Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: veterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 3263 ggr
mariatingsund
0

allergi eller bara känslig?

Vår blandras blir som utbytt när han haft kontakt med vatten, vare sig det är salt havsvatten, rent forsvatten, regnvatten, sjövatten eller duschvatten. Jag försöker torka honom så gott det går, men han är för rädd för hårtork, så jag kan inte föna honom torrt. Han älskar vatten, springer som en liten dåre, rullar runt och även dricker som inte alltid så bra, men eftersom symptomen kommer efter varje sorts vatten, misstänker att något är fel, men ingen aning vad jag ska göra. Veterinären var också rådlös, och föreslog allergi-utredning, men dessa brukar utvisa pollen, kvalster eller liknande, men hur är det med vatten?

Symptomen är att han kliar väldigt mycket under 24-36 timmar efter varje kontakt med vatten. Han småkliar lite då och då också, men efter vatten blir detta så mycket mer intensivt. Självklart var vi hos veterinär och han fick skabb-behandling för att utesluta det som orsak, trots att han hade så fin hud sa de, och det gjorde inte saken bättre heller.

Har ni påträffat något liknande? Hur och vad gjorde ni? Har ni någon råd? Har ni någon aning eller idé?

Han är förövrigt 6,5 månader gammal, hade 7 syskon och ingen av dem kliar sig. Han är ensam hund hos oss med en katt som sällskap och vi bor i ett nyrenoverat hus med trädgård intill skog och sjö.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

[silkesnosen]
0

Kan han inte bara bli torr i huden, eller ngt mikroskopiskt som finns i "naturligt" vatten.

AnneN
0

Blir det likadant om ni duschar han inne?

Är det skillnad mellan om det är varmt eller kallt vatten?

Tänkte först fråga om det blir likadant på vintern då han varit ute och blivit blöt men det inte är säsong för pollen, mm, men sedan såg jag hans ålder så ni kanske inte hade han under den årstiden…

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

mariatingsund
0

Precis, vi får invänta vintern. Det konstiga är att han kliar inte när han blir genomblöt av regn. Bara magen, armhålorna och benen är så känsliga, och inte då vi går i blöt gräs, bara när det är "bad"

mariatingsund
0

Nästa gång han badar, ska jag duscha av honom med ljummet vatten o bara vatten, men han kliade frenetiskt när jag duschade honom med aloevera hundschampoo.

AnneN
0

#3/4 Aloevera kan för djur ha en irriterande effekt på huden, så jag skulle rekomendera att istället använda ett milt hundshampo istället. Kan även vara så att det finns alger, pollen eller något annat i vattnet han badar i som han reagerar på.

Men börja med att testa duscha av honom och byta shampo och se om det gör någon skillnad.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

mariatingsund
0

kan det inte vara så att hans underull inte har lossnat? Jag ska bada med han och sen duscha med bara ljummet vatten utan schamppo allt. Vi fick faktiskt aloevera schampoot för just kliande hund.

Susanna_w
0

Har en jätte allergisk hund här hemma, Han är förrådskvalster och dammkvalster allergiker och innan vi gick till vet för utredning så använde vi aloe vera och jag fick berättat för mig att det inte var bra och det märktes inte eftersom han redan var sjuk, nu när vi vet vad han har och behandlas så m'rkte vi att det  hade negtiva effekter av aloe vera. Nu använder vi  Virbac Allermyl, ett dermatologisk schampoo för Atopisk hud och allergiska hudåkommor. Men Virbac har ju även andra schmpoon som Pyoderm som är för Svamp växt och/eller Bakteriell växt som jag vet min granne använde när hennes hund hade samma problem som du. Finns säkert mer Virbac schmpoon för andra åkommor. Tänkte om  det kanske skulle kunna hjälpa. Köpes hos vet.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Susanna_w
0

Ska även tillägga att grannens hund har inga åkommor längre när hennes hund badar.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

[Forest]
0

6 skippa det schampot säger jag oxå jag rek att ni köper schampo o tester från apoteket det ska finnas någon typ av havreschampo det fick jag tvätta extrafarmors hund med då hon har kännslig hud. Sen detta med bada o klia vad ger ni för foder? hur ofta brukar han bada? Kanske kan fiskolja hjälpa för att hans hud ska må bättre? eller sälojla.