Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 2140 ggr
Mollsan
1

Tuggar på allt

Hej! Vi har en Labrador/schäfer (95% labbe) på 1 år o 4 månader. Han är självklart en busig herre med massa energi, han e ju fortfarande så ung. Han är en riktig labbe. Älskar att hämta saker o bära runt på, men han har sina leksaker o lyssnar om man säger till honom om det är ngt han inte får ha.

Men…för det finns klart ett men. Trots att han är världens goaste hund finns det ngt som gör oss tokiga! Detta tuggande! När vi är hemma är det inte så farligt, då är han mest m oss. Men så fort vi lämnar honom så tuggar han sönder ALLT! Plastmattan i hallen, plånböcker, stolar, osv osv. Vi plockar undan, men så har man råkat missa ngt o då tar han det. Plus att möbler är ju lite svårt att flytta ;)

Det har gått så långt att vi valt att inreda i källaren till honom (med bädd o leksaker o så) så han kan vara där när vi inte e hemma. Men vi hade ju velat kunna lämna honom kortare stunder utan att stänga in honom där sas. Här hemma funkar d väl ok, men man kan aldrig ha med honom nånstans utan att ha full koll på honom för rätt vad det är tuggar han på ngt. Vet inte riktigt vad vi ska göra? Tror ni detta kan övas bort eller försvinner av sig slälvt? Är ju hundvan, men har aldrig haft nån "tuggare" innan ;)

Mvh Sandra

AnneN
0

Låter som han har ordentlig separationsångest, tuggandet är något de gör för att det har en lugnande effekt.

Mitt tips är att börja om från början med ensamhetsträningen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Timantis]
1

Hur aktiverar ni honom. Får han nog stimulans. En labbe är en apporterande fågelhund därav bärandet o en schäfer är en bruksras. De behöver enormt mkt stimulans för att må bra.

Tror han är stressad därav tuggandet. Skaffa en aktivitetsboll som han kan sysselsätta sej med när han är ensam. Träna honom på att vara ensam korta stunder. utöka efter hand. MEn Mest behöver han nog jobba med hjärnan.

Nej jag tror inte det försvinner med åren. Om ni inte tränar honom både mentalt o på att vara ensam.

appelsinchoklad
0

Jag har en valp som också tycker om att tugga på saker, både på plastmattan och möbler. Vi sprejade det hon tuggade på med ättika, då slutade hon. Vi har massa ben och leksaker framme hela tiden som hon tuggar på istället.

Maja2
1

Jag undrar precis som #2 - hur aktiverar ni honom? Hur mycket motion och hjärngympa får han?

Hur ser en vanlig dag ut hos er?

Annso_
0

#1 håller helt med dig !! När hundar tuggar på saker när dom är själva så beror detta OFTAST på seperations ångest och människor tycker hundarna är så jobbiga men förstår inte själva att det är deras ensamhets träning som inte fungerat som väntat..

Börja om helt från början med träningen dvs kliv bara utanför dörren och gå in igen, VIKTIGT att också tänka på är att inte gullligulla med hunden när du/ni kommer in igen, inte ens säga "heeej" med gad röst..Detta gör faktiskt så att hunden tror att det är något konstigt med att han vart själv eftersom ni blir så glada att se honom

Lycka till !

Mollsan
0

Tack för era svar! Klart vi vet att det är en krävande ras vi valt (lr rasER) Det vet vi mkt väl ;) Ville bara understryka det.

Iom att jag jobbar skift ser dagarna lite olika ut här hemma. När jag jobbar förmiddagsskift går vi en kort promenad innan jobbet, bara runt kvarteret. Sen släpper dottern ut hundarna på tomten innan hon går till skolan. På em/kvällen går vi oftast en skogspromenad på ca 60 min. Då brukar han springa lös mestadels.

När jag jobbar em blir det skogspromenad på fm o så kortare promenader på kvällen, ibland en lätt cykeltur med husse.

Kanske är vi dumma för vi brukar ha med oss honom i princip överallt (han ÄLSKAR o åka bil) Så detta kanske förstärker hans ångest?

Vi lägger INTE skulden på vår hund, bara så Ni vet. Vi VET att det är vi som gör/gjort fel o därför vi ber om råd i detta! För att vi alla, men framförallt vår hund, ska må bra o få en lugn vardag.

Jag/vi vill gärna ha tips på HUR vi kan göra om o göra rätt! Mvh Sandra

Maja2
1

Ok, då är du helt rätt ute i alla fall :)

Starta upp fler aktiviteter med hunden, tex spår. Viltspår, personspår, söka leksaker, mm. Hunden måste få använda hjärna och nos. Gå kuser i spår tex, för att få tips om hur ni ska göra.

Mer motion. Gå längre promenader på morgonen och lägg in div. olika moment, tex olika lydnadsmoment eller Agility, dvs hoppa upp på stenar, bänkar osv. Balansövningar, krypa under, hoppa över.

Ett par gånger i veckan lite tyngre motionspass, cykling eller jobb i backe, tex sandtag

AnneN
0

#7 gav jätte bra förslag på mental aktivering vilket är viktigt för hunden, minst lika viktigt som motionen.

Här finns en artikel om hur man kan träna hunden att vara ensam hemma.

Sedan undrar jag hur länge han lämnas ensam?

Tuggar han på saker även om ni bara är borta korta stunder (max 30 min)?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mollsan
0

Tack snälla för bra tips! Detta tar vi till oss o kommer verkligen prova.

Han är själv mellan 3-4 timmar som längst. När jag jobbar fm Mån-Fre. När jag jobbar em är han själv ca 1-2 timmar mån-tors (beronde på hur länge dottern går i skolan) I övrigt är han med oss nästan jämt. Följer gärna med i bilden även om vi bara ska handla osv. Han är jätteduktig o "lydig" annars. Går jättefint lös, kommer vid inkallning, är glad o sprallig o lekfull. Älskar o busa med oss alla i familjen o väntar på maten utan att slänga sig över den. Så jag VET ju att han är hur fantastisk som helst o att vi lyckats på många plan, men just detta m ensamheten är så ledsamt :( Det som förstärker är att vår andra hund är orolig när vi går pga hans tidigare placering (Vi tog över honom av en tjej som lät honom sitta ensam 10-12 timmar om dagen som 9 veckors valp!) Vi har övat o övat o tränat i mängder med honom (den andra hunden) men det är svårt att få bort hans ångest. När vi rådgjorde med en veterinär o sk "hundkunnig" sa hon bara: Ja men så kommer det vara för honom resten av hans liv o han ska ju vara glad att ni tog honom! Det är sånt man får stå ut m som hundägare. Fast det är ju inte riktigt DET som är problemet? Problemet ligger ju i att våra båda hundar inte mår bra i situationen när de blir lämnade ensamma?

Vår stora tuggar även om vi lämnar honom 5-10 minuter, vi har provat många ggr.

Men vi ger inte upp! Vi älskar våra hundar o vill bara att dom ska må bra till 100%. Så nu ska vi ta tag i detta o sparka oss själva i rumpan så de blir trygga på alla plan! Tack snälla Ni för att ni delar med av er kunskap o era tankar! Kram

[Forest]
0

har ni hund som redan har detta betende så är det inte helt ovanligt att nya hunden tar efter den första. Fundera annars på skaffa dagmatte/husse dessa tider så slipper de tugga på olämpliga saker o där imellan kan ni ensamträna båda två men gärna separata rum för slippa smittan att tugga på allt.

[Timantis]
0

se till att hunden är MENTALT stimulerad när ni lämnar den. Altså att den har fått gå ett spår, gjort ett sök. Det behöver inte vara så krånligt. Slänt ut maten på gräsmattan o låt den "jobba" för maten. Promenader o cykling stimulerar inte hans hjärna utan uthålligheten blir bara större. Inte sagt att ni ska sluta med det. Men stimulera hjärnan. Låt hunden leta upp saker ni gömmer.

Har ni en hund med felaktigt beteende så får denna det naturligt. Hundar tar efter varandra.

vallhund
1

Här kan du läsa dig till mycket om hund:

http://www3.shellkonto.se/lollo/dogsiteartiklar.htm kolla speciellt aktivitetsbilagan.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.