Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 2840 ggr
AnneN
0

Hundvakt några dagar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

JA! Nu ska jag vara hundvakt tills på måndag till älskade "lilla" rottisen Ronja!

"lilla" = 40-45kg, 2år, ouppfostrad & understimulerad. Drar i koppel, gör utfall mot andra hundar (ej ilsk, bara lite osäker och vill busa).

Började med att ta med Ronja och Velvet på en promenad upp till Knöppelåsen där jag även är kattvakt (går dit varje dag för att mata kkatten medan ägaren är på semester).

Promenaden är ca 2km enkel väg + att jag tog en liten omväg då jag skulle hem så blev väl ca 5-6 km sammanlagt.

Under promenaden så hann vi med att koppelträna, träna hundmöten och passivitetsträna.

Koppelträning i detta fall = gå med slakt koppel, sträcks kopplet så stannar jag och/eller backar ett par steg så hunden kommer tillbaka till min vänstra sida. Detta upprepas varje gång kopplet sträcks, utan undantag!

Hundmöten är oundvikliga eftersom det kryllar av hundar överallt här vilket jag anser är perfekt. Vid hundmöten så fortsätter jag kräva slakt koppel, pratar ljust och fjantigt, skuttar och leker för att behålla Ronjas uppmärksamhet, vilket faktiskt funkar riktigt bra.

Passivitet = stannar och pratar med bekanta som vi möter och hundarna får då sitta lugnt med slaka koppel vid min sida utan att hälsa.

Denna korta promenad tog oss ca 3 timmar!!! Brukar normalt ta bara max 1 timme och då har jag räknat med tiden jag är inne hos katten.

Velvet tyckte jag var helknäpp och gav upp redan innan vi hunnit halvvägs dit och började istället gå lite snett bakom mig totalt uttråkad. Tur hon är van vid att jag promenerar med andra mindre välfostrade hundar samtidigt som jag har henne med.

Ronja är nu efter denna promenad totalt slutkörd och har däckat på golvet bakom mig. Sista kilometern av promenaden så gick hon lugnt med slakt koppel till och med då hon såg en hund ca 50m framför oss, hon tittade bara på mig, fick beröm och fortsatte lunka.

Hon är så underbar att jobba med denna hund, hon älskar att träna, är lättlärd som få och bara helt enkelt underbar!

Bjuder på en mysbild med Ronja & Velvet från i höstas då hon bodde hos mig ett par månader.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

joheck
1

Åhh vad roligt! Du säger ju att du trivs med "problem hundar" så det är ju perfekt att du tar hand om henne! Hon och Velvet matchar varandra väldigt bra.

AnneN
0

#1 Ja, fast Ronja ser jag inte som en problemhund direkt där är det mer ägarna som måste ta sig i kragen (ja Daniel det är en pik till dig om du läser detta Flört).

_**/Mvh Anne

joheck
0

#2 Hihi ok. Du får ta och låna hem Pin istället dåOskyldig.

AnneN
0

#3 Du tänkte för det där med den sociala biten med han då eller? Jag hjälper mer än gärna med det Glad

_**/Mvh Anne

joheck
0

#4 Jo precis, nu när jag förhoppningsvis ska börja tävla lydnad och vill ställa ut så måste han ju acceptera att bli hanterad av andra. Behövs ju hos vetten också. Jag skulle ju vilja kunna lämna honom hos andra också om det skulle behövas. Ska till London om typ en vecka så då ska min mormor ta hand om hundarna, jag är inte speciellt optimistisk kan jag säga. Rädd att det kommer bli ett helvete för min stackars mormor, och henne känner/gillar han ändåObestämd.

Tar emot all hjälp jag kan få!Skrattande

AnneN
0

#5 Om det inte fungerar hos din mormor så finns jag som backup, om hon nu inte bor i södra delarna av landet förståss.

_**/Mvh Anne

joheck
0

#6 Tyvärr så kommer hon att passa dom här nere i Uppsala, så det blir ju svårt. Förhoppningsvis går det bra, hon har ju haft hund själv i många år. Hoppas att Sansa kan ge honom lite trygghet också. Det blir ju första gången utan mig, så då får vi ju en liten temp om hur "illa" det är.

AnneN
0

#7 Okej Glad

_**/Mvh Anne

TjockaBerta
0

Jag måste fråga hur du gör. Jag har en valp som drar och drar. Jag har försökt med att gå runt men så fort vi kommer ur svängen drar valpen och vi måste ta ett varv till. Efter 6-8 varv direkt i följd är jag så snurrig i huvudet att det inte går att fortsätta.

Jag har även försökt som du gör att så fort han drar i kopplet så stannar jag och väntar tills jag ser att hunden slappnar av men så fort vi tar första steget framåt så är det fullt drag igen. Då kommer vi ju inte framåt över huvud taget.

Menar du att du hinner gå några steg eller mera mellan gångerna du stannar för att hunden drar eller är det som för mig i början att det var varje steg som du måste stanna för?

Jag ahr inte riktigt tålamod med att jag inte kommer framåt ett steg ens en gång innan det är dags att stanna igen.

>>>Malum domesticum<<<

AnneN
1

#9 Jag gör som så att då hunden drar så stannar jag och väntar tills hon kommer tillbaka till min vänstra sida, räcker det inte med att stannas så tar jag 1-3 steg bakåt (blir yr i skallen om jag ska hålla på snurra varje gång). Så fort hunden är vid min vänstra sida med slakt koppel så får hon beröm och belöning (godis).

I början hann jag knappt ens ta ett steg fram innan hon drog igen, men de lär sig rätt snabbt vart belöningen finns och vad som lönar sig.

Sedan så går jag och pratar mycket med hunden, speciellt i inlärningsstadiet, och går den fint ett par steg så berömmer och belönar jag det.

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Nu bär det iväg på hundpromenad med Ida och alla 3 hundarna, så får vi se om Amira & Ronja gå bra ihop :) *håll tummarna*

(både Amira & Ronja är lite osäkra)

_**/Mvh Anne

AnneN
2

Så där, nu är vi hemma igen Glad

Promenaden gick så bra så att efter en liten stund gick vi till en stor grusplan och släppte alla 3.

Velvet var polis som vanligt och talade om för de andra att det är bäst de är snälla.

Ronja & Amira gruffade lite, men mest för att säga att "jag vill inte bråka med dig du är läskig" och sedan vek de av åt varsitt håll, så det blev aldrig några bråk.

Är så glad att kunna släppa ihop hundar som annars enligt ägare kan ha problem med andra hundar och sedan se att det inte är några som hellst problem då hundarna får mötas på ett avslappnat sätt utan någon som står och sliter i kopplet och spär på osäkerheten. Glad

Nu är då Ronja trött iallafall, men inte Velvet, Velvet försöker desperat få Ronja till att slicka henne på kinderna som hon tycker är mysigt, men Ronja orkar inte ens det Skrattande

_**/Mvh Anne

AnneN
2

Idag har vi haft en riktig hunddag! Glad

Först åka med en kompis för att hämta en bekant till henne + hundar, sedan drog vi ner på stranden ett tag, 3 pers och 8 hundar. Ronja försökte i början då vi gick från bilen till stranden med att dra i kopplet och smågruffa mot de nya hundarna, men lugnade sig ganska snabbt. Gick till en strandremsa som var folktom så hundarna fick springa lösa och busa i vattnet och på stranden. Ronja betedde sig över förväntan, inget försök till gruffande alls utan var bara allmänt busig och livlig som den glada unga rottis hon är Glad

Plötsligt dök det upp en karl med 3 st bc från ingenstans, självklart så rusar våra hundar dit och Ronja lyssnade inte för 5 öre på inkallning just då. Jag har dåliga knän (pga min övervikt) så kunde inte springa, men då är det tur att Isabella är i bättre form så hon sprang fram till Ronja och puttade undan henne från de nya hundarna då hon försökte börja spänna sig. Detta bröt hennes fokus och hon kom äntligen med en väldig fart när jag ropade. Kopplade henne och gick fram till mannen och hundarna, de var riktigt trevliga och verkade inte alls störd av att våra hundar sprang fram så där (hans hundar var också utan koppel).

Ronja slappnade av efter ett par minuter och kunde åter igen springa fritt och leka.

Sedan åkte vi hem till Isabellas bekanta för att hjälpa/lära han med kloklippning och kamning av hundarna + en hel del instruktioner om hur han ska göra för att banta den ena hunden som är groteskt överviktig (väger ungefär dubbla sin normala vikt).

Under tiden var våra egna hundar med oss ute på altanen och njöt av uppmärksamhet och det fina vädret.

Ronja hann även med att smyga upp på övervåningen i ett obevakat ögonblick och har då antagligen hälsat på de små kattungarna som finns där, tur hon är van katter och är väldigt snäll och försiktig med dem (väldigt stor respekt för katter som morrar/fräser, då backar hon direkt).

Åkte sedan hem till Isabella och tog en promenad med Ronja & Velvet hem (är bara ca 2km) men båda hundarna var sååå trötta! Trodde nästan jag skulle få bära dem hem efter halva vägen för båda två gick och släpade bakom mig Förvånad

Vi åkte hemifrån ca kl 10 på förmiddagen och var hemma igen strax efter kl 16 och sedan dess så har båda hundarna sovit som stockar, bara vaknat för att byta sovplats och sedan slocknat igen.

Får en känsla av att de är både trötta och nöjda efter denna dag Skrattande

För den som är nyfiken kommer här en lista över de hundar som varit med idag (ras & namn):

Rottweiler - Ronja
Blandis - Velvet
Blandis - Sindy (den som är överviktig)
Papillon - Simba
Papillon - Felix
Papillon - Persika
Chihuahua - Kentucky
Chihuahua - Bailey (har en neurologisk skada/sjukdom som gör att hon har svårt att kontrollera bakbenen/balansen).

_**/Mvh Anne

joheck
0

#13 Åhh vad roligt! Jag blir så avundsjuk!

Visst är det jätte-pappisarna?

AnneN
0

#14 Ja Simba & Felix är något större än vad en pappis ska vara, men Persika är normal storlek. Glad

_**/Mvh Anne

joheck
0

#15 Hihi ok. Jag och Pin har fått äran att träffa dom (inte Persika dock, tror jag i alal fall…). Jätte stora, och fina förstås! Att se Sansa bevid dom två herrarna måste vara komisktTungan ute.

[Forest]
0

Kul att du har Ronja igen :) Det är sött o se henne o Velvet går så fint ihop du ska verkligen vara stolt över din lilla tjeja är så söt o rar :) jag hoppas att Ronja börjar lyssna på dig låter som ni alla haft en bra dag Glad

AnneN
0

#17 Ja jag är jätte stolt över Velvet, hon är ju bara bäst! Skrattande

Ronja lyssnar ganska bra på mig med tanke på hur lite tränad hon ändå är, synd bara att hennes husse kommer hem imorgon och vill ha tillbaka sin hund. Men tur att de bara bor ett par hus bort så jag får låna henne när jag vill Glad

Idag har varit en vilodag för hundarna, de är fortfarande totalt slut efter gårdagen. Blev en kort promenad på förmiddagen med en bekant och hennes cockerspaniel, sedan har jag slappat, pysslat med kursplanering och varit på planeringsmöte på Hundhuset (hundarna fick vänta hemma med sambon).

Är riktigt kvav och tung luft här idag så är ganska seg + att jag sovit en aning för lite 2 nätter i rad så är ganska skönt att även hundarna väljer att slöa idag.

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Haha, stackars kille… Var ute och nattrastade hundarna i parken, där är en badplats (pool) som det är högt trästaket runt.

Precis när vi ska runda hörnet på staketet får Ronja syn på en igelkott ca 20-30 meter framför och gör ett litet utfall (= hoppar rakt ut i kopplet och skäller), vad vi inte hade sett pga staketet var att ca 2 meter ifrån oss kommer en väktare gående Förvånad (de kollar av badet och bostadsområdet). Det var ju tur att han inte var hundrädd! Han höll nästan på trilla omkull då han blev smått skrämd/överraskad av Ronjas utfall, han frågade om hon var farlig, mitt svar blev "Bara om man är en liten igelkott" och pekade på den lilla igelkotten som gick över gräsmattan en bit bort. Då skrattade han och frågade om han fick hälsa på hundarna Skrattande

Älskade lilla knashund!Kyss

_**/Mvh Anne

[Forest]
0

19 hahaha Skrattande

htt
0

Verkar som att både du och Ronja glädjs av hennes vistelse! :)

Hittade inget i tråden om hur hon är vid hundmöten nu efter din tillsägelse? Önskar att jag fick fason på Lokes hundmöten :)

joheck
0

#21 Du måste verkligen skaffa dig en bild vid ditt namn så att det är lättare att notera när det är du som skriverFlört. Pin har börjat bli rätt jobbig vid hundmöten också så vi kommer nog inte kunna hjälpa dig och Loke nått… Jag hoppas på att det bara är tillfälligt och blir bättre när vi kommer hem, vi får se.

AnneN
0

Nu är Ronja hemma hos sin ägare igen… Känns lite tyst och tomt här.

#21 Ronja blir bättre och bättre för varje gång vi möter hundar och nu gör hon knappt någonting alls om inte den mötande hunden börjar.

_**/Mvh Anne

htt
0

#22- haha jag ska se om jag lyckas få dit något :)