Fler blandraser
Kan du tänka dig att skaffa en till blandras efter din hund, eller kommer den vara renrasig?
Jag bryr mig egentligen inte om den är renrasig med eller utan stamtavla eller en blandras. Jag vill bara att hunden ska vara frisk 
Fast jag måste dock säga att blandraser tiltalar mig lite mer pga deras unika utseenden 

Eftersom jag är intresserad av utställning så kommer mest troligt nästa hund att vara renrasig (har inte bestämt vilken ras ännu), men kan absolut tänka mig att ha fler blandraser samtidigt som jag har renras.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag kommer antagligen fortsätta att ta omplaceringar och kan därför mycket väl tänka mig ännu en blandras men såklart även en renrasig omplacering. Skulle jag köpa valp är det bara renras som gäller eftersom jag vill stödja seriös avel.
Vuxen blandis som behöver nytt hem kan jag absolut tänka mig igen o det behöver inte vara efter nuvarande.
Valp aldrig, om jag inte nu mot alla odds skulle bli slädhundsförare, prestationsavel har jag inget emot.
Jag sysslar inte med utställning men det innebär inte per automatik att jag köper blandrasvalpar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Nästa hund blir antagligen en omplacering, antingen blandras eller renras.
Skulle vi bestämma oss för att köpa valp blir det renrasigt.
Min nästa hund kommer vara renrasig Dobermann :)
Nu hoppas jag dröjer länge än (när våra två är gamla) men vi har bestämt att köpa en renrasig papillon eller phalene valp. Vi gillar egenskaperna hos rasen.
#7 Yay vilket bra val!
Men förhoppningsvis är det långt dit!
Jag har ju renraser men kan ju svara endå. Med största sannolikhet så kommer det alltid att bli renras för mig. Detta eftersom jag vill kunna förutse hur hunden blir så bra som möjligt. Skaffar jag en hund som i flera generationer avlats för det som jag söker så är hu chansen för att jag också får det betydligt större. Men man ska aldrig säga aldrig, jag har inget emot blandraser men skulle det bli en sån skulle hunden antagligen vara något äldre (i alla fall uppåt året).
Javisst kan jag tänka mig en blandras till :)
Jag har 4 hundar … och när jag köpte Kelly, podengoblandning från Portugal som var ca 3.5 år när jag köpte henne … så fick jag min drömhund. Hon är så lojal, lättlärd, träningsvillig, positiv och helt enkelt underbar. Freestyle och lydnad blir det mest med henne. Sen blev det Paddy, podencoblandning från Spanien. Han är en soffpotatis inomhus men en krutdurk utomhus. Han älskar att springa, och springa Fort. Jag håller på med viltspår och drag med honom. När jag skaffade Molly, bodeguero (terrier) så fick jag en sprallig, glad, lite otänkt, framåt fullständigt yrväder. Agility och rallylydnad är hennes paradgrenar. Sally, senaste tillskottet, en unghund som är ca 10 månader … nån podencoblandning åxå … helt underbar hund. Lugn, cool, ostressad, döv men lättlärd, charmig … har ett totalt lugn över sig . Har bara haft henne i två månader, och det blir så otroligt spännande att jobba med henne.
Jag har alltså 4 helt olika hundar. De har sina olika specialiteter och färdigheter och jag älskar att de är så olika.
Från början trodde jag att Molly skulle bli supersvår att lära något överhuvudtaget, hahahaha… hon sitter ju knappt stilla tänkte jag. Men efter 1.5 år så inser jag att hon besitter enorma talanger. :) Som mina övriga hundar.
Jag älskar att jobba med hundarna, var och en utifrån SINA speciella personligheter … jag är inte inriktad mer åt något håll än något annat, utan älskar att hålla på med allt möjligt. Utom utställning :)
#10 Hehe oj! Såklart 
Nej, för mig lär det inte bli fler raser. Jag älskar deras charm och att de kan bli så speciella. Men jag vill nå lite högre med mina hundar i framtiden.
Nästa hund ska jag träna bruks, lydnad och Agility med. För bruks krävs en registrerad hund. Vill ställa ut, meritera och kora.
Och jag vill ha en hund jag vet ungefär hur den kommer bli. Vill veta hur släkten ser ut. Vill ha koll helt enkelt. Vill ha en trygg uppfödare som kan sin ras, och kan hjälpa mig med stöd och förslag/tips när jag behöver.
Njaa, jag ska nog inte lova att jag aldrig mer skaffar blandras..
Men jag Vill att min nästa hund ska vara renrasig, sen om jag lyckas hålla det är en annan femma.
Ska iaf försöka!

Vår gamla hund är omplacerad och blandis. Valpen är renras. Hunden före dem var en omplacering, renras.
Om det blir en hund till blir det antagligen en till omplacering och då tar jag vilket som. Det viktiga är hur den hunden är och att jag kan hjälpa den.
Men blandisvalp köper jag inte.
>>>Malum domesticum<<<
Nej, inte nästa hund iallafall. Jag vill ha några tävlingsår först, och då tycker jag att allt blir så mycket lättare med en renrasig. Då får man veta om vilka sjukdomar som finns i släkten, och man kan utesluta dåliga höfter/armbågar hos föräldrar och bakåt i leden.
Men senare ska jag adoptera en hund från Spanien eller Portugal, och jag kan även tänka mig att ta en vuxen omplacering.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
#14 Varför adoptera från spanien eller portugal? och inte först och främst tänka på stackarna i vårt eget land som behöver nytt hem?
#15 Av den enkla anledningen att jag vill göra det.
#15 Varför ska man välja först och främst från Sverige? Världen är stor! och vi är en del av den.
Jag tror att nästa hund blir renrasig.
#16 Kan du förklara varför?
#17 Varför inte? De behöver väll lika mycket ett hem?
#19 Precis, Lika mycket … inte MER :)
Jag har redan bestämt mig, min nästa hund blir en renrasig.
Har en renrasig 'Schäfer nu och nästa blir en amrikansk cocker spaniel.
De ska jag hålla mig till, dessa 2 raser
Gi in på min profil
För att se mina kullar.
#19 Varför inte undrade jag?
#22 Se #17
#23 Varför just Spanien och Portugal? Känns de som om de är mest behövande?
#24 Har jag någonstans pratat om MEST behövande??
#25 Men jag försöker förstå, varför just de länderna och inte andra länder?
#26 Det kan nog vara andra länder åxå :) :)
#26 Fast om du åsyftar #14 så kan jag förstås inte svara på det.
spela roll var ifrån hundarna kommer, alla hundar behöver ett bra hem!
Jag vet inte vad nästa hund blir för någon så kan inte svara på frågan rakt av. Men jag är ju så kär i tibbarna och i schäfer, så säkert någon av de raserna.
MVH
Sofie
#19, 24 & 25 Portugal och Spanien blev det av rena slumpen då jag hittat två organisationer jag gillar i dessa länder. Jag vill adoptera därför att jag vill prova att adoptera från ett annat land och hjälpa en hund som behöver ett tryggt och stabilt hem.
Jag har inte sagt att jag inte ska ta en svensk omplacering heller, utan bara att jag någon gång vill ha en utlänsk. Kan du acceptera detta svaret??
#30 Det borde hon göra, eftersom trådens syfte inte var att ifrågasätta hundarnas nationalitet i ursprunget :)
Nästa hund blir renras med när det blir är inte än bestämnt det beror helt på hur det ser ut senare :) ras är redan iaf bestämnt pudel antagligen en toy eller dvärg :)
Mina nästa kommer också bli renrasiga av rasen sheltie. Vill ställa ut, tävla och troligtvis även starta en kennel i mindre skala.
Jag bryr mig speciellt inte mycket om hunden är renrasig eller inte.. bara den är frisk och fin. Har en papillon/shi tzu (men lutar mer åt att hon är phalene än papillon..) och jag vill gärna ha Valpar på henne. Hon är verkligen en underbar och go mysig tjej som har en sån personlighet! perfekt lägenhetshund med så hon är knäpptyst.
Har flera papillons i mitt närområde och varenda en skäller som sjutton! Man känner sig riktigt stolt när man går förbi med en tjej som varken skäller eller har något intresse av att hälsa på andra hundar.
en stor del för mig är dessvärre pengarna. hade gärna köpt en renrasig chihuahua (vilket det en dag blir) men eftersom de är så dyra att köpa och jag inte har så mycket pengar blir det därför billigare med en blandras hund då de inte tar lika mycket pengar för sina. och är man i "behov" av en hund snabbt som jag var för 3 år sen så är blandisar bättre.
Kan även tänka mig (efter att ha läst på mycket mycket mer om det!!) att ta en omplaceringshund men .. även där kommer egot in lite.. Jag vill dessvärre inte ha vilken ras som helst utan har ett par favoriter och de är oftast inte omplaceringshundar (iaf vad jag har sett) och då har det liksom inte blivit aktuellt nångång heller. men skulle det en dag dyka upp en av "rätt" ras eller någon som faller mig i tycke så ser jag inga problem med att ta en :).
Men som sagt, jag skulle iallafall vilja ta Valpar på min tjej då jag anser mig vara så lyckligt lottad med en underbar tjej att jag gärna vill dela med mig av henne :).
35 söt liten hund. phalene och papillon är samma ras bara öronen som spelar in där, i samma kull kan det förekomma både phalene och papillon de reggas in i rätt ras bara 
Jag bryr mig inte riktigt om det är en renrasig eller blandras, så länge hunden är frisk och mår bra. Vi har alltid haft blandraser och det har gått hur bra som helst, men nästa hund planeras att bli en renrasig just för att vara mer på den säkra sidan. 
Sedan jag var liten tös på några år har det växlat mellan renrasig och blandras, ungefär varannan hund. De senaste 16 åren har det varit stambokförda och renrasiga, tills jag såg en bild av en oönskad tjej tidigare i år - då öppnade jag hemmet även för henne. Hon ska enligt uppgift vara blandras. Nästa hund blir en av hennes blandrassöner, jag kan inte motstå.
Om du alltid finner fel hos andra, så kanske det är dags att rannsaka dig själv!
#36 Jo jag vet att det förekommer båda i papillonkullar ;). Men papillons har ju som sagt ståendes öron och hon har liggandes. Men hon är inskriven som en papillon men mer personligt så lutar det mer åt phalene. både i kroppstyp har jag sett och med öronen :).