Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 1099 ggr
[RosaPower]
0

Vilken hundras?

Hej, jag har en hund på 12 månader nu som skulle gilla/behöva sällskap!

Han är en blandis mellan shih tzu, griffon, bolognese m.m. Han är väldigt dominant, men vi ska snart kastrera honom. Jag funderar på att skaffa en till hane men som är ungefär 2-3 år gammal och kastrerad men jag vet inte vilken ras ännu.

Jag är under 18 år men har väldigt mycke tid till min hund. Jag söker en hund som gillar att gå i skogen men som gillar att slappa också. En ras som är kärleksfull, busig, lättlärd och en som inte vaktar eller är aggressiv.

Jag/min familj bor i radhus men har nära till skogen m.m, men vi har även ett landställa och där är vi väldigt ofta.

Storleken spelar inte så stor roll, inte pälslängden heller. Funderar på en labbe men vet inte riktigt om det passar mig.

Frida B
0

vad vill ni göra med hunden? tex Agility, trix, bara sällskap?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[RosaPower]
0

Jag hade tänkt ha den mest som sällskap, men även lära den trix och kanske spåra med den på skoj bara, hade inte tänkt tävla den eller något i alla fall.

idaah
0

Den första hunden som dök upp i mitt huvud det var border collie, denna ras är en arbetsvillig hund. Men den ingår i grupp 1 som är Vall-, boskaps- och herdehundar. Du kanske inte vill ha en vallhund, som behöver arbeta mycket? :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

[RosaPower]
0

3# Nja tror inte den rasen passar mig då den kräver alldelles för mycke arbete för min del tyvärr :/

Frida B
4

#3 nej, nej inte border! dom måste valla, och kräver oerhört mycket mer än vad TS har att erbjuda! det är en av dom mest krävande raserna som finns!

TS jag skulle rekomendera papillon eller kanske cavalier king charles spaniel? :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[RosaPower]
0

Min hund är en cavalier king charles spaniel blandning så jag vet inte, vill helst ha någon lite större ras men dom kanske kräver mer än vad jag kan ge? har nämligen aldrig haft en större hund förut så jag har ingen aning. :)

Kan kolla lite närmare på papillioner :)

AnneN
0

Jag skulle rekomendera att kika på raserna i rasgrupp 9 - Sällskapshundar http://www.skk.se/hundraser/?group=9

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[RosaPower]
0

Jag är inte intresserad utav någon av de raserna som finns i rasgrupp 9 sällskapshundar. Vill som sagt ha en större hund men jag antar att jag kanske får ändra på lite saker eller så får jag vänta något år och se vad som händer då.

Men tack för länken! :)

[Bullen300]
0

pudel har 3 olika storlekar och dom finns i grupp 9 :)

mikkan01
0

Golden, collie, euraiser…de första jag fick upp iaf..=)

~mikkan

[RosaPower]
0

9# Jo jag såg det, men vet inte riktigt om dom är min typ men ska läsa liter mer om pudlar! :)

10# Ska läsa lite mer om Golden iaf! ^^

Tack för era svar!