Träning inför höstens kurser?
Till hösten så ska jag och min lilla Lisa gå ett par kurser.
Överst på listan är Rallylydnad för Nybörjare. Sen blir det Blodspår som berikning (halvdagas kurs). Funderar på Klickerträning i teori & praktik med.
Både Lisa och jag är vääääldigt otränade fysiskt och psykiskt, då vi inte har gått något liknande tillsammans förrut. Tänkte, någon gång måste vara den första.
Men tillbaka till ämnet vi skulle behöva lite tips och råd för att komma igång.
Om vi tar den fysiska biten tex Lisa har väldigt otränade bakben - hur ska jag få dom lite mer muskulösa? Konditionen? Huvuder har hon på skaft så de behövs nog inte "bonustränas" så mycket..smart tant jag har..
Vi tar lagom dos med promenader redan. Men skulle nog behöva göra liiiite mer..
Saknar hennes tränade lår :(
Till rallyn kan du ju träna klossträning :)
MVH
Sofie

Om det muskler du vill ha på henne så kan simma, springa i sand och skogsterräng och dragträning vara några alternativ.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag brukar skicka mina upp o nedför i sandtaget som finns i närheten, de älskar att kuta där inte extremt svåra. Detta kan man göra men tänk på att otränad hund ska du inte göra för mycket. Sen är simmningen bra som 2 säger och skogträning gärna där det är kuperat. :) Gå i högt gräs ska oxå vara bra mina går inte ofta i högt gräs utan kutar o leker omkring på ängarna.
Jag skulle någ påstå att skippa trotoarpromenader o ut o gå i det gröna för er båda är det nyttigt o dessutom väldigt skönt att se lite annat samt njuta av naturen :)
Tack för tipsen!
Ska börja med att gå mer i terräng med henne. Samt låta båda flickorna leka av sig mer på ängarna här om kring. Ett och annat grönområde har vi här omkring oss. Och de är något som är uppskattat av oss alla.
Synd att vi inte har sand områden i närheten eller badkar..hm..
4, låter bra :) Är du annars van att cyckla med hunden så är det oxå väldigt bra att få upp lite kondis + att de får muskler med. Men även här bör du ta det lite lugnt om hunden är otränad så cyckla kortare sträckor först. bra sak att träna lite på inför kurserna är att låta hunden hoppa upp på mindre stenar och lite nerfallna träd de får bra balans sinne av detta :)
#5, ja cykla ska vi börja göra lite smått igen. Både Lisa och jag är rätt otränade så vi tar de lugnt i början så vi inte får någon otrevlig skada eller tappar suget.
Balans, kondis och muskler är något vi behöver bygga upp så alla tips mottages varmt.
6 du tänker sunt o bra 
#7, Tack :)
Man vet ju själv när man gått infön något hårt och sen tröttnat eller skadat sig.. Där av att jag är försiktig och vill mjuk starta lite nu :)
8 mjo man tar sig i kragen 2-3 gånger sen tröttnar man pga träningsvärken
haha den känner man ju igen
Så du tänker helt rätt bättre göra det man orkar o sen ökar man lite mer allt eftersom man orkar med själv