Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettvalpar-avel
Läst 6040 ggr
Nusse87
0

Tjuvparning

Hejsan!
Jag har en liten undran…..vem tcker ni ska stå för ev. abortspruta vid en tjuvparning? Vi eller hanhundens ägare?

Tiken var här hemma och hanhunden kom hit!, ägaren till hanhunden såg det hela och dennes kommentar till det hela va "hahaha ojdå" Förvånad

Tiken är alldeles för gammal för att ha Valpar och vet. trodde inte att det skulle ta sig eftersom hon är så gammal, så nu håller vi tummarna tills vi kan ultraljuda henne!

AnneN
3

Jag skulle nog säga att man kan dela på kostnaderna

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

HonHonDenDära
4

Håller med, Dela på det.

Ni visste att eran tik löpte, ni kunde ha stängt inne, sagt ifrån att dem inte skulle ta med sig hunden/ha hunden kopplad osv. Och ni hade väl informerat den andre hundägaren om detta med att eran tik löpte?

Så de ända ni kan begära är att dela. Men räkna inte på att dem kommer å göra det.

Hur som hoppas ja att de inte har tagit sig, för tikens bästa.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

[Forest]
1

jag rek att man delar på kostnaden oxå på så vis tar båda ansvaret att det änds kunde ske.

sofiek90
6

#2 Men inte behöver en hund gå fram till andra, löptik eller inte?! En löptik behöver ju också vara ute, precis som alla andra dagar när hunden inte löper.

TS, dela på kostnaderna om det är ändå tagit sig.

MVH

Sofie

Silvestris
0

Delad kostnad såklart. It takes two to tango.

HonHonDenDära
2

4 jag ahr inte sagt att en löp tik inte får gå ut över huvudtaget utan ja syfta på att dem hade besök å dem hade med sig sin hanhund hem till dem! så läs om å läs rätt så hänger du med vad jag menar i mitt inlägg 2 :)

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

sofiek90
0

#6 TS skrev "Tiken var här hemma och hanhunden kom hit!, ägaren till hanhunden såg det hela och dennes kommentar till det hela va "hahaha ojdå Förvånad"

Du skrev "Ni visste att eran tik löpte, ni kunde ha stängt inne, sagt ifrån att dem inte skulle ta med sig hunden/ha hunden kopplad osv. Och ni hade väl informerat den andre hundägaren om detta med att eran tik löpte?"

Därav mitt svar.

Inte ska TS behöva ha sin hund inne, för att någon inte har vett nog att hålla koll på sin hanhund.

MVH

Sofie

[Forest]
0

7 jag fattar vad 2 menar o jag håller med när mina tikar löper så hållar jag dom kopplade o hanhundar får inte vara lösa om de skulle komma till oss heller.

sofiek90
1

#7 Men jag förstår TS inlägg som om hanhunden inte var på planerat besök hos dom (i så fall så hade ju tiken och hanen kunnat varit skilda och kopplade) utan kom utan förvarning för att husse/matte inte hade koll på honom.

MVH

Sofie

Silvestris
2

#9 Och TS hade inte tillräckligt bra koll på tiken för att hinna avstyra en parning dvs. två hundägare som brustit=delad kostnad.

sofiek90
1

#10 Jag har inte sagt något om att de inte ska dela på kostnaderna. läs mitt inlägg #4 så ser du vad jag skrivit ang. kostnaderna.

Jag tycker ändå att en löptik ska få vara ute, utan att främmande hundar kommer på besök.

MVH

Sofie

Silvestris
2

#11 Självklart ska löptikar få vara ute, men under uppsikt som alla andra hundar. Strikt ägarskap gäller även om olyckan i grund och botten orsakas av någon annan.

Niiinah92
0

Okej stryp mig inte nu men som jag har fått lära mig är det ALLTID hanhundens ägare som har ansvaret. Har inte läst på lagar och regler angående det utan det är bara vad jag hört från andra hundägare så det kan ju vara helt fel och i så fall har jag lärt mig något nyttSkrattande

[Forest]
0

13 ne det är inte alltid hanhundsägare som ska stå för detta. Om nu inte man låt säga har sin tik kopplad o det kommer en hanhund på "oönskat besök" där tycker jag som tikägare gjort allt jag kan för att slippa att hon sticker o där anser jag att hanhundsägare ska stå får kostnaden. Jag har två tikar o jag har stenkollen på dom när dom löper släpper dom inte överallt o har dom underuppsikt de få ställen de är lösa. Alltid kopplade det handlar om så liten tid så tycker inte det är jobbit att ha dom kopplade. Jag skulle inte gå in för hämnta änds kaffe om någon av mina tikar löper o lämna dom själva ute i trädgården, det går så snabbt att de sticker eller någon kommer så är det ju kört :S

sofiek90
0

"Om nu inte man låt säga har sin tik kopplad o det kommer en hanhund på "oönskat besök" där tycker jag som tikägare gjort allt jag kan för att slippa att hon sticker o där anser jag att hanhundsägare ska stå får kostnaden."

Är det inte det som hänt i TS fall?

MVH

Sofie

[Forest]
1

15 vart står det att TS hund var kopplad?

Frida B
0

men hände inte detta hemma hos TS? alltså i huset? så fattade jag det…

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Forest]
2

17 men gösses hände det tillomed inne varför släpper man då in en hanhund om sin tik löper Obestämd ja då är det ingen tveka iaf om det är så att kostnaden ska delas.

Frida B
0

kanske en vän med sin hund, hunden kanske var lös rusade in och poff så blev tiken med Valpar ^^ bara en teori

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Forest]
0

19 hmm ja du så brukar inte mina tikar välkommna hanar änds när de är i höglöp lite ska de allt få visa upp sig innan de bjuder ut sig Flört

sofiek90
0

det står att TS´s hund var hemma, de kan ha kommit hem från en promenad, träna något som kräver att hunden är kopplad, vara på G ut på promenad o.s.v.

Jag tolkar det iaf som att de var ute och inte inne i huset.

MVH

Sofie

Frida B
0

#20 vi passar en tik som löper nu, men även hennes bästa hundkompis som är en kastrerad hane och dom har inte träffats på ett tag, men det första ronja gjorde (tiken heter så, mellanpudel är hon) var att vika undan svansen och bjuda in gammelgubben… men han är för trött för att ens bry sig haha ^^ så det kan ju mycket väl va så :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vallhund
1

# 13

Tvärtom, det är alltid tikägarens ansvar att se till att ens löptik inte blir parad/utsätts för tjuvparning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Lemonneater
0

Kanske bara jag som inte ser.. men står det nånstans att tiken faktiskt löpte? :o

Maja2
0

#24 Hur tänker du nu?

Lemonneater
1

alla skriver ju att tiken löpte och diverse andra saker men jag ser ingenstans där det faktiskt STÅR att tiken löpte? hanhunden kan väl försöka para sig med henne ändå? bara för han juckade på henne betyder väl inte det att tiken löpte? eller har jag missat att läsa något?

Maja2
0

#26 Ja, handlar det om parning så handlar det om genomförd parning. Dvs tiken löper och parning sker.

dermot
2

Kanske ska låta TS få förklara lite bättre innan vi antar en massa? :P

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Lemonneater
0

För vad jag vet kan väl en hund bara vara vanligt kåt med? de behöver väl inte bara börja jucka på en hund för att den löper?

Nusse87
1

Detta hände ute på våran tomt, vi bor ute på landet med inhägnad tomt och har ca 1km till närmsta granne, och tiken va ute på våran tomt i löplina…..tycker väl att jag ska kunna ha min tik inne på våran tomt utan att det kommer främmande hanhundar som går förbi inhoppandes till vår tik bara för att hon löper, kan väl tycka att även en hanhundsägare måste ha koll på sin hund och inte ha den lös om dem inte har kontroll på dem….

Nusse87
0

Kan ju tillägga att veterinären rådde oss till att vänta med spruta tills det går att ultraljuda vid 25-28 dygn efter parningen, så vi vet ju tyvärr inte förrens dess om det tog sig eller inte, enligt vet så är det ganska stor risk för livmoderinflammation när dem får denna spruta och den risken vill man ju inte ta i onödan om det är så att hon inte tagit sig.

Så vi håller verkligen tummarna för att det inte har tagit sig!

AnneN
1

#30 Oj, ja då måste hanens ägare ha haft totalt noll koll på sin hund om den lyckas hoppa över staketet in på er gård.

#31 Ja som alla andra mediciner så är det ju risk för biverkningar med abortspruta och livmoderinflammation är verkligen inget att "leka" med, så hoppas verkligen att det inte blev några Valpar av det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Silvestris
0

Ja, man kan tycka en massa saker men även på sin egen tomt ute på landet måste man ha sina hundar under uppsyn. Inte bara för att förhindra oönskade parningar utan för att förhindra slagsmål, skador på vilt osv. Strikt hundägarskap råder.

sofiek90
5

#33 Jag har min hund i lina ute också, och inte förväntar jag mig att jag ska behöva hålla koll på min hund bara för andra inte har koll på sin hund. Är det dessutom 1km till närmsta granne - då är det ju hanhundsägaren som brister i att ha koll på sin hund om hunden smiter hemifrån. Det kan ju inte TS veta även om hon har koll på sin hund. Att tomten är inhängnad borde ju för TS göra sitt för vilda djur.

MVH

Sofie

Silvestris
1

Såvida inte tomten är inhägnad med finmaskigt viltstängsel ska man inte lura sig att tro att stängslet håller ute vilt eller andras tamdjur.

Självklart ska man hålla koll på sitt djur och det gäller alla. Tyvärr kan vi inte lita på att alla har stenkoll på sina djur, vilket är lite av poängen med att man själv måste ta sitt ansvar till 110%.

Om TS inte kunde hindra en parning rådde inte tillräckligt med koll. Pure and simple. Surt som attan, men så är det. Staket och löplina håller inte andra djur borta från din gård. De håller bara dina djur på plats och det krävs mer än så, "tyvärr".

sofiek90
2

#35 Fast du vet ju inte vilket stängsel TS har, eller vilket jag menar?

Och nog märker man om hunden springer bort, nu är inte 1 km jätte långt, men det borde ju ägaren ändå märka. Och hanhunden får ju inte vara lös överhuvudtaget, pga lagen som är under våren fram till hösten. Så det är ju lagbrott från hanhundsägarens sida, hade de haft sin hund kopplad tror jag knappast hunden hade sprungit 1 k till tiken. Med lagen i åtanke - så borde ju lina och stängsel fungera under den period då den lagen gäller och då har TS gjort rätt men inte TS granne.

MVH

Sofie

Silvestris
1

Men det hjälper ju liksom inte att konstatera att hanhundsägaren är ett rövhål som inte håller koll på sin hund. Det är fortfarande TS ansvar att se till att den egna tiken inte blir parad. Den oönskade parningen ligger således på både tikägarens och hundägarens ansvar.

sofiek90
2

#37 Det hjälper inte heller att säga att tikägaren gjort fel - för det har hon ju inte egentligen. Tiken var kopplad, på tomten och inte behöver en hund hållas koll på dygnet runt… I TS fall är det ju hanhundägaren som gjort fel. Hanhundsägaren såg dessutom det hela utan att agera på något speciellt bra sätt.

MVH

Sofie

Silvestris
2

Jo, strikt hundägaransvar råder. Du är skyldig att hålla koll på din hund dygnet runt. Faktiskt. Vill du dessutom inte ha Valpar på din tik ligger det i ditt eget intresse att ha extra koll på henne under löpet.

Jag skulle aldrig drömma om att sätta ut en löptik (eller någon av mina löpande honkatter) på innergården utan att jag är inom en armslängd avstånd. Detta trots höga husväggar och 4 portar med kodlås…

Blir en tik parad under ägarens ansvar är det både tikägarens och hanhundsägarens ansvar. Punkt.

sofiek90
3

#39 Då antar jag att väldigt många inte följer det , för väldigt många behöver sova en del av dygnet. Jobbigt för dig om du inte får sova.

MVH

Sofie

vallhund
1

# 40

Skärp dig, det är faktiskt ditt ansvar att se till att din tik inte blir parad o har man sin löptik under kontroll o tillsyn så kan hon inte bli det, själv har jag mina hundar i hundgård, separata sådana när tiken löper, 2 meter höga stängsel o när jag sover sover hon med mig i sovrummet o har dörren låst, hanarna får vara i övriga huset.

Skulle aldrig drömma om att sätta en löptik i löplina utan tillsyn.

sofiek90
1

Jag står fast vid att hanhundsägaren i TS fall var väldigt oansvarig, man märker om ens hund springer bort och då fångar man in sin hund INNAN hunden hinner gå in på någonsnannans tomt och parar tiken! Ser man dessutom att hunden är på G till att göra det flyttar man undan så det inte går vägen. TS hund var kopplad på en inhängnad tomt, alltså inte lös för att kunna springa iväg. En hund ska väl kunna vara ute i lina trots att den löper!

Vallhund - en hund ska väl kunna vara ute trots löp och en hanhund ska vara kopplad likväl som en löptik!

MVH

Sofie

Maja2
0

Jag kan nog tycka att om man har en tik som är på löpen, så lämnar man henne INTE obevakad, just för att risken finns att hanhundar kan vara på rymmen. Sån är ju verkligheten . Här i kommunen där jag bor, så är det tex koppeltvång på tikar som löper. Där tolkar jag det som att inte bara intresset, utan även ansvar, ligger på tikägaren.

sofiek90
0

fast för tillfället är det ju koppeltvång på alla hundar, så hanhundsägaren har ändå gjort fel….

Jag säger till grannarna vid löp - men bor man såpass långt ifrån varandra som TS och TSs granne så kan det ju vara svårare att säga till av olika orsaker.

MVH

Sofie

Maja2
1

#44 fast … det där med koppeltvång just nu, är en sanning med modifikation ….

vallhund
0

# 44

Visa mig den lagpatagraf där det står att det är koppeltvång just nu.

Lööv
0

31 Hur gammal är tiken och vad är det för raser. Har hon haft Valpar innan.

Min uppfödare fick en kull på  5 Valpar vid  10 års ålder. Det blev fina Valpar trotts  tjuvparning. Tiken levde 5 år efter det så det gick väldans bra.

Ibland får man tacka och ta emot det man får  och låta naturen ha sin gång.

Vi bestämmer och labborerar med  djur och människor.  Och det leder inte till så bra saker.

Har du råd med ett snitt en bra försäkring så låt henne föda. Kärleken och omtanken komunickationen med  djuren   går alltid först här.

Min tik vill inte ha en golden som pappa hon älskar en schäfer Rottis blandis.Hundar har ochså ett  känsloliv.

Lycka till  Blossas matte.  Fråga vad du vill. Har haft några hundar och katter kor  grisar får getter och höns genom  50 år.

Karmatarerskanise
4

#47 Nu är det ju så att man ska ta sitt ansvar som hundägare, och det finns en anledningt till varför äldre hundar inte ska ha Valpar, det är för deras hälsas skull. Att ignorera detta är bara dumt, och man tar inte hand om sitt djur på bästa sätt. Omtanke är att se till sitt djurs bästa!

Lööv
0

Hoppas det rett ut sig.  det är ju oansvarigt att låta en hanhund gå lös då  det kan finnas  löptikar i närheten.

Jag har en golden tik och min granne en lagotto. Han smet  vid  första löpet runt 10 månader och han kommer jämt hoppande lös vid löp så jag har oftast två hundar att bära hem vid promenad under löpet. Jag har sagt till dem att de får betala en ev abort om de ej  kasterar sin hund.

det finns ju koppel.  Det blir inge bra kombination med dubbel päls. på ev Valpar.

Jag hadde en golden schäfer innan. Han hadde dubbel päls. Lagottons päls lång lockig ska  klippas och golden fäller.   Kan man inte hålla reda på hunden så katera den då.

Han kommer och juckar jämt även att hon inte löper. Vi är så trötta på det. De har lekt innan i 3 år. Men nu är det bar juckande.

Blir så trött på det. vart vi än ska  har vi en juckande lös hund med oss.

Hanens husse borde betala kalaset. Blossas matte

hairballs
4

Det finns faktiskt ett avgörande rättsfall när det gäller tjuvparningar.

NJA 1990 s. 80

En avelstik har betäckts av lösdrivande hanhund och blivit dräktig med blandrasvalpar. Det har ansetts att ägaren av tiken härigenom lidit en sakskada och att ägaren av hanhunden blivit skadeståndsskyldig enligt 6 § lagen (1943:459) om tillsyn över hundar och katter.

hairballs
0

Angående koppeltvång som varit aktuellt i tråden innan tänkte jag länka lite information: Koppeltvång

Hann bara skumma igenom texten igår och lämna ett snabbt svar. Jag kan inte förstå varför en del tycker att det är tikens ägare som gjort fel. Tiken har ju varit på eget område och en lösspringande hane ( strider helt mot allmänna regler för hundägare) har tagit tillfället i akt. Hanens ägare borde rimligtvis vara skadeståndsskyldig då denne inte haft den uppsikt och kontroll av sin hund som fordras. Ingen hund skall springa lös utan ägares uppsikt och under dennes kontroll. Har man inte den kontrollen som fordras måste hunden vara kopplad även om det inte finns ett koppeltvång i just det området.

Ove-D
0

#13 Jag vet en hanhundsägare som fick betala tikens abortspruta för tiken var på tomten som dessutom var inhängnad och hanhunden kröp under staketet.

Visste hanhundens ägare om att tiken löpte? Han kanske trodde att de bara skulle leka…

Silvestris
1

Det går inte att jämföra en dom gällande en parning av en avelstik rakt av med TS fall. Att få en avelstik parad av en oönskad hane kan ju slå omkull de avelsplaner man har och faktiskt innebära en reell ekonomisk förlust (om man har otur). TS tik är inte ämnad för avel och en oönskad dräktighet på henne kan inte jämföras med en oönskad parning på en avelstik.

Det är dock möjligt att det i rätten skulle bli ett liknande utfall.

Personligen är dock min åsikt fortfarande att en löptik har man under direkt uppsikt, alltid. Just för att man inte kan räkna med att "alla andra" har koll på sina hundar.