Få upp i vikt?
Min tjej är väldigt benig och mager men hur jag än gör så går hon inte upp i vikt. Hon får 6 dl Brit large adult om dagen och på morgpn olika "gott" i. Ibland är det kyckling ibland pommes från kvällen innan. Har provat med att öka matintaget men det resulterar bara i att hon inte äter upp. Så några tips på något bra foder som hjälper henne att gå upp i vikt?
MVH Erika :)
Till vår Welsh som är väldigt kräsen ger vi Pro plan adult Sensitive och tycker att hon har blivit mycket bättre i hullet och i pälsen. :)
Mvh Ida med djuren!
Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Börjar med att fråga, hur gammal, vilka raser och om du har avmaskat henne?
Testat högenergifoder?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

1,5 år, collie/husky avmaskad vid 1 års ålder. Nej, inte testat högenergi, rädd för att hon ska bli hyper då? Har hört om kallpressad matolja eller fiskolja som ska kunna ge mer hull?

#3 laxolja ska kunna vara bra för mycket, vet dock inte om det gör så stor skillnad för vikten, har bara hört om bättre hud, päls, klor.
Jag skulle rekomendera att antingen testa ett foder med mer fett & protein eller göra en kontroll hos veterinär för att utesluta eventuella problem med ämnesomsättning, mm.
De blir inte mer hyper av ett foder med mer energi, det är bara att de får i sig mer som bygger upp kroppen. Det är ju samma för hundar som för människor, äter man färre kalorier än man förbränner så går man ner i vikt, äter man mer än man gör av med så går man upp i vikt.
Det man ska se upp med om man är rädd att få en hund som är hyperaktiv är kolhydraterna som ger en snabbare energikick, precis som om vi äter saker med socker. Även majs ska man se upp med då det innehåller nått som utlöser stresshormoner i kroppen (kommer inte ihåg exakt hur det fungerade med det).
_**/Mvh Anne
Jag tror på det Anne tipsar dig om, sen kan jag rek att man köper även förskfoder. Jag ger kanske 30% av fodergivan färskoder till mina och resten torrfoder. Donna är som din hund mager men det är på uppgång vi kämpar på 1 kg har hon iaf gått upp sen hon var 6 mån o det är mycket för en hund på 28 cm
men vill ha upp henne till 3 kg

Såg just din tråd inne på Spetsar & urhundar, där du skriver att du tränar henne för drag med löp och backträning, så det låter absolut som att hon kan behöva ett mer energirikt foder.
_**/Mvh Anne

#6 Tyvärr har vi inte riktigt kommit igång med det, av olika skäl. Ett är faktiskt att hon är så mager. Ska testa ett mer energirikt foder så får vi se!

#7 Om det inte hjälper så rekomenderar jag att kolla ämnesomsättningen, mm.
_**/Mvh Anne
Jag har en storpudel som har väldigt lätt för att gå ned i vikt och jag fick tipset om att hälla i lite matolja (raps) över maten (Pro Plan Sensitive) och det hjälpte mycket bra! Inte nog att hon gick upp i vikt utan hon tyckte det blev godare och det resulterade i att hon åt upp sin mat oftare :)
Men sen ska man dock inte ge det vid varje måltid utan lite då och då vid behov :)