Hur tränar du din hund?
Hej!
Jag har några frågor som jag tycker att vi kan svara på
eller diskutera, och det är om hur du tränar din hund.
- Hur ofta tränar du din/dina hund/hundar?
- Använder du klicker, hur funkar det för din/dina hund/hundar?
- Tycker din hund om det sättet du träna din hund? Försök att förklara hur du tänker/gör (inget måste, men kanske lite roligt om du vill förklara) :)
Om ni har något negativt att säga om andras träning så låt helt enkelt bli! Men om ni har några tips eller idéer så får ni gärna lägga in det till varandra :)
Mvh Ida med djuren!
Medarbetare på blandrashundar.ifokus
1. Hur ofta tränar du din/dina hund/hundar?
Jag tränar min varje dag med passivitetsträning. Oftast varje dag med hundmöten på promenaderna (om jag inte möter en annan hund är det ju dock lite svårt). Ibland tränar jag trix och Agility.
2. Använder du klicker, hur funkar det för din/dina hund/hundar?
Jag använder inte klicker alls för jag tycker inte om det helt enkelt. Jag använder hellre godis och beröm
3. Tycker din hund om det sättet du träna din hund? Försök att förklara hur du tänker/gör.
Han tycker om att träna hur jag än gör men han är lite svårfokuserad utomhus. Inomhus lyder han min minsta vink om jag visar att jag har godis som han möjligtvis får om han lyssnar på mig :p
När jag tränar försöker jag visa honom de första gångerna hur jag vill att han ska göra och eftersom han är väldigt lättlärd så fattar han nästan direkt.
1. Jag tränar mina hundar varje dag, fast inte samma saker hela tiden, och de tränar olika saker.
2 Ja, jag använder klicker och tycker att det är ett fantastiskt hjälpmedel. Vissa saker shejpar jag fram, fast inte alla.
3. Paddy tränar jag mycket i viltspår och drag, det tycker Han är kul. Visst, lite lydnad åxå, men inte så markant, Kelly tränar jag lydnad och Freestyle. Hon älskar verkligen att träna, och INGET kan störa henne när vi jobbar. Molly håller på med Agility och lydnad. Hon är bättre på Agility :) Sally är döv, men jag använder en liten nyckelringsficklampa istället för klicker, så att hon ska förstå när hon gör rätt. Med henne tränar jag lydnad. Jag har valt aktiviteter som hundarna gillar, och positiv förstärkning som inlärningsmetod.
Varje dag. Planerade träningspass med en plan och ett mål har jag en eller ett par gånger per dag, men träningen vävs även in i vardagen. Varje promenad blir till en träning, och varje tillfälle till belöning brukar jag utnyttja för att förstärka ett beteende jag vill ha. - Använder du klicker, hur funkar det för din/dina hund/hundar?
Ja det gör jag, och även när jag inte använder klicker så använder jag Klickerträning. - Tycker din hund om det sättet du träna din hund? Försök att förklara hur du tänker/gör (inget måste, men kanske lite roligt om du vill förklara) :)
Det tror jag att dom gör :) Då jag har en hund som ständigt söker träningstillfällen och älskar klickerpassen så tror jag hon är nöjd :)
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Hur ofta tränar du din/dina hund/hundar?
Det blir lite varje dag utan ibland är det planerad träning men mycket kör man utan att tänka på "nu tränar vi" 
Planerad träning är ungefär 3e dag 2 dagar i veckan är enskilda promender det vill säga jag går med en hund för att träna på något. Vi försöker åka till klubben 1 gång i veckan då har man pratat med flera andra för träna gemensamt o få lite bra tips samt roligare o träna då oxå.
Använder du klicker, hur funkar det för din/dina hund/hundar?
Jag andvänder klicker, den funkar bra till båda mina hundar.
Tycker din hund om det sättet du träna din hund? Försök att förklara hur du tänker/gör (inget måste, men kanske lite roligt om du vill förklara) :)
Jag tycker båda lyser upp så fort dom ser att jag tar på mig träningssakerna det vill säga godispåsen och klickern samt 2 olika leksaker som hänger med. Jag tränar olika inte bara med klickern men är det något jag verkligen vill att de ska lära sig "aha" det var här jag gör helt rätt just detta :D
- **Hur ofta tränar du din/dina hund/hundar?
**3-5 dagar/vecka, lite olika. Då menar jag trix osv - **Använder du klicker, hur funkar det för din/dina hund/hundar?
**Har använt ibland. Hon fungerar ganska bra på det. Men bäst med rösten. - **Tycker din hund om det sättet du träna din hund? Försök att förklara hur du tänker/gör (inget måste, men kanske lite roligt om du vill förklara) :)
**Ja det gör hon :) Dock blir hon lite för alert ibland haha så måste göra henne lite småtrött innan :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Varje dag blir det någon form av träning, vissa dagar bara passivitet, koppelträning och hundmöten (= promenader), andra dagar blir det mer träning av allt möjligt. - Använder du klicker, hur funkar det för din/dina hund/hundar?
Ja vid inlärning av nya trix/moment använder jag klicker och det fungerar utmärkt för min hund och alla andra hundar jag testat klicka. - Tycker din hund om det sättet du träna din hund?
Ja hon älskar att träna det allra mesta förutom tävlingslydnad som hon tycker är trist oavsett hur jag försöker göra det kul för henne, så det har jag gett upp om att kunna tävla i.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
"1"
Vad menar du med att du hellre använder godis o beröm? Tror du helt missuppfattat vad en klicker står för. Klick betyder BRA nu kommer godis/belöning
1 Jag tränar varje dag.
2 använder klicker i den träning jag anser att jag måste förstärka eller måste vara extra snabb ( tummen är snabbare än munnen) Shaipar sällan in några moment.
3 om inte hunden tycker om sättet jag tränar på så blir det inga resultat. Då får jag ändra sätt.
Jag vet vad klicker betyder men jag gillar inte klicker. Jag tycker inte det ska behövas att man ska klicka varje gång hunden gör något rätt. Jag tycker helt enkelt det är bättre att träna utan klicker men jag kan ju inte bestämma hur andra ska träna. Jag kommer iallafall aldrig träna med klicke och ingen kan få mig att ändra mig på den punkten hur bra folk än säger att den kan vara. =)
8 Gillar man inte klicker så gör man inte det finns som sagt var många olika sätt att träna på 
1. Det blir nog lite träning varje dag, det blir liksom naturligt på promenader osv. Ordentliga pass blir det väl några gånger i veckan (ungefär fem dagar/vecka), oftare med Pin än Sansa.
2. Använder klicker ibland. Är inte så bra på det så oftast blir det lättare att låta bli, blir annars förvirrande för hundarna när jag klickar fel osv.
3. Pin älskar all typ av träning! Det är så himla kul att träna med honom så jag har bestämt mig för att satsa på lydnad med han.
Sansa är inte alls lika "road", hon är mest intresserad av belöningen. Men visst uppskattar hon det också.
Det blir ju mer träning med Pin eftersom han är så otroligt entusiastisk och glad, det blir mycket roligare att träna då! Träningen med Sansa känns ganska seg i jämförelse, men självklart tränar jag med henne också.
Ja visst får man träna hur man vill.