Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: valpar-avel
Läst 1842 ggr
Swadika
0

Ta kull på pappillon/chihuahua

Skriver detta åt min kompis :) Hon har en pappillon och en chihuhua, båda är renrasiga och registrerade i SKK.

Iallafall, hon vill nu ta en kull på dem men vill inte heller stödja den oseriösa blandrasaveln genom att själv ta en blandraskull.

Men jag sa till henne att eftersom båda hundarna ändå är kollade och är helt och hållet friska, har stamtavla. Och båda har flera kullar bakom sig. Honan tror jag har 2 eller 3 kullar och hanen ett flertal.

Detta skulle då vara honans sista kull nu innan hon blir för gammal. Denna kull skulle då egentligen bara vara för ägaren till hundarna, hon vill ta denna kull för att hon tror att det skulle bli underbara små varelser och egentligen är kullen till henne själv och hon skulle behålla en valp och sälja resten (om det blir fler)

Men vad tycker ni? Jag tycker inte detta blir en oseriös avel, eftersom hon har kollat upp hundarna och så, de är helt friska och underbara små hundar, det kommer att för valpköpare kunna få stamtavla från både mamma och pappa. Ja ni förstår nog trots detta lulliga inlägg :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

R&Smatte
0

Man får väl inte para två renrasiga med stamtavla? Eller är det bara reggade uppfödare i skk som inte får para två skilda raser med stamtavla medvetet och planerat?

Swadika
0

Jag har för mig iallafall att det är reggade uppfödare, men jag ska låta det vara osagt :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

R&Smatte
0

Jag tycker väl det är bättre om din kompis läser på om avel (om hon inte redan har gjort det). Sen tar en funderare om det är värt det. Finns ju risker med dräktighet och födsel med. Så det kan bli kostsamt.

Sen skulle jag tipsa om att hitta en renrasig hane till den renrasiga tiken så det blir 100% renrasiga Valpar med stam.

Jag älskar mina blandrastikar, men jag skulle inte medvetet para någon av dom med blandrashane eller med en ras dom inte har i sig. Detsamma om jag hade en renrasig tik med stamtavla, hade absolut inte parat med en av annan ras.

Detta är bara min åsikt, inte att jag bannar någon.

Swadika
0

De är redan parade båda två med renrasiga, hon vill ta en kull på dem båda just för att de är så underbara i sättet och hon tror att kombinationen mellan dem två tror hon skulle bli perfekt. Hon vill egentligen ta kullen "för sin egen skull" och om det gått bara gjort så att det blev en valp, men nu funkar ju inte det.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Empisen]
0

Jag tycker inte det är oseriöst.
Så länge hon är medveten om vad parning innebär, risker m.m.

R&Smatte
0

#5 Jag sa inte att det var oseriöst- Bara tipsade om att det är bättre att para med hane av samma ras.

Swadika
0

Självklart är hon medveten :) Hon har tagit 2 kullar tidigare och så :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

htt
0

Den där regeln gäller bara för skk-reggade uppfödare.
Jag tycker inte det är så oseriöst om hon vet vad hon ger sig på så att säga, är väl förberedd och påläst samt att hundarna är friska. Men däremot tycker jag att det är lite mycket för en tik att få 3-4 valpkullar, hur gammal är tiken?

Men det verkar vara en populär blandning :)

Swadika
0

Oj jag vet inte riktigt hur gammal hon är. Men fick bekräftat att hon fått två kullar tidigare, så det här skulle vara nummer tre. Och skulle vara hennes då sista kull :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Frida B
0

tycker inte det är oseriöst, hon är ju medveten om vad avel innebär och har dessutom vart med om det tidigare, vilket  jag ser som ett plus. detta är ju som någon sa här inne en väldigt populär och efterfrågad blandning, så jag tror det skulle gå :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Swadika
0

Jag tycker inte heller det är oseriöst, eftersom hon som du sa är medveten om vad som häner och har tagit flera kullar förrut :) Sedan att hon bara hoppas på 1 valp är ju en annan femma ;)

Hon ville ha lite tankar från utomstående som inte känner hundarna och så :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Forest]
2

orka inte läsa alla svar. Hon bör tänka på att hanen inte får avla renras längre pga blandrasaveln han medför med denna kull. Jag ser inte vitsen helt med att ta blandrasaveln vad har hon för planer för denna kull?

Swadika
0

#12 Nej, det vet vi också :) Men detta skulle ändå antagligen blivit hans sista kull också, vet inte om det kanske blir något emellan. Hon skulle kanske lämna honom till en hona, men han börjar också "bli till åren" så detta skulle vara hans sista kull också :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Swadika
0

#12, vad menar du med "planer för kullen"

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Empisen]
0

#6 Mitt svar var inte riktat till dig, svarade simpelt på det TS frågade Flört

AnneN
2

Även om hon inte har en registrerad kennel i SKK så kan hon riskera att bli utesluten ur SKK och därmed aldrig mer kunna registrera en kull där eller delta i utställningar och andra tävlingar anordnade av SKK, om hon väljer att avlafram blandraser.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Swadika
0

Varför då egentligen? Och hur gäller det? Om det är medvetet eller överhuvudtaget? Och hur stor är risken?

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

AnneN
0

#17 Har tyvärr inga svar på de frågorna, men kan mejla SKK och se vad jag får för svar av dem.

_**/Mvh Anne

R&Smatte
0

#15 Oki. Ingen fara. Glad

[Timantis]
0

Har hon tagit renraskullar på hundarna finns väl ingen anledning att ta en blandkull. Men troligen är det så att efterson hon tagit två kullar på tiken o det är vad man får utan att ha ett registrerat kennelnämn så kom tanken att ta en kull med blandisar. Får SKK reda på detta så kommer hon med all sannorlek att bli spärrad för resten av livet ó kan således aldrig ta fram renrasiga Valpar.

Ska man nu korsa två raser så tycker jag väl att detta igentligen är det bästa sättet. Två hundar som är kollade i alla fall ögonlysta förhoppningsvis även patella undersökta måste vara bättre än ingen koll alls. Nu inte sagt att jag på något sett stödjer blandras uppfödning för det gör jag absolut inte.

Annso_
1

Har inte läst alla svar men varför ta 2 renrasiga hundar med stamtavla och para med varandra för att då få fram blandraser ?? :S
Låter helt ologiskt i mina ögon och förstår inte varför man skulle vilja göra detta..

Låter ju som ett typiskt fall "men mina hundar är så söta och skulle få så söta Valpar tillsammans" och det resonemanget är det dummaste av alla, kan ärligt talat inte komma på någon annan anledning varför i mina ögon göra en så dum grej.

Kanske även ska komma ihåg att dräktighet och förlossning kan få stora konsekvenser på tiken som to.m kan dö om det går sig riktigt illa så varför inte betala en slant till en hane och sedan en del för valparna ??

Kanske är rent av där skon klämmer ??
Att det blir billigare att ta sin egen hane för det blir inga kostnader för parningsavgift och en viss del av summan på valparna sen..

Swadika
1

Det borde vara "förbjudet" att svara i en tråd utan att ha läst alla svar, allt ni frågar om har jag redan svarat på.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annso_
0

Kan inte hitta svar på några utav mina frågor i denna tråd så :)

Swadika
0

Jo, jag har flera gånger skrivit att hon vill ta en kull för att hon tror att valparna skulle bli bra personlighetsmässigt.

Hon har tagit Valpar förrut, och det är inte för att komma billigt undan, absolut inte. Hon älskar sina hundar, och om hon kunde skulle hon bara vilja ha en valp, hon vill ha den själv.

Och bara en fråga? Varför skulle risken med en förlossning vara större med blandvalpar än med renrasiga?

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annso_
2

Den är inte större, men när man tar kullar oavsett på vilket djur hund, katt ta föl på häst osv..Så BÖR det vara för att man kan tillsätta en RAS något och det kan man inte med blandraser..Därav blir ju riskerna mer "onödiga" det enda som kommer hända är att dessa blandraser kommer fortsätta avlas på i sin tur..

Och missförstå mig inte för jag har en egen kastrerad bondkatt och en kastrerad blandrashund så jag har inget emot blandraser så..

Jag har en Norsk skogkatt med stamtavla som jag ställer ut och just nu är 9 månader och fertil..Jag har i baktanken att ta kull på henne men då ska hon fortsätta ha så bra temperament och att utställningarna ska fortsätta gå så bra..Jag ska kunna TILLFÖRA rasen något..Skulle aldrig para henne med en ren rasiga birma te.x bara för att JAG vill ha EN kattunge från den kullen..

Plus att föräldrarna kan vara hur fina o bra som helst men när man korsar dom så kan det gå åt helvete..

[Forest]
1

17 planer för kullen vad är syftet med denna kull? Du säger att antagligen är hanens sista kull med, då har allså inte ufd riktigt några bestämnda planer om hur det kommer se ut för hanen? Sen detta Anne tar upp det är en risk man får ta och jag skulle någ påstå att det är inte helt riskfritt att hon blir utesluten av skk pga blandrasaveln. Det står även på skk hemsida om detta om jag inte minns helt fel. Obestämd

Swadika
0

Hon skulle aldrig ta en kull för att tillsätta en ras något, hon skulle aldrig riskera sina hundar om hon inte trodde det skulle gå.

Jag känner att det är jag som får skiten för detta, och jag har nu pratat med min kompis och hon har kommit fram till vissa saker, exakt vad säger jag inte.

Men jag känner att den här diskussionen är över nu då den inte behövs längre, om ni vill disskutera är ni varmt välkomna, och om någon vill disskutera något mer med MIG så skicka ett PM. Jag kommer inte svara på den här tråden längre, men ni är varmt välkomna att fortsätta den här diskussionen  om ni vill :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Forest]
4

27 vem har gett dig skit, vi svarar o ger råd som du kan skicka vidare till din kompis som är ufd. Att vi inte säger kör hårt det går säkert bra är ju att ljuga upp i det blå. Vi får hoppas att din vän läser på skk regler om h*n vill forsätta avla renras senare

Michaela-N
0

Jag tycker inte det låter oseriöst!

Och jag har heller inga problem med folk som föder upp blandraser, så länge man kollar hälsostatus är det OK.

Men jag tycker ändå att ni bör välja en SKK-registrerad hane/tik, så valparna får stamtavla.

[Ronon-m]
4

#27 Att ta en kull för att tillföra något för en ras, är vad avel innebär! Så när du skriver att: "Hon skulle aldrig ta en kull för att tillsätta en ras något, hon skulle aldrig riskera sina hundar om hon inte trodde det skulle gå.", så är hon inte seriös i sin avel enligt mig. En seriös uppfödare vill tillföra bra egenskaper till rasen. Obestämd

Annso_
3

Skrattar bara när jag läser att hon aldrig skulle ta en kull för att tillföra rasen något..Det är ju därför man avlar :S .. Tycker bara detta låter mer o mer oseriöst ju mer du skriver om denna person..

Swadika
0

Då jag fick ett mejl om detta skriver jag det här också.

Jag skrev lite luddigt. Det jag menade var att inte inte BARA skulle ta en kull för den anledningen.

Så slut disskuterat för mig i denna tråd. Mer diskussioner får tas via PM

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

AnneN
4

Kopierar in det svar jag fick från SKK

"Att använda hundar av samma ras till avel är en av SKKs grundregler. Ett brott mot SKKs grundregler innebär alltid att man som medlem, oavsett kennelnamn eller ej, kan bli föremål för prövning av Svenska Kennelklubbens Disciplinnämnd. Påföljd avgörs av nämnden och är inget jag kan uttala mig om."

_**/Mvh Anne

vallhund
2

En del ganska felaktiga svar i tråden.

Avlar man medvetet fram blandrashundar o är medlem i SKK så riskerar man diciplinpåfäljder, t ex uteslutning eller regförbud, gäller både hanen o tikens ägare.

Blir man utesluten så kan man inte längre vare sig gå kurser/träna eller tävla hos SKK/SBK.

Naturligtvis får båda kunna para renrasigt igen, med nya ägare.

O ja, det hela är mycket oseriöst o visar tydligt på den sk uppfödarens kunskaper om avel o genetik.

Startar man en tråd så får man svaren tåla.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.