Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 21905 ggr
StrongHearts
2

Rinnig nos

Hej!

Min tjej på 1,5 år har ett tag haft en rinnande nos :/ det är inte ofta.

Det är typ som droppar precis under näsborrarna. Någon som vet vad detta kan vara?

Hon är pigg och äter som hon sak så jag är inte orolig fö hennes hälsa utan vill mest veta vad det beror på

Karmatarerskanise
3

Det kan vara svett. En av svettkörtlarna sitter på nosen. De andra på framtassarnas trampdynor har jag för mig.

StrongHearts
0

1# jo jag funderar med på om det är något sånt… har ju rätt varmt här till och från och hon dricker bra… Men man vill ändå se vad andra säger :)

[Madlene]
0

Hunden har inga svettkörtlar runt nosen. De som används sitter på trampdynorna. Jag tror det är någon allergi din hund har, kvalster, svamp, någon infektion.

Karmatarerskanise
3

#3 Jo, det har dom. En som heter eccrina körteln. På nosen.

Karmatarerskanise
3

"Hunden svettas genom körtlar (apocrina och eccrina), eccrina körteln finns på nosen och framtassens trampdynor. Hos hundar är svettning endast en lokal avkylning av huden."

http://royalcanin.se/hund/lar-dig-mer-om-hunden/hundkunskap/hundens-hud/

[Madlene]
0

Om det är ekkrina körtlarna du menar så finns de bara i trampdynorna.

[Madlene]
0

Hunden svettas bara genom mun och tassar.

[Forest]
0

hmm jag har bara hört oxå att hundar svettas mellan tramtynorna och munnen.

Hunden svettas inte som människan
Hunden svettas inte genom huden som vi människor gör. Hunden svettas bara genom tassar och mun. Av den anledningen är de mycket känsliga för värme och överhettning.

http://www.hundsport.se/redaktionellt/artiklar_mapp/hund_i_varm_bil.html

En hund kan får förkylning och allergier med men är hunden helt symtomfri och bara rinnig nos allså pigg o allert så kan man någ utesluta detta. Det är allså bara nån droppe när det är varmt som detta händer? Så fick Chanel oxå jag glömde fråga vetrinären vad detta kan bero på, kanske damm i nosen o rensas? ingen aning

Karmatarerskanise
0

Det kan också vara "kondensen" som kommer då hunden andas för att kyla ner sig.

[Madlene]
0

Om du menar genom munnen så ja, hunden andas också genom munnen för att kyla sig.

Karmatarerskanise
1

De kyler ner sig genom mun, näsa och trampdynor. Kondens bildas i nosen och kan rinna ut.

Tex max svalkar sig genom att andas in med nosen och ut med munnen. Hässjar eller något liknande tror jag det heter. Det kan då komma lite droppar från nosen och från munnen.

En bra förklaring följer:

"Hundar kan faktiskt ibland andas in genom nosen och ut genom munnen! Hundar andas antingen genom "sniffbulan" på nosen (där näsborrarna sitter) eller genom munnen. När hunden är i vila och inte rör sig så mycket, så andas den genom "sniffbulan". Fördelen med detta är att den sparar på vatten. Utandningsluften innehåller mycket vattenånga. Inuti nosen finns en stor slemhinneyta som kyls vid inandningen. Vid utandningen kommer vatten att kondensera på den kalla slemhinneytan så att hunden inte andas ut så mycket vattenånga. Du har kanske sett hur vattendroppar kan bildas på en kall fönsterruta eller en kall spegel. Precis så fungerar det i hundens nos."

http://www.djur.cob.lu.se/Svar/Andning2.html#Hund

[Madlene]
0

Vill du komma fram till att du har rätt i att de svettas genom näsan? för det gör de inte.

Karmatarerskanise
1

Läste du ens det jag skrev senast?
Har inte mer att säga än det. :)

[Madlene]
0

Men ville du komma fram till det? De gör inte det.

Karmatarerskanise
0

Står det något om svett i #11?
Nej, det gör det inte. Således kan man väl förmoda att det INTE var det jag ville komma fram till i det inlägget.

[Madlene]
0

Tack för att du gav ett svar, de var väll inte svårt.

Karmatarerskanise
0

#16 :)

willas
0

Här blev tydligen mest käbbel i denna tråd. Synd, för jag har samma sak med min storpudel som är nästan tio år gammal. Hon har alltid haft rinnande nos, också efter den gången hon behandlades för noskvalster (vilket skedde pga andra symptom).

Hon droppar speciellt mycket då hon är stressad, t.ex då jag klipper henne.

Karmatarerskanise
0

#18 Det kan bero på det som jag skrev i #1. Många hundar andas snabbare då de är stressade.

StrongHearts
1

18# funderade på noskvalster men tror inte det är det.. har kollat nosen men har inte kunnat se något+ min andra hund borde med ha smittats

däremot kanske det är pollen? jag är gravid och för första gången i mitt liv har jag reagerat på pollen :/

men det är inte alls ofta det händer (vad jag ser alltså) att det blidas droppar och det luktar inte heller konstigt

[Forest]
0

20 jag tror oxå du skulle märkt av det på annat vis med, nysningarna och som du säger din andra hund skulle få det oxå. Så den skulle jag någ stryka någon av dom borde ju visa mer symtomer än någon droppande nos ibland :) Detta med pollen har dotter som inte är allergisk alls men fick allergisk reakton av gräs tydligen många som känner av gräset i år. Grattis till vänta bäbis :)