Just blandras.
Förstår inte hysterin på blandraser? De är ju fram-forskat att blandraser lever i snitt längre en renras. De beror ju självklart vilka man blandar, men man måste ju tänka att hundarna ska ha någorlunda lika raser. För se på en (idag) renrasig schäfer. De går med rumpan i backen och blir champion?! Hur *** kan man tycka att hunden är fin när hela ryggen ser ut som att den gått av?! Och bulldoggs. Från början hade de inte de där intryckta nosarna, utan såg normal ut. Har den mest intryckt nos idag är den finast?! (typ) Se på alla andningssvårigheter osv. Nej de tänker man inte på… Och nakenhund.. Behöver jag säga mer än namnet?……. Detta va bara tre exempel på de JAG tycker om dessa otroligt "fina" renraser! så kommer de och klagar så ********* när man har blandras. Säger bara, ******************************************
(Inlägget redigerat av Sajtvärd, vänlign tänk på att använda vårdat språk)
Håller med dig till 100%

Att blandraser är friskare/lever längre är en sanning med modifikation. Det beror ju helt på hur man blandar, tex om man blandar labbe och golden som har samma genetiska sjukdomar/deffekter så blir ju inte avkomman friskare, men blandar man raser som inte har samma genetiska sjukdomar/deffekter så blir avkomman oftast friskare, men då endast i 1 generation för fortsätter man sedan avla på den blandningen så kommer ju alla sjukdomarna tillbaka i dubbel genupplaga igen.
Finns en artikel om detta här.
Men jag håller med om att jag inte förstår folk som klagar så hemskt på blandrasaveln och själva sitter med en sönderavlad ras som knappt kan gå normalt, andas, föda utan kejsarsnitt, osv…
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#2, håller med.
Kan bara säg att jag har hellre en blandras (begränsat raser dock) än en sönderavlad renras..
#4, ja så känner jag också. De är så mycket "trasiga" raser nu… Tyvärr :/
Jag har hellre en frisk renras än än blandras eller sönderavlad renras. Varför? För att jag stöjder den typen av avel som för mig är mest seriös. Att kunna hålla koll långt bak i leden är A och O för mig.
Ser inte heller något behov av att blanda raser när det finns så många renras.
Man kan inte ställa friska blandraser och osunda renraser mot varandra, det är ju vansinne. Det Finns ju friska renraser och det finns sjuka blandraser. Inget konstigt.
TS vart kan man läsa om denna fakta?
#7, Nää men en frisk schäfer går ändå och ser ut som att ryggen är av. Tycker de är så fult :/ Sen finns de vissa som är rakryggade, de är SÅ FINA! #6, jag stödjer inte blandrasAVEL, utan påpekar bara lite. #8, ja de va nå program jag såg för nått år sen..
#9 Nu snackar du om sönderavlade utställningschäfrar, inte om de friska. En vanlig schäfer har inte räkstjärt.
#9 Nej där har du fel. En frisk schäfer med bra rygg har inte räkstjärt eller böjd rygg. Finns rakryggade schäfrar, och det är dem man ska avla på enligt min mening om man vill rasens bästa
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
TS; vilka är "de" och "man" i ditt inlägg?
#11, men utställnings schäfrar har tyvärr böjd rygg.. #12, jag skrev lite tankar?
#12 Det finns som sagt friska schäfrar och sönderavlade. Att jämföra de sönderavlade med friska blandraser blir ju helt fel. Då får du jämföra sjuka och sönderavlade blandisar med sjuka och sönderavlade renraser.
#13 Det var inte svar på min fråga.
#13, vad tycker du jag ska skriva? Massa namn?
#14*
Nej, bara vilka "de" och "man" är.
Det är ju trots allt väldigt många som är emot fel sorts avel, både inom renras och bland.
#17, ja precis så är de :)
#13 Ja dem har tyvärr det, men det är ingen bra avel,
Kan väll hålla med om lite till en visst del.. Självklart har dom räkstjärt.. Var då inte en enda rakryggad Schäfer på utställningarna jag var på i våras/somras.. Dom har sin räkrygg och det är tydligen "fint" i utställningsvärlden! Man kan ju inte säga att det är fler sönderavlade blandisar än renraser. Det finns ju knappt friska raser som inte har problem med andning, höft, rygg, hjärta, eksem osv.
Renras aveln är inte perfekt den heller men den kommer alltid vara mer perfekt än blandras aveln. Punkt! Kolla på allla omplaceringshundar, finns inte många renrasiga där. Du har oftast en mer kontrollerad avel när du kollar på renras. Att kunna se bakåt i ledet hos djuret behöver inte betyda ett jota men är fortf bra att man kan kolla. Du kan göra MT som du inte kan göra hos blanbdraser.
Jag har inget emot blandisar någonstans, har en själv här hemma.
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
#20, jag stödjer fortfarande inte blandrasAVEL. Och alla renras är inte sönderavlade heller. De jag skrev va mina tankar om HYSTERIN om blandras Därför tog jag några exempel på renras som ska vara så "fina" . Alla kommentarer jag fått i denna diskussion håller jag med om.
Jag håller dock inte med om någon hysteri kring blandraser. Tycker det är lika mycket snack om det som vanligt. Precis som det är snack om den felaktiga aveln på raser som har problem.
#20 Det är ingen sund avel och inte bra för dem att ha räkstjärt, inte dem med extrem i alla fall. Rakryggade schäfrar är bättre och sundare.
Men det finns många raser som inte är sunt avlade.
Så du menar, att para 2 schäfrar med räkrygg är bättre än att para t.ex en labrador med en golden? (bara ett exempel)
#23 Hänger inte med för 5 öre, tar du inte lite egna slutsatser nu? Har aldrig sagt att det är sund avel, dock kan du kontrollera renras aveln bättre. Har inte sagt att schäfrar med räkrygg är sunda någonstans. Jag skrev att det var det ända jag såg på utställning. Och jag skrev inte att jag tyckte det var fint utan att i utställningsvärlden är det det..
Vadå "Så du menar, att para 2 schäfrar med räkrygg är bättre än att para t.ex en labrador med en golden? (bara ett exempel)"
_
#23 Nu hänger jag inte heller riktigt med i hur du fick #20:s svar till det du påstår i ditt inlägg?
#25 Hon skrev att renrasavel är bättre än blandrasavel.
Därför undrade jag om hon tyckte det var bättre så som jag skrev. Och som jag skrev, just dem raserna var bara exempel.
#26 Men inte att man ska avla på sönderavlade djur?
Hmm allt blir bara knäppt med mina inlägg.. Provar igen!
Har aldrig påstått att det är en sund avel med räkstjärt! Har aldrig påstått att det är fint. Så förstår inte riktigt vart du vill komma. Inom utställningsfolket är det fint med räkrygg (då menar jag dom med schäfrar)
"Så du menar, att para 2 schäfrar med räkrygg är bättre än att para t.ex en labrador med en golden? (bara ett exempel)"
Var vill du komma med det? Vart nämner jag det? Man kan ta 2 friska renraser och 2 sjuka blandisar så blir ju det också dåligt!
Jag har en blandras och han är sjuk, och jag har flera vänner med blandisar som är sjuka, men också friska, samma med ägare till renraser. Det jag menar är att renrasaveln går att kontrollera mer vilket gör att den är bättre.
_
Varför togs inlägg #24 bort? Var väl inget som bröt mot sajtreglerna i det?
#27 Det har jag inte skrivit att hon menar heller:)
#29 har återpubliserat det :)
"Så du menar, att para 2 schäfrar med räkrygg är bättre än att para t.ex en labrador med en golden? (bara ett exempel)"
Då förstår jag inte den kommentaren.
#31 Såg det nu :)
Jag har personligen inte heller märkt av någon hysteri kring blandraser. Då och då får jag se negativa åsikter på olika forum om s.k. kamphundar och varför man väljer att skaffa en och har fått höra att min tik är skräp eftersom hon kommer från ett annat land. Men jag har aldrig varit med om att någon verkar se ner på mina hundar för att de är just blandraser så jag undrar lite vilka människor ni som märkt av denna hysteri egentligen umgås med och/eller om ni verkligen uppfattar det hela rätt och att personerna inte syftar på just blandrasaveln snarare än individerna.
#34, nä de kanske är folket i denna håla som har hysteri. För här är de många som tycker att de är helt fel att ha blandras.