Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 2751 ggr
R&Smatte
0

Mina händer håller inte

Känns som om det aldrig kommer bli bra med Ronjas dragande i kopplet. Hon är så uppstressad när jag och maken tillsammans ska gå ut med vovvarna och låter som en riktig grythund. Går min man 2 meter före blir hon galen. Och Även när jag går själv med hundarna sliter hon sönder mina händer med snärtarna hon gör. Visst, hon har ju blivit mycket bättre med hundmöten…men jag håller inte i handlederna när hon gör så.

Jag vet att jag måste kämpa på och träna vidare. Men jag har provat nästan allt. Stannat upp tills hon sitter innan vi går, bytt håll men då drar hon åt andra hållet. Har vänt och gått åt annat håll ca 20-30 ggr en gång. Jogga med henne har jag provat, men min rygg sa stopp efter några dagar. Vet inte hur jag ska göra. Har ni tips så kom gärna med dom. En del säger att man ska gå med hunden brevid sig och att hunden inte får gå före föraren. Har provat det med, men då hänger hon i kopplet då hon rycker framåt. Kanske skulle leja en sprinter som kunde spurta med henne. Tungan ute

Maja2
2

Jag tror inte att det handlar om koppel överhuvudtaget, utan om kontaktövningar och om man vill kalla det "ledarskapsövningar" dvs jobba mest med att hunden ska vilja vara med DIG.

R&Smatte
0

#1 Hemma är hon väldigt lyhörd och vi har bra kontakt. Då vill hon vara med mig. Hur ska jag göra så hon vill vara med mig ute?

Maja2
2

Träna med att utöka störningar gradvis är mitt tips. Gå kurs helst, där man får träna med andra hundar.

AnneN
1

Ett litet tips för att tillsvidare skona dina handleder är att testa ha ettexpanderkoppel eller vad de kallas, sånt där med resår i, för då blir inte hennes ryck lika påfrestande för dina leder.

Och som Maja2 skriver, mycket kontaktövningar med först lite störning och sedan öka. Kurser är alltid bra att gå (om man hittar en bra instruktör). Och glöm inte att ha mycket tålamod, ni har inte haft henne så länge ännu så ge alla metoderna ni testat minst 2 veckor vardera med konsekvent träning för att se om det ger resultat, en del hundar lär sig direkt andra får man traggla med i månader.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

R&Smatte
1

Tack! Ska träna på egen hand med henne först med kontaktövningar. Kan passa bra i trädgården. Sen kontaktar jag min bekant som har instruktörs utbildning.

[Forest]
0

Trist att hon blir så uppspelt o måste dra, jag har själv lite små problem med händerna tappar kopplerna men mina drar ju tack o lov inte o stannar när jag säger stanna. Men tycker du fått bra tips Glad

[Empisen]
0

Testa WGW-bältet Glad

hundegare111
0

Håller helt klart med Empisen #7.

VGW bältet är det bästa jag införskaffat någonsin.

Det är inte elakt mot hunden och det är mycket behagligare för dig om hunden är en dragare.

Min ena hund drog väldigt mycket innan o vi gjorde precis som du genom att träna, träna, träna. Men hon vill alltid vara först och jag har redan problem med min rygg o nacke o ville inte få mer problem. Så jag köpte VGW selen.

Kan säga att redan direkt, så förstod hon att man inte skulle dra.

Så jag tipsar också om den!

Men som sagt så är den, precis som alla andra "quick-fix" föremål, endast en hjälp på väg.

Man ska använda den till att träna bort draget o inte ha den hela hundens liv =)

Eller så gör du som AnneN säger och skaffar dig ett expanderkoppel.

Jag har ett midjebälte med expanderlina (tror det heter baggenbelt eller något?) och det är superbra för ryggen!

Hoppas ni hittar en lösning som passar er =)

R&Smatte
0

Jag tänker prova vgw bälte. Låter som en bra punkt att börja med. Någon påstod att ett vgw bälte fungerade nästan som antidrag sele…det stämmer inte då?

Lööv
0

Det tar lite tid att få in fot på en valp unghund. Jag brukar ha flexi koppel och försöker ha valpen lös en stund busa och lek och träna lite putta  tillbaka  valpen i  läge med  vänster hand i bröstet. Säg ingenting bara  gå en bit stanna och går  hon vidare så putta tillbaka.

Jag tar detta på hemvägen då har  hon busat av sig. Vid  tre års ålder och efter 5 löpet är det mycket lugnare med min golden Blossa. Och  plötsligt saknar man valp buset jag lovar.    Ta vara på tiden se  din och valpens glädje just nu. Blossas Matte

[Forest]
0

hur funkar vgw bältet?

hundegare111
0

Vgw bältet kopplas fram på bröstet på hunden.

OM hunden drar så tappar hunden balansen lite lätt (inte så att den ramlar) och drar den hårt så "svänger den om" ett kvarts varv och kommer av sig.

Hunden upptäcker sedan att om den drar så blir det obalans och upplever det som läskigt varpå många slutar dra.

Men man ska också fortsätta träningen med VGW selen genom att berömma hunden när den stannat/slutat dra och när den går fint så den vet att den gör något bra om den inte drar =)

[Forest]
0

12 så den skapar som jag trode inte obehag iaf som andra antidragselar. Jag har lärt in mina hundar på annat vis sluta dra genom klicka in dom o belönat när de går fint. Men alla kanske inte funkar med detta men iaf mina två har gjort det :) Så det är mitt tips oxå till ts.

R&Smatte
1

#10 Hon har gått i flexikoppel sedan hon var 8 veckor. Det är lite därför hon drar med. Hon är van att själv få flacka fram och tillbaka och bestämma vart hon ska gå. Jag gillar inte flexi. Dessutom har hon slitit av flexikopplet hos förra ägaren så det är inget hållbart koppel samt att hon uppenbarligen vill springa längre än flexikopplet är.

htt
0

Ts: Drar hon hela tiden? Finns det tillfällen då hon går avslappnat vid din sida? :)

R&Smatte
0

Har fått låna ett halti sele utav en bekant som ju är hundinstruktör. Har provat det första gången alldeles nyss och mina händer är inte röda av hennes dragande. Hoppas det håller i sig nu. Jag berömde när hon gick brevid fint.

R&Smatte
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så här ser det ut dag 2 med antidrag selet.

AnneN
0

#17 aha, ser jag rätt eller är den kopplad framtill? I så fall är det wgv-bälte eller en liknande sele, betydligt skonsammare för hunden än de andra antidragselarna och nosgrimmor.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

R&Smatte
0

Ja den är kopplad i bogen. Enligt broshyren ska den vara det.

Lemonneater
0

orkar inte läsa igenom alla kommentarer så någon kanske har skrivit det redan.. men jag och min kusin var på en hundkurs förra månaden. Hennes hund är en jack russel/drever och drar JÄTTEmycket! Hon fick tipset att så fort han drog så skulle hon backa så mycket som han drog..

Alltså drog han iväg 2 meter så backade de tillbaka 2 meter med. varenda gång skulle hon göra det och i slutet av dagen gick han faktiskt jämte henne i stort sett hela tiden! Så hon skulle öva på det hela tiden så han lärde sig att inte dra :). var verkligen en jätteskillnad att se dem just i början utav dagen och sen på slutet! en helt annan hund verkligen!