Kingpins trick tråd
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hejhej!
Jag blev inspirerad av Shanti och Ronja och deras mattar (blir det så i plural?
). Så jag gjorde en liten film med min vovve Kingpin som är en renrasig papillon på snart ett år. Hoppa genom bena snodde jag från Shantis trick tråd, Pin lärde sig det på typ en minut, han är såå smart
.
Mvh Johanna
Åh! Vad kul att jag inspirerade!
Klart han är snabb i att lära, han är ju papillon som Shanti har i sig. 
Han är bara så snygg med.
Jo jag blev väldigt sugen på att träna med han mera
. Dom är otroligt smarta, kan ju säga att det är jag som begränsar oss och inte hunden. Ska antagligen gå någon kurs vid tillfälle så jag får lära mig lite bättre också. Tack, han är en riktig snygging, även fast han är lite hårig för min smak
.
#3 Papillons är verkligen smarta, och lättlärda!
Duktig hund!
Otroligt lik Hugo, Kingpin har bara lite mer päls. Kan vara för att Hugo är klippt 
#4 Haha, jo det kan ju ha något med det att göra. Skulle vara skönt och klippa Kingpin också men uppfödaren vill att jag ska ställa ut (i dagsläget är det omöjligt däremot, han är alldeles för osäker). Det är inte så frächt när han kissar ner hela magen
.
Är Hugo lik en papillon i sättet också? Eller är han en ettrig liten terrier?
Tack förresten, håller med han är jätteduktig
.
#5 Det var av den anledningen vi klippte honom… vi är ute en del och det fastnar allt möjligt i pälsen. Plus att han KONSTANT luktade kiss, inte så trevligt. Pälsen växer ut igen, men om du ställer ut kan det vara bäst att låta bli eftersom det kan ta sin lilla tid för pälsen att återgå till hur den var innan. Jag märker ingen terrier i honom, nä :)
#6 Jo det är himla vidrigt! Nu är han ny duschad men han lär kissa ner sig på toa-rundan innan vi lägger oss
. Han springer ofta omkring med grenar, löv och diverse annat i pälsen också… Han får behålla pälsen ifall att utställning skulle bli aktuellt. Men nog är jag avis på din klippta pojk!
Skönt att slippa terrier!
Blev än en gång inspirerad och tipsad av Shanti och Ronja med matte. Den här gången är det rulla som gäller
. Tror Pin är Einstein reborn! Även det här tricket fatta han på typ en minut^^. Det sitter ju inte hundra än men han förstår ju vad han ska göra i alla fall.
Jag ber om ursäkt för det skitiga golvet och den skitiga magen på hunden
. Ni kan ju läsa min och Michaelas konversation ovan för att fatta varför han ser ut så…
#9 Vad go du är! Kul att man inspirerar andra. Och din Kingpin är såååå otroligt fin och duktig.
#10 Jag får ofta höra att jag är go, så det måste ju stämma!
Jo, jag har rätt dålig fantasi när det kommer till vad jag ska lära honom så dina trådar är jättebra inspiration verkligen!
Tackar, tackar för komplimangerna till Kingpin också! Inte många som har både "looks and brains"
.
#11 Precis, han har allt säger mina tjejer. Hihi.
Här kommer en till liten film. För det mesta är det väl samma trick som de tidigare menmen
. Har lite dålig fantasi och vill inte gå för fort fram. Ni får gärna komma med tips och kritik. Jag är ju nybörjare så jag tar inte illa upp om det nått jag borde ändra eller träna på
.
#13 Ni är jätteduktiga, men jag skulle tipsa dig om att inte ha godiset i handen och locka med den, utan lägg bort godiset. Du hinner plocka fram det efter klicket. Se till att klicka lite snabbare, precis då hunden gör rätt, istället för efter att momentet är färdigt.
Som det är nu, så lockar du med godiset istället för att hunden får tänka själv. Konsekvensen blir att hunden bara tittar på godishanden och slutar tänka.
#14 Ok, tack för tipset. Ska köra med godiset i fickan istället nästa gång. När det gäller klicket så väntar jag ibland på att han ska ge mig ögonkontakt, dvs det räcker inte med att tex sitta utan han måste se mig i ögonen också. Men det kanske bilr lite konstigt så? Antar att i momenten i denna filmen egentligen inte kräver ögonkontakt så jag ska tänka på att klicka snabbare. Jag kan ha lite dålig reaktionstid ibland märker jag, men det är ju svårt att komma ifrån. Har du några tips där?

#15 Ett tips för att träna in din reaktionstid är att ta en tennisboll eller studsboll, studsa den och klicka varje gång den nuddar i marken och då den vänder i luften.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#15 Jo jag vet hur det är det där med tajmingen … fniss…
Jag tänker såhär: Om det är ett moment du ber om, tex snurr, så är det ju själva snurret du ska belöna, och inte ögonkontakt. Håll isär begreppen, eller är det så att du vill att hunden ska hålla ögonkontakt hela tiden?
När hunden har lärt sig tricket, skulle jag lägga bort klicket och belöna först efter momentets slut .. men klickar du så måste du ju belöna. Prova ge kommando utan att locka med godis först och främst, då först vet du om hunden förstått vad den ska göra.
#17 Det lät som en bra utmaning. Får testa det!
#18 Jo det är ju sant. Vet inte varför jag prompt vill att han ska ge ögonkontakt, ska försöka sära på det lite mer. Jag märker ju på han att han är väldigt beroende av handsignaler. Det ända han kan helt utan handsignal är nog bara sitt. Skulle vara kul om han kunde göra tricken bara efter röstkommando också. Det är väl nått jag måste tänka på eftersom jag är otroligt beroende av handsignaler som det ser ut nu. Tanken är väl att man han använda de signalerna för att lära hunden, och sedan när hunden förstår vad den ska göra så tar man bort handsignalerna. Det är nog det som jag måste bli mycket bättre på.
Ni får jättegärna komma med alla tips ni kan komma på! Är som sagt nybörjare men vill lära mig!
Det AnneN ger tips om är toppenbra, då lär man sig reaktion :) Men sen gäller det ju åxå att veta vad det är man ska klicka FÖR :)
#21 Man får det man belönar. Om man shejpar fram ett trick så klickar jag direkt hunden gör en tendens åt rätt håll. Tex: jag vill att hunden ska lyfta höger framben. Då klickar jag och belönar minsta tendens till rörelse med höger tass till att börja med, sen utökar jag genom att vänta att hunden lyfter högre. Det gäller att läsa sin hund, när den har fattat vad jag vill, i det här fallet, när den fattar att det har nåt att göra med att den lyfter höger tass … så kan jag vänta ut att den lyfter högre.
Det gäller att lägga ribban på den nivå hunden är. Om man hela tiden belönar ett halvdant beteende och inte höjer ribban, så kommer du alltid att få ett halvdant beteende.
Det här med att "jobba bort hjälper" - Det beror helt på hur du vill ha det. Ska man inte tävla i lydnad, så kan man hålla på med hjälper hur länge som helst :) Det handlar bara om vilka mål du har. VILL du att hunden ska kunna Rulla utan hjälper och enbart på kommando, DÅ ska du jobba bort hjälperna … I övrigt spelar det ingen roll :)
#22 Har ju inga planer på att tävla eller så, men jag tycker helt klart att det skulle vara roligare utan hjälperna. Hur gör man för att jobba bort dom? Ska man liksom stegvis minska hur mycket man visar hunden vad den ska göra tills dess att det är enbart rösten som behövs?
#23 Precis, du ska gradvis begära mer av hunden när du ser att hunden fattar vad den ska göra :)
#25 Fortsätt jobba, det kommer att bli kanon :) :)
Jag har blivit riktigt sugen på att köra lydnad med Pin, och förhoppningsvis tävla lite! Skrev ut reglerna från sbks hemsida och börja träna på moment ett, platsliggande. Tittade på ett klipp på youtube för att se hur det ska se ut på tävling. Men i alla fall, så började jag att klicka in "plats". Filmade lite och skulle gärna vilja ha lite feed back. Jag kanske är helt ute och cyklar
. Det jag försöker få in är att han ska fatta att "plats" betyder att han ska ligga ner tills dess att han får fri-kommando. Är jag inne på rätt spår eller borde jag göra på något helt annat sätt? Hur fortsätter jag sen? Tacksam för hjälp och tips!

#28 vad kul att du fastnat för tävlingslydnaden, visste du att sveriges första lydnadschampion var en papillon? 
Han ser ju ut att ha förstått att han ska ligga ner iaf. Sedan kan du göra så att du står upp, ger kommandot för ligg & stanna, och gå ifrån honom, börja med ett steg och utöka, gå direkt tillbaka och belöna medan han ligger kvar.
_**/Mvh Anne
#29 Jo det vet jag faktiskt, väldigt roligt! Jag blir så inspirerad av Pin när vi tränar så jag kan inte låta bli att börja tänka tävlings-tankar
. Jag måste ju fortfarande använda handtecken för att han ska föstå, men det kanske funkar att jag ställer mig upp ändå?

#31 ser riktigt bra ut
Ni är superduktiga!
Hur långt ifrån han går du?
Ser ut som nästa steg blir att lära han ligga tills du kommit tillbaka till fotposition och ger kommando att sätta sig.
_**/Mvh Anne

#33 Okej, är svårt att se avstånd i videon, där såg det ut som att du gick typ 10 meter innan du försvann ur bild. Men som sagt avstånd är svåra att mäta i videon. 
_**/Mvh Anne
#34 Haha, ja tio är det i alla fall inte. Jag försöker tänka hur många "jag" som får plats, men det kanske är närmare fem-sex, vet inte riktigt. Jo det är nog lite svårt att avläsa hur långt det är på filmen^^. Men det är ju kul att det ser mer imponerande ut än va det är!

#35 ett enkelt tips för att mäta avståndet på ett ungefär är att man tänker att ett normalt steg är ca 0,5 meter. Då slipper man fundera så mycket och behöver bara räkna stegen man går från hunden.
_**/Mvh Anne
… Jag får ta och skärpa mig nu!