Kräsen?
Hur jag än byter foder så vägrar min tjej äta upp maten. 2 dl av de 3 går ner, men inte mer om där inte är iblandat blötmat då slinker allt ner. Har testat Royal canin, Brit care lamm och ris, Brit aktivity. Till och med doggy men absolut inget duger tillräckligt bra. Tips något gott torrfodet för kräsen hund?
MVH Erika :)

är hunden underviktig? om inte skulle jag svälta hunden en dag, och låta bli att blanda upp maten med godsaker. det gör bara att hunden förväntar sig att få det. jag tänker lite såhär: äter du inte så slipp. dock så äter ju mina hundar upp sin mat, men ger dem ändå ingen mat emellanåt, typ en dag i månaden, för att magen ska få vila. detta fungerar bra för oss.

Dessvärre så är hon det :/ På morgonen får hon alltid något gott i, men kvällen är det bara torrisar som gäller. Har funderat på om hon kanske tycket det är jobbigt att äta ur skålen som står på golvet, kanske skulle införskaffa rn upphöjd matskål? Kanske är det som är problemet. Ibland tar hon mat i munnen, går under bordet och lägger sig för att äta upp maten sedan gör hon om det igen

Testat med att ge färskfoder istället för torrisar? Brukar funka på en del kräsna hundar.
#2 Ja en del föredrar att äta ur upphöjda skålar (i anpassad höjd).
Får hon något att äta mellan måltiderna, tex godis vid träning?
Finns även hundar som inte är så bra då maten serveras i skål, men om de får jobba för att få maten så äter de bra, tex genom att söka fodret på gräsmattan/i skogen, jobba med godisboll för att få ut kulorna, träna och få maten som belöning, osv.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

testat fri tillgång? kan funka för hundar där dem är ensam hund i familjen.

#3 Nej, inget mellan måltiderna belöning får hon i form av lek. Tycker det verkar lite krångligt med färskfoder, kanske bara jag som inbillar mig det. #4 Det finns en hund till i familjen och Han är lite väl tjock, så tyvärr fungerar inte det heller.
var det inte din hund som var rätt tunn? kanske blandrar ihop trådar o folk+ hundar lite 
Om hunden äter maten med lite iblandad mjukmat så varför inte forstätta med den smaksättningen?

#6 Jo, eller jag tycker hon är tunn, men uppfödare och vet. jag pratat med säger att hon inte är farligt tunn men skulle inte vara fel om hon gick upp lite heller. Är rädd för att hon ska bli ännu mer kräsen om hon får blötmat jämt.
7 dess foder som du nämner är inte direckt jätte mycket protiner i så jag hade någ funderat på det Anne skrev till dig innan i andra tråden helt enkelt byta foder. Jag har superkräsen hund, så jag ger hellre färskfoder iblandat och hon äter än att hon går med tom mage sen o spyr för det är så hon gör annars. Det har hänt att återförsäljaren inte har så mycket färskfoder som köpare hände oss i en vecka så då blanda jag in kokt färs med spad för att hon skulle äta. Jag tillhör den som daltar för slippa strulet iaf sen. Nu är Enja inte mager eller tunn längre men mycket lätt att tappa hullet därmed får man passa sig lite o därmed är jag någ mer för dalta än ha en som inte äter det hon ska 
En del vovvar klarar inte torrfoder utan vätska för det fastnar i halsen.Om hon inte har diarer så hon har gluten så blanda med lite vatten eller en svätt buljong.Jag ger ofast med matrester. Korv ägg grönsaker potatis . ris pasta.köttbullar och sås med bara salt och lite peppar.
Det handlar väl mäst om att affärerna vill sälja dyra hundfoder. Man skämmer väl bort dem för att man älskar dem.
Mina golden klarar sig på cirka 2 dal tottfoder och lite matrester morgon och kväll med lite vatten sås eller buljong.
Blossa är ganska kraftig på det. Blosaas matte
Har du testat blöta upp maten?
Jag kör upplött torrfoder blandat med Vom og hundemat till mina, fungerar alldeles utmärkt, och då är den ena rätt kräsen.
Jag tycker att du ska pröva färskfoder
Många kräsna hundar gillar det. Enda problemet är att dom kan bli en aning hårda i magen men det kan du lösa med lite olivolja blandat i maten!! Lycka till med den lilla!
11, är olivolja verkligen bra och ge hunden? Hört lite olika bud om alla oljor. jag kollar på denna blogg http://my.opera.com/Spacewoman/blog/2012/02/24/olja-till-hund och ser inget om olivolja.. kanske missa läsa det.
Men ts läs gärna bloggen den tar upp lite bra om olika oljor
Min hund är kräsen! Tycker inte torrfoder är gott, men hon äter med Ziwi Peak som hon ätit i snart två månader. Hon tycker det är lika gott fortfarande.
Annars kör vi på färskfoder som hon också slukar.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Jag ger min hund färskfoder och hon äter alltid det, ibland kan hon spara maten, men äter det senare (får ställa in i kylskåp ett tag så det ej blir förstört).
Det enstaka ggr hon inte äter direkt är när hon inte varit ut och gått och jobbat för maten. Efter det blir hon oftast hungrig.
Jag ger Bravo och det finns i flera olika smaker och anpassade för olika hundar. Det finns en för kräsna hundar, kanske det vore något?
Jag tycker inte att det är svårt att använda färskfoder. Vi köper ett paket med "hamburgare" och sen tar vi upp 2st åt gången och lägger i en burk i kylen, sen är det bara att ta så mkt man ska ha.
Min vovve har ätit det i stort sätt sen hon flyttade till oss och hon har aldrig varit sjuk eller haft andra problem med tänder e.tc.
Lycka till med din vovve
Man kan ta några droppar matolila på torrfodret eller några droppar gräddde.Matoliljan fixar en trög mage. Med matlagnings grädde äter alla.
Kan ochså vara lite dominans från hundkopisens sida. jag har en äldre vovve och den yngre har tagit över nu vid 3 år. Men de som finns först i familjen bestämmer gärna. Och då blir det lite svårt med maten.
Här är det dock bäst att äta om inte någon annan ska äta upp.
Efter promenad och bajstur slinker allt ner. Blossa är oftast hungrig kl 5 på morgonen. Och då ska man minsann vakna. Hon tar en sko och puffar mig i ansiktet med.
För några morgnar sedan var det ingen sko utan en dö liten råtta som jag fick i ansiktet. Katten hadde lämnat den ute och Blossa visade den för mig. Burr jag vill inte ha någon råtta.
Gubben slängde in den i skogen i utbyte mot frukost.
Lycka till Kram Blossas matte
Vår hund som alltid brukade vräka i sig vad helst det bjöds på, blev kräsen när hon blev lite mer "vuxen". Hon var inte alls speciellt intresserad av att äta torrfodret längre och jag tyckte att hon blev smalare, så vi bytte till färskfoder. Vilken skillnad på aptiten! Nu känner jag igen mitt lilla matvrak igen :)
Rekommenderar, precis som dem ovan, att byta till färskfoder.
Det är inte alls lika bökigt som man kan tro - Vi häller upp en "korv" i en matlåda och så potionerar vi upp det sen per måltid. Blandar fortfarande i lite torrfoder då vi hade en halv säck att göra slut på. Busenkelt! Även om det luktar en del så är det helt klart värt det, hunden mår bättre och är glad :)