian-diet-dogs-cats http://blog.k9cuisine.com/dog-food-nutrition/vegetarian-and-vegan-food-for-dogs-and-cats/
"Can�t these nutrients be replaced using synthetic substitutes? Yes, it is theoretically possible to formulate a diet that meets all these specific needs using synthetic additives. However, it becomes more expensive and far less reliable to do it this way. Even when a product is formulated to meet the nutritional needs "on paper," it may not work in the "real" world. For example, plants also contain phytates, substances that bind calcium and trace minerals, lowering their "bioavailability." So, even when minerals are provided at levels that appear adequate, they cannot be properly absorbed and used by the animal. There are adjustments in the AAFCO Dog and Cat Food Nutrient Profiles to account for decreases in bioavailability of nutrients, but these are made on the assumption that both animal and plant-source ingredients are used. It is impossible to tell whether these levels would still be adequate for a completely plant-based diet. " http://www.dognutrition.com/vegetarian-diet-for-dogs.html
Just den här handlade enbart om katter. En återkommande sak på många sidor verkar vara risken med urinvägsproblem. Kött hade naturligt hållt ph på en normal/låg nivå. Sen enligt denna sida ökar risken för Diabetes. Och det nämns även att man inte vet tillräckligt för att garantera säkerheten vid långvarig användning. " Speaking strictly from a veterinary viewpoint, vegetarian and vegan diets for cats make me nervous. I have seen some very sick cats as a result of these diets." http://www.pawpathlittermat.com/Articles/a-vegetariancats.html
VirreVojj verkar ha missat att hundar o katter bättre tar åt sig animaliska näringsämnen än dito vegetariska. Dessutom kan man inte jämföra olika arters näringsupptag med varandra. Btw, vad olika råvaror har för näringsinnehåll kan man läsa sig till på Livsmedelsverkets hemsida.
Jag har ingen som helst förståelse för folk som utfodrar sina djur efter sina egna politiska/livsåskådningövertygelse, som dessutom saknar all vetenskapligt stöd.
Visst, en del hundar är allergiska mot alla animaliska proteinar o kan då leva drägligt på ett vegetariskt foder, men det är knappast optimalt för hunden, dessa djur skall absolut inte gå i avel.
Sen så är det vetenskapligt bevisat att dräkyiga tikar som får ett tillskott av rå eller hemlagad mat får färre Valpar som utvecklar allergier.
Hundens matsältningssystem har inte änfrat sig nämnvärt sedan de var vargar.
Själv BARFar jag mina hundar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Orkar inte läsa alla kommentarer, men för det första;
Jämför inte hundars eller katters matsmältningssystem, näringsupptag eller näringsbehov med människors, de liknar inte varandra ett dugg.
För det andra, Jordbruksverket har fastställt att det är olagligt att ge köttätande djur vegetabiliskt foder, punkt slut. Jag förstår inte varför man skulle vilja begå lagbrott bara för att ens djur ska äta vegetabiliskt, uppenbarligen är man ute på tunn is då. Är det så svårt att acceptera det foder ens djur ska äta, skaffa ett annat djur och lämna din carnivor till någon som är mogen nog att ta det ansvar som krävs för djuret.
För det tredje, så innehåller många veganfoder inte tillräckliga mängder av näringsämnen enligt AAFCO, dessutom innehåller en del giftiga ömnen såsom avokado.
För det fjärde, så KAN INTE ett köttätande djur spjäkla vegetabiliska ingridienser, växtätande djur har speciella bakterier i sin tarm, encelliga djur som kallas för protozoer. Dessa djur hjälper växtätaren att ”klippa sönder” växtcellerna så växtätaren kan ta upp näringen. Inget djur kan själv bryta ned vegetabilier, de måste ha särskilda bakterier som hjälper dom med det!
Köttätare däremot har inte de här bakterierna i sin tarm, för de ses som mat hos köttätaren (eftersom de är djur) och dödas och tas upp som näring. Därför har inte en köttätare rätt bakterier med ”rätt verktyg” för att handskas med vegetabiliska källor, ungefär som om man skulle ge en yrkessnickare fel verktyg innan de ska utföra ett arbete. Det skulle kanske gå, men det skulle gå väldigt dåligt. Samma är det för köttätare.
Därför behöver vegetabilierna vara nedbrutna innan köttätaren äter dem för att kunan tas upp, annars går de igenom nästintill orörda. Köttätare har ett väldigt kort tarmsystem, och det väntar inte på att vegetabilierna ska hinna spjälkas färdigt, precis som att trafiken inte bara stannar mitt på en motorväg.
Tycker att det är lite kul att Virre får upprepa sig flera gången om när ni som är emot veg. foder inte riktigt tar in och tänker över det han skriver.
#146 Vi är ju inte blinda precis, jag ser vad han skriver men håller inte med och kommer aldrig göra det heller. Bara att acceptera att alla har olika åsikter. Tycker #145 slog huvudet på spiken.
Ja självklart, det är bra att man har olika åsikter :)
146 anser inte man ger vegfoder till köttätare sen som 145 skrev jbv har fastställt att det är olagligt, tog upp det i tidigare inlägg men det viftades bort redan inlägg 75^^ Hela 145 skrev bra o även sånt som inte sånt som jag har tänkt alls på bla detta med tarmen.
Virre fick väl rätt bra svar själv av 145, :P

Dessutom, så innehåller alla livsmedel, vegetabiliska inkluderade, essentiella aminosyror, men balansen mellan dem skiljer sig markant.
Animaliskt protein innehåller en komplett aminosyraprofil och anses ha bättre proteinkvalitet och absorberas effektivare än vegetabiliskt protein. Vegetabiliskt protein har oftast en eller flera begränsande aminosyror (lägre halt av vissa aminosyror) och baljväxter och spannmål innehåller också fytinsyra som hämmar upptaget av protein, järn och kalcium (samt andra mineraler). Ett högt fiberintag kan också hindra proteinupptaget.
Benevo Duo hund- och kattblötfoder (veganskt) innehåller
* Avokado – innehåller ett ämne som heter persin, vilket är giftigt för både katter och hundar
* Potatis – Innehåller oxylater som är giftigt för katter och hundar, verkar negativt på matsmältnings- urin och nervsystemet
Nu orkade inte jag läsa igenom allt, så ber på förhand om ursäkt utifall mina åsikter har upprepats :)
#70 Man kan inte jämnföra människor med hundar på detta sätt. Vi människor var inte från början anpassade till en sån köttrik kost vi äter nu. Utan naturliga vapen (som klor, starka käkar m.m.) var våran jakt helt beroende på vår hjärna, på våra uppfinningar. I början var dessa uppfinningar inte så bra. Det var enkla stötspjut, eller en sten fastknuten i ett rep som man snurrade och i hög fart träffade bytet. De misslyckades oftare än önskvärt, och man var tvungen attt komplimentera maten med något annat. Frukt, grönsaker, rötter… Ett bevis på hur anpassade vi var för att äta grönt, är att vi kan och kunde bryta ner cellväggarna hos grönsaker. Detta kan inte hundar.
Varför kan inte hundar det? Jo, deras förfäder, vargen äter inte grönsaker bara sådär (det finns undantag men det är komplicerat) utan de äter de redan nedbrytna grönsaker som finns i magsäcken på deras byten.
M.a.o. har hund och människa olika krav på hur mycket grönsaker - och i vilken form - ska ätas upp.
#98 Ehm, det där barnargumentet klingar falskt. Alla föräldrar lär ut sin övertygelse till sina barn… Jag menar, folk som äter endast rått gör det för att de tror att det är nyttigare. Då vill de ju självklart få sina barn att äta på det (enligt de) nyttigaste sättet. Likadant med föräldrar som vill få barnen att äta mer sallad, vegetarianer, veganer, lchf-följare. Så ja, en vegan matar säkert sina barn med vegan-mat. Det är inget fel med det.

Har nu fått svar frå jordbruksverket om deras syn på detta. Först får ni det mejl jag skickade till dem och längre ner svaret-
Mitt mejl:
"Hejsan!
Jag har lyckats hamna i en diskussion angående om det är tillåtet att ge veganskt/vegetariskt foder till hundar och/eller katter.
Nu undrar jag om det finns någon lag, föreskrift eller liknande som talar om ifall detta är tillåtet eller ej?
Tack på förhand!"
**Svar från jordbruksverket:
**"Hej Anne,
Enligt 3 § Djurskyddslagen (1988:534) ska djur ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassas efter det djurslag som utfodras.
Jordbruksverket anser därför att ett helt vegetariskt foder till en katt som är en strikt köttätare inte är förenligt med djurskyddslagen. En katt har behov av vissa näringsämnen som enbart finns i animaliska produkter, dessa har dock tillverkats syntetiskt och kunnat ges ihop med veganfoder. Då det inte finns säkra belägg för att katter fungerar lika bra på detta foder, och en del pekar på att de nog inte gör det, anser Jordbruksverket att en katt måste ha tillgång till foder av animaliskt ursprung.
Hunden är inte likt strikt köttätare som katten men då vi inte sett säkra undersökningar som visar hur en hund påverkas av enbart veganfoder på kort och lång sikt bör man inte heller utfodra en hund med enbart vegetarisk kost.
Det finns förstås också en hel del etiska aspekter i att "laborera" med foder till djur. En kanin skulle inte överleva om den enbart fick kött/animaliska produkter att tillgå, där blir det lättare att tydligt säga "nej" av djurskyddskäl. Men bara för att hunden överlever, åtminstone initialt, på ett vegetariskt foder så vet vi inte hur den påverkas på lång sikt.
Med vänliga hälsningar
Sara Dufva Lundquist
Leg. veterinär
Jordbruksverket
Enheten för sällskapsdjur
551 82 Jönköping
036-15 63 56
Sara.Dufva-Lundquist@jordbruksverket.se"
_**/Mvh Anne

Bra där Anne!
Hej igen, sorry för den långa frånvaron den berodde på ett projekt som skulle avslutas följt av en riktigt dålig influensa.
----------------------------------
#141-143
Ett rovdjur äter kött som den jagat själv, inte foder, det är precis samma argument. Ja, BARF är bra mycket naturligare än andra foder, men ett förbud av de andra fodrerna ombeds inte här.
Dom visade ju just på att det är möjligt att överleva på en sån diet. Det var ju det som ifrågasattes i den här tråden.
Nej, men du måste förstå hur "dålig" det sättet att tänka är i den här typen av dikussion. Jag skulle kunna vara av åsikten att djur klarar sig bättre helt utan foder än om dom inte får äta det dom jagat själva, men gör detta det till en bra åsikt? Nej, för den baseras inte på de bevis som finns tillgängliga.
I en av länkarna står det om D-vitamin. D3 (den animaliska varianten) tas upp lättare av kroppen (detta gäller också människor, men inte lika hårt) än D2. Av D2 så tas ca. 70% av vitaminen upp i jämförelse mot D3 för katter. Det är alltså inte ett dugg svårt att räkna ut hur mycket extra D2 som skulle behövas tillsättas.
Och jag har inte påstått att det är helt riskfritt, detsamma gäller när en byter foder, man måste kolla upp att fodret är bra för djuret, oavsett om det innehåller animaliskt eller vegetabiliskt protein.
Gällande ph i urinet motbevisade du ditt eget påstående i din egen länk:
"Vege-Cat comes in a supplement that you can add to other foods, and in a kibble mix that you make at home. Because of the increased risk of urinary tract disease in vegetarian and vegan cats, Vegecat products contain a urinary acidifier (methionine) to help prevent urinary tract problems; and they also produce a separate supplement that amplifies this effect. James Peden and HOANA (Harbingers of a New Age) were the original pioneers of vegan pet products. Their products are thoughtfully produced and time- tested. The book "Vegetarian Cats and Dogs" is an eye-opener."
Ett till utdrag från samma artikel (artikel nr. 2 var i princip samma sak som artikeln nr.1 eftersom de båda tog upp samma ämne, nyckelpunkter och använde sig av samma citat):
"Vegetarian Pet Diets and Supplements
To make up for imbalances or deficiency in a pet’s diet, people who choose to feed dogs and cats vegetarian or vegan diets often turn to nutritional supplements.
“Experimentally, there are ways to get around it,” Heinze says, “but you’re adding a lot of chemically synthesized nutrients to replace what would normally be in an appropriate diet.”"
#144 Nej, varför skulle man vilja avla fram djur med genetiska defekter? För övrigt är jag emot framavling av sällskapsdjur eftersom så många av dessa har fått just genetiska deffekter av framavlingen. Kanske något för katt- och hundägare att tänka på?
Jag har inte jämfört människors och andra djurs näringsupptag, när gjorde jag det?
När har Jordbruksverket fastslagit det? I fallet med Jonas? I sådana fall hänvisar jag till mina tidigare inlägg om det i denna tråd. Sitter du inne på annan kunskap så är jag jättenyfiken på det.
Vilket är varför man ska välja ett foder som är godkänt av AAFCO. Det finns gott om foder med animalier i som inte är godkända av AAFCO, men det håller inte som argument mot alla animaliska foder.
Gällande avocado så är det något man absolut inte ska mata sina djur själv. Men i viss behandlad avokadoolja och -mjöl har ASPCA inte funnit denna toxin. Om du vet några av de fodrena som använder sig av avokado som ingrediens (och är godkända av AAFCO) på rak arm så får du jättegärna räkna upp dom så att jag kan dra iväg ett meddelande och fråga exakt vad av avokadon som dom tillsätter.
Om katter INTE KAN spjälka vegetabiliska enzymer så borde det per automatik vara omöjligt för en katt att överleva på en vegansk kost. Jag är inte mycket för anekdoter som bevis, men i detta fall så borde det vara helt orimligt att alla dessa veganska katter fortfarande stod på alla fyra eftersom det torde vara så djupt rotat i kattens kropp att inte helt enkelt käka upp dessa protozoer.
Missförstå mig inte här, jag säger inte emot dig att katternas kropper funkar på det viset, men jag blir otroligt nyfiken på hur dessa katter då kan överleva. Rör det sig om att deras kroppar anpassar sig till kosten kanske?
#150 Nästan alla aminosyror går att få från växtvärlden och det är allt annat än svårt att kombinera källorna för att få en komplett aminosyraprofil. Faktumet är att hela idén av att kombinera växtproteiner för att dom saknar aminosyror är motbevisad sen -91 av samma forskare (Frances Moore Lappe) som grundade det -71. Så länge dagsbehovet av kalorier möts så kommer dagsbehovet av avminosyrorna att mötas. De två aminosyror som dock saknas i växtvärlden (och som inte är nödvändiga för oss människor) tillverkas syntetiskt och tillsätts utan problem.
--------------------------------
Har kikat in här lite kort då och då och men har inte hunnit skriva hela inläggen på en gång, så det där var typ det sista jag skrev som jag sparade innan jag var tvungen att stänga ned datorn förra gången. Väljer att posta det eftersom det ändå innehåller en del information som en del av er kanske tycker är nyttigt, men även för att visa att jag inte är lat :P
Nu har ju dock jordbruksverket svarat (jättebra att du mailade #152!) så jag får helt enkelt dra tillbaka mitt påstående i att det är lagligt att ufodra sin hund eller katt på enbart veganskt foder (och tillrättavisa min källa som påstod att det endast var ett personligt beslut).
Men jag hoppas att de av er som faktiskt har kommit med riktiga argument gärna stannar kvar och vill fortsätta diskussionen ett tag till och förklara för mig om det som jag frågade lite längre upp i meddelandet, gällandes anekdotiska bevis. Det är inte för att envist hålla mig fast vid någon ståndpunkt utan av ren nyfikenhet. :)
Och förlåt för det jäääääättelånga meddelandet, men varje gång jag kikade in och skulle svara så hade någon skrivit något nytt och det kändes oförskämt eller som att jag bara ignorerade det om jag inte hade svarat på även det meddelandet. :P
Bra Anne att du ställde frågan och dessutom fick bra svar av en vetrinär. Tror som hon säger att på sikt håller inte detta som foder för en hund bara för den överlever, det är vad jag tror iaf

Jag vet inte om du gjort det, men det var inte dig jag syftade till i huvudsak, det var någon annan som relaterade till människans matsmältningsapparat och det är ju totalt irrelevant eftersom det är hundens vi diskuterar här.
Jordbruksverket har fastslagit det via mail och telefonkontakt som jag och en vän till mig haft, även Anne bekräftar ju detta. Och sen när är det värt att bryta mot lagen undrar jag, bara för att man är envis?
Det finns en anledning till att det är olagligt och det ska respekteras.
Det visar lite på många av de veganska foderföretagens seriositet, de uppfyller inte ens kraven innan de lanseras. Det kan hända andra märken också, men ett foder som säljs i Sverige måste uppfylla kraven, det blir ett litet kryphål där när man köper via nätet eftersom det är svårare att kontrollera de fodren.
Har du källa på att avokadoolja inte innehåller persin?
Jag tror att det är Benevos blötmat som innehåller avokado.
Om man kokar, ångkokar eller fryser en växtcell så bryts cellväggen ned och innehållet blir mer lättillgängligt för en köttätare. Jag tror fortfarande inte att de tillgodogör sig näringsämnena lika bra som om det är "köttceller" däremot. Och jag tror inte att en katt eller hund på veganfoder mår särskilt bra, även om de överlever.
Köttätare kan inte ha protozoer i kroppen, så även om de äter sådana så kommer protozoerna inte att överleva i tarmen. Köttätarens matsmältningssystem är så förfinat och anpassat till att köttätaren just bara ska äta kött, så när det kommer in djur (vilket protozoen är, ett sk. urdjur) äts de upp. Växtceller lämnas däremot orörda.
Det som är frågan då är om kroppen känenr igen aminosyraprofilen när den är vegetabilisk. Kroppen på köttätare fungerar till och med så att den gör skillnad åp tillagat och otillagat kött. Otillagat kött passerar utan problem vidare till tarmen och blir näring, men tillagat kött har kroppen inte den blekaste aning om vad det är, det betraktas som en sjukdomsalstrande patogen, och hela immunförsvaret skickas på det. Detta kallas för matsmältningsleocytos.
Som du kanske märker så är carnivorens kropp en väldigt väloljad maskin som inte fungerar ens vid de minsta förändringar i urkosten, och om den reagerar så kraftigt på så små förändringar så tror jag att vi ska lyssna på det och dra slutsatsen att man ska inte fibbla med den näringen de är skapta för att få i sig, eftersom de är så spjutspetsinriktade på just det, jag tror att det är oerhört svårt att få dem att ställa om sig.
Såvida man inte vet eller har någon forskning i ämnet anser jag att det är att laborera med försöksdjur att testa sig fram om djuret tål att överleva på veganmat.
Vill man utföra djurförsök, vilket man gör om man laborerar med veganmat på sin carnivor, så brukar man få ansöka om det via en etisk nämnd. De prövar varje enskilt fall och väger upp om djurets lidande kompenserar resultatet från forskningen. För att få använda djur för djurförsök som inte är uppfödda för de ändamålet måste du söka om dispens hos Jordbruksverket. Sen måste du ha en godkänd veterinär som är knuten till försöket som övervakar det hela. Veterinären ska då helst bo hos dig eller åtminstone bo nära dig. Ditt hem måste vara godkänt som försöksdjursanläggning för att djurförsöket ska få äga rum där.
Dessutom så kostar allt det här en del, ansökan om att få ditt hem godkänt som försöksdjursanläggning kostar 2400;-
Besiktningen av din anläggning kostar 11 400;-
Tillstånd och godkännande av föreståndare (du) kostar 1 200;-
Sammanlagt kostar det 15 000;- för dig att bedriva experiment på ditt djur. OM du blir godkänd av den etiska nämnden, förstås.
Jag vänder mig främst till Virrevojj:
Jag vill att du pausar på protein, fett, kolhydrater och vitaminer och tar en liten funderare över i vilken form näringen kommer i.
Blöt, torr, rå, kokad, stekt, tryckbehandlad, levande, död, stabil eller inte, härsken, möglig, färsk, gammal. Kan form, behandling och konsistens ha någon betydande roll i upptaget av näring? Kan det spela någon roll i tarmfunktion? Kan olika vitaminer och mineraler vara olika biologiskt lämpliga och kan de vara beroende av varandra för att näring ska upptas optimalt?
Jag vill ställa ett par retoriska frågor till dig och jag är genuint intresserad av svaret men jag kommer inte att gå in i en debatt och du behöver inte skriva ditt svar heller. Jag vill egentligen att alla som använder sig av kommersiella, torra dieter till sina djur år ut och år in för sig själv svarar på min frågeställning. För sig själv eller officiellt här.
Scenariot innefattar att du har mänskliga barn. Har du inte det får du föreställa dig det.
Scenario 1
Efter att dina barn slutat amma så utfodras de med 2 måltidsersättningsbarer per dygn. De får dricka ett halvt glas vatten till varje bar (för att efterlikna en naturligt dålig törstreflex). Du kan vara helt säker på att varje bar i storlek och innehåll motsvarar den näring och energi barnet behöver för det påstår företaget bakom barerna. På förpackningen kan du även läsa en analys och innehållsförteckning som du kontrollerar mot livsmedelsverket varpå de bekräftar att barerna är helt i enlighet med näringsintaget dina barn behöver. Varpå att barnen växer och blir vuxna byts barerna ut för att matcha energibehovet någorlunda.
Scenario 2
Dina barns kost innehåller mycket färska, ekologiska och råa frukter, bär och grönsaker, väldigt lite eller inga animalier. De serveras smoothies dagligen och får äta hur mkt ekologiska nötter och fröer de vill. De äter mycket gröna bladgrönsaker för kalcium, olika sorters bönor för protein och vitaminer och mkt blåbär och jordgubbar för specifikt c-vitamin och zink men vegetabilier från hela kostriket ingår och varieras stort. Ni lever under en tid då jorden inte var så utarmad som idag och ni sköljer inte era grönsaker så noggrant så att B12 fortfarande ingick i en vegetabilisk kost. Er miljö är mkt solig större delen av året varpå tillskott av D-vitamin inte behövs. (Kosten består inte endast av det jag räknar upp men till en stor del, fyll ut resten med vad som normalt förekommer i din egen kost t ex kanske seitanburgare, tzayspett, en hoummossmörgås eller popcorn till en film.) De får nu dricka vatten när de är törstiga utan begränsning. Den här kosten görs det tester på under en mkt lång tid och man kommer fram till att den också är i enlighet med näringsintaget dina barn behöver och den möter alla energibehov.
Betänk att de ska hålla denna kost till dagen de dör utan mer avvikelser än kanske någon typ av litet livsmedel motsvarande en typisk kattgodis då och då.
Fråga 1
Jag vill att du ärligt svarar på vilken av dessa koster du tror ger dina barn bäst förutsättningar till att leva ett långt, friskt och hälsosamt liv. Motivera gärna ditt val, för oss eller för dig själv. Vilken väljer du och varför?
Fråga 2
Jag vill även att du svarar på vilken kost barnen får i sig mest vätska genom och om någon av kosterna kan tänkas åstadkomma en konstant uttorkning. Vilken isf.
Du skriver mkt om seitan och näringslära ur en veganmänniskas perspektiv och jag vill påminna dig om att metaboliskt, fysiologiskt och anatomiskt finns det inga som helst relevanta likheter mellan katt, hund och människa som arter. Det är därför irrelevant hur mkt bra protein det finns för dig att äta eller andra anekdoter som utgår från dig som människa och vilka livsmedel du har nytta av och använder. Du måste utgå ifrån en katts eller hunds näringslära.
Jag vet att katter & hundar överlever på veganfoder en tid (och i många fall säkert till ett högt pris men vi får aldrig höra om de veganska karnivorerna som blir sjuka för det skulle skada vegankattmatens rykte), men det är inte för att maten är lämplig för arten (och därmed laglig att utfodra med). Det är för att maten består av syntetiska näringsämnen, precis som all industrimat. I princip alla torrfoder tryck- och värmebehandlas så intensivt att man i efterhand måste stoppa in ersättare av allt som förstörts, annars hade inte djuren överlevt på dessa foder heller.
När man talar om näringsämnen kan man inte göra det utan hänsyn till hur allt fungerar tillsammans. Enzymer och bakterier (så gott som obefintligt i alla torrfoder, veganskt som icke veganskt), vitaminer och mineraler som är beroende av varandra för ett optimalt upptag.
Jag tar avstånd från alla kommersiella dieter, vegansk som icke vegansk. Men det finns självklart problem med att ta bort det enda som faktiskt erkänner katten som karnivor, de animaliska ingredienserna. Ännu värre ersätts de med artfrämmande proteiner och artolämpliga spannmål. De veganska fodren må inte vara mycket värre än den övriga snabbkattmaten på marknaden, men värre är den (även om den vore laglig).
Ett bra exempel på hur det inte räcker att bara tillsätta ett syntetiskt näringsämne och sen tro att allt är frid och fröjd "för näringsämnet är ju där" är ett par olika typer av B12. Cyanokobalamin och metylcobalamin diskuteras ofta, den förstnämnda är en labbform som är stabil, enkel och relativt billig att framställa. Den sistnämnda är en färdig fysiologisk form, den formen som vår kropp ofta kan omvandla cyanokobalamin till. I Sverige säljs kosttillskott med CK, ytterst sällan MK och något som har blivit mer känt på senaste tiden är att folk som äter tillskott av B12 (cyanokobalamin) trots det får brist. Man har alltså gjort blodprover och sett tillfredsställande resultat, B12 finns i blodet, men av någon anledning har människan brist på B12 - kroppen tar alltså inte upp vitaminet. När denne sedan har fått supersnordyrt metylkobalamin utskrivet, den färdiga formen som kroppen inte behöver omvandla, har B12värdet återställts. MK injeceras ofta men kan även ätas i kapslar och det blir mer och mer känt att man kan ha B12-brist trots att man äter tillskott som enligt förpackning, lovord från företaget & omsorgsfull forskning ger världens alla garantier för att det fungerar helt perfekt.
Jag jämför inte B12-behov eller upptag människor vs. katter nu utan jag vill ge ett exempel på när det inte räcker att stoppa i sig (eller någon annan) något i god tro om att bara det kommer in i kroppen är det lugnt.
Näringslära är inte svart och vitt, en ingrediensförteckning och en analys ger aldrig garantier för någonting. Man kan göra en sörja av gamla skor, tjära och lim som har samma analysvärde som ett väl ansett torrfoder men det förstår vi väl alla inte skulle vara så bra för någon levande organism att äta. Sörjan kan innehålla alla vitaminer och mineraler för att jag i efterhand slänger ner det och rör om men den är fortfarande inte lämplig att äta.
2 sista frågor:
Hur tänker du angående utbrottet av "galna kosjukan" som orsakades av att växtätare och idisslare, kor, blev serverade animalisk föda?
Vad anser du om att jag matar min kanin med ett torrfoder baserat på kött (strikt ur näringsperspektiv då, inte något annat perspektiv)? Det innehåller precis rätt mängd protein, kolhydrater och fett som en kanin bör ha samt alla viktiga vitaminer och mineraler. Den får inga pinnar, blad eller andra färska växter och inget hö, bara torrfoder till största del bestående av kött (och tillgång till vatten). Alla eventuella hälsokomplikationer som uppstår av bristen på hö och kvistar tar jag itu med hos veterinären. Tror du min köttätande kanin mår lika bra som en vild kanin eller en kanin på vegetabiliska pellets varvat med färska växter, pinnar och tillgång till hö?
man kan nog inte jämföra att ge en kanina bara kött och att ge katter bara veganmat..
för att, att ge katter bara veganmat. då väljer man bort en del av det den brukar äta… men den äter fortfarande en del av det den är skapt för att äta.
men hos kaninen så ger man ju den BARA nått den inte är skapt för att äta.
ville bara säga att det kanske inte är så bra exempel.

Det råder delade meningar om huruvida vegetabilier ingår i en canrivors kost eller ej.
Så du tror att det är helt uteslutet att en kanin kan få i sig tex insekter när den betar?
Det handlar om att statuera ett exempel mellan vad de olika fysiologiska skillnaderna finns. Lika absurt som det är att mata sin kanin med flintastek, lika korkat är det att mata carnivor med veganmat.
klart den kan få i sig insekter när den betar men det är ju inte samma sak som att bara äka kött!

"men den äter fortfarande en del av det den är skapt för att äta"
Om man anser att katten är skapt för att äta vegetabilier för att den kanske får i sig det via sina bytesdjur, då kan man lika gärna anse att kaninen är skapt för att få i sig till viss del animaliskt föda eftersom den ju faktiskt kan få i sig insekter när den betar.
Och precis som att katten kan få i sig vegetabilier när den äter sina bytesdjur, så är det inte samma sak som att bara äta vegetabiliskt.
#161 jag förstår inte hur du menar? På vilket vis skulle det vara skillnad?
Katten ska äta kött, den är inte gjord för att äta vegetabilier, men får i sig lite tackvare innehållet i magsäcken hos bytesdjuret
Kaninen ska äta vegetabilier, den är inte gjord för att äta kött, men får i sig lite tack vare ev insekter i gräset
Ingen skillnad anser jag. Den ena är strikt köttätare, den andra är strikt växtätare, båda klarar av att få i sig en liten del av det andra.
I det stora hela, en mycket intressant diskussion. Och även om jag inte tycker lika som VirreVoj så ger jag ändå ett stort plus i kanten, för mycket trevliga inlägg. Har stött på så vansinnigt många aktivister som kräks ur sig all "fakta" om att alla våra tamdjur ska äta vegan-mat osv osv.
Äntligen får jag "träffa" en som håller god ton, inte propagerar och faktiskt kan ta, att andra har en annorlunda uppfattning.
ja det tycker jag med,det är bra :)
min familjs katter äter vanlig mat (med kött i)
men jag brukar ge dom grönsaker också och dom tycker jätte mycket om det! så säger jag inte bara nu, det är sant.
och jag tästade att ne min kanin köttbulle för att se vad hon gjorde :P hon ville inte ha det .
så jag tror att det är skillnad facktits. men det är vad jag tror.
164, hundar kan oxå gilla grösnsaker men för det innebär det inte att de väljer leva på det. Där har du skillnaden.
Ang kanin o kött- jag har tillomed en gammal bild på detta men kan inte skanna in pga har ingen skanner. Iaf Jag har kort på en kanin som äter VOV hundmat blötmat som morfar köpte till stallskatterna. Katten åt även torrfoder nu minns jag inte märket på kattmaten men det kan vara Whiskas. Denna kanin har även ätit hönsfoder, och hoppmojsat rester med kattmat. Han åt inte sill det var det ända han inte åt som katterna åt. han var lös i stallet därmed fri tillgång på sin mat oxå det vill säga hö/pellets+ vatten. Han drack även gammeldagsmjölk.
OT Det tåls nämna att denna kanin var konstig i nöten, han trode han var katt i 1 år ,några månader var han get, o stångades med getter ja jag har även bild på detta. Sen var han tupp, därmed skulle han på hönorna. Då detta INTE var min kanin eller mina djur, men jag såg til latt han fick bo i box för jag anser inte man sätter på höns när man är en kanin.
okej , ja jag trot dig!
det va nog inget fel på den där kaninen för dom sätter på allt (A) inte för att vara sån men ..
men växtätande djur ska inte äta kött för det kan vara skadligt för dom!
som sagt dom är inte skapta för det. deras magar är inte skapta för det
katter däremot kan äta grönsaker! (men äter då som någon också sa mäst kött)………
men som sagt det går ändå inte att jämföra att ge en kanin bara kött och katter bara grönsaker för det är absolut inte samma sak.
det va det jag ville säga, att det va ett dåligt exempel.
#166 Kaniner sätter inte på allt. Helt fel.
Katter kan äta lite grönsaker men måste ha kött som basföda.
det var liter ironi där okej !
det jag har sagt nu några gånger är att jag tycker att det är ett dåligt exempel att jämföra kanin och katt . det va DET jag sa! Och det tycker jag fortfarande!
jag vill inte låta dryg på nått sätt, men det verkar inte som att du riktigt läser va JAG skriver.
#168 Skriv vem du pratar med tack.
Inte så lätt att se om det är ironi eller itne om det inte är smilisar eller inte.
Har inte läst mer det inlägget som är ditt

"men växtätande djur ska inte äta kött för det kan vara skadligt för dom!"
Jag förstår inte varför ingen reflekterar över att det kan vara samma sak för carnivorer med grönsaker?
När man ska välja vilka grönsaker man ska ge är det viktigt att inte ge något som kan vara farligt. Oxalater är ett problem, eftersom det är giftigt.
Jag har använt mig av den här listan för att ta reda på oxalatinnehållet i olika vegetabilier;
http://www.ohf.org/docs/Oxalate2008.pdf
Till den gruppen med extremt höga halter oxalater hör betor, rabarber, spenat, fikon, kiwi och mangold med halter över 100mg per 60ml
Till gruppen med höga halter oxalater hör okra, grönkål, potatis, björnbär, blåbär, mango, citrus och sötpotatis, halter mellan 26-99mg per 60 ml
Till gruppen med måttliga halter oxalater hör tillagade bönor, morötter, selleri, tomater och squash med halter mellan 10-25mg per 60ml.
En sak som jag tycker är intressant med detta är att det finns inga köttsorter som överstiger 10mg oxalater per 60ml, så där har man en ungefärlig riktlinje på vad som är normal konsumtion för en carnivor.
Andra giftiga vegetabilier för katt och hund är vindruvor och avokado. Kort och gott, de är dåligt utrustade för att tåla grönsaker och det finns garanterat en bra anledning till det, dom ska inte äta det i någon större utsträckning. Det är PRECIS lika illa som att ge kött till herbivor och med det sagt har jag sagt mitt om den saken.
bra inläg!
trode inte att det skulle bli någon diskusion om mitt första inlägg jag skrev facktist ^^
jag har alldrig sagt i nått inlägg att jag tycker att katter och hundar ska äta veganmat för det är jag för dåligt påläst om, det jag skrev va att jag tyckte att det va fel att gämföra att ge en kanin bara kött och att ge än katt bara grönt. jag kanske låter lite tjatig nu men vill att ni ska förstå.
och du hade en bra lista över grönsaker som inte var bra för dom… men alltså det finns ju många fler grönsaker än så! :P
men det finns inget kött som skulle vara bra för en kanin!
kattnat inehåller grönsaker också men det vet du säkert redan.
förstår lite hur du tänker, men som sagt katter kan äta grönsaker och kött. kaniner kan BARA äta gönsaker för att inte må dåligt. det är skilnad och jag tycker fortfarande att det är dåligt exempel ..
så nu har jag nog sagt det sissta för mig också tror jag :P
# 171
det finns en hel del frukter o grönsaker som är giftiga o rent av dödliga för hundar o katter att äta.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

171
Du säger emot dig själv. Var inte du överrens om att de visst kunde få i sig kött, i form av insekter när de betar?
Nejdu, det är precis lika illa med kött till kanin som grönsaker till katt. Kaniner blir garanterat inte dåliga av att få 10% animaliskt och resten vegetabiliskt i sin kost, precis som att katter inte blir dåliga av att äta 10% vegetabiliskt och 90% animaliskt.
Jag förstår hur du tänker, men det var ursäkta språket, ett jävligt korkat jämförande. Förhoppningsvis förstår du nu hur fel vi tycker att det är med grönsaker till carnivorer. Och lämnar det där.
du säger att vissa grönsaker inte är bra för katter att äta. men rästen av grönsakerna då ??
kan du svara på det ?

Du svarar ju inte på mina frågor så varför ska jag svara på dina?
Jag ser överhuvudtaget inte relevansen. Katter är inte gjorda för att konsumera mer än max 5-10% vegetabilier, punkt slut.
#174 men läser du inläggen överhuvudtaget? BARFmycat har precis skrivit;
_"Kaniner blir garanterat inte dåliga av att få 10% animaliskt och resten vegetabiliskt i sin kost, precis som att katter inte blir dåliga av att äta 10% vegetabiliskt och 90% animaliskt"
_Detta beräknat då på grönt som katter tål.
#174 Petra snälla du om du svarar någon tidigare person allså som du ser att många gör så skriver man ett # o sen inläggsnummer det är så mycket lättare o se vem du frågar o pratar med. utan "ett inläggsnr" blir det mer till TS eller så alla ska svara dig osv. Detta underlättar mycket för oss o dig själv. Du är kanske helt ny på fokus o helt klart förstår vi att det inte är så lätt :) Men iaf försök säga inläggnr som du svarar mm på
166, Nej kaniner sätter inte på alla o allt, verkligen inte. Så mycket vet jag men tog upp denna kanin som lite bevis vissa kaniner äter kött o överlver men det tåls oxå nämna att kaninen hade allså fri tillgång och även åt sin normala föda/mat.
Sorry lite OT 
# 171
ja men då ska dom inte äta dom frukterna och grönsakerna heller!
#174. ja okej ursekta att jag inte skrev nummer,. tänker hela tiden att jag ba ska skriva ett inlägg och sedan inget med!.
mer*
#174 "Katter är inte gjorda för att konsumera mer än max 5-10% vegetabilier"
okej jag visste inte att det var så. om du nu vet att det stämmer.
men kan du tala om för mig varför kattmat intehåller grönsaker överhuvetaget? . som någon skrev hörgr upp (ursekta men kommer inte ihåg vem) att katter är strikta köttätare!
jag frågar för att jag är nyfiken.
kaninmat inehåller inte kött … även om dom KAN äte lite kött
varför är det inte så för katter i så fall?
181 ? vad menar du varför inte så för katter isf?
någon sa att kaniner är strikt växtätare
och katter är strikt köttätare.
varför innehåller kattmat grönsaker överhuvetaget?
kaninmat inehåller ju inte kött alls

För att dte är billig utfyllnad, och så finns det ju de som anser (bland annat jag) att vilda katter äter maginnehåll på sina bytesdjur och då kan behöva en liten andel vegetabilier, eftersom den skulle vara normalt förekommande i deras naturliga kost. Men det finns många som anser att det inte är det.
Det finns en del foder som inte innehåller vegetabilier, som Husses och Bozitas blötfoder.
183 tycker 184 gav bra svar på din fråga där, o jag hålelr bara med. Jag ger ändast kött till katten mjaus o bonzita mjukmat, sen ger jag även råkost till honom.
#183 Dem fodrerna ska man ej köpa, dem är inte bra för katter
#186 vilka foder menar du? Bozita?
187 :P Tror Frida menar kattfoder som inehåller en massa "grönt" 
#187 Menade dem kattfodrena som innehåller massa "grönt" ;)
Bozita är bra, likaså mjau mjukmat (ger jag till mina), :)
"188 #189 hahaha, ja jag såg det nu när jag läste vilket inlägg du svarade på, fick för mig att du svarade på BARF's inlägg så förstod ingenting 
#190 Haha okej 
Detta är helt sjukt. Jag blev förfärad av att se denna tråden. Jag har haft hund i hela mitt liv och älskar djur av olika slag. Jag är vegetarian, min hund är vegatarian. Jag skäms inte ett dugg över att ge min hund vegetarisk mat och foder. Jag hade hellre dött än ätit något som levt eller uppmanat någon annan att göra det. Och det menar jag.
Det står så mycket hemskt och dömande i denna tråden så det gör ont i mig. Jag skäms inför alla djur över denna namninsamlingen. Visst ni som skriver under älskar säkerligen era egna djur men ni hatar alla djur som blir till mat till döds, och DET är fakta. Ni som skriver under borde verkligen lägga er tid på namninsamlingar som faktiskt hjälper och räddar. Bli medlem på WSPA eller skaffa ett fadderbarn. Jag har fyra fadderbarn och donerar varje månad till WSPA för att hjälpa de stackars utsatta djuren som torteras av människan.
Jag hoppas innerligt att ni tänker om och väljer en bättre väg.
#192 Hundar är gjorda för att äta kött också!
Skulle aldrig falla mig in att ge vegetariskt.
#192 nu äger jag inte hund men du tycker alltså jag gör fel när jag ger mina råttor kött?. För det ska dom också äta. Eller att jag matar mina katter med ett foder med så mycket kött som möjligt? Eller ser du en skillnad när det gäller katt? Och varför ska inte en hund få en blandad kost som dom också ska äta egentligen? Och finns inget som hindrar oss att samtidigt hjälpa djur som behöver det. En bättre väg borde vara att inte skaffa djur om man inte kan eller vill ge dom mat anpassad för det djuret.
Det finns ju i mina ögon vissa skäl att ge veg. kost till hund och då hanldar det om allergiska hundar som inte klarar animaliskt protein överhuvudtaget, dom existerar men jag tror knappast att det är många.
≧◔◡◔≦
har absolut inte renläst hela tråden utan har mest bara skummat igenom den, och jag måste bara få säga det att maken till konstig tråd! 
och tråden verkar handla om att antingen är hunden växtätare, eller köttätare. jag säger att ni har fel. jag varierar min vovves mat med både grönsaker och bär men även kokad kyckling m.m.
fodret jag använder innhåller fisk & kött och sen i hans mat övrigt lägger jag i morotskivor eller mandarin, vad som helst egentligen som han gillar - i lagom måtta.
man ska aldrig proppa i hunden varken kött eller grönt. det ska ligga balanserat vägt lika mycket. då mår hundens hälsa som bäst enligt min lära. 
sen får vi inte glömma att det är även viktigt för oss människor att äta både grönt och kött. kroppen mår då som bäst om man balanserar upp det så man får både mycket grönsaker och frukter men samtidigt är det nyttigt för oss att även få i oss kött! 
Jag tycker inte illa om de människor som ger sina djur eller barn kött, jag tycker lite synd om dom och förstår att dom bara inte insett läget än och helt enkelt är beroende av kött vilket människor har varit sen urminnes tider.
Jag tycker inte illa om människor som äter kött eftersom det är ett beroende, men hela processen hur kött kommer till vårt matbord och i våra djurs matskålar är så mycket mer än fel, det är tortyr, vilket resulterar i att den som äter kött bidrar till tortyr. Om man ska äta kött bör man själv klara av att se ett djur i ögonen och vara tillräckligt stark för att slakta det själv, vilket man antagligen är om det inte finns någonting annat att äta.
Faktum är att människan är gjord för att äta vegetabiliskt. Vi har inte något gemensamt med rovdjur förutom beroendet och då har inte rovdjur ens ett likadant beroende som människor utan de dödar på plats för att mätta sin hunger och människan äter kött för att den är beroende och inget mer. Människan har varken tänder eller ett tillräckligt bra tarmsystem för att vara ett "rovdjur", det tar längre tid att smälta kött och vi måste tillaga köttet för att kunna tugga det någorlunda. Dessutom blir många människor sjuka av kött, då menar jag inte att köttet innehöll en sjukdom, utan att en människas mage och tarmsystem kan kollapsa av en för stor mängd kött.
Man kan ju helt enkelt vända på det hela också; Människor är växtätare men äter kött, katter och hundar är (tydligen) alltid köttätare. Ska då djuren bli vegetarianer istället? Eller vi ska blanda lite? Tvinga vegetarianer att äta kött då o då och tvinga lejon och andra djur att äta grönsaker?
Om du tror att du hjälper något djur i världen när du äter kött ifrån affären så skrattar jag dig rakt upp i ansiktet men innerst inne är jag sorgsen. Det enda sättet att säkert se hur ett djur blivit behandlat innan slakt är att antingen gå ut i det vilda och slakta själv, vilket kanske inte är så angeläget, eller köpa kött från en gård där du själv väljer ut det djur du vill ha och medverkar under slakten.
Min hund är glad, lekfull och oerhört kärleksfull. Dessutom så är hon frisk, tänka sig. Alla våra hundar har ätit vegetariskt och ingen av dem har blivit under 15 år. Det har funnits fyra underbara hundar i våra liv, en flatcoated retriever/ labrador, en labrador/ schäfer, en sankt bernard och en tax. Taxen blev 18 år. Detta beror antagligen på deras kost. Min lilla älskling som jag har idag heter Lisen och är en liten malteser flicka. Mina föräldrar har även en tik som heter Tea som idag är 14 år pigg och aktiv. Istället för att springa runt och granska vad andra matar sina hundar med så tycker jag att man ska försöka försäkra sig om man ger sitt djur vad den behöver; kärlek, mat, sällskap, frihet och låta den växa genom upplevelser och ge den ett tryggt hem vilket resulterar i en trygg hund.
Angående de där med djur i bur så sätter jag mig helt emot det. Det är ett av människans stora misslyckande och felaktiga avlingar att få fram tama kaniner, råttor hamstrar osv. Skulle aldrig över min döda kropp köpa ett djur i bur till mina barn. Varför? För att dom ska ha roligt med att ta hand om, leka med och ha makt över ett djur som inte kan leva i frihet? De djur vi har går fritt och dom är faktiskt fria att gå när dom vill, hund som häst, men dom stannar för vi älskar dom och dom älskar oss tills döden skiljer oss åt. Det lär dem vad respekt för djur och andra människor innebär.
#197 Människor tillhör inte växtätare, vi är allätare :)
Och kött är inget beroende, då kan man ju säga att grönsaker också är det? samma sak enligt min mening.
#199 Om du menade mig är jag inte "Lilla vännen".
Nej det har jag inte sagt att man gör? men en hund ska inte leva enbart på vegetariskt.
Jag tycker inte man ska göra sina djur till något dom inte är. Vi människor kan välja precis vad vi vill att äta, vegetariskt, veganskt eller kött om man vill det.
Sen tycker jag det låter väldigt intressant när du skriver om beroendet, hur tänker du att det är ett beroende?
Vi människor är väl ändå omnivorer även om dom flesta klarar sig utmärkt på en vegetarisk kost. Men det blir fel att kalla oss växtätare.
Det finns många sätt att hjälpa djur på, inte bara genom sitt kostval. Men jag har varit vegetarian men är för tillfället pescetarian för att se om jag kan få bättre värden igen för det har inte gått så bra helt ärligt.
Men det hindrar mig inte från att stödja djuren på andra sätt. Men hur som helst känns det lite elakt från din sida att säga att du skrattar mig rakt upp i ansiktet. Känns väldigt tråkigt.
Mina katter ska inte äta en massa spannmål och grönsaker för deras kroppar är inte gjorda för det. Men du tycker alltså att dom ska äta vegetariskt också då eller? Eller att man ska peta i dom foder med mycket spannmål för att ge så lite kött som möjligt? Tror ingen skulle få för sig att mata ett lejon med mest grönsaker.
Du får ha din åsikt om vilka djur som ska hållas i fångenskap, det respekterar jag. Undrade bara angående matdelen.
#199 Du skulle gärna kunna få länka till studier angående det där.
Låter konstigt i mina öron att det är ett beroende. Däremot äts det allmänt för mycket kött. Och många människor får i sig mer protein än vad som egentligen behövs.
Men beroende?
Och makten och tortyr? Visst finns det sjuka människor, men dom flesta vill att djuren ska ha det bra.
#203 Det är inte tortyr att slakta djur. Och man bidrar inte med "tortyr" genom att äta kött eller ge sin hund det.
Djuren torteras inte när dem slaktas eller innan.
Att äta kött **är inte dåligt för människor eller hundar att äta!
**
#203 Det är inte tortyr att slakta djur. Och man bidrar inte med "tortyr" genom att äta kött eller ge sin hund det.
Djuren torteras inte när dem slaktas eller innan.
Att äta kött **är inte dåligt för människor eller hundar att äta!
**Förstår inte vad du har fått det ifrån men så är det verkligen inte.
#203 Jag vet mycket väl att många djur lider. Och kan lova dig att det kommer finnas många som inte vill lyssna på en som hånar en.
Nej, men det lät på dig som att man ska ge dom vegetariskt och det var det jag undrade om. Du behöver ju inte ha katt för att säga din åsikt om karnivorers kost. Ska dom alls äta spannmål och sånt? Och om du tycker det, förklara gärna hur det blir rätt mot dom när deras kropp inte ens är byggda för det.
Spännande det där. Kan snarare tänka mig att de får ett behov av att försvara sig om någon ifrågasätter ens mat. Det kan vara otroligt jobbigt vilket du kanske själv fått märka när du inte äter kött.
Även om jag helt klart märkt att det värsta får man höra från veganer som skäller ut en för att man inte gör tillräckligt. Tragiskt när de ofta sitter på info som man annars kanske vill lyssna på. Men hur trevligt är det när man får höra hur fel man gör det första som händer.
Men som sagt, tar gärna del av informationen du har så om du kan länka vore det super!
#207 Men tänkte mer en riktig studie om ett beroende.
Det handlar alltså bara om att Gary Yourofsky menar att det är en vana och tradition att äta kött? Inte så jag tänker när jag hör beroende.
Jag har inte hunnit lyssna hela eftersom det är ganska långt. Men hörde att han nämnde ordet beroende i början och följdes att det är tradition osv.
Sen håller jag inte med om att man ska ge vegetariskt till katter och hundar, och speciellt inte katter. Finns många länkar högre upp också angående djur som äter vegetariskt. Tycker det blir väldigt fel att skaffa djur som ska äta kött och så vägrar man ge kött. Jag får inte ihop det med att man värnar om djuren. Vill man inte ge kött finns det djur som inte äter något kött alls. :)
Så vad anser du om karnivorer som jag frågat om? :)
Nu håller alla god ton och håller sig till ämnet.
Inga påhopp eller liknande är tillåtna.
Annars låser jag tråden.
#210 Vilddjur är dom inte, men jaktinstinkt har dom.
Finns många hundar med instinkter även om det kanske inte går att jämföra med katters. Vet en dvärgpudel som är en utmärkt råttjägare t.ex. :P
Nu låser jag denna tråd, då det finns dem som inte kan hålla sig till ämnet