Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: valpar-avel
Läst 6164 ggr
AnnaSue
0

blandning mellan sheltie och phalene

Jag undrar om det är nån som har el har på gång nån hund med den blandningen. Tror det vore en riktigt fin kombination. Och söker en kompis till min Teddie.

Med vänliga hälsningar miss Anna Jolene Sue :-)

Michaela-N
0

Jag har märkt att sheltieblandningar öht inte är så vanliga alls? Glad

AnnaSue
0

Vad synd.

Michaela-N
0

Ja, själv letade jag med efter sheltieblandning två sommrar sen, men hittade ingen alls.

[Forest]
0

TS vad har du för hund nu? ser ut som en sheltie? varför inte en renras?

AnnaSue
0

Jo jag vill ha en trefärgad sheltie men de är så dyra och jag tycker det är charmigt med blandraser också. de bruukar dessutom vara friskare. Papillon å sheltie är så fina å lagom stora tror de skulle bli fina tillsammans.

vallhund
3

Att blandisar skulle vara friskare är en seglivad myt.

Inköpspriset är den minsta kostnaden för hunden, sett över ett hundliv. Har du inte råd att köpa en renrasig hund så har du förmodligen inte råd att äga en hund.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Fridaaaa
4

#6 Nej det är ingen myt. Dem brukar i regel inte få dem rasbundna sjukdomarna.
Inte första generationen, avlar man sedan vidare på dem, så är det en annan sak.

Det beror ju på. En drever t.ex kostar 5000-7000kr och det kan du köpa en blandrashund för med. Så beror lite på vilken ras man tänkt sig osv

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnnaSue
0

jag vet att det kostar att ha hund. Men det är ju inte ofta man måste punga ut 12 000 på direkten om man har en bra försäkring. Oftast är det ju månadskostnader. Och det är en annan sak.

[Forest]
0

5 som sagt det är en myt att de är friskare. Du tar till typist exempel på de flesta blandisköpare närmligen skaffar mig en billigare hund. Sen gäller det se på allt annat, nämligen vad är det men vill stödja? Det är mycket sällan som blandis ufd iaf på mindre raser gör de rastypiska testerna. Jag tycker skulle aldrig köpa mig en valp där jag inte har en anig om fäderdjuren är friska eller inte, det är inte för inte man avlar fram blandras tror inte de håller sina rasmått så de väljer avla blanras o få sina köpare som letar billigare hund. Tänk dig för lite är mitt tips. Det finns flera som letar nya hem bland renras, bla inne på omplacering har jag sett någon/ra sheltis som söker nya hem och via annonsidor inte bara blocket då är de inte gammla hundar änds. Men som sagt vill du inte ha din ras så finns det en hel del papillon som oxå söker nya hem.

Michaela-N
3

#6 #9 Diskutera val av blandras får ni göra i trådar som redan finns om det, inte här! Men jag kan inflika att visst är det så, raser med olika rasbundna sjukdomar som blandas får en friskare avkomma. Effekten kallas heterosis-effekten.

[Empisen]
0

Har sett 2 sheltieblandis-annonser på blocket idag, dock inte med phalene..

idaah
0

Säger samma som #11 för att jag har också hittat 2 sheltieblandraser, den ena är med sheltie och japansk spets och den andra som jag hittade är med sheltie + 2 raser till. Glad

Så säg till om du vill ha länkarna så kan jag skicka dom till dig i privat meddelande! :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

[Forest]
1

10 va? så man får inte ge råd menar du? så jag ska säga köp en blandning men tänk inte på att kolla upp hälsan o hälsotester? eftersom det är just det jag säger + att det är ren myt att blandraser är friskare.

Michaela-N
2

#13 Det handlar inte om det, men jag vet hur diskussionen skulle ha fortsatt. Jättebra att ge råd och tips, men när sådana kommentarer dyker upp fortsätter diskussionen alltid om vad som är rätt Och vad som är fel, och till slut blir det bara onödigt tjafs och det blir dålig stämning, bättre att redan i början hålla sig till ämnet, och sen kan man absolut flika in att "jag rekommenderar att du köper en renrasig hund istället".

AnnaSue
3

Länka jättegärna. Jag älskar sheltie men är nyfiken på blandraser också. jag har en renrasig sheltie med stamtavla å känd uppfödare och han är allergisk mot allt protein å känslig mage. Så bara för den e renrasig kan den ha massa hälsoproblem ändå.

idaah
0

#15 Du har pm (privat meddelande)! :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Lööv
2

15Man kan gå in på www.ssk shetland sheepdog se och kolla olika kennlar i närheten. Ska ochså finnas en omplcerings lista för varje ras.  Du ska i prensip kunna köpa en 1-5 årig renrasig scheltie för cirka  8000 kr.

Jag håller med varför alla denna tjaffs.  Väljer man en blandras för att man har eckonomi till det eller en renras. Troligen har man läst på om båda dera och sedan har man valt efter tycke eller erfarenhet.

Om jag väljer blandras eller tar hand om en renras som ingen vill ha. Det avgör väl inte vilken människa jag är.

Är man sjukskrin till ex har man kanske inte 12 -15 000 till en hund. Men kanske 5-6000 kr.  Förslags vis  så använder man övriga  kr till bra mat och tuggben vetrinär Vaccination mm.

Har sett schelti collie bordercollie på blocket. Nu i agusti sept så är det köparens marknad. Många kommer på att de ska jobba i höst och få barn mm. Då omplacerar de eller har lite äldre Valpar de ej sålt.

Lycka till. Blandras  som renras. Blossas matte