Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 4859 ggr
iita
0

Vaktig hund!

Var igår och hämta en 1 årig omplaceringshund, blandning mellan schäfer och rotweiler, väldigt mycket vakt i henne.

Så fort det går någon i trapphuset skäller hon, och vi bor på bottenplan vilket gör att många passerar vår dörr dagligen. Nu har hon bara vart här sen igår så lite tålamod får man ha. Man märker att hon är rastlös och stressad över att vara här.

Vill ta det lugnt och bara få henne att bli trygg med mig och allt det nya. Men känner jag behöver lite tips på hur jag kan göra för att få bort skällandet så fort någom passerar, försökt distrahera med annat och locka med godis och lek. Hon ger med sig efter någon minut, men för våra grannar kan en minut 30 gånger om dagem bli väldigt frustresande.

Behöver verkligen tips på hur jag kan träna bort det här med positiva metoder? Hon har blivit myckrt nedtryckt innan när hon inte lyssnat, vilket jag tycker är helt galet fel! Vart mycket instängd.

[Forest]
0

När vi skaffa Chanel som var van vid hus så vart detta som du beskriver svårt hon skulle larma hela tiden hon hörde någon. Jag gjorde inte nån större sak men sa tyst gå o lägg dig. Det tog tid men snart lärde hon sig ljuden och att ofta var det till grannarna :) Sen vet jag itne om det gick snabbare eftersom vi har barn och därmed blir det mer spring i dörren. Hoppas du får bra tips . En trygg bädd hjälper någ med och ha den i typs storarummet lr där man är mest.

AnneN
0

Då Mischa kom till oss så var han också väldigt vaktig och skällde för minsta lilla ljud i trapphuset, även vi bor på bottenvåningen så det blev ju en hel del.

Det som fungerade för oss var att helt ignorera hans skällande, inte uppmärksama han på något sätt alls då han vaktade. Han fattade ganska snabbt då att vi var inte ett dugg intresserade av att bli informerade av han att någon var utanför dörren och vaktandet minskade snabbt från att ha skällt och morrat för minsta lilla till att endast ge ifrån sig ett litet morr den gång som polisen bröt upp grannens dörr i en rassia mitt i natten.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MoaW
0

jag vet inte om jag kan vara till nån hjälp då jag inte bor i lägenhet, så vet inte riktigt hur det är… Men jag har en hund som ska skälla och hålla på varje gång han hör nån komma, gå utanför, knacka på osv. Det jag har gjort är att erbjuda ett alternativt beteende. Det kan vara svårt att tex. bara säga "tyst", när hunden inte vet vad det betyder, eller vad den ska göra istället. Så jag lärde min hund att lägga sig i bädden på komando. Vi tränade det med klicker utan att nån lät utanför eller knackade först och tränade från längre och längre avstånd, så att han kan springa och lägga sig i bädden från ett annat rum.
Sen när det hände nåt så han började skälla så bad jag honom att lägga sig i bädden. I början så låg han i bädden och skällde men det struntade jag bara i, sen så blev han mer lugn och koncentrerad på att bara ligga där.
Har funkat helt okej faktiskt, men har inte tränat färdigt helt än Flört

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

iita
0

Tack för svaren. Har märkt att säger man nej eller tyst så skäller hon ännu mer. Även när hon vill ha uppmärksamhet så börjar hon skälla, då har jag gått nån annan stans vilket har hjälp.

Att ignorera kan kanske funka, men jobbigt när hon gör så mitt i natten. Men bör man berömma när hon e tyst eller bara fortsätta strunta i henne?

#3 Din tanke är att han ska gå o lägga sig i bädden när det knackar? Om jag fattar rätt? Hur byter du ut komandot gå o lägg dig till en knackning?

AnneN
0

#4 När det gäller vaktandet så har jag inte berömt heller när hunden är tyst utan bara helt ignorerat allt som har med det att göra.

När det gäller skällandet för att få uppmärksamhet i övrigt så skulle jag ignorera hunden tills den är tyst och då den tystnar får den lugn uppmärksamhet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

iita
0

#5 Har testat det nu, hon har skällt ca 3 gånger på 10 min, struntat totalt i det och hon vart tyst efte ett tag och gick o la sig, får hoppas det funkar i längden.

Ja det är lite så jag gjort, struntar i henne o går ifrån henne, sen när hon är tyst har vi gosat o myst massa. Denna tjej är så sjukt understimulerad, så lär säkert ge med sig så fort vi kommer igång med träning och hon inser att hon inte behöver ta alla intiativ själv.

spikes
0

6,Tänk på att det tar minst ett år innan hunden är helt 2hemma" hos er eftersom det är en omplacering,med mycket jobb i bagaget

iita
0

#6 Jag är fullt medveten om det, och räknar med mkt jobb ett tag framöver.

MoaW
0

#4 att ignorera som dom andra säger är jättebra också då hunden märker att det inte händer något. Men det man kan tänka på är att ett beteende som är självbelönande inte går att ignorera bort. Tex. om hon tror att människorna utanför försvinner tack vare att hon skäller så kan det bli så att hon fortsätter. Men skäller hon för att hon tror att nåt ska hända så är det ju jättebra att ignorera, för då händer ju ingenting! Flört

ja man kan göra så att hunden lägger sig i bädden på knackning, men jag har helt enkelt gjort så att han får gå och lägga sig på kommando när han hetsar upp sig. Då brukar han bli lugnare - och tystare Flört

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

iita
0

#9 Bra tanke där, men det lär man märka ganska snart, för skäller hon för att dom ska försvinna då slutar hon juh inte för att man ignorerár henne. Annars får man hitta på nåt annat sätt.

Ok, att gå o lägga sig när man säger till är vel inte hennes starka sida, märkte jag även när jag var hoss ägarn innan. Hon blir lixom mer på då, vill ha mer uppmärksamhet när man säger ifrån.

Lööv
0

Mitt tipps är att det får  hända grejer ofta hemma hos er. Har du chansen ta en kort promenad var 4 timma.

Lägg godis på  en park bänk eller på en sten gren.  Träna att undvika lyktsolpar. Sitta på en stubbe parksoffa  och få en godis och ett bra.

Leta godis inne  göm under stolsdynor krukor mattor lägg en liten sökbana så får nosen jobba lite.

Klappa mer än du ger godis beröm överdrivet det som är bra. Ha mycket ögon kontakt och använde ord som hon  kan förstå kom hit ut . Bra stanna  Vänta  in ut mm.   Träna cykel möten bilar bussar mm. övergångställen Bäsra hem kopplet mm. Beröm det som hon gör bra men straffa inte.

Jag lyckades med en golden som bytt hem 4 gånger och senast varit instängd 9 timmar i en lägenhet. Vi hadde henne i 8 år. Och jag lärde mig lika mycket som hon.

Hon skällde ochså på allt för att hon var van vid tristessen att matte  kom var 9 timme.  blosas matte

[Forest]
2

11 vi får väl hoppas att ts fått ordning på detta då det gått över 8 månader sen sista inlägget var. Flört