Stanna i farten?
Håller på och lär min tjej lite nyttiga kommandon. Just nu tränar vi på att stanna när hon springer efter en boll, men hon stänger gärna av öronen när hon sätter fart så det går inte vidare. Hade en medhjälpare som stod halva vägen till bollen så när jag ropade stanna så stoppade hon hunden. Fungerade 4 gånger innan hon lärde sig springa en omväg ^^ Så några tips hur man får hunden att stanna i farten? Stanna kan hon när hon sitter/ligger och står så hon vet vad ordet betyder.
MVH Erika :)

Kan hon även stanna under gång? Alltså att ni går och du ger kommandot så stannar hon…
Om inte kanske det kan vara en enklare början, eller att du börjar med att bara kasta bollen 1-2 meter så hon inte hinner få upp för mycket fart.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
JAg skulle börja med att träna in "stanna" utan att kasta något. Jag tror att det blir för svårt. Funkar inkallningar bra? Dvs att du sätter hunden, går en bit bort, och sedan kallar in? Isåfall kan du göra såhär:
Sätt hunden, gå en bit bort, kalla in. När hunden hunnit halvvägs, så kastar du en köttbulle precis över hunden. När hunden stannar för att leta köttbullen, så berömmer du. Gör så några gånger, och använd armen/handen tydligt när du kastar köttbullen. När du gjort så några gånger, så LÅTSAS du bara kasta, men håller kvar köttbullen i handen. Direkt hunden stannar för att leta köttbullen som du aldrig kastade, berömmer du, och DÅ kastar köttbullen. Sedan lägger du på kommandot "stanna" När du kastar/låtsaskastar. Det brukar inte ta så lång tid att träna in. När DET sitter, lär hunden att gå "framåt" , kommendera sedan "stanna"
Du kan givetvis gå direkt på att träna in "stanna" när hunden går framför … men själv tycker jag att det har varit ett utmärkt sätt att träna in det på, genom att göra som jag skrev ovan :)